[delad] Att skriva kortfattat
45 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
+1 Jag vet inte hur många nya ord jag lär mig av detta forum, men det är många!Miche skrev:Jag har varit borta från forumet några dagar och missat en del, men när jag läser den här tråden så tänker jag på folk som sagt åt mig (och barnens mor) att jag inte kan använda så avancerade ord gentemot mina barn...
Det fåniga brukar vara att personen som säger till inte begriper orden/meningsbyggnaden, men mina barn gör det, de kan mycket väl förklara för personen vad jag menar, trots allt är det ju så använder man ett komplext språk så lär sig andra med tiden det språket (jag hade väldigt svårt i början på det här forumet med en massa NPF-relaterade ord, men jag har lärt mig att förstå det mesta med tiden, bl.a. tack vare Zombie).
Keep on writing Zombie, du (samt ett antal andra forumister) har utökat mitt ordförråd!
Jag stör mig på min egen brist på koncentration för jag tycker Zombie har mycket vettigt att komma med. I somras och höstas kunde jag läsa inläggen utan problem.
Visserligen kan jag ser det som pekas ut i Zombies inlägg som invecklat o bla bla. Men jag förstår inte varför just han är utsatt som syndabock.
Han är inte på något vis exceptionell i det.
Men det jag har svårast att förstå är att den som gnäller mest är också den som ständigt skryter om sitt litterära intresse och tipsar friskt om ryska författare etc.
När han har svårt att läsa Zombie's inlägg undrar man ju om han ens har öppnat en bok.
Han är inte på något vis exceptionell i det.
Men det jag har svårast att förstå är att den som gnäller mest är också den som ständigt skryter om sitt litterära intresse och tipsar friskt om ryska författare etc.
När han har svårt att läsa Zombie's inlägg undrar man ju om han ens har öppnat en bok.
Känner jag för en rysk släktkrönika går jag till bokhyllan, på nätet vill jag ha snabb kommunikation och inte ekvationer.
jonsch är f.ö också omständig att läsa.
jonsch är f.ö också omständig att läsa.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Re: [delad] Att skriva kortfattat
Kristofer skrev:Meningar bör inte bestå av mer än 15-16 ord. Längre meningar ger oftast enbart en tillkrånglad och mer svårbegriplig text. Det är poänglöst att bygga komplexa satser som självändamål. Texter skrivs för läsarens skull inte för att textförfattaren ska kunna briljera med ett komplex språk. Det är bara ett sätt att vilja visa sig förmer än andra.
Du drar förhastade slutsatser. Det finns andra anledningar till att man skriver långt. Jag har själv varit långrandig för att jag av aspiga orsaker velat berätta *allt* (bakgrunden, alla detaljer m m). Eller för att jag inte kunnat avgöra vad jag ska ta med och vad jag ska ta bort.
För en del kan det vara lika omöjligt att skriva kort och lättläst som för andra att skriva med korrekt stavning och grammatik. Det anses inte som god ton att klaga på dem som gör det. Så jag tycker inte man ska göra det på dem som skriver "fel" på andra sätt heller. Däremot kan man förstås önska sig korta och lättlästa texter, men inte peka ut och kritisera enskilda personer.
Sedan hoppas jag du inte menar att meningar alltid ska bestå av max 15-16 ord. En text med bara jämlånga korta huvudsatser blir monoton, tycker jag. Och jag slår ett slag för semikolonet!
KrigarSjäl skrev:Jag tror inte att du har såna avsikter bakom ditt skrivande, ej heller har jag uttalat mig om dig som person. Det enda jag framfört är att jag tycker du skriver onödigt omständigt.
Det heter "omständligt" men "omständighet".
Lite off topic, men eftersom det gäller att kritisera språkbruk, kan jag inte låta bli.
Sättet man skriver på speglar ofta ens personlighet. På det här forumet är det meningen att man till ganska stor del ska få bejaka den personlighet man annars måste strama upp, ute i den "normala" världen.
Att därför klaga på någons sätt att uttrycka sej och därtill kräva att vederbörande förändrar det, är till viss del att göra intrång i någons personlighet. Det, anser jag, är vare sej konstruktivt eller medmänskligt. Det, anser jag åter, är snarare grälsjukt och petimeteraktigt.
Det finns viktigare saker i världen än att försöka tvinga någon att förändra sej. Att tjata hjälper inte - det lär man sej redan i koltåldern när man glatt ignorerar morsans ständiga förmaningar. Att ständigt pika och tjata på vuxna människor som har ett svårt liv hjälper ännu mindre. Det är lite surrealistiskt att behöva påminna andra vuxna människor om denna enkla sanning.
Alla är olika. En del är varandras motpoler. Låt det vara så. Lev och låt leva. Skriv och låt andra skriva. Vid behov kan man alltid be om en kortfattad summering eller ett förtydligande.
Att därför klaga på någons sätt att uttrycka sej och därtill kräva att vederbörande förändrar det, är till viss del att göra intrång i någons personlighet. Det, anser jag, är vare sej konstruktivt eller medmänskligt. Det, anser jag åter, är snarare grälsjukt och petimeteraktigt.
Det finns viktigare saker i världen än att försöka tvinga någon att förändra sej. Att tjata hjälper inte - det lär man sej redan i koltåldern när man glatt ignorerar morsans ständiga förmaningar. Att ständigt pika och tjata på vuxna människor som har ett svårt liv hjälper ännu mindre. Det är lite surrealistiskt att behöva påminna andra vuxna människor om denna enkla sanning.
Alla är olika. En del är varandras motpoler. Låt det vara så. Lev och låt leva. Skriv och låt andra skriva. Vid behov kan man alltid be om en kortfattad summering eller ett förtydligande.
