Tyck till nu Aspergianare!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav shibedibato » 2011-02-06 2:35:00

AAA skrev:Autister och autistgrupp, inte artistgrupp. Jag slaaant på tangenterna så här på nattkröken.

Men vad menar du då? Hela samhället är ju fullt med folk som gärna tar för sig eller struntar i såndant de borde ta ansvar för. Plankare på tunnelbanan, skattesmitare, otrogna kvinnor, snattare, bajs lämnas efter hundar, de som inte är 18 år röker, det säljs knark i skolorna och en miljard människor lever under extrem fattigdom (mindre än en dollar om dagen). Det är en hel del orättvisor och händelser att lacka ur på...

Jag anser inte att aspergare inte vill vara autister. Det är det jag frågar om! Om jag tyckt så, hade jag väl inte tagit mig besväret att starta tråden. Som jag får förklara om och om och om igen vad jag menar.

Det finns många orättvisor och fusk, men det du rabblade upp hör inte till min fråga och oavsett, blir det mer rätt bara för det? Kommer aldrig kasta glasspapper på backen bara för att tusentals andra gör det.
shibedibato

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav Alien » 2011-02-06 4:26:48

shibedibato skrev: Det är en sak med ex grönt kort och sjukersättning. Eller grönt kort och andra svårigheter. Jag pratar om de som klarar sig bra i övrigt men bara vill ha en bonus pga diagnosen.

Ja, det kan jag inte svara på. Jag hade låg lön men hade ändå räknat med att få jobba till 65 år som alla andra. Nu fick jag i stället en ännu lägre sjukersättning. Det finns inget sätt för mig att öka mina inkomster. Det gäller för många andra också. Enda sättet att få något extra är tyvärr bidrag/betala mindre för vissa saker. Har man vanligt heltidsjobb behöver man inget tandvårdskort, men jag undrar om den gruppen (heltidsarbetande med grönt kort) är så stor.

Alien skrev:Ja, jag fattar att du vill avskaffa just diagnosen Aspergers. Och du borde vara glad, eftersom det blir som du vill i DSM-5. Och anledningen till att man får diagnos är att man har svårigheter som man inte kan botas ifrån, man har dem hela livet. "Boten" är tolerans och anpassning. Det är inte säkert man får det med diagnos men utan diagnos får man det definitivt inte.

Jag vill inte avskaffa någonting. Har jag sagt det? Jag undrar bara vad de med Asperger tycker att Asperger är om inte autism?

Ja, AS är en undergrupp av autistismspektrumstörning, liksom t ex atypisk autism och autistiskt syndrom. Men jag identifierar mig med "min grupp". Det var svårt nog att lära sig om AS och acceptera att jag var aspergare. Nu ska jag försvinna i den stora gruppen och bli autist. Enligt de kriterier jag lärt mig har autister språkproblem som barn. För dem med normal/hög intelligens så har det växt bort när de är vuxna och de kallas då högfungerande autister (i praktiken ingen större skillnad mot aspergare).

Alien skrev:Och vaddå märkas i barndomen el ungdomen, AS fanns inte när jag var barn och ung. Vad som märktes var att jag var udda och inbunden. Vilket gjorde det svårt att få jobb. När diagnosen kom fick jag inte behålla jobbet.

Fortfarande beklagligt. Men man vet ju själv om man inte var som alla andra när man var ung, eller? Det var nog det jag syftade på.

Ja, man märker att man inte passar in och blir accepterad. Men jag förstod aldrig att det var något fel på mig. Jag levde nog för mycket i min egen lilla värld. Hade jag inte blivit utbränd hade jag inte blivit utredd och fått min AS-diagnos. Då hade jag i stället varit "subklinisk aspergare".
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Kimmelie » 2011-02-06 16:39:15

shibedibato skrev:Jag frågar inte om svårighetsgraden av er Asperger. Helst skulle jag vilja att det var OnT här men det verkar svårt att styra det.

Asperger vs Autism, vad säger ni om det uttrycket?

