Har min vän asperger?
44 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
ufo skrev:Utefter Asplöv's beskrivningar så är det mycket som talar för AS.
- urusel tidsuppfattning
- svårt för att uppfatta VARFÖR en person inte gillar att.......
- Vill aldrig göra något
- spela datorspel hela dagarna
- Då han väl vill göra något så är det alltid samma saker
- Asocial
- samma kläder flera dagar i sträck
- fotboll...spela 1 mot 1,
- sitta inne 6 av veckans 7 dagar.
- ledigt klädd oavsett situation
- inte tar till sig av kritik alls
- en god vän
På en skala 1-10Asplöv skrev:Det jag ber om är ett enkelt svar baserat på vad ni TROR.
8
En väldigt bra sammanfattning! Läs även det jag skrev lite längre ner ang. specialintressen då det kanske ger en bättre bild.
Parvlon skrev:Vad gör du här då?Asplöv skrev:Nej, men är inte direkt som om jag vill att han ska ha asperger heller.
såg din edit.. Det blir säkert bra men jag ser inte det vettiga i att diagnoticera sina kompisars NPF, särskilt inte bakom ryggen på dem. Missbruk är något helt annat som dessutom går att bota.
Gå bakom ryggen? Jag har redan påpekat de saker jag stör mig på hos honom till honom personligen, precis som många andra (komma försent hela tiden, aldrig vilja göra något etc). Om det nu visar sig att KAN ha asperger så kommer jag såklart ta upp det med honom. Däremot känns det inte nödvändigt att göra det innan jag ens vet om det är asperger som han KANSKE har, eller om det nu är något annat. Hur lätt tror du det är att säga till en person att den kanske har en diagnos och hur smart är det att ens ta upp det om man inte är säker på sin sak?
Jag vill bara hans bästa, och det håller inte att låta folk vänta sådär helt utan anledning och det förstår du nog själv.
Självklart.Asplöv skrev:Ett till exempel på hans sociala fobi; vi var inne i en affär för att han skulle köpa ett anteckningsblock. Vi kunde inte hitta några i affären, men istället för att fråga personen i kassan (som vi bad honom göra) så ville han gå där ifrån.
Om affären vill ha sina varor sålda så är det deras ansvar att ha varorna lätttillgängliga. Är de undangömda eller saknar prislapp så gör expediterna bäst i att hålla sig ur vägen när jag går ut.
Det finns fler butiker. Det är ingen mening att fjäska för idioter.
Vad är det konstiga i det?Asplöv skrev:Ber doktorn honom att använda kryckor i ett halvår om han brutit benet så använder han kryckor i ett halvår, även att han känner sig bra efter 4 månader.
Säger ens doktor att man skall använda kryckor så gör man det. Det är väl bara korkat att lura sin läkare, eller?
Att veta är att ha en absolut sanning så långt kan vi inte komma. Spekulera kan vi däremot göra.Asplöv skrev:För att jag vill veta om han har det...?
Din beskrivning av kompisen tycker jag är talande för AS.
Så vad händer nu?
Hehehe. Nu blev jag säker på att du inte har AS.Asplöv skrev:Hur lätt tror du det är att säga till en person att den kanske har en diagnos och hur smart är det att ens ta upp det om man inte är säker på sin sak?
Svaret på din fråga är: Enkelt.
-"Du verkar ha asperger syndrom, vet du om det?"
Jag har aldrig förstått varför folk skall vara så rädda att säga saker.
Var rak och konkret så kommer det gå bra oavsett vad det är han har/inte har. Skulle han få funderingar och begära en NPF-utredning som det heter, så kommer utredarna ge honom mycket värdefull information om hans problem oavsett om de kommer fram till några bokstäver eller ej.
ufo skrev:Självklart.Asplöv skrev:Ett till exempel på hans sociala fobi; vi var inne i en affär för att han skulle köpa ett anteckningsblock. Vi kunde inte hitta några i affären, men istället för att fråga personen i kassan (som vi bad honom göra) så ville han gå där ifrån.
Om affären vill ha sina varor sålda så är det deras ansvar att ha varorna lätttillgängliga. Är de undangömda eller saknar prislapp så gör expediterna bäst i att hålla sig ur vägen när jag går ut.
