Kan kosten bota autism? (SVT2 i kväll)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Flawed » 2011-02-02 10:40:05

Våra fenotyper är större och innehåller mer hormoner än vad vi med samma genuppsättning gjorde typ på stenåldern på grund av vår kosthällning ,det är ju inte helt omöjligt att det här gör att generna får mer drastiska uttryck.
Vi kanske blir mer ADHDiga och aspigare vem vet.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Parvlon » 2011-02-02 13:18:44

Bota autism låter lite i överkant, att förebygga NPF låter bättre. Mindre skräpmat kan knappast göra att fler får problem förutom ev. de som säljer den..

Flawed skrev:Våra fenotyper är större och innehåller mer hormoner än vad vi med samma genuppsättning gjorde typ på stenåldern på grund av vår kosthällning ,det är ju inte helt omöjligt att det här gör att generna får mer drastiska uttryck.
Vi kanske blir mer ADHDiga och aspigare vem vet.
Möjligare att fler får diagnos eftersom samhället ställer krav på att man har massa bollar i luften. Dampigare är ju inte helt omöjligt heller.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Flawed » 2011-02-02 13:32:11

Jag tänkte mer påverkan i fosterstadiet ungefär.Eller nåt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Parvlon » 2011-02-02 13:37:02

Flawed skrev:Jag tänkte mer påverkan i fosterstadiet ungefär.Eller nåt.
Gravida äter skräpmat?

Att mjölk skulle orsaka autism tror jag inte. Låter heltokigt att ta bort den från kosten. Vi har druckit mjölk i tusentals år och jag tror den hjälper mer än vad det skadar, annat med riktig skräpmat.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Flawed » 2011-02-02 13:46:12

Parvlon skrev:
Flawed skrev:Jag tänkte mer påverkan i fosterstadiet ungefär.Eller nåt.
Gravida äter skräpmat?

Att mjölk skulle orsaka autism tror jag inte. Låter heltokigt att ta bort den från kosten. Vi har druckit mjölk i tusentals år och jag tror den hjälper mer än vad det skadar, annat med riktig skräpmat.

Evolutionsmässigt är det ett väldigt kort perspektiv.
Mjölk påverkar hormonerna typ IGF-1 och insulin tex.
Det är inte så lätt som du tror att definiera skräpmat utan det beror på omständigheterna.Och hur påverkar det hjärnans utveckling att vi alltså är så pass mycket mer storväxta och innehåller mer hormoner?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Parvlon » 2011-02-02 13:57:13

Flawed skrev:
Parvlon skrev:
Flawed skrev:Jag tänkte mer påverkan i fosterstadiet ungefär.Eller nåt.
Gravida äter skräpmat?

Att mjölk skulle orsaka autism tror jag inte. Låter heltokigt att ta bort den från kosten. Vi har druckit mjölk i tusentals år och jag tror den hjälper mer än vad det skadar, annat med riktig skräpmat.

Evolutionsmässigt är det ett väldigt kort perspektiv.
Mjölk påverkar hormonerna typ IGF-1 och insulin tex.
Det är inte så lätt som du tror att definiera skräpmat utan det beror på omständigheterna.Och hur påverkar det hjärnans utveckling att vi alltså är så pass mycket mer storväxta och innehåller mer hormoner?
Är det inte lätt att definiera skräpmat? Tillåt mig småle, är du möjligtvis överviktig? ;) Självklart beror det ju på, för mycket av något är ju aldrig bra. Finns tjockisar som dricker många liter mjölk varje dag så det får man väl se som ett beroende, men frågan är om de oftare är autistiska eller får autistiska barn?

Mjölk är bra mycket bättre än de flesta vätskorna som finns i hyllorna på affärerna, troligen den med mest näringsämnen, så att utesluta denna från en kost pga. att det finns dårar som säger att mjölken orsakar autism är idioti. Finns inte bara vätskor som är näringsfattiga.
Senast redigerad av Parvlon 2011-02-02 14:05:29, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Flawed » 2011-02-02 14:04:50

Jag har inte set programmet.
Naturligtvis rör det sig inte enbart om mjölk utan det här är min egen teori som jag hittade på någon gång.
Mjölk är både bra och dåligt.Vi måste äta annars dör vi och dricker vi mjölk så svälter vi inte ihjäl alltså kan det var jättebra.
Men mjölk påverkar hormoner.Själv får jag ofta acne av att dricka ett paket mjölk eller så.Mjölk verkar inte heller göra något positivt mot benskörheten här i norden.

Angående din gissning så väger jag säkert mycket mer än dig.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Parvlon » 2011-02-02 14:18:25

Jag har inte heller sett det men jag har hört mjölkhypotesen nämnas förut som en orsak till autism. Den verkar snäppet värre än den med vaccin imo, ingen verklighetsanknytning alls. Och med så mycket skräp på hyllorna är det tokerier att gå på den som är nyttigast.

