Hur ska man skriva på nätforum? (Omröstning)
51 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Det beror på ämnets art. Olika personer har också olika stil.
Dessutom saknar jag annat som kan göra en text svårläst:
- En massa felstavningar
- Inga styckeindelningar/blankrader (hjälper inte med korta meningar om allt blir en kompakt textmassa)
- Nytt stycke för varje mening (ser upphackat ut)
- Ingen kommatering, vilket gör en lång mening svårare att förstå
- Felaktiga citeringar
- Postaren svarar inte på ens frågor/missförstår medvetet och svarar på något helt annat, vilket gör att diskussionen går på tomgång
Ja, det finns mycket att reta upp sig på.
Dessutom saknar jag annat som kan göra en text svårläst:
- En massa felstavningar
- Inga styckeindelningar/blankrader (hjälper inte med korta meningar om allt blir en kompakt textmassa)
- Nytt stycke för varje mening (ser upphackat ut)
- Ingen kommatering, vilket gör en lång mening svårare att förstå
- Felaktiga citeringar
- Postaren svarar inte på ens frågor/missförstår medvetet och svarar på något helt annat, vilket gör att diskussionen går på tomgång
Ja, det finns mycket att reta upp sig på.
År det bara jag som ser ytterligare en illa dold attack på Zombie från Krigis håll? Skaffa en hobby!
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Angelic Fruitcake skrev:År det bara jag som ser ytterligare en illa dold attack på Zombie från Krigis håll? Skaffa en hobby!
Jag hade faktiskt flera personer i åtanke när jag skrev den där lilla stilistiska övningen. Bl. a Asponomen och Björn Ranelid. Jo, Zombie och jonsch är också med.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag tror det är det KS har gjort..... hans nya hobby: mobba Zombie et.al.Angelic Fruitcake skrev:År det bara jag som ser ytterligare en illa dold attack på Zombie från Krigis håll? Skaffa en hobby!
När Zombie och jonsch mfl slutat logga in här på forumet pga KS ständiga attacker, vad har KS uppnått då? Ska KS enväldigt få bestämma hur och när forumister får skriva? Det här är helt bisarrt. Jag vill gärna se att KS lägger ner det här jiddret sfsm.
Det gör inget om hjärnsubstansen måste anstränga sej även på internet. Bara för att KS inte anser det hoppas jag att ni andra kan ha lite överseende med andras sätt att skriva. Jag ser även helst att andra ignorerar den här tråden. Kommer att anhålla om att den låses. Mobbingtrådar, även förtäckta sådana, är inte OK. Anser jag.
Om du fick bestämma skulle det bli ett virtuellt dagis av ständiga cyberkramar och snyftande.
Mobbing. Känner du ens till ordets innebörd?
Mobbing är när flera ger sig på en. Gruppdynamik.
I det här fallet är det jag mot resten.
"Attacker". Intressant ordval.
Det ryska U-båtar gör är alltså inte värre än en viss forumskribent....
Mobbing. Känner du ens till ordets innebörd?
Mobbing är när flera ger sig på en. Gruppdynamik.
I det här fallet är det jag mot resten.
"Attacker". Intressant ordval.
Det ryska U-båtar gör är alltså inte värre än en viss forumskribent....
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-02-06 18:55:44, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
weasley skrev:Det gör inget om hjärnsubstansen måste anstränga sej även på internet.
Anstränga hjärnsubstansen? I så fall vill jag läsa inlägg med större mängd INNEHÅLL än PLADDER.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
http://www.ne.se/mobbning
Lägg märke till formuleringen "en eller flera individer". Det räcker alltså med en person, om denne är tillräckligt ihärdig och irriterande. Exempelvis.
Genom att påstå saker om mina önskningar, saker som dessutom i vissa fall står i väldigt bjärt kontrast till mina faktiska önskningar, försöker du dessutom ställa mej i någon sorts totalmotpol till dina egna önskningar. Det brukar kallas för att göra en halmgubbe och är ett synnerligen ofint sätt att förminska motparten i en debatt.