Det finns fler butiker. Det är ingen mening att fjäska för idioter.Vad är det konstiga i det?Asplöv skrev:Ber doktorn honom att använda kryckor i ett halvår om han brutit benet så använder han kryckor i ett halvår, även att han känner sig bra efter 4 månader.
Säger ens doktor att man skall använda kryckor så gör man det. Det är väl bara korkat att lura sin läkare, eller?Att veta är att ha en absolut sanning så långt kan vi inte komma. Spekulera kan vi däremot göra.Asplöv skrev:För att jag vill veta om han har det...?
Din beskrivning av kompisen tycker jag är talande för AS.
Så vad händer nu?Hehehe. Nu blev jag säker på att du inte har AS.Asplöv skrev:Hur lätt tror du det är att säga till en person att den kanske har en diagnos och hur smart är det att ens ta upp det om man inte är säker på sin sak?
Svaret på din fråga är: Enkelt.
-"Du verkar ha asperger syndrom, vet du om det?"
Jag har aldrig förstått varför folk skall vara så rädda att säga saker.
Var rak och konkret så kommer det gå bra oavsett vad det är han har/inte har. Skulle han få funderingar och begära en NPF-utredning som det heter, så kommer utredarna ge honom mycket värdefull information om hans problem oavsett om de kommer fram till några bokstäver eller ej.
Då vi var inne i affären så gick vi inte igenom varje sak som de hade, utan kollade snabbt runt för att se ifall de hade vad vi letade efter. Då vi inte hittade det så var det ju smidigast om han bara gick fram och frågade "ursäkta, har ni skrivblock?". Men tydligen gick det inte för sig.
Och det finns flera av dessa exempel då han ställs inför en liknande situation och gör samma sak, dvs undviker kontakt med främlingar vars JOBB är att hjälpa en hitta vad man söker.
Ang detta med doktorn så var det ett exempel på att han inte går på magkänsla och inget som bokstavligen handlade om att trotsa doktorn, utan snarare att kunna fatta egna beslut från ett instruktion.
Sen det här med att säga rakt ut "jag tror du har asperger". Jag ser inte direkt vad som skulle vara poängen med det då några på forumet, bl.a Parvlon, sagt att han antagligen INTE har det. Varför inte läsa på mer och fråga runt lite så man har lite grund för sina påståenden istället för att säga "Du har nog asperger! Varför jag tror det? ... vet inte".
Som jag skrev tidigare. Om flera utav er tror att han kan ha det så kommer jag ta upp det med honom. Om inte så lär jag avvakta och se vad jag gör härnäst. Ett steg i taget.
Om dålig förlorare har korrelation med AS vet jag inte.
Själv har jag svårt att prata med säljaren om jag inte i förväg har föreställt mig att göra just det.
Nä men ärligt, ni NT verkar ofta ha väldigt dålig respekt för just instruktioner. Man skall inte hålla på o fladdra omkring så mycket.
Jag föreslog att säga att det verkade som om han har AS.
Det är iallafall ganska vanligt att folk har en del aspiga sidor så det är ingen big deal.
Not: För att undvika missförstånd.
NT är en förkortning som betyder (Person som inte har bokstavsdiagnos) Läs NormalTokig
Jaha så du anser att det är ok att prata med säljarna bara så där?Asplöv skrev:dvs undviker kontakt med främlingar vars JOBB är att hjälpa en hitta vad man söker.
Själv har jag svårt att prata med säljaren om jag inte i förväg har föreställt mig att göra just det.
Magkänsla? Hade han inte brutit ett ben?Asplöv skrev:Ang detta med doktorn så var det ett exempel på att han inte går på magkänsla och inget som bokstavligen handlade om att trotsa doktorn, utan snarare att kunna fatta egna beslut från ett instruktion.
Nä men ärligt, ni NT verkar ofta ha väldigt dålig respekt för just instruktioner. Man skall inte hålla på o fladdra omkring så mycket.
Tror du att din kompis har AS?Asplöv skrev:Sen det här med att säga rakt ut "jag tror du har asperger".
