Psykos osv och AS

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Psykos osv och AS

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-02-04 14:17:12

Hej!
Jag har en fråga. Kan man ha AS och psykos el. vanföreställningssyndrom el. schizotyp personlighetsstörning?
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Gafsan » 2011-02-04 16:29:52

Jag är verkligen ingen expert men såvitt jag förstår så kan personer med AS drabbas av alla psykiska problem som NT kan ha. Enda undantaget är väl att man inte kan ha alltför nedsatt intelligens eller språk för då blir diagnosen autism i stället.

I diagnoskriterierna för AS finns ju krav på att ens problem inte bättre ska kunna förklaras av något annat psykiskt problem, men det är väl bara för att man inte ska sätta diagnosen AS felaktigt om ens symptom i själva verket orsakas av något annat, även om symptombilden liknar AS. Det är väl inget som hindrar att man utöver AS även ska kunna ha de andra problemen, vad jag förstår.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Sheyen » 2011-02-04 16:45:03

Gafsan skrev:Enda undantaget är väl att man inte kan ha alltför nedsatt intelligens eller språk för då blir diagnosen autism i stället.

Märkligt. En av killarna på forumet (nämner inget namn) har hög IQ, skriver på utmärkt svenska och är diagnostiserad med HFA!
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav barracuber » 2011-02-04 16:47:15

Tycker Gafsans svar är väldigt uttömmande. Har inget att tillägga, annat än att Asperger i viss mån gör oss skörare (pga ex utanförskap, annorlundaskap, ensamhet och whathaveyou) och därmed mer mottagliga (eller hur man ska uttrycka det) för psykiska sjukdomar/tillstånd, som exempelvis psykos, social fobi och sådant som TS nämner. Det är tur att det oftast finns medicin ifall man skulle drabbas.
Senast redigerad av barracuber 2011-02-04 16:54:41, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav barracuber » 2011-02-04 16:51:39

Sheyen skrev:
Gafsan skrev:Enda undantaget är väl att man inte kan ha alltför nedsatt intelligens eller språk för då blir diagnosen autism i stället.

Märkligt. En av killarna på forumet (nämner inget namn) har hög IQ, skriver på utmärkt svenska och är diagnostiserad med HFA!

Jag gissar att HFA användes mycket ett tag men inte längre tror jag. Fast jag är inte tillräckligt insatt för att kunna ge något bra svar.

Jag själv uppfyllde alla As-kriterier utom det med (utan att kolla exakt) "ensidiga intressen". Ber om ursäkt ifall jag återigen citerar kriterierna fel (vilket jag gjorde i en annan tråd) men ni fattar nog poängen *). Av den anledningen fick jag inte "Aspergers syndrom" utan "autismliknande tillstånd". (Den ena utredaren ansåg dock att jag mycket väl kan säga att jag har asperger.)

*) egentligen tycker jag att jag har vissa ensidiga intressen men jag missade att få fram det tydligt nog under utredningen..
Senast redigerad av barracuber 2011-02-04 16:53:56, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Gafsan » 2011-02-04 16:53:50

Sheyen skrev:

Man kan ha diagnosen HFA och ha en normal/hög intelligens och fungerande språk. Däremot kan man (om jag tolkar diagnoskriterierna rätt) INTE ha diagnosen AS om man har en alltför låg intelligens eller försenad språkutveckling.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Sheyen » 2011-02-04 16:54:39

Gafsan skrev:Man kan ha diagnosen HFA och ha en normal/hög intelligens och fungerande språk. Däremot kan man (om jag tolkar diagnoskriterierna rätt) INTE ha diagnosen AS om man har en alltför låg intelligens eller försenad språkutveckling.

