Personlig assistent - anhörig

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Personlig assistent - anhörig

Inläggav FamiljenM » 2011-02-06 11:53:19

Min son som utreds för asperger denna månad, behöver en personlig assistent enligt bup.
Assistenten behövs inte på annat sätt än att få ut min son på lite aktiviteter, eller kanske umgås med honom på hans rum. Till ex spela xbox, wii, eller data.

Eftersom min familj tillhör det underligare slaget, skulle detta vara enormt påfrestande, att ha en okänd i knutarna.

Min bror, är min sons största favorit, han skulle vara VÅRT val av personlig assistent.
Är det lätt att få en anhörig som assistent? Min bror har en gård och jobbar mer än heltid på sitt arbete. Han sa till mig att han givetvis gärna ville vara med sin systerson och OM han dessutom får någon ersättning vore det ännu bättre.

Eftersom min bror jobbar så mycket, har sambo och djur, så skulle det vara lättare att be honom, om han fick ersättning.

Finns det andra här som har anhöriga som personliga assistenter, och hur gick det till?
FamiljenM

Anslöt: 2009-11-13

Inläggav Lilla Gumman » 2011-02-06 12:54:49

Hej!

När man väl har fått assistanstimmar beviljade har man själv rätt att välja ett assistansbolag som t.ex. Assistansia och sen anställa vilka assistenter man vill. Släktingar utgör väl inget hinder om alla är överens. Att vara assistent är inte ett särskilt välbetalt jobb. Om han tjänar bra nu, så kanske han får mindre i timpenning som assistent än han har på sitt vanliga jobb.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav FamiljenM » 2011-02-06 14:57:59

Tack Lilla Gumman!

Det är ju inte summan som är viktigt, utan mest bara att min bror kan få något för att ställa upp.
FamiljenM

Anslöt: 2009-11-13

Återgå till Aspergare och vården

Logga in