Hur ska vi göra? (Arbetskamrat med ev. AS)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav LordNelson » 2011-02-07 14:48:25

priz skrev:jätteuppskattat om ni kunde svara mer på min undran än att haka upp er på stavfel, kallar det fel sak etc, jag menar inget illa och om jag nu är så hemsk så skit bara i min post.

Jag skiter inte i din post. Jag skiter på den!

priz skrev:och min närmaste chef vill typ döda honom vid det här laget men kan inte heller röra honom.

Ska dock nämna Asp till honom imorgon.

jag är helt och hållet nöjd med amatördiagnoser, svar som "det kan inte vi avgöra" undanbedes vänligen.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Arkimedes » 2011-02-07 15:04:38

priz skrev:Hursomhelst, tror ni att det är aspergers eller inte? jag är helt och hållet nöjd med amatördiagnoser

Varför måste du ställa en diagnos på honom?
Arkimedes

Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Sheyen » 2011-02-07 16:53:20

TS skriver att antingen är hans kollega bara en idiot eller så har hans kollega Aspergers syndrom.

Betyder det att man är en idiot om man har AS?

"Bara" en idiot, eller en idiot med AS. Så tolkar jag det.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav ufo » 2011-02-07 16:56:19

Sheyen skrev:TS skriver att antingen är hans kollega bara en idiot eller så har hans kollega Aspergers syndrom.

Du fetmarkerade fel ord.
TS skriver att antingen är hans kollega bara en idiot eller så har hans kollega Aspergers syndrom.

Det betyder att de som inte har AS är idioter.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav Alien » 2011-02-07 18:48:06

priz skrev:
Sheyen skrev:
priz skrev:vill veta om han bara är en idiot eller om han faktiskt har en sjukdom*
* = Aspergers syndrom

I så fall bör du fråga honom: "Har du Aspergers syndrom, eller är du bara en idiot?"

Som jag skrivit tidigare så vågar jag inte det har redan skurit sig katastrofalt

Nej, det låter inte särskilt konstruktivt. Om han inte fått diagnos vet han inte själv om att han har AS, och tar säkert en "amatördiagnos" som en förolämpning. Och att fråga om någon är en idiot kan aldrig tolkas som annat än förolämpande. Men det är inte heller något som ni bör föreslå el anklaga honom för.

Däremot kan ni läsa på, och be högste chefen ta ett samtal med honom. Kan han inte ändra sig el ens förstår vad han gjort för fel, kan han behöva en utredning. Det är sånt chefer har betalt för att klara av.

Jag har också frågat en massa för att jag inte nöjt mig med att "det ska vara så" utan velat veta varför. Säkert har jag uppfattas som en besvärlig typ.
Det är möjligt att han har AS, men jag tycker också det låter som en [WikiSve]personlighetsstörning[/WikiSve], t ex[WikiSve] paranoid personlighetsstörning[/WikiSve].
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav barracuber » 2011-02-07 19:10:23

Kan det inte vara känsligt och ganska opsykologiskt att gå direkt till hans chef - bakom hans rygg känns det som - och ta upp en sådan sak som AS utan att han först vet om det?

Jag hade trots allt försökt prata med honom före jag gått till chefen. Jag hade kanske inte sagt rakt ut

jo, jag har börjat misstänka att du kanske har asperger typ

Men kanske

jag känner mig lite orolig, det känns inte riktigt bra här på jobbet, tänkte om vi skulle diskutera det lite?

Om han totalvägrar kan man ju säga

men jag tycker detta är så jobbigt att, om inte du och jag kan prata om det, då blir jag tvungen att prata med din chef..
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-02-07 19:29:20

barracuber skrev:jag känner mig lite orolig, det känns inte riktigt bra här på jobbet, tänkte om vi skulle diskutera det lite?

men jag tycker detta är så jobbigt att, om inte du och jag kan prata om det, då blir jag tvungen att prata med din chef..

