Tyck till nu Aspergianare!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Windfarne » 2011-02-05 18:46:08

Zombie skrev:Min enda omedelbara invändning:
Windfarne skrev:Min personliga uppfattning är att till synes snarlik eller identisk problematik på sikt kan komma att visas ha fullständigt olika patogenes.

Min personliga uppfattning är att det kan visa sig både det och att till synes vitt skilda problem(-strukturer) kan ha samma eller snarlik patogenes.

Utan tvivel! Poängen är att blotta studerandet av beteende och perception är ett oerhört tandlöst diagnosinstrument, vilket gör själva grunden för diagnosen osäker.
Om det visar sig att vissa har en genetisk fallenhet för autism, andra har dålig anknytning till modern, några skadats av syrebrist eller diverse gifter, andra åter har födoämnesöverkänslighet (The Lancet går nu på den linjen) osv, och dessutom, vilket är troligast, att det sociala samspelet förstärker eller dödar "spår" i hjärnans firmware, då blir ju allt så väldigt stort. Som vi sa.
Windfarne

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Bali » 2011-02-05 18:48:25

Windfarne skrev:Den här diskussionen om aspergerdiagnosens vara-eller-inte-vara förs ju på ett antal trådar.
Det är inte svårt att se att diagnosen:

1) Formellt sett är strikt hållen.

2) Även i denna strikta betydelse skiljer sig mycket lite från autism.

3) Används kliniskt med mindre respekt för de verkliga kriterierna, antingen då AS-diagnos faktiskt ändå ställs, eller som referens ("autistiskt syndrom med aspergerdrag").

4) Fyller ett behov som förklaringsmodell för den ofta invecklade och personligt profilerade problematik som vård och socialtjänst möter.

5) Fyller ett behov som förklaringsmodell för individen, som i och med diagnosen avlastas en ovisshet och ett skuldbeläggande från självet och omgivningen.

När det gäller sociala insatser föreställer jag mig att dessa är lättare att få beslut om, och därmed rättfärdiga, om en formell diagnos föreligger.

Jag kan hålla med om att det samtidigt innebär ett visst mått av generaliserande, som dessutom möjligen kan förfördela NT-individer med problem men utan diagnos.
Dock finns det ju en uppsjö av andra diagnoser som kan tillämpas på en individ som är i farozonen eller gått i kvav.

Jag tror vidare att det är farligt att sätta sig till doms över hur andras reella och upplevda svårigheter de facto ser ut hos personer med NPF.
Antag som jämförelse att du är färgblind, vissa dagar får du spö i skolan för din dåliga klädsmak och andra dagar passerar utan kommentar.
Omgivningen kräver att du har en urskiljningsförmåga du absolut inte kan äga, och sedan kräver den att du definierar exakt vilka färger du inte kan skilja åt. Det enda svar du har är att deras namn inte säger dig något, varpå du åter ifrågasätts.

Så länge vi lever i ett samhälle där NT-varianten har tolkningsföreträde behöver vi hålla sams.
Vi som har verbal förmåga och försörjer oss själva måste våga se dem som åkt ur trygghetssystemet, som aldrig kommit loss och de som kan betraktas som närmast utvecklingsstörda.
Vi måste istället för att isolera oss i en liten klick synliggöra den mångfald som NPF-spektret uppvisar, oberoende av om Asperger försvinner ur DSM-V eller ej.

Min personliga uppfattning är att till synes snarlik eller identisk problematik på sikt kan komma att visas ha fullständigt olika patogenes.
Saken hade kanske varit i ett annat läge om Aspergers syndrom hade gått att identifiera som en kromosomdefekt eller skada i ett givet område i hjärnan.
När andra diagnosinstrument än yttre observation av beteende och perception kan användas så kommer sannolikt många "sanningar" att ställas på huvudet.

Otroligt bra formulerat! :-)049
Bali
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Bali » 2011-02-05 18:50:36

Windfarne skrev:
Zombie skrev:Min enda omedelbara invändning:
Windfarne skrev:Min personliga uppfattning är att till synes snarlik eller identisk problematik på sikt kan komma att visas ha fullständigt olika patogenes.

Min personliga uppfattning är att det kan visa sig både det och att till synes vitt skilda problem(-strukturer) kan ha samma eller snarlik patogenes.