Själv har jag en aningen överpositiv inställning till mjölk kanske för att jag kan dricka hur mycket som helst utan att få problem med magen och har druckit hela livet förutom en period som slutade med att jag hoppade på kryckor i ett helt år. Jo, ett par tusen år har stor betydelse faktiskt. Det är många generationer av förändringar i magens bakterieflora osv.

Acne låter som att du är överkänslig mot något i mjölken, synd på en så bra näringskälla.

Bra sida som jag hittade för någon vecka sidan btw, finns en del om mjölkens betydelse där bla. denna artikel.

http://traningslara.se/mjolkprodukter-o ... rbrannare/
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Miche » 2011-02-02 16:36:52

Det är ju skillnad på mjölk och mjölk, i familjen har vi sen länge föredragit Gammaldags mjölk, vilken fungerar för många som påstår sig vara laktosintoleranta (självdiagnostiserade), och det beror på att fettet inte tränger igenom tarmväggarna på samma sätt som fettet i homogeniserad (eller standardiserad som det kallas numera) mjölk gör.

Favoriten är Åsens lantmjölk som familjen kan "importera" från Stockholm.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Flawed » 2011-02-02 17:10:33

Förstår ni nu då:
Jag är 193cm lång.
Inga av mina släktingar har varit 193cm långa.
Om jag hade haft en genetisk identisk tvilling som levde för 14000 år sedan så tror jag inte att han hade varit 193cm lång.
Hur vet jag att mina autistiska drag inte också är 193cm långa?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-05 20:37:36

Parvlon skrev:
Flawed skrev:Jag tänkte mer påverkan i fosterstadiet ungefär.Eller nåt.
Gravida äter skräpmat?.

Ja, många gör det. Speciellt om de drabbas av illamående och inte kan förmå sig att få i sig annat än ensidigt skräp, typ bara salamimackor eller kilovis med godis. Inte så ovanligt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-05 20:40:20

Parvlon skrev:Bota autism låter lite i överkant, att förebygga NPF låter bättre. Mindre skräpmat kan knappast göra att fler får problem förutom ev. de som säljer den..

Flawed skrev:Våra fenotyper är större och innehåller mer hormoner än vad vi med samma genuppsättning gjorde typ på stenåldern på grund av vår kosthällning ,det är ju inte helt omöjligt att det här gör att generna får mer drastiska uttryck.
Vi kanske blir mer ADHDiga och aspigare vem vet.
Möjligare att fler får diagnos eftersom samhället ställer krav på att man har massa bollar i luften. Dampigare är ju inte helt omöjligt heller.


Jag tror säkert att kost kan förebygga "dåliga" och destruktiva symptom på npf. Att personerna blir fungerande npf-are i stället för destruktiva eller ohanterliga.

Tycker att debatten om sådant här som sagt är väldigt svartvit.

Även npf-befriat folk kan känna av goda effekter av en anpassad kost.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav geocache » 2011-02-05 20:55:33

Bror Duktig skrev:Jag tror säkert att kost kan förebygga "dåliga" och destruktiva symptom på npf. Att personerna blir fungerande npf-are i stället för destruktiva eller ohanterliga.

Tycker att debatten om sådant här som sagt är väldigt svartvit.

Även npf-befriat folk kan känna av goda effekter av en anpassad kost.


1+
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-05 21:06:02

Bror Duktig skrev:
Parvlon skrev:
Flawed skrev:Jag tänkte mer påverkan i fosterstadiet ungefär.Eller nåt.
Gravida äter skräpmat?.

Ja, många gör det. Speciellt om de drabbas av illamående och inte kan förmå sig att få i sig annat än ensidigt skräp, typ bara salamimackor eller kilovis med godis. Inte så ovanligt.


Haha, eller i mitt fall en massa saltlakrits! Och ost! Och saltgurka!
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Flawed » 2011-02-05 23:07:23

Jag tror inte alltså att kost kan bota autism utan kanske att våran helt förändrade kost och eventuellt förändrade hormon/peptid/whatever miljö i kroppen kanske kan förändra genutrycken typ i förhållande till hur det var förr.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Ek » 2011-02-06 9:24:30

Jag har själv funderat på att prova en glutenfri diet, men jag har svårt att tänka mig ett liv utan bröd, och nybakt vetebröd är min absoluta favoritmat i hela världen.

Det sagt, jag såg debatten på SVT-play igår och man ska komma ihåg att när det gäller autism har vi haft en historia med många falska profeter, många som tvärsäkert har uttalat sig om saker de inte vet hälften så mycket om som de tror sig veta. Jag uppfattade speciellt Fredrik Paulun som arrogant, han vet nog inte så mycket som han tror.
Ek
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2010-11-21

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-06 11:59:47

Flawed skrev:Jag tror inte alltså att kost kan bota autism utan kanske att våran helt förändrade kost och eventuellt förändrade hormon/peptid/whatever miljö i kroppen kanske kan förändra genutrycken typ i förhållande till hur det var förr.