Har man som Asperger rätt till allt man kan få även om man inte är i behov av det?

Jag förstår inte vad du menar. Har jag inte svarat på din fråga? (Jag tog åt mig eftersom ditt inlägg kom efter mitt, med bara ett kort inlägg emellan.)

Jag föredrar ordet autism för att det säger mer om vad det faktiskt handlar om. Asperger var efternamnat på nån snubbe som upptäckte att det även fanns lindrigare former av autism. Men en diagnos som heter som nåns efternamn säger mig ingenting.

Jag har aldrig fått nåt jag inte är i behov av. Tvärtom, jag har fått kämpa som ett djur, i flera år, för att få det stöd jag verkligen behöver. (Jag har Asperger-diagnosen.)
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Zombie » 2011-02-06 17:08:17

shibedibato skrev:Asperger vs Autism, vad säger ni om det uttrycket?

Asperger är en form av autism, vad är problemet med det? säger jag. Om det finns någon aspergare som inte vill veta av det får den väl komma med sina skäl. Men jag tror inte jag har stött på någon och kan inte föreställa mig ett skäl.

När jag orkar spinna vidare kan jag säga: visst finns det problem.
    Att åtskillnaden asperger — autism i trängre mening är flytande och inte grundar sig på något konkret forskningsfynd.

Att det trots det kan skilja så mycket mellan villkor och behov hos autister av olika slag — inte bara "aspergare" och "autister", utan också inom de grupperna — att det i många sammanhang kan finnas stora praktiska behov för att skilja dem åt i mindre grupper.
    Detta i ett samhälle och en mänsklighet som nu en gång helt enkelt inte klarar av att godta var och en bara för vad den är, utan där alla som inte är "normala" i praktiken har de mänskliga rättigheter de möjligen kan komma över villkorade till etiketter, som dessutom måste vara ganska rejält specifika.

Att sådana uppdelningar alltid riskerar att väcka ont blod. Både genom att en del (vanligtvis rätt få) tar dem till intäkt för att tycka de är förmer än andra, och genom att andra (vanligtvis flera) får intrycket att medlemmarna av en sådan grupp tycker de är förmer än andra fast de flesta av dem inte tycker det. De praktiska skäl som kan finnas till uppdelningen, helt fria från högfärd, kan vara väldigt mycket svårare att förklara. Många blir så arga från första början att de överhuvudtaget inte vill lyssna på någon förklaring.

Sedan finns ju en reell risk att folk med gemensamma intressen bekämpar varandra, till glädje för dem som vinner på att behandla dem snålt. Den risken ökar förstås både i snåla tider (som vi nu har permanent sedan ungefär ett kvartssekel tillbaka, precis som den "permanenta revolutionen" i de gamla östdiktaturerna) och på grund av sådana här underindelningar som kan göra att man inte ser gruppen som en helhet längre. Så det är ett problem att hålla ögonen på, helt klart.

shibedibato skrev:Har man som Asperger rätt till allt man kan få även om man inte är i behov av det?

Förutom vad jag skrev förut tycker jag ungefär som Alien.

Kan lägga till: det blir för snedvridet om man isolerar aspergare så här. Hade det gällt en i allmänhet stark grupp som villaägare eller chefer i större företag hade jag inte tvekat att kritisera, för de har det i de allra flesta fall förspänt ändå och de har politikerna med sig. Dessutom finns det rent praktiskt många gånger mer pengar att dra in på att skärpa kontrollen av dem. Med aspergare eller autister, vilka som, är det precis tvärtom.

Jag förstår inte vitsen med att sätta åt en redan svag grupp som dessutom av allt att döma redan har högre moral än många starkare. Det är så jag uppfattar att det här blir, även om jag förstår att det inte var shibedibatos mening.