Jag föreslog att säga att det verkade som om han har AS.
Helt rätt inställning. Läs på och fortsätt fråga om AS så du kan försvara varför det verkar som om han har AS.Asplöv skrev:Varför inte läsa på mer och fråga runt lite så man har lite grund för sina påståenden
Det är iallafall ganska vanligt att folk har en del aspiga sidor så det är ingen big deal.
Not: För att undvika missförstånd.
NT är en förkortning som betyder (Person som inte har bokstavsdiagnos) Läs NormalTokig

Asplöv skrev:Sen det här med att säga rakt ut "jag tror du har asperger". Jag ser inte direkt vad som skulle vara poängen med det då några på forumet, bl.a Parvlon, sagt att han antagligen INTE har det.
Jag förstår inte heller poängen med att säga "jag tror att du har asperger". Om han klarar av att spela tv-spel så klarar han nog även av att kontakta en psykolog för utredning, eller eventuellt be någon annan att göra det åt honom. Om han inte väljer att genomgå en utredning så är det väl simpelt nog så att han inte anser sig behöva det.
Bara för att några på forumet inte tror att han har AS så betyder ju inte det att han inte har AS. Du får bara gissningar som svar, eftersom att varken jag eller någon annan på forumet kan veta om din vän har AS.
Asplöv skrev:Varför inte läsa på mer och fråga runt lite så man har lite grund för sina påståenden istället för att säga "Du har nog asperger! Varför jag tror det? ... vet inte".
"Vet inte"? Du visste ju när du skrev symptom-listan.
Asplöv skrev:dessutom är det mycket av hans beteende som passar in på asperger, därav min misstanke om att han har det.
Säg det till honom.
Asplöv skrev:Nej, men är inte direkt som om jag vill att han ska ha asperger heller.
Varför inte?
Slutligen vill jag påpeka att du inte nämnde någonting positivt om din vän. Han luktar illa och byter inte kläder så ofta, samt rakar sig inte. Han kommer för sent osv. Har du ingenting positivt att berätta om din vän? Om inte så är jag nyfiken på varför du är vän med honom.
Mitt tips skulle vara att föra Asperger på tal, till synes slumpmässigt. Försöka väcka ett intresse hos honom att själv ta reda på mer och förhoppningsvis själv få en känsla av att "det där skulle ju kunna vara jag", så kan han i så fall gå vidare sedan.
Funkar det inte kommer han nog inte att vara öppen för idén att han kan tänkas ha Aspergers syndrom, och är han det inte själv är det nog inte mycket mer att göra.
Funkar det inte kommer han nog inte att vara öppen för idén att han kan tänkas ha Aspergers syndrom, och är han det inte själv är det nog inte mycket mer att göra.
Sheyen skrev:Asplöv skrev:Sen det här med att säga rakt ut "jag tror du har asperger". Jag ser inte direkt vad som skulle vara poängen med det då några på forumet, bl.a Parvlon, sagt att han antagligen INTE har det.
Jag förstår inte heller poängen med att säga "jag tror att du har asperger". Om han klarar av att spela tv-spel så klarar han nog även av att kontakta en psykolog för utredning, eller eventuellt be någon annan att göra det åt honom. Om han inte väljer att genomgå en utredning så är det väl simpelt nog så att han inte anser sig behöva det.
Bara för att några på forumet inte tror att han har AS så betyder ju inte det att han inte har AS. Du får bara gissningar som svar, eftersom att varken jag eller någon annan på forumet kan veta om din vän har AS.Asplöv skrev:Varför inte läsa på mer och fråga runt lite så man har lite grund för sina påståenden istället för att säga "Du har nog asperger! Varför jag tror det? ... vet inte".
"Vet inte"? Du visste ju när du skrev symptom-listan.Asplöv skrev:dessutom är det mycket av hans beteende som passar in på asperger, därav min misstanke om att han har det.
Säg det till honom.Asplöv skrev:Nej, men är inte direkt som om jag vill att han ska ha asperger heller.
Varför inte?
Slutligen vill jag påpeka att du inte nämnde någonting positivt om din vän. Han luktar illa och byter inte kläder så ofta, samt rakar sig inte. Han kommer för sent osv. Har du ingenting positivt att berätta om din vän? Om inte så är jag nyfiken på varför du är vän med honom.