Du har rätt Barracuber. Man bör alltid ta upp det med den det berör först om det på något sätt går. Jag har haft problem med folk som jag över huvud taget inte kunnat kommunicera med och varit tvungen att gå uppåt. Det ses inte med blida ögon och det trappar automatiskt upp konflikten. Dessutom är det stor risk att högre chef kommer att börja med att fråga vad man själv har försökt göra för att lösa problemet.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Sheyen » 2011-02-07 20:44:19

ufo skrev:
Sheyen skrev:TS skriver att antingen är hans kollega bara en idiot eller så har hans kollega Aspergers syndrom.

Du fetmarkerade fel ord.

Det betyder att de som inte har AS är idioter.

Hahaha! Du har rätt! Tack för ditt inlägg.
Sheyen

Inläggav Alien » 2011-02-07 22:14:30

barracuber skrev:Kan det inte vara känsligt och ganska opsykologiskt att gå direkt till hans chef - bakom hans rygg känns det som - och ta upp en sådan sak som AS utan att han först vet om det?

Jag hade trots allt försökt prata med honom före jag gått till chefen. Jag hade kanske inte sagt rakt ut

jo, jag har börjat misstänka att du kanske har asperger typ

Men kanske

jag känner mig lite orolig, det känns inte riktigt bra här på jobbet, tänkte om vi skulle diskutera det lite?

Jag tycker det är ännu känsligare och mer opsykologiskt att gå till honom och säga "jag tror du har Aspergers". Däremot kan man prata med honom om vad som inte fungerar i samarbetet på jobbet, men jag fattade som att det är just det som inte går. Och då måste man gå till chefen om just samarbetssvårigheterna och kan då också nämna sin egna funderingar om vad de kan bero på.
Alien
Moderator

Inläggav priz » 2011-02-08 10:36:56

ja hursomhelst är han bortplacerad nu, finns inte en själ som sörjer, men som sagt hade varit kul att få veta, men självkart kan man inte fråga nån rakt ut "Hej du hatar mig men jag tror du har aspergers".

Sen den andra teorin om att han har paranoid personlighetsklyvning kan jag också köpa då han var otroligt paranoid.. men det att han inte fattar vad vi sände för signaler mellan raderna tyder ju på asp
priz
Ny medlem

Anslöt: 2011-02-06

Inläggav priz » 2011-02-08 10:40:05

Arkimedes skrev:
priz skrev:Hursomhelst, tror ni att det är aspergers eller inte? jag är helt och hållet nöjd med amatördiagnoser

Varför måste du ställa en diagnos på honom?

För jag är nyfiken, aldrig stött på en sådan människa
priz
Ny medlem

Inläggav priz » 2011-02-08 10:50:15

Bjäbbmonstret skrev:
barracuber skrev:jag känner mig lite orolig, det känns inte riktigt bra här på jobbet, tänkte om vi skulle diskutera det lite?

Du har rätt Barracuber. Man bör alltid ta upp det med den det berör först om det på något sätt går. Jag har haft problem med folk som jag över huvud taget inte kunnat kommunicera med och varit tvungen att gå uppåt. Det ses inte med blida ögon och det trappar automatiskt upp konflikten. Dessutom är det stor risk att högre chef kommer att börja med att fråga vad man själv har försökt göra för att lösa problemet.

Ja i det här fallet är det helt kört, han är omöjlig att kommunicera med och har bestämt sig hur exakt allt är redan
priz
Ny medlem

Inläggav LordNelson » 2011-02-08 14:45:13

priz skrev:ja hursomhelst är han bortplacerad nu
Bra då behövde ni alltså inte döda honom.

priz skrev: men självkart kan man inte fråga nån rakt ut "Hej du hatar mig men jag tror du har aspergers".

Hur vet du att han hatar dig? Kanske hatar du honom mera, än han dig.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav barracuber » 2011-02-08 14:53:17

priz skrev:Sen den andra teorin om att han har paranoid personlighetsklyvning kan jag också köpa då han var otroligt paranoid.. men det att han inte fattar vad vi sände för signaler mellan raderna tyder ju på asp

Du skriver "paranoid personlighetsklyvning" bara sådär men det är en rätt <a target="_blank" href="http://en.wikipedia.org/wiki/Paranoid_schizophrenia">allvarlig diagnos</a>. Den säger i princip "de är ute efter mig".

