Drogliberalism på forumet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Drogliberalism på forumet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-02-09 20:05:29

Jag brukar ligga lite lågt med synpunkter på forumet eftersom jag trots min närvaro här inte tillhör den verkliga målgruppen men nu måste jag bara få säga något.

Jag tycker faktiskt att notchs och Richards propaganda om illegala substanser på sistone är olämpligt. Om det anses som ett problem när folk länkar till upphovsrättskyddad material så tycker jag också att det är ett problem om man talar positivt om hur mycket droger och icke förskrivna mediciner man har proppat i sig.

Detta kan inte tolkas som annat än uppmuntran till illegalt bruk i en forummiljö där många mår rätt dåligt och kanske är berädda att ta till både det ena eller andra för att må lite bättre eller för att dämpa sin ångest.

Det finns fullt med forum på nätet där man kan diskutera sånt här. Varför just diskutera det på Aspergerforum?

Min uppfattning är att moddarna bör ta tag i det här innan det sprider sig och sätta sanktioner på det.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav ufo » 2011-02-09 20:16:37

Jag håller med Bjäbbis. Det är en sak när missbrukarna pundar för sig själva, men en helt annan sak när det uppmuntras att andra skall ta skiten.
Skall det här vara en skyddad vrå så är drogromantiseringen det första som skall försvinna härifrån.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav prodge64 » 2011-02-09 20:20:52

ufo skrev:Jag håller med Bjäbbis. Det är en sak när missbrukarna pundar för sig själva, men en helt annan sak när det uppmuntras att andra skall ta skiten.
Skall det här vara en skyddad vrå så är drogromantiseringen det första som skall försvinna härifrån.

+1
..fast då blir det väl en jättedebatt sen om vart gränsen går mellan bruk och missbruk :roll:
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Zombie » 2011-02-09 20:28:59

Jag har inte följt tråden (trådarna?) det gäller, så jag nöjer mig med att ta fasta på prodge64:s farhåga (sorry).

Det är viktigt att vi kan delge och diskutera hur olika substanser har verkat på oss, eftersom det faktiskt kan hjälpa en del av oss som inte har några liv i att orientera sig i medicindjungeln så att man kanske kan få ett. Där kan vi inte nöja oss med de vedertagna rönen, eftersom många av oss fungerar både mer och mindre kemiskt "avvikande": det är mer än väl omvittnat härinne.
På det området, som på andra, kan forumet också ses som en kunskapsbank, som proffs skulle kunna lära sig av. Det är också en sak som vore synd att förfuska.

Men med det sagt håller jag förstås med Bjäbbis: någon propaganda för oansvariga äventyr ska inte förekomma. Det ska inte forumet göra mot sina medlemmar.

Balansgången kan dock bli kinkig och skulle bli det även utan att ämnet vore så känsligt som det är.
Senast redigerad av Zombie 2011-02-09 20:35:30, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2011-02-09 20:35:19

Håller med fullständigt, det vi sett är flashbacknivå.
Jag tycker medicintipsande är lika illa som drogromantik, folk som talar om för andra vad de ska ta och inte ta utan att ha någon som helst kompetens.

Att använda fel medicin eller medicinkombinationer kan vara direkt livsfarligt. Det är inget man ska mixtra med på egen hand efter förslag från snurrpellar på nätet, man ska diskutera med en läkare och få det utskrivet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2011-02-09 20:37:22

Vet inte vem du svarar på, men observera att jag inte skrev om "tipsande". Jag skrev "delge och diskutera", och det var precis vad jag menade.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nallen » 2011-02-09 20:41:34

KrigarSjäl skrev:[...] det vi sett är flashbacknivå.

Jag tvivlar strakt på att det här forumet kommit upp i en sån frihetsnivå.
nallen
 
Inlägg: 19631
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Abbreviation » 2011-02-09 20:43:47

Man måste kunna prata om det men att propagera för det är inte okay. Och att komma med massvis av felaktig information - t ex som notch gör - är verkligen inte okay.
Abbreviation
 
Inlägg: 3447
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav prodge64 » 2011-02-09 20:45:14

nallen skrev:
KrigarSjäl skrev:[...] det vi sett är flashbacknivå.

Jag tvivlar strakt på att det här forumet kommit upp i en sån frihetsnivå.

Han syftade nog inte på frihet, utan mer på skräp.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav ufo » 2011-02-09 20:50:13

Abbreviation skrev:Man måste kunna prata om det men att propagera för det är inte okay. Och att komma med massvis av felaktig information - t ex som ***** gör - är verkligen inte okay.
Nästa steg är att man skickar ett PM till dessa romantiker så brukar det erbjudas en del varuprover.
Jag inbillar mig att dessa "romantiska" inlägg fungerar som reklampelare, för nya kunder.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Moggy » 2011-02-09 21:09:43

Jag håller med TS, Richard går över gränsen i sitt skryt om vad han stoppat i sig.