Eller äh, det blev också fel. Fast bara delvis. Klart man måste kunna diskutera sådant här också. Men hur? Får stanna vid den frågan för tillfället.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bali » 2011-02-06 18:08:20

Kimmelie skrev:
shibedibato skrev:Jag frågar inte om svårighetsgraden av er Asperger. Helst skulle jag vilja att det var OnT här men det verkar svårt att styra det.

Asperger vs Autism, vad säger ni om det uttrycket?

Har man som Asperger rätt till allt man kan få även om man inte är i behov av det?

Jag förstår inte vad du menar. Har jag inte svarat på din fråga? (Jag tog åt mig eftersom ditt inlägg kom efter mitt, med bara ett kort inlägg emellan.)

Jag föredrar ordet autism för att det säger mer om vad det faktiskt handlar om. Asperger var efternamnat på nån snubbe som upptäckte att det även fanns lindrigare former av autism. Men en diagnos som heter som nåns efternamn säger mig ingenting.

Jag försökte verkligen låta bli att närma mig tangentbordet (eftersom jag inte är i bästa form precis), men nu när jag såg detta inlägg kan jag inte längre hejda mig, för det är bra och jag håller med!

Aspergers syndrom ingår ju för fasiken (sorry!) just i autismspektrumet och det kan vi väl alla åtminstone vare ense om!?

Själv är jag nu under "utredning" (jippie! :roll: ) och inte är det för att jag "vill" få en AS-diagnos eller fikar efter de rättigheter som man då skulle få tillgång till inte!
Har för fasiken klarat av att ta hand om en psykotisk mor och lillebror i mångt & mycket redan som liten jänta, och är absolut en "kan själv"- person i, stort sett, alla situationer!

Vad jag ändå känner ett starkt behov av är att få en "bekräftelse" på att jag inte är ute och cyklar när jag ser alla dessa likheter av att så mycket av min egen problematik platsar in i t.ex. en "symtom"-diagnos, typ AS!

Jag struntar fullkomligt i om jag, enligt neuropsykologen (glöm för allt i världen inte att det ändå är där beslutet tycks ligga och vi träffar ju inte samma ju!) har AS eller Autismliknande tillstånd, men vad jag "hoppas" är att jag ändå får en av dem eller liknande.
(Han verkar även vara inne på ADHD känner jag, och det köper jag bara inte...men får se hur jag ska hantera den ev. situationen i så fall, för en rent av felaktig "diagnos"... nej det köper jag bara inte!)

Nu har jag snurrat runt som bara den här, men även om vi nu här "fightas" om olika "diagnoser" (och dess namn), tror jag ändå att de som ska sätta dem har den allra största oförmågan/okunskapen om hur olika vi alla kan vara och ändå passa in i en av de "diagnoser" de har att tillgå!?

Det är mer än sorgligt kan ni väl hålla med mig om!?
Bali
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Bali » 2011-02-06 18:16:26

Såg nu att käre Zombie (hoppas du inte tar illa upp för denna "kärlek"!? :wink: ) återigen har skrivit ett helt superbt inlägg och jag kan bara nicka instämmande!

*Tänk om man kunde skriva som den mannen, suck!*
Bali
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Zombie » 2011-02-06 18:59:36

Ha något emot att bli kallad "käre" av dig, kära Bali? Är du alldeles tokut å gal? ;)

Tack för uppskattningen. Behöver den verkligen just nu. Fast mycket hade ju inte behövts... :oops: Eller: töras tro på sådant kan man ju ha problem med — vilket jag gärna skulle önska dig att veta mindre om. ;) Jag uppskattar varenda gång du närmar dig tangentbordet, även om jag inte alltid har en kommentar tillreds.
Zombie

Inläggav Bali » 2011-02-06 19:22:06

Zombie skrev: Är du alldeles tokut å gal? ;)

Jo, smått "galen" är jag nog allt, har papper på det också, men i detta fall?... nope!
Försök ta till dig min uppskattning, karlslok där! :wink:

Zombie skrev:Tack för uppskattningen. Behöver den verkligen just nu.