Utan tvivel! Poängen är att blotta studerandet av beteende och perception är ett oerhört tandlöst diagnosinstrument, vilket gör själva grunden för diagnosen osäker.
Om det visar sig att vissa har en genetisk fallenhet för autism, andra har dålig anknytning till modern, några skadats av syrebrist eller diverse gifter, andra åter har födoämnesöverkänslighet (The Lancet går nu på den linjen) osv, och dessutom, vilket är troligast, att det sociala samspelet förstärker eller dödar "spår" i hjärnans firmware, då blir ju allt så väldigt stort. Som vi sa.

+1 även till detta!
Bali
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav shibedibato » 2011-02-05 18:52:31

+1 på OT
shibedibato

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav Windfarne » 2011-02-05 18:54:56

Bali skrev:Otroligt bra formulerat! :-)049

Tack! :-)148
Windfarne

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Zombie » 2011-02-05 19:05:33

shibedibato skrev:Jag förstår knappt alls vad ni skriver, speciellt inte långa texter och svåra ord. (ZOMBIE!)

Jag kan förstå vad du skrev även i det som stod ovanför det jag citerar. Kan du förstå att jag och andra autister kanske också har problem med språket?

Du får ursäkta om det där blev litet hårt. Men jag har fått kritik, och av en person blivit lågintensivt men dock förföljd, för mitt språk under större delen av min forumtid här. Jag har försökt svara, men det har varit helt bortkastat på den här personen (och några till). Just nu är skiten på tapeten igen (och jag menar inte av dig då). Det är som att bli retad för djävla autistmongo fast av en vuxen. Eller för tjockis eller glasögonorm. Jag mår skit av det, det är knappt jag kan vara här och det är bara med yttersta självövervinnelse jag kan skriva det här svaret. Helvetet kan bryta loss för det här inlägget också.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav shibedibato » 2011-02-05 19:10:04

Zombie skrev:
shibedibato skrev:Jag förstår knappt alls vad ni skriver, speciellt inte långa texter och svåra ord. (ZOMBIE!)

Jag kan förstå vad du skrev även i det som stod ovanför det jag citerar. Kan du förstå att jag och andra autister kanske också har problem med språket?

Du får ursäkta om det där blev litet hårt. Men jag har fått kritik, och av en person blivit lågintensivt men dock förföljd, för mitt språk under större delen av min forumtid här. Jag har försökt svara, men det har varit helt bortkastat på den här personen (och några till). Just nu är skiten på tapeten igen (och jag menar inte av dig då). Det är som att bli retad för djävla autistmongo fast av en vuxen. Eller för tjockis eller glasögonorm. Jag mår skit av det, det är knappt jag kan vara här och det är bara med yttersta självövervinnelse jag kan skriva det här svaret. Helvetet kan bryta loss för det här inlägget också.

Det är klart. Jag förstår bäst korta meningar, enkla ord. En sorts sammanfattning. Långa meningar, stora stycken varvat med komplicerade ord ger min hjärna upp. Det blir som att läsa latin (kan inte latin).
shibedibato

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-05 19:26:29

Jag ser det helst så här, om mig själv: Jag har autism, men eftersom min profil pekar åt verbal kallas det enligt nuvarande praxis Asperger. Visst kallar jag mig själv för aspig för att beskriva en del egenheter, men autism har egentligen alltid varit det jag upplever som närmast.

Sen har jag stora problem med Aspie-elitism mot mer "klassiskt" autistiska individer. Jag ser gärna att man framhäver de styrkor som autism kan innebära i förhållande till NT-s, men jag tycker det är rakt osolidariskt för att inte säga snobbigt att hävda sig vara bättre som Aspie än som autist (och det är f ö visst ett ord, men ett ganska nytt sådant).

Dessutom är jag ganska nära stereotypen själv i vissa fall. Jag sitter ju för sjutton och gungar fram och tillbaka medan jag läser här, vilket animals verkar tycka är rätt roande. Jag finner det mest rogivande 8)

Och det finns visst Aspergare med IQ under 70. Och gott om autister med IQ över sjuttio. Den enda anledningen att jag själv fick AS-diagnos var att min språkutveckling fram till 3 års ålder var att betrakta som normal. Jag frågade rakt ut, eftersom sådant intresserar mig.