Jag tror dock att det finns undantag.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Flawed » 2011-02-04 17:09:07

Jag läste en artikel som en kvinna hade skrivit som var autistisk hon kunde inte komma ihåg att dricka och så men hon kunde skriva helt adekvat.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Zombie » 2011-02-04 17:41:22

Sheyen skrev:
Gafsan skrev:Man kan ha diagnosen HFA och ha en normal/hög intelligens och fungerande språk. Däremot kan man (om jag tolkar diagnoskriterierna rätt) INTE ha diagnosen AS om man har en alltför låg intelligens eller försenad språkutveckling.

Jag tror dock att det finns undantag.

Lär finnas. Vad som i alla händelser finns är massvis med diagnostiker som är inkompetenta eller tolkar kriterier... litet originellt.

Som vanligt i hithörande ämnen vimlar det av gamla trådar där man kanske kan få besked om en del.
Senast redigerad av Zombie 2011-02-04 17:43:47, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Flawed » 2011-02-04 17:43:45

Sen finns de ju väldigt många diagnoser att välja mellan också.
Är man lite trött på jobbet så kanske man bara river ut sidorna ur DSM och blandar de likt en kortlek och drar fram en random diagnos.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Zombie » 2011-02-04 17:48:42

Flawed skrev:Sen finns de ju väldigt många diagnoser att välja mellan också.
Är man lite trött på jobbet så kanske man bara river ut sidorna ur DSM och blandar de likt en kortlek och drar fram en random diagnos.

Vilket väl är DSM:s anledning till att avskaffa differentieringen inom autismspektret. Finns varken vetenskapliga hållpunkter eller praktisk reda.

Förklarar dock inte varför de samtidigt vill snävra in kriterierna.

Gafsan skrev:Jag är verkligen ingen expert men såvitt jag förstår så kan personer med AS drabbas av alla psykiska problem som NT kan ha. Enda undantaget är väl att man inte kan ha alltför nedsatt intelligens eller språk för då blir diagnosen autism i stället.

I diagnoskriterierna för AS finns ju krav på att ens problem inte bättre ska kunna förklaras av något annat psykiskt problem, men det är väl bara för att man inte ska sätta diagnosen AS felaktigt om ens symptom i själva verket orsakas av något annat, även om symptombilden liknar AS. Det är väl inget som hindrar att man utöver AS även ska kunna ha de andra problemen, vad jag förstår.

Så har jag också såväl fattat det som läst, hört och upplevt det hos mig själv och andra aspergare/vadfanmannuvillkalladet. Utom att "undantaget" har undantag.

Men i rädsla för att göra fel och eftersom det inte längre finns något som heter kontinuerlig läkarkontakt, eller vad fan det nu beror på, brukar (de flesta?) läkare avfärda alla besvär de kan hos någon de vet har AS/HFA/autism med att "det beror på syndromet". Även om man själv försäkrar att man har ett helt livs övning i att skilja mellan sitt NPF och andra symptom (för vad är en sjuk-i-huvets vittnesbörd om sig själv värt, eller något ditåt?). Väl omvittnat härinne.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav MsTibbs » 2011-02-04 18:54:45

Om jag minns rätt får man ha personlighetsstörningar samtidigt (åtminstone borderline som i mitt fall), däremot "får" man enligt DSM inte ha schizofreni samtidigt som AS, byrokratiskt sett. Men givetvis kan man ha det i praktiken. Jag känner fem personer som samtidigt som AS har haft schizofrenidiagnos, trygga läkare ser på symtomen och är inte slaviska gentemot DSM.

Däremot har jag hört att man kan ta bort denna motsägelse i nästa DSM, just därför att verkligheten inte utesluter de två från varandra. Jag var med i ett projekt om AS/schizofreni och där fann de flera som uppfyllde båda diagnoserna samtidigt. Men att man får ha AS och personlighetsstörningar samtidigt gör inte att man alltid sätter båda, då en del tycker det räcker med en eller få diagnoser. Till exempel har jag ingen paniksyndromdiagnos trots att jag uppfyller den.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Återgå till Aspergare och vården

Logga in