Att han inte fattade era signaler kan ju iofs vara Asperger men samtidigt vet vi ju inte hur funktionsnedsättningar och sjukdomar överlappar.

Jag menar att om det bara är fråga om Asperger ska det gå att resonera med personen.

Går inte det, då är det något värre, kanske även sjukdom förutom funktionsnedsättning.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav jorand » 2011-02-08 14:58:19

priz skrev:ja hursomhelst är han bortplacerad nu, finns inte en själ som sörjer

Förutom han själv då kanske?
priz skrev:men det att han inte fattar vad vi sände för signaler mellan raderna tyder ju på asp

Alltid bra att vara tydlig. Oavsett eventuella diagnoser.
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav priz » 2011-02-09 1:31:30

LordNelson skrev:
priz skrev:ja hursomhelst är han bortplacerad nu
Bra då behövde ni alltså inte döda honom.

priz skrev: men självkart kan man inte fråga nån rakt ut "Hej du hatar mig men jag tror du har aspergers".

Hur vet du att han hatar dig? Kanske hatar du honom mera, än han dig.

Nej jag hatar honom inte alls, tycker nästan synd om honom. Jag vet att han hatar mig för jag blev utskäld och anklagad för de mest absurda saker man kan tänka sig, extremt paranoida saker, som att jag är avundsjuk på honom, vill ta cred från honom etc
priz
Ny medlem

Inläggav Sheyen » 2011-02-09 2:08:33

priz skrev:men självkart kan man inte fråga nån rakt ut "Hej du hatar mig men jag tror du har aspergers".

Det stämmer att man inte kan det. För det är inte en fråga.
Sheyen

Inläggav priz » 2011-02-09 2:13:36

Sheyen skrev:
priz skrev:men självkart kan man inte fråga nån rakt ut "Hej du hatar mig men jag tror du har aspergers".

Det stämmer att man inte kan det. För det är inte en fråga.

Jaha.
priz
Ny medlem

Inläggav Alien » 2011-02-09 2:22:55

En liknande tråd: hur-ska-vi- ... 18265.html

Edit: Senare hopslagning av trådarna.
Alien
Moderator

Inläggav ufo » 2011-02-09 2:33:24

priz skrev:5. besserviser

priz skrev:så jag inte ska vara för hård mot honom till chefen (som också hatar honom).

priz skrev:finns typ inga ersättare i hela stockholm så de tittar åt andra hållet och min närmaste chef vill typ döda honom vid det här laget

priz skrev:finns inte en själ som sörjer,

Kärleksfulla kommentarer du har om din kollega.

priz skrev:Nej jag hatar honom inte alls, tycker nästan synd om honom.
Trovärdigt *not* :roll:
ufo

Inläggav priz » 2011-02-09 6:45:54

Altså när jag skrev det där hade jag ju blivit utskälld i flera timmar så ni får försöka förstå att jag var lite känslosam, hursomhelst så märker jag ju nu att flera av er bara är ute efter att munhuggas så kommer ignorera inlägg som inte har med originalfrågan att göra.

MVH
priz
Ny medlem

Inläggav priz » 2011-02-09 6:49:33

Det där låter ju sjukligt exakt som hur min situation var, tack så jättemycket för länken.
priz
Ny medlem

Inläggav ufo » 2011-02-09 20:40:20

priz skrev:hursomhelst så märker jag ju nu att flera av er bara är ute efter att munhuggas
Det munhuggeri du känner av beror helt o hållet på hur du skrivit här.
Om du hade räknat med seriösa svar vid det här uppförandet så är det du som har problem med ToM.
Vilket gör trådämnet mer intressant, din korkade kollega kanske bara var NT, stackarn.
ufo

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in