Re: [delad] Att skriva kortfattat
Alien skrev:Kristofer skrev:Meningar bör inte bestå av mer än 15-16 ord. Längre meningar ger oftast enbart en tillkrånglad och mer svårbegriplig text. Det är poänglöst att bygga komplexa satser som självändamål. Texter skrivs för läsarens skull inte för att textförfattaren ska kunna briljera med ett komplex språk. Det är bara ett sätt att vilja visa sig förmer än andra.
Du drar förhastade slutsatser. Det finns andra anledningar till att man skriver långt. Jag har själv varit långrandig för att jag av aspiga orsaker velat berätta *allt* (bakgrunden, alla detaljer m m). Eller för att jag inte kunnat avgöra vad jag ska ta med och vad jag ska ta bort.
För en del kan det vara lika omöjligt att skriva kort och lättläst som för andra att skriva med korrekt stavning och grammatik. Det anses inte som god ton att klaga på dem som gör det. Så jag tycker inte man ska göra det på dem som skriver "fel" på andra sätt heller. Däremot kan man förstås önska sig korta och lättlästa texter, men inte peka ut och kritisera enskilda personer.
Sedan hoppas jag du inte menar att meningar alltid ska bestå av max 15-16 ord. En text med bara jämlånga korta huvudsatser blir monoton, tycker jag. Och jag slår ett slag för semikolonet!
Jag har ingenting emot långa inlägg. Det är onödigt långa meningar som jag vänder mig emot. Meningar bör i genomsnitt inte bestå av mer än 15 ord. Observera att detta är en genomsnittssiffra och inte en absoult maxgräns.
"med en genomsnittlig meningslängd över 25 ord är det dags för varningsflagg"
http://www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=2080 sid 3
Miche skrev:Jag har varit borta från forumet några dagar och missat en del, men när jag läser den här tråden så tänker jag på folk som sagt åt mig (och barnens mor) att jag inte kan använda så avancerade ord gentemot mina barn...
Det fåniga brukar vara att personen som säger till inte begriper orden/meningsbyggnaden, men mina barn gör det, de kan mycket väl förklara för personen vad jag menar, trots allt är det ju så använder man ett komplext språk så lär sig andra med tiden det språket (jag hade väldigt svårt i början på det här forumet med en massa NPF-relaterade ord, men jag har lärt mig att förstå det mesta med tiden, bl.a. tack vare Zombie).
Keep on writing Zombie, du (samt ett antal andra forumister) har utökat mitt ordförråd!
Man ska inte hålla på med bebis språk det är sånt som WT föräldrar håller på med.
Man får bestämma sig för om man vill kommunicera eller ställa upp ekvationer på svarta tavlan.
Om man vill rita hieroglyfer i sanden eller skriva med bokstäver på tangentbordet.
Om man vill framföra en poäng eller om man vill skriva en vetenskaplig uppsats.
Det har ingenting med offer, mobbing, ärekränkning eller för den delen skadeskjutning och arkebusering att göra. Att somliga väljer starka ord betyder inte att man inte får tåla att andra kritiserar det man skriver.
Vad det handlar om är att eliminera upphov till missförstånd.
Tro fan att folk blir osams av dessa ständiga gordiska knutar som en del forumiter fiser ut med en en närmast tvångsmässig mani.
Prova själv att diskutera linjedragning med konduktören medelst bysantinsk historia.
Varför framhärda med dessa långa och långrandiga utläggningar utan styckeindelning? Varför uttrycka en sak med 15 rader svammel istället för att säga det rent ut?
Information är inte detsamma som pladder. Att skriva pladder tyder mer på svårigheter med att uttrycka sig än med hög begåvning.
Om man vill rita hieroglyfer i sanden eller skriva med bokstäver på tangentbordet.
Det har ingenting med offer, mobbing, ärekränkning eller för den delen skadeskjutning och arkebusering att göra. Att somliga väljer starka ord betyder inte att man inte får tåla att andra kritiserar det man skriver.
Vad det handlar om är att eliminera upphov till missförstånd.
Tro fan att folk blir osams av dessa ständiga gordiska knutar som en del forumiter fiser ut med en en närmast tvångsmässig mani.
Prova själv att diskutera linjedragning med konduktören medelst bysantinsk historia.
Varför framhärda med dessa långa och långrandiga utläggningar utan styckeindelning? Varför uttrycka en sak med 15 rader svammel istället för att säga det rent ut?
Information är inte detsamma som pladder. Att skriva pladder tyder mer på svårigheter med att uttrycka sig än med hög begåvning.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Att skriva kortfattat
Miche skrev:Keep on writing Zombie, du (samt ett antal andra forumister) har utökat mitt ordförråd!
Tack Miche, håller med.
mvh segdeg
Moderator mnordgren: fixade citatet.
KrigarSjäl skrev:Man får bestämma sig för om man vill kommunicera eller ställa upp ekvationer på svarta tavlan.
Ekvationer är till sin natur väldigt exakta. Kommunikation däremot blir oftast inexakt, om man inte kommunicerar med ekvationer och matematik då förståss.
Hieroglyferna hade ett komplicerat men ändå logiskt uppbyggt system som de skriftlärda fick ägna flera år att studera. Vem som hällst kan ju skriva på tannentborde jue - inge svårt alls tråtts att ja bara har pekfinngret. Ba kolla på llunarstorm jue!
En vetenskaplig uppsats är synnerligen exakt och ska beskriva och analysera en studie man gjort. Till en vetenskaplig studie hör att man drar en slutsats - en poäng. Det blir lite tårta-på-tårta här alltså. Ska man framföra en poäng eller ska man redovisa en slutsats. (Det du verkar ogilla är snarare hur man kom fram till poängen. Ditt problem, inte vårt.)
KJAMIZZ!! (<-- lunarspråk)