Och då är jag ändå liberal i cannabisfrågan.

Men det handlar ju lite om hur man lägger fram nåt. Ser inget fel i att diskutera t.ex cannabis. Fast å andra sidan skulle ju jag anser att det är fel att argumentera för att göra heroin lagligt och lättillgängligt...så det är svårt att vara helt opartisk....
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav SalkinA » 2011-02-09 21:45:46

Med tanke på att detta är ett forum för mer eller mindre sjuka personer så är det lite underligt att man i princip låter rena knarkrelaterade topics få vara kvar.

Det är en sak att diskutera medicin, en annan att diskutera knark, även om vissa verkar ha svårt att se skillnaden.

Framför allt är det ju anledningen till att man tar medicin eller knark grundat på totalt olika anledningar.

Är väl ingen vettig människa som på allvar tror att knark kan göra någon som är sjuk bättre i längden, min erfarenhet är ju iaf tvärtom.
SalkinA
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2011-01-15

Inläggav SalkinA » 2011-02-09 21:47:34

Moggy skrev:Jag håller med TS, Richard går över gränsen i sitt skryt om vad han stoppat i sig.

Och då är jag ändå liberal i cannabisfrågan.

Men det handlar ju lite om hur man lägger fram nåt. Ser inget fel i att diskutera t.ex cannabis. Fast å andra sidan skulle ju jag anser att det är fel att argumentera för att göra heroin lagligt och lättillgängligt...så det är svårt att vara helt opartisk....


Även där är det ju i grunden en liten drogliberalisering på gång av dig?

Även om just du kirrar att röka hasch så är det rätt många som i slutändan åker dit på hårdare droger efter att ha börjat med hasch.

Var drar man gränsen?
SalkinA
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2011-01-15

Inläggav Moggy » 2011-02-09 22:11:11

Ska man få berätta om pubrundan man var på i helgen och hur full man blev?

Alkohol ställer till skit för många och prat om trevliga stunder med alkohol kan göra så att en alkoholist trillar dit igen...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Zombie » 2011-02-09 22:14:23

SalkinA skrev:Med tanke på att detta är ett forum för mer eller mindre sjuka personer så är det lite underligt att man i princip låter rena knarkrelaterade topics få vara kvar.

Det är en sak att diskutera medicin, en annan att diskutera knark, även om vissa verkar ha svårt att se skillnaden.

Framför allt är det ju anledningen till att man tar medicin eller knark grundat på totalt olika anledningar.

Är väl ingen vettig människa som på allvar tror att knark kan göra någon som är sjuk bättre i längden, min erfarenhet är ju iaf tvärtom.

Tyvärr är det inte så enkelt. Att man kan ha svårt att se skillnaden kan bero på att det faktiskt inte alltid finns någon entydig sådan.

Orkar inte leta belägg, kanske någon annan vill eller så kan du googla — men det finns något som kallas självmedicinering. Det är ett vedertaget begrepp även i NPF-vården.

I största korthet: man har upptäckt att många med till exempel AD(H)D, som det är vanligt att man har tillsammans med Asperger, har tagit droger (inklusive alkohol) för att stå ut med sig själva eller, så att säga, rätta till kroppskemin utan att ha vetat att det är det de har gjort. AD(H)D lär också, mycket riktigt, vara klart överrepresenterat bland gatuknarkarna. En del har faktiskt lyckats efter omständigheterna rätt bra med sin självmedicinering, andra går det som vi vet åt helvete för.

Vad man bör ha är naturligtvis riktig medicin. En del får också sådan som visar sig passa. Men tyvärr är medicin mot AD(H)D ett infekterat kapitel på grund av allmänna opinionens knarkrädsla, så det har hänt att preparat som bevisligen har hjälpt folk har dragits in. Dessutom fungerar många av oss NPF:are kemiskt avvikande, som jag skrev ovan, så det är inte heller säkert att de preparat som ska hjälpa mot ens besvär gör det. I så fall är det bra att kunna ha några förslag på mindre ortodoxa preparat i rockärmen att föreslå sin läkare.

Men ibland har man inte en läkare man kan tala om sådant med, och samtidigt ett liv som suger en hårt i riktning mot självmord — så det kan också hända att man blir så desperat att man vänder sig till svarta marknaden efter att ha försökt den lagliga vägen och upptäckt att de man var beroende av gjorde ett bra jobb inte gjorde det.