Vet inte riktigt vart jag ska börja... Varför jag inte vill att min vän ska ha asperger? Tja, varför skulle jag vilja det? Skulle du vilja att exempelvis ditt barn får det? Jag har absolut ingenting emot folk som har asperger.
Sedan förstår jag inte varför de "positiva egenskaperna" är relevanta. Han är duktig på matte, har rolig humor och är helt enkelt en bra vän - jag har trots allt varit vän med honom i 10 år.
Mitt största problem är just att han inte vill göra något med sina vänner, aldrig hör av sig samt låter en vänta alldeles för länge. Resten av hans skavanker kan jag självklart leva med, men anledningen till att jag tog upp det var för att jag läst att dessa drag var typiska för personer med asperger. Mer än så vet jag inte och det är därför jag frågar. 4/7 personer har hittills röstat "JA" så lite tyder på att han kanske kan ha det.
Om du själv märker att din vän har flera egenskaper som passar in på diagnos/sjukdom X, blir du inte då fundersam om han kanske lider utav det, eller antar du att allt bara är ett stort sammanträffande?
Senast redigerad av Asplöv 2011-02-04 1:27:24, redigerad totalt 1 gång.
Ja absolut. Skulle det vara något fel med AS?Asplöv skrev:Varför jag inte vill att min vän ska ha asperger? Tja, varför skulle jag vilja det? Skulle du vilja att exempelvis ditt barn får det?
Vad menar du med att lida av det?Asplöv skrev:blir du inte då fundersam om han kanske lider utav det, eller antar du att allt bara är ett stort sammanträffande?
Nej han har inte ont av AS, jag lovar. Han lider inte.
Men man kan fara illa av omgivningen.
Tjena, det där kallas projicering.Asplöv skrev:Mitt största problem är just att.....
ufo skrev:Ja absolut. Skulle det vara något fel med AS?Asplöv skrev:Varför jag inte vill att min vän ska ha asperger? Tja, varför skulle jag vilja det? Skulle du vilja att exempelvis ditt barn får det?Vad menar du med att lida av det?Asplöv skrev:blir du inte då fundersam om han kanske lider utav det, eller antar du att allt bara är ett stort sammanträffande?
Nej han har inte ont av AS, jag lovar. Han lider inte.
Men man kan fara illa av omgivningen.Tjena, det där kallas projicering.Asplöv skrev:Mitt största problem är just att.....
Nej, som jag skrev direkt efter så har jag inga problem med asperger. MEN det betyder samtidigt inte att jag vill att min vän ska ha det. Jag ser inte vad som skulle vara positivt med diagnosen, men ni som vet kan ju förklara.
Att säga "lider av" är som att säga "har" då man talar om diagnoser/sjukdomar. Det är inte bokstavligt.
Med "mitt största problem är just att..." så ville jag ha sagt att det som jag samt andra i min väns närhet stör oss på är just hans förmåga att alltid komma försent, inte vilja umgås och aldrig höra av sig. Jag menade inte att det var MITT största problem...
Asplöv skrev:Vet inte riktigt vart jag ska börja... Varför jag inte vill att min vän ska ha asperger? Tja, varför SKULLE jag vilja det? Skulle du vilja att exempelvis ditt barn får det?
1: Jag har inga barn.
2: Jag hade inte brytt mig, faktiskt.
3: Skulle en eventuell diagnos till din vän påverka dig på något sätt?
Asplöv skrev:Sedan förstår jag inte varför de "positiva egenskaperna" är relevanta.
Att läsa om även hans positiva egenskaper kan bidra till att det blir ännu lättare att gissa sig till huruvida han har AS eller inte. Dessutom så behöver inte AS endast innebära problematik, så det är intressant att läsa om annat än bara det negativa.
Asplöv skrev: Mitt största problem är just att han inte vill göra något med sina vänner, hör av sig samt låter en vänta alldeles för länge. Resten av hans skavanker kan jag självklart leva med, men anledningen till att jag tog upp det var för att jag läst att dessa drag var typiska asperger.