Jag tror inte heller att det kan "bota", utan att man kan få bukt med destruktiva beteenden eller symptom som kanske blir särskilt påverkade om personen med felaktig kost har ngt NPF.

Om en NPF:are redan fungerar bra och harmoniskt, så tror jag INTE att några försök med kost kommer att visa något alls. Möjligtvis om den har mindre somatiska besvär som inte påverkar psyket.

Men tänk er själva att vara ett barn med annorlunda uppfattning, och på det ha magproblem eller dålig tarm (p.g.a. föda eller stress) som tar upp ämnen den egentligen ska filtrera. För mig låter det då inte konstigt om det kan påverka psyket. Kanske få ett aspergerbarn att bli mycket mer ofokuserat och rörigt, verkar med "handikappat" än det är.

Jag ser alltså inte att bara för att ngn viss diet inte botar autism, så skulle det inte påverka alls. Och just p.g.a. hur NPF:are fungerar, så tror jag att kosten kan påverka mer än hos en NT.

Är det inte rätt många av de med goda resultat av kost, som har beskrivit dåliga magar som blivit bra? I så fall MÅSTE ju kosten nästan påverka på något sätt även psykiskt, eftersom ständiga magproblem (liksom andra somatiska problem) nästan ofelbart påverkar hur man beter sig. Som sagt speciellt om man redan innan har det ansträngande med det sociala och perception. Då kanske det blir lite mer effekt än "lätt irritation" som förekommer hos NT:ar med somatiska besvär.

Något antingen eller kan jag inte se i det här, och förstår inte varför det kan skapas en debatt där en massa människor sitter och (de flesta) menar antingen "bot" eller "noll effekt".

Själv blir jag annorlunda mot min omvärld när jag får stabilare blodsocker genom förändrad kost i fråga om socker och raffinerade kolhydrater. Vid blodsockerdippar och även -höjningar, så kan jag drabbas av att bli speedad, tappa all koncentration, få sänkt medvetandegrad, få frossa och skakningar och då bli mycket irriterad p.g.a. mitt mående, tappa min kontroll över sociala situationer eftersom det inte går automatiskt utan kräver att jag kan kontrollera. Har hänt att jag under blodsockerfall på hundpromenad, har lagt mig ned på skogsstigen för att klarna hjärnan, eller att jag bara tittat på folk som närmar sig, som om "vad är det som rör sig där". Har även varit på väg att lägga mig på vägen, men lyckats hejda mig.

Införskaffade en blodsockermätare, och det handlade inte om några kraftiga reela svängningar, utan det verkar som att min hjärna överreagerar på lätta höjningar och sänkningar. Något som TOTALT försvinner med anpassad kost. De av mina problem som då försvinner, skulle ju kunna tolkas (av våra "proffs") som att jag blir mindre NPF:ig, men egentligen är det ju inte så, bara att jag blir mindre funktionell och då tappar kontroll och även får lågt blodsocker-symptom som kan likna NPF-grejer.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Ek » 2011-02-06 16:46:25

Miche skrev:Det är ju skillnad på mjölk och mjölk, i familjen har vi sen länge föredragit Gammaldags mjölk, vilken fungerar för många som påstår sig vara laktosintoleranta (självdiagnostiserade), och det beror på att fettet inte tränger igenom tarmväggarna på samma sätt som fettet i homogeniserad (eller standardiserad som det kallas numera) mjölk gör.

Favoriten är Åsens lantmjölk som familjen kan "importera" från Stockholm.
Halvt OT, i USA finns det ju en rörelse som förespråkar opastöriserad. De menar bl.a. att många laktosintoleranta kan dricka opastöriserad mjölk eftersom pastöriseringen förstör enzymer som annars hade kunnat hjälpa till med matsmältningen. Men jag har aldrig sett opastöriserad mjölk i Sverige (opastöriserad ost är däremot vanligt).
Ek
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2010-11-21

Inläggav Miche » 2011-02-06 17:25:33

Ek skrev:[...] jag har aldrig sett opastöriserad mjölk i Sverige [...]

Opastöriserad mjölk säljs under ofta under namn som kattmjölk, men det kan finnas lokala små mejerier som får sälja opastöriserad mjölk (se artikeln på Wikipedia som jag länkar till).

[WikiSve]Pastörisering[/WikiSve]en dödar de bakterier som orsakar TBC.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Jonas1968 » 2011-02-10 1:12:26

Miche skrev:Det är ju skillnad på mjölk och mjölk, i familjen har vi sen länge föredragit Gammaldags mjölk, vilken fungerar för många som påstår sig vara laktosintoleranta (självdiagnostiserade), och det beror på att fettet inte tränger igenom tarmväggarna på samma sätt som fettet i homogeniserad (eller standardiserad som det kallas numera) mjölk gör.

Favoriten är Åsens lantmjölk som familjen kan "importera" från Stockholm.

Dock verkar denna förklaring långsökt då det inte är fettet utan mjölksockret som orsakar besvär hos laktosintolleranta.
Jonas1968
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2008-06-10
Ort: Örebro

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in