Skrivet i all hast bara för att visa att enklare än så är det inte.
Senast redigerad av Zombie 2011-02-09 22:17:27, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Gafsan » 2011-02-09 22:14:53

Moggy skrev:Ska man få berätta om pubrundan man var på i helgen och hur full man blev?

Alkohol ställer till skit för många och prat om trevliga stunder med alkohol kan göra så att en alkoholist trillar dit igen...


Jag tycker att man ska tänka sig för när man pratar om alkohol också. Inte framställa det som positivt att dricka jättemycket och tappa kontrollen, och inte uppmuntra andra till att dricka. Och framför allt inte komma med direkt felaktiga påståenden som att alkohol skulle vara ofarligt och harmlöst.

Egentligen är det väl självklart att man inte ska glorifiera potentiellt skadliga beteenden, oavsett vad det handlar om, och inte sprida felaktig information så att människor som tror en riskerar att komma till skada.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Drogliberalism på forumet

Inläggav Fab » 2011-02-09 22:20:23

Bjäbbmonstret skrev:propaganda om illegala substanser på sistone är olämpligt.

Enig.
Fab
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2010-09-05
Ort: Bohuslän

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-09 22:53:24

Jag tycker all romantisering av missbruk och farliga substanser suger, men det är skillnad på droger och alkohol såtillvida att alkohol är lagligt medans droger inte är det. Jag är snudd på nykterist så det är inget inlägg i "Alkohol har alltid funnits i vår kultur och Ta en grogg och var som en människa"-debatten.

Jag menar bara att det är skillnad att uppmuntra till eller glorifiera att stoppa i sig farliga ämnen och att uppmuntra till att stoppa i sig farliga ämnen PLUS göra nåt olagligt. Särskilt inne på ett forum där det finns folk som kan ta uppmaningar och annat mer bokstavligt än på annat håll.

Prata om att skaffa sig receptbelagda läkemedel för att ha till nöjeskonsumtion är också bedrövligt. Om inte annat så är det svårt nog att få t ex Metamina om man inte tål Concerta, Ritalin osv utan att folk ska sabba det ännu mer genom att nöjesknarka. (Typ sånt man läser på det andra forumet som nämnts här...)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav ufo » 2011-02-09 23:00:13

alfapetsmamma skrev:(Typ sånt man läser på det andra forumet som nämnts här...)
Nä skall det vara så, så får ni gärna behålla avskrädet.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Kahlokatt » 2011-02-09 23:02:42

Gafsan skrev:
Moggy skrev:Ska man få berätta om pubrundan man var på i helgen och hur full man blev?

Alkohol ställer till skit för många och prat om trevliga stunder med alkohol kan göra så att en alkoholist trillar dit igen...


Jag tycker att man ska tänka sig för när man pratar om alkohol också. Inte framställa det som positivt att dricka jättemycket och tappa kontrollen, och inte uppmuntra andra till att dricka. Och framför allt inte komma med direkt felaktiga påståenden som att alkohol skulle vara ofarligt och harmlöst.

Egentligen är det väl självklart att man inte ska glorifiera potentiellt skadliga beteenden, oavsett vad det handlar om, och inte sprida felaktig information så att människor som tror en riskerar att komma till skada.


Håller med. Precis som att man måste få be om hjälp om man t.ex. skär sig eller svälter sig, men inte hålla på och tävla om vem som har saftigast ärr eller som väger minst.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav nallen » 2011-02-09 23:08:15

prodge64 skrev:Han syftade nog inte på frihet, utan mer på skräp.

Det ena hänger (tyvärr i vissa fall) ihop med det andra.
nallen
 
Inlägg: 19631
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav KrigarSjäl » 2011-02-10 0:00:15

Zombie skrev:Vet inte vem du svarar på

TS.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav geocache » 2011-02-10 0:18:32

ufo skrev:Jag håller med Bjäbbis. Det är en sak när missbrukarna pundar för sig själva, men en helt annan sak när det uppmuntras att andra skall ta skiten.
Skall det här vara en skyddad vrå så är drogromantiseringen det första som skall försvinna härifrån.


Jag håller med helt. Håller med både Bjäbbmonstret och ufo.

Och jag anser att det inte finns något positivt med att självmedicinera med icke-förskrivna droger. Oavsett om det är cannabis eller något annat.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav ufo » 2011-02-10 0:24:18

geocache skrev:Och jag anser att det inte finns något positivt med att självmedicinera med icke-förskrivna droger. Oavsett om det är cannabis eller något annat.
Positiva effekter finns, existensen av självmedicinering är beviset på det.
Men självmedicinering är inte samma sak som drogromantik, då vissa missbrukare försöker få sin omgivning att börja knarka de också.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in