Nu ska jag återvända till min Britney Spears-fixering och min egn lilla bubbla.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Zombie » 2011-02-05 19:32:03

Apropå Frukttårtan tycker jag hon hade ett bra anslag här:
http://www.aspergerforum.se/aspie-supremacy-t17916.html
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav shibedibato » 2011-02-05 19:54:21

Tycker frukttårtan gav en väldigt bra poäng. Det är nog lite det jag ville få fram men som jag trasslat in något så otroligt och lite till.

Plus en massa mer såklart.
shibedibato

Inläggav shibedibato » 2011-02-05 19:56:40

Angelic Fruitcake skrev:Jag ser det helst så här, om mig själv: Jag har autism, men eftersom min profil pekar åt verbal kallas det enligt nuvarande praxis Asperger.

Sen har jag stora problem med Aspie-elitism mot mer "klassiskt" autistiska individer. Jag ser gärna att man framhäver de styrkor som autism kan innebära i förhållande till NT-s, men jag tycker det är rakt osolidariskt för att inte säga snobbigt att hävda sig vara bättre som Aspie än som autist
(och det är f ö visst ett ord, men ett ganska nytt sådant).

Dessutom är jag ganska nära stereotypen själv i vissa fall. Jag sitter ju för sjutton och gungar fram och tillbaka medan jag läser här, vilket animals verkar tycka är rätt roande. Jag finner det mest rogivande 8)

+100!
shibedibato

Inläggav AAA » 2011-02-05 22:19:42

sugrövmanövern skrev:
shibedibato skrev:Aspergare, kan ni säga att ni har autism om än lindrig form? Skulle ni acceptera det i er journal?
Jag kallar mig autist.

Jag identifierar mig mer med autister också. Har inget problem med det, tvärtom. Akustisk autist med AC/DC!
sugrövmanövern skrev:Många Dit hör grönt kort, handi, mensamedlemsskap med mera.

He, he - Mensa och Handi är precis beskrivningen på hur jävla smart man kan vara men ändå inte klara av att ringa 112 :P
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2011-02-05 22:21:18

Zombie, hur orkar du gå igång på detta varje gång?
AAA

Inläggav Kimmelie » 2011-02-05 23:21:56

Jag har alltid avskytt ordet asperger. Jag är autistisk, även om jag kan prata. Jag fattar absolut noll av omvärlden, allt är för mig ett mysterium. Jag har aldrig fattat hur andra fattar "hur man gör" när man lever...

För mig handlar det inte om dålig anpassning av samhället. Jag skulle ha lika svårt att klara mig i ett samhälle med enbart autister. Om alla hade samma svårighetsgrad som jag, skulle samhället gå under på en dag.

Och när det gäller tandvårdskortet har jag aldrig fattat varför det inte räknas som sjukvård. Tillhör inte tänderna kroppen?
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav sugrövmanövern » 2011-02-05 23:39:17

Oerhört bra sammanfattning som jag känner igen mig i, Kimmelie. Det må stå Aspergers i min journal, men min problematik är värre än Aspergers.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav shibedibato » 2011-02-06 1:43:19

Jag frågar inte om svårighetsgraden av er Asperger. Helst skulle jag vilja att det var OnT här men det verkar svårt att styra det.

Asperger vs Autism, vad säger ni om det uttrycket?

Har man som Asperger rätt till allt man kan få även om man inte är i behov av det?
shibedibato

Inläggav KrigarSjäl » 2011-02-06 1:53:14

Jag föredrar Asperger, vilket är min diagnos. Det är för stort spann mellan de mest lågfungerande och de mest högfungerande autisterna för att kalla det vid samma namn, begreppsförvirring uppstår.

"Men du kan ju inte vara autist - du kan ju tala" och liknande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav AAA » 2011-02-06 2:10:47

shibedibato skrev:Jag frågar inte om svårighetsgraden av er Asperger. Helst skulle jag vilja att det var OnT här men det verkar svårt att styra det.

Asperger vs Autism, vad säger ni om det uttrycket?

Har man som Asperger rätt till allt man kan få även om man inte är i behov av det?