Här gör du även uttalanden som innebär "jag mot världen". Offerkappa.
mobbning, trakasserier utförda av en eller flera individer vilka genom förföljelse tillfogar en annan individ psykiskt eller fysiskt våld, oftast bådadera; vanligast i skolor och på arbetsplatser. Mobbning kan ske direkt, med fysiska eller verbala medel, eller indirekt, t.ex. genom social isolering, s.k. utfrysning.
Lägg märke till formuleringen "en eller flera individer". Det räcker alltså med en person, om denne är tillräckligt ihärdig och irriterande. Exempelvis.
Genom att påstå saker om mina önskningar, saker som dessutom i vissa fall står i väldigt bjärt kontrast till mina faktiska önskningar, försöker du dessutom ställa mej i någon sorts totalmotpol till dina egna önskningar. Det brukar kallas för att göra en halmgubbe och är ett synnerligen ofint sätt att förminska motparten i en debatt.
Här gör du även uttalanden som innebär "jag mot världen". Offerkappa.
Haha, nu kallar du mig offer och "halmgubbe" och citerar NE. Jag kan upplysa dig om att NE har fel ibland.
Mobbing handlar om gruppdynamik, oavsett vad det för tillfället står i NE.
Jag tycker det är kul när det blir flera mot en, så ös på bara. Och ta gärna med dig dina teletubbiekompisar.
"Förföljelser". Ska du inte skriva "pogromer" igen? Det var komik på hög nivå.
Mobbing handlar om gruppdynamik, oavsett vad det för tillfället står i NE.
Jag tycker det är kul när det blir flera mot en, så ös på bara. Och ta gärna med dig dina teletubbiekompisar.
"Förföljelser". Ska du inte skriva "pogromer" igen? Det var komik på hög nivå.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Koncist och bra. Av en tämligen anonym och obemärkt forumit. Obemärkt så till den grad att jag inte vet vad jag ska kalla dig.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
weasley skrev:Lägg märke till formuleringen "en eller flera individer". Det räcker alltså med en person [...]
Då har ju Nationalencyklopedin uppenbarligen fel.
En person kan inte utgöra en mob, inte ens om personen i fråga lider av multipel personlighetsklyvning.
En person kan trakassera en eller flera andra personer. Inte ens om flera trakasserar samma person behöver det röra sig om mobbing - gör förrövarna det oberoende av varandra är det fortfarande "bara" trakasserier.
http://www.aspergerforum.se/blandade-sp ... tml#502899 f.*
------------
* f. = & följande [här: inlägg]
------------
* f. = & följande [här: inlägg]
Admin
Trådämnet är intressant och har inget självklart svar, vilket gör att en principdiskussion kan komma till stånd. Om någon tar åt sig personligen är det naturligtvis olyckligt men man måste inte läsa allt och man kan inte alltid lasta andra för att man själv känner sig träffad.
Att däremot ta andra forumister som exempel på olika sätt att uttrycka sig och framställa deras sätt som mindre värt eller direkt fel är något hela annat. Vad som är önskvärt i ett sammanhang passar inte alls i andra fall.
Svaret på frågan i inledningen är naturligtvis att "Det beror på" och kring detta kan diskussionen fortsätta. Även andra aspekter på hur man bäst skriver för att det skall vara läsvärt kan naturligtvis också diskuteras.
Men att skriva
(min infällda länk i citatet)
är inte vad jag menar med en principdiskussion. Skall man ta exempel på olika skribenters sätt att uttrycka sig och diskutera för- och nackdelar med det skall man välja personer utanför forumet. Att KrigarSjäl tar just Zombie som exempel är särskilt illa valt eftersom han många gånger tidigare på forumet öppet angripit Zombie för hans sätt att uttrycka sig.