Försök ta emot, som sagt, och strunta i vad en del "piiip"-personer tycks anse om ditt sätt att formulera dig här på forumet (om det är en av orsakerna till ditt behov!?)

Jag sätter iaf stort värde på dina ord och blotta närvaro här ska du veta, vad nu det kan vara värt!?
Bali
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Nao » 2011-02-06 19:44:55

Jag bryr mig inte så mycket om vad mitt tillstånd kallas, bara det kan hjälpa till att ge mig en förklaring till varför livet brakar samman emellanåt och vad jag kan göra för att förebygga såna totala härdsmältor. Tycker att ordet "autismspektrumstörning" är vackert att säga högt så det får en liten pluspoäng bara därför :)
Nao

Anslöt: 2011-01-22

Inläggav roto » 2011-02-06 21:36:55

Denna tråd var riktigt välskriven. Första inlägget håller jag med om på nästan varje punkt. Ungefär samma åsikter som jag försökte föra fram i en annan tråd. Finns alltid folk som väljer att vända sig om när de närmar sig sanningen. Dessa människor finns både inom denna diagnos och inom NT personligheter.
roto
f.d. epiphany

Anslöt: 2011-01-06

Inläggav notch » 2011-02-06 21:45:53

jag kan inte se hur autism skulle vara något dåligt, jag tänker rainman när jag hör autist =) sen att man kallas högfungerande känns väl bra
notch
Bannad

Anslöt: 2010-10-20

Inläggav shibedibato » 2011-02-06 22:26:52

roto skrev:Denna tråd var riktigt välskriven. Första inlägget håller jag med om på nästan varje punkt. Ungefär samma åsikter som jag försökte föra fram i en annan tråd. Finns alltid folk som väljer att vända sig om när de närmar sig sanningen. Dessa människor finns både inom denna diagnos och inom NT personligheter.

Då vet jag att jag inte är ensam. Om än en del misstolkas så tror jag faktiskt att de flesta förstår var jag vill komma. Självklart är det bekvämt med OT mitt i allt också.
shibedibato

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav AAA » 2011-02-07 0:42:57

Bali skrev:Såg nu att käre Zombie (hoppas du inte tar illa upp för denna "kärlek"!? :wink: ) återigen har skrivit ett helt superbt inlägg och jag kan bara nicka instämmande!

Zombie, har du feromoner i tangentbordet? ;-) Hyponotiserar kvinnorna med dina poetiska aspergerformuleringar!
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2011-02-07 0:58:22

roto skrev:Denna tråd var riktigt välskriven. Första inlägget håller jag med om på nästan varje punkt. Ungefär samma åsikter som jag försökte föra fram i en annan tråd. Finns alltid folk som väljer att vända sig om när de närmar sig sanningen.

Det argumentet kan ju användas mot allt som inte överensstämmer med det jag anser riktigt...
shibedibato skrev:Då vet jag att jag inte är ensam. Om än en del misstolkas så tror jag faktiskt att de flesta förstår var jag vill komma. Självklart är det bekvämt med OT mitt i allt också.

Ja, du kan ju säga att vi misstolkar när vi inte fattar vad du menar. Förstår du vad jag menar? Eller misstolkar du det jag skriver? Menar vi lika nu?
AAA

Inläggav Zombie » 2011-02-07 1:15:11

AAA skrev:Zombie, har du feromoner i tangentbordet? ;-)

Schh för fan, tror du man får sånt på reguljära apotek? ;)
Zombie

Inläggav KrigarSjäl » 2011-02-07 1:43:22

AAA skrev:
Bali skrev:Såg nu att käre Zombie (hoppas du inte tar illa upp för denna "kärlek"!? :wink: ) återigen har skrivit ett helt superbt inlägg och jag kan bara nicka instämmande!

Zombie, har du feromoner i tangentbordet?

Snarare opium...

mnordgren:

Dina kommentarer av den här typen, ständigt riktade mot samma forumist, framstår som rent trakasseri. Du får en varning för det här samt två andra liknande inlägg. Meddelas även i PM.