Jag fattar inte vad du menar? Vadå Asperger vs. autism, nästa rond blir gallsten vs. tarmvred? Eller grå starr vs. grön starr? Nu får många fler autismspektrum diagnoser, särskilt AS. Förr kanske de hade fått diagnosen autism, någon annan diagnos eller ingen diagnos alls. Vem vet?

Det är väl inte vi som bestämmer vad befolkningen har för rättigheter respektive skyldigheter? Det har vi valt politiker till att bestämma. (Att inte välja är också ett val.) Personligen vet jag inte att jag suger ut samhället, om andra behöver hjälp och stöd tycker jag de ska få det. Jag kan inte bedöma vem som har de behoven, det är inte mitt jobb.

Jag begriper inte riktigt vad du vill framföra, förutom att du anser att aspergare inte vill vara artister fast de bevisligen tillhör artistgruppen och att du tycker att de roffar åt sig saker som de lagligen men inte moraliskt är berättigade till. Har jag uppfattat detta korrekt?
AAA

Inläggav shibedibato » 2011-02-06 2:14:43

Asperger vs Autism ger fritt tolkningsutrymme. Om ni läst trådens början kan ni få en hint om vad jag är ute efter.

Jag anser inte att man ska ansöka om något som inte är nödvändigt, nej. Men jag säger inte att det gäller generellt, jag kanske bara vill höra enskildas åsikter om just det här.
shibedibato

Inläggav shibedibato » 2011-02-06 2:16:39

AAA skrev:Jag begriper inte riktigt vad du vill framföra, förutom att du anser att aspergare inte vill vara artister fast de bevisligen tillhör artistgruppen och att du tycker att de roffar åt sig saker som de lagligen men inte moraliskt är berättigade till. Har jag uppfattat detta korrekt?

Förstår inte det fetstilta. Du vet inte heller vad jag anser, uppenbart. Det är din tolkning.
shibedibato

Inläggav AAA » 2011-02-06 2:18:43

shibedibato skrev:Det är många som kommenterat min skriftliga förmåga då jag knappt kan kommunicera annars. Många tror dessvärre att kunna säga något är synonymt med att förstå. Jag förstår knappt alls vad ni skriver, speciellt inte långa texter och svåra ord.

Själv skriver du ju en halv roman bara ikväll :-D
AAA

Inläggav shibedibato » 2011-02-06 2:21:59

AAA skrev:
shibedibato skrev:Det är många som kommenterat min skriftliga förmåga då jag knappt kan kommunicera annars. Många tror dessvärre att kunna säga något är synonymt med att förstå. Jag förstår knappt alls vad ni skriver, speciellt inte långa texter och svåra ord.

Själv skriver du ju en halv roman bara ikväll :-D

För att jag kan skriva och det är mitt enda sätt att få något som helst utbyte. Hör dock inte till den här tråden, alltså OT.
Senast redigerad av shibedibato 2011-02-06 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
shibedibato

Inläggav AAA » 2011-02-06 2:24:37

shibedibato skrev:
AAA skrev:Jag begriper inte riktigt vad du vill framföra, förutom att du anser att aspergare inte vill vara artister fast de bevisligen tillhör artistgruppen och att du tycker att de roffar åt sig saker som de lagligen men inte moraliskt är berättigade till. Har jag uppfattat detta korrekt?

Förstår inte det fetstilta. Du vet inte heller vad jag anser, uppenbart. Det är din tolkning.

Autister och autistgrupp, inte artistgrupp. Jag slaaant på tangenterna så här på nattkröken.

Men vad menar du då? Hela samhället är ju fullt med folk som gärna tar för sig eller struntar i såndant de borde ta ansvar för. Plankare på tunnelbanan, skattesmitare, otrogna kvinnor, snattare, bajs lämnas efter hundar, de som inte är 18 år röker, det säljs knark i skolorna och en miljard människor lever under extrem fattigdom (mindre än en dollar om dagen). Det är en hel del orättvisor och händelser att lacka ur på...
AAA

Inläggav AAA » 2011-02-06 2:25:59

Och jag blir förbannad på många saker, tyvärr ofta ej på samma saker som andra, så jag känner mig missförstådd ibland. Sov gott!
AAA

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in