Vad är signaler?
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Vad är signaler?
Inser att jag har vissa svårigheter att ordentligt förstå begreppet. Bra svar på frågan välkomna.
Ett mkt tydligt exempel på hur saker kan feltolkas om man inte är tillräckligt tydlig i frågeställningen. Men det kanske är svårt att veta vad man själv menar om man inte har koll på vilka signaler man är ute efter från början? Ett underbart missförstånd med Geogache i såfall. Obs! Jag menar inte att vara elak, men det blev underbart komiskt bara. Dock misstänker jag att Miss Tibbs är mest rätt ute. Ni "förgyllde" min annars för närvarande mkt jobbiga vardag.
Signaler (i AS-sammanhang) är den icke-direkta kommunikation som används för att fömedla information till andra. Alla använder "signaler", men vi med AS har problem med att intuitivt uppfatta och tyda denna information. Signaler kan vara både icke-verbala (gester, minspel, hållning) och verbala ("vill du följa med upp på en kopp te?" ).
Naturligtvis har många här ovan svarat på frågan, men ingen riktigt så som jag tänkte den. För det första har jag inga problem med att förstå intellektuellt vad signaler är. Det är snarare en viss signal i ett visst sammanhang eller annorlunda uttryckt omedvetenhet och medvetenheten av signaler. Ofta pratar man om att man sänder (ut signaler underförstått) eller att någon annan sänder någon viss signal på något sätt och diskuterar då denna märkliga, osäkra och luddiga kommunikationsforms betydelse i det specifika fallet. Det är det som går rakt över mitt huvud.
Krake skrev:Naturligtvis har många här ovan svarat på frågan, men ingen riktigt så som jag tänkte den. För det första har jag inga problem med att förstå intellektuellt vad signaler är. Det är snarare en viss signal i ett visst sammanhang eller annorlunda uttryckt omedvetenhet och medvetenheten av signaler. Ofta pratar man om att man sänder (ut signaler underförstått) eller att någon annan sänder någon viss signal på något sätt och diskuterar då denna märkliga, osäkra och luddiga kommunikationsforms betydelse i det specifika fallet. Det är det som går rakt över mitt huvud.
Jag kan inte riktigt uttyda vad du söker efter i din frågeställning. Är det om signaler verkligen har en reell betydelse, om en specifik typ av signal eller signaler typiska i ett visst sammanhang?
Återgå till Att leva som Aspergare