Se även det här samt det här inlägget.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav AAA » 2011-02-07 19:09:51

Han får ju k****a iaf :-D
AAA

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-07 19:33:00

AAA skrev:Han får ju k****a iaf :-D
:D
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav KrigarSjäl » 2011-02-07 19:46:43

-Kräfta?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav AAA » 2011-02-08 0:05:39

KrigarSjäl skrev:-Kräfta?

Ja, han kan nog få en och annan kräfta vid rätt årstid. Eller så kan han få ihop det med en kräfta, eller om nuvarande kärleksobjekt är en kräfta?

Nån annan kräfta hoppas jag att han aldrig får, det önskar jag inte någon.
AAA

Inläggav fannywelker » 2011-02-12 17:36:08

Om Aspergers syndrom tas bort som diagnos och alla aspies får låt säga autistiskt syndrom skulle inte jag vilja ta bort den. Jag har svårigheter och vilket namn det än har så är jag glad att det finns ett namn för det, även om Aspergers syndrom låter finare enligt min åsikt än autistiskt syndrom. (Inget illa menat.) Men det kanske beror på att jag nu vant mig vid att jag har Aspergers syndrom, då blir det knasigt att sedan säga att jag har autistiskt syndrom. Det är nog bara en vanesak och behöver man en diagnos spelar det heller ingen roll vilket namn den har.

Kimmelie skrev: Jag föredrar ordet autism för att det säger mer om vad det faktiskt handlar om. Asperger var efternamnat på nån snubbe som upptäckte att det även fanns lindrigare former av autism. Men en diagnos som heter som nåns efternamn säger mig ingenting.

Precis! Om jag ska förklara för någon vad Aspergers syndrom är brukar jag säga att det bara skiljer sig från autism på några få punkter och det begreppet är nog fler bekanta med och vet vad det handlar om. Egentligen skulle det underlätta när man ska berätta om sin diagnos om den skulle lyda autism.
fannywelker

Anslöt: 2010-08-11

Re: Tyck till nu Aspergianare!

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-05-26 18:31:25

Håller med TS. Asperger är ingen annat än autism. Däremot är det viktigt att poängtera att spannet för autism är väldigt stort och att man inte kan blanda ihop lindrigt och gravt autistiska personer, lika lite som att man kan en person som festdricker varannan vecka missbrukarvård.
DefinitivtInteAnonym

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav kitsove » 2011-05-26 20:00:27

Svar till TS:

Om det inte fanns någon problematik tillräckligt svår så hade människan inte fått diagnos och aldrig vetat vad asperger är.
Har du en diagnos så är det för att du har problem du behöver hjälp med, därmed rättigheterna i lagen.

Något annat du vill ha svar på?
kitsove

Anslöt: 2011-04-10

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-06-16 19:14:37

shibedibato skrev:
neuroLogiskt skrev:För övrigt...en missuppfattning från mig kanske...men jag tog liksom för givet att du har AS utifrån din insikt i det? Vad har du, om det är ok att jag frågar utifrån att jag försöker förstå?

Autism utan utvecklingsstörning. Ska göra ny begåvningsprofil för att se var jag ligger idag.

Aspergare har uttryckt sig klumpigt ibland kring Autism, "vill inte att andra ska uppfatta mig som ett dregglande miffo" eller "utvecklingsstörd". Är det jag som borde ta åt mig, helt uppenbart är det fördomar. (Den här delen ska vi inte alls diskutera om)

Jag har också Autism utan utvecklingsstörning. Min bror har Autism med utvecklingsstörning. Förstår vad du menar. Många utgår från att Autistisk=utveckligsstörd. Läst någonstans att 70% av de som har
Autism diagnos också har en utvecklingsstörning. Det tar folk till sig utan att reflektera över att det innebär att det innebär att 30% inte har någon utveckligsstörning.
Hoppas jag inte upprepar, orkar tyvärr inte läsa hela tråden.
VeganGeekGirl

Anslöt: 2010-04-03

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in