KrigarSjäl får en varning för detta men tråden förblir öppen för fortsatta diskussioner.
Meddelas även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Trådämnet är intressant och har inget självklart svar, vilket gör att en principdiskussion kan komma till stånd. Om någon tar åt sig personligen är det naturligtvis olyckligt men man måste inte läsa allt och man kan inte alltid lasta andra för att man själv känner sig träffad.
Att däremot ta andra forumister som exempel på olika sätt att uttrycka sig och framställa deras sätt som mindre värt eller direkt fel är något hela annat. Vad som är önskvärt i ett sammanhang passar inte alls i andra fall.
Svaret på frågan i inledningen är naturligtvis att "Det beror på" och kring detta kan diskussionen fortsätta. Även andra aspekter på hur man bäst skriver för att det skall vara läsvärt kan naturligtvis också diskuteras.
Men att skriva
KrigarSjäl skrev:Jag hade faktiskt flera personer i åtanke när jag skrev den där lilla stilistiska övningen. Bl. a Asponomen och Björn Ranelid. Jo, Zombie och jonsch är också med.
(min infällda länk i citatet)
är inte vad jag menar med en principdiskussion. Skall man ta exempel på olika skribenters sätt att uttrycka sig och diskutera för- och nackdelar med det skall man välja personer utanför forumet. Att KrigarSjäl tar just Zombie som exempel är särskilt illa valt eftersom han många gånger tidigare på forumet öppet angripit Zombie för hans sätt att uttrycka sig.
KrigarSjäl får en varning för detta men tråden förblir öppen för fortsatta diskussioner.
Meddelas även i PM.
------------
KrigarSjäl skrev:Med tanke på personers varierande perceptionsgrad (respektive tankesätt, sociologiska förhållanden och horoskopens tillfälliga ställning) tycker jag att man måste vara mer försiktig och inte utgå från sig själv som ett vara, utan mera som ett icke-vara, dvs utgå från ingenting och verkligen täcka upp alla tänkbara (och otänkbara) aspekter innan man dristar sig till att fälla ett omdöme. Att utgå från ingenting och bejaka den inre sidans (och andras) komplexitet, varierande grad av aspighet och - nota bene - varierande grad av allmän läskunnighet måste man acceptera, förstå och lära sig att leva med det faktum att alla människor (a priori, de facto, etc) uttrycker sig olika och har ett icke-kopierbart personligt språk, precis som fingeravtrycken omöjliga att ta miste på, och att det mest demokratiska och rättvisande, i en förvisso orättvis värld, är att per se aldrig begå ad hominem och halmgubbe gentemot sin medmänniska. Röstningsalternativen är sålunda alltför få och för förenklade för att jag skall kunna yttra mig i saken, vore nog det bästa om herr Krigare (vilket namn) slutade skriva överhuvudtaget eftersom han är som en bandvagn bland spröda fjärilsvingar i cybernätets kosmos, alternativt (och helst frivilligt) avstå från att arkebusera nya, och gamla, nåja, en del i alla fall, medlemmar med sin verbala Kalashnikov. Det enda vi vill är att bli förstådda i en värld där vi annars inte blir förstådda och med den ansatsen måste vårt val av kommunikationsmönster respekteras (eller var det K-märkas?) naturligt och med omsorg om vår relativa särart, naturliga egenhet, förvisso relativt i förhållande till vad som kan anses som normativt i en för övrigt icke-normativ värld, så att alla kan trivas.
Blev jag mer intellektuell nu?
Definitivt inte som ovan. Där det bara framträder som en massa bokstäver i en massa. (ingen värdering av text innehållet)
Längden på inlägget beror delvis på ämnet, men uppdelning av texten är viktigast.
Diskussion om varningar och avstängningar återfinns här:
rutiner-kring-varningar-och-avstangningar-t19067.html
------------
rutiner-kring-varningar-och-avstangningar-t19067.html
------------