Det du berättar är att du har problem med hans beteenden. Jag är nyfiken på om han själv anser att han har några problem.
Asplöv skrev:Om du själv märker att din vän har flera egenskaper som passar in på diagnos/sjukdom X, blir du inte då fundersam om han kanske lider utav det?
Nej. Jag skulle mest troligen inte märka sådant, än mindre bry mig. Helt ärligt så verkar det som att du lider mer av hans eventuella AS än vad han gör.
Asplöv skrev:Jag har absolut ingenting emot folk som har asperger.
Inte ens en person med AS som har AIDS och gillar att förgripa sig på småbarn? Jag vet att det är ett extremt exempel, men det jag menar är att det finns alla möjliga typer av människor, även bland de som har AS. Om du inte har någonting emot personer som passar in på beskrivningen ovan så ska jag sluta kritisera ditt påstående.
Jag har inget emot negrer, men det betyder inte att jag vill att min vän skall vara neger.Asplöv skrev:Nej, som jag skrev direkt efter så har jag inga problem med asperger. MEN det betyder samtidigt inte att jag vill att min vän ska ha det. Jag ser inte vad som skulle vara positivt med diagnosen, men ni som vet kan ju förklara.
Jag ser inte det positiva med negrer, men ni som är negrer kan ju förklara.
Det låter ju knappast som om det är hans problem heller. Skall vi fråga kulturministern om hon har problem med det?Asplöv skrev:Jag menade inte att det var MITT största problem...
Det känns som om det är lönlöst att diskutera detta med fler utav er då ni inte verkar ha nåt relevant att komma med och bara missförstår allt jag säger. Ni hakar upp er på ord och tar saker bokstavligt, antagligen för att ni själva har asperger.
Därför tänker jag ta detta till ett annat forum och fråga dem istället, så man kanske kan få ett rakt svar utan att behöva förklara sig tusen gånger extra.
Ni ger inte folk som ej förstår sig på diagnosen en speciellt bra bild av AS. Det är något som ni kan tänka på i framtiden.
Tack för mig!
Därför tänker jag ta detta till ett annat forum och fråga dem istället, så man kanske kan få ett rakt svar utan att behöva förklara sig tusen gånger extra.
Ni ger inte folk som ej förstår sig på diagnosen en speciellt bra bild av AS. Det är något som ni kan tänka på i framtiden.
Tack för mig!
Asplöv skrev:Det känns som om det är lönlöst att diskutera detta med fler utav er då ni inte verkar ha nåt relevant att komma med och bara 1. missförstår allt jag säger. 2. Ni hakar upp er på ord och tar saker bokstavligt, antagligen för att ni själva har asperger.
Därför tänker jag ta detta till ett annat forum och fråga dem istället, 3. så man kanske kan få ett rakt svar utan att behöva förklara sig tusen gånger extra.
Tack för mig!
1: Om du talar i klarspråk så slipper du det problemet.
2: Det stämmer. Det är konstigt att du besöker ett forum där du vet att personerna som läser kommer att tolka allting exakt så som du skriver det, men att du ändå väljer att skriva otydligt, för att sedan klaga på oss för att vi inte förstår.
3: De "rakaste" svaren du någonsin kommer att få kommer att vara från aspergare. Men för all del, försök du.
Här följer ett citat från wiktionary.org, som hjälp till dig:
Substantiv
klarspråk
1. uttalande som är rakt på sak och utan omskrivningar
2. tydligt språk; mer specifikt om språket man eftersträvar i arbetet med att göra svenska lag- och myndighetstexter tydliga och lättförståeliga
"3. så man kanske kan få ett rakt svar utan att behöva förklara sig tusen gånger extra."
Men trots allt så är det inte vi som har behövt förklara vad vi menar. Det har däremot du behövt göra.
Asplöv skrev:Det känns som om det är lönlöst att diskutera detta med fler utav er då ni inte verkar ha nåt relevant att komma med och bara missförstår allt jag säger. Ni hakar upp er på ord och tar saker bokstavligt, antagligen för att ni själva har asperger.
Tack för mig!
Har du sett mitt svar?

Återgå till Övriga Aspergerfrågor