Har min vän asperger?
44 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Har min vän asperger?
Hej! Jag har en vän som jag känt i ca 10 år. På senaste tiden har jag börjat undra ifall han har någon diagnos - asperger verkar ligga ganska nära tillhands, men jag är inte helt 100. Jag har aldrig riktigt funderat på om han har en diagnos förr, då jag alltid sett han för den han är, men hans beteende har börjat bli ohållbart och jag vill bara veta vad det kan bero på.
Jag tänkte därför lista några av hans "symptom" och fråga er mer insatta medlemmar om ni kanske vet. Tacksam för alla svar!
Obs att detta beteende är inte bara mot mig utan även andra av hans vänner och bekanta.
1: Tidsuppfattning. Min vän har en urusel tidsuppfattning. Han kan låta folk vänta i över en kvart, trots att han bestämt tid och plats, han kan även bestämma en plats inom 50m från sig själv och fortfarande komma för sent. Detta är ingenting som händer ibland, utan säkert 90% av gångerna. Han kommer VÄLDIGT sällan i tid till lektionerna och är alltid sen med minst 15 minuter. Han bor ca en kvart från skolan, och dessutom lyckas han alltid komma sent oavsett om vi börjar kl. 08.30 eller 12.50. Han går och kan därför inte skylla på tåg och bussar.
Ett exempel; för ett tag sedan lät han mig vänta i nästan en halvtimma utanför hans hus, jag ringde på. Hans ursäkt var att han "ville spela klart sitt spel och inte visste vad klockan var". Trots att jag flera gånger påpekade att det inte är OK att låta någon vänta sådär så ryckte han bara på axlarna som om inget hänt.
Finns många fler exempel.
2: Förstå hur andra känner. Min vän har väldigt svårt för att uppfatta VARFÖR en person inte gillar att vänta i 15 minuter VARJE gång. För honom är det ingen stor sak utan snarare "vadå då?". Han fattar helt enkelt inte att hans beteende är oacceptabelt och han ber inte ens om ursäkt.
3: Vill aldrig göra något. Min vän vill bara sitta hemma och spela datorspel hela dagarna. Trots att han suttit själv hemma en hel vecka är han fortfarande väldigt motvillig till att umgås. Frågar man om han vill göra saker så kommer han ofta med ursäkter som "har ont i huvudet", "trött" eller vad det nu kan vara. Alltid massa ursäkter, sker kanske 30% av gångerna man vill göra nåt.
Då han väl vill göra något så är det alltid samma saker. Gå i skogen. Gå dit. Spela fotboll. Han kan aldrig få en spontan idé om att det skulle vara jättekul att åka in till stan, eller ens gå en annan väg. Alltid samma saker.
4: Asocial. Har svårt att få kontakt med människor som han inte redan känner. Undviker situationer som kräver mänsklig kontakt som pesten, såvida han absolut måste.
5: Överdriver egenskaper hos sig själv samt situationer.
Exempel: påstår att han varit med om riktiga slagsmål osv då jag som känner honom vet att det inte är sant. Påstår att konversationer med det motsatta könet varit si och så, men att det i själva verket knappt varit ett utbyte av ord.
6: Hygien. Luktar illa alldeles för ofta, kan ha på sig samma kläder flera dagar i sträck. Har ALDRIG rakat sig, trots att han har en extrem variant av moppemustasch samt få väldigt långa skäggstrån. Många har kommenterat att det inte ser bra ut, men han har aldrig rakat det.
Han är runt 20.
7: Dålig på att ta initiativ i alla situationer. Exempelvis frågar han själv om man vill umgås väldigt sällan, och det händer oftast om han behöver gå och göra ett ärende.
Hoppas att detta gett en någorlunda bild av min väns beteende. Om ni har några frågor så är det bara att fråga på!
Jag tänkte därför lista några av hans "symptom" och fråga er mer insatta medlemmar om ni kanske vet. Tacksam för alla svar!
Obs att detta beteende är inte bara mot mig utan även andra av hans vänner och bekanta.
1: Tidsuppfattning. Min vän har en urusel tidsuppfattning. Han kan låta folk vänta i över en kvart, trots att han bestämt tid och plats, han kan även bestämma en plats inom 50m från sig själv och fortfarande komma för sent. Detta är ingenting som händer ibland, utan säkert 90% av gångerna. Han kommer VÄLDIGT sällan i tid till lektionerna och är alltid sen med minst 15 minuter. Han bor ca en kvart från skolan, och dessutom lyckas han alltid komma sent oavsett om vi börjar kl. 08.30 eller 12.50. Han går och kan därför inte skylla på tåg och bussar.
Ett exempel; för ett tag sedan lät han mig vänta i nästan en halvtimma utanför hans hus, jag ringde på. Hans ursäkt var att han "ville spela klart sitt spel och inte visste vad klockan var". Trots att jag flera gånger påpekade att det inte är OK att låta någon vänta sådär så ryckte han bara på axlarna som om inget hänt.
Finns många fler exempel.
2: Förstå hur andra känner. Min vän har väldigt svårt för att uppfatta VARFÖR en person inte gillar att vänta i 15 minuter VARJE gång. För honom är det ingen stor sak utan snarare "vadå då?". Han fattar helt enkelt inte att hans beteende är oacceptabelt och han ber inte ens om ursäkt.
3: Vill aldrig göra något. Min vän vill bara sitta hemma och spela datorspel hela dagarna. Trots att han suttit själv hemma en hel vecka är han fortfarande väldigt motvillig till att umgås. Frågar man om han vill göra saker så kommer han ofta med ursäkter som "har ont i huvudet", "trött" eller vad det nu kan vara. Alltid massa ursäkter, sker kanske 30% av gångerna man vill göra nåt.
Då han väl vill göra något så är det alltid samma saker. Gå i skogen. Gå dit. Spela fotboll. Han kan aldrig få en spontan idé om att det skulle vara jättekul att åka in till stan, eller ens gå en annan väg. Alltid samma saker.
4: Asocial. Har svårt att få kontakt med människor som han inte redan känner. Undviker situationer som kräver mänsklig kontakt som pesten, såvida han absolut måste.
5: Överdriver egenskaper hos sig själv samt situationer.
Exempel: påstår att han varit med om riktiga slagsmål osv då jag som känner honom vet att det inte är sant. Påstår att konversationer med det motsatta könet varit si och så, men att det i själva verket knappt varit ett utbyte av ord.
6: Hygien. Luktar illa alldeles för ofta, kan ha på sig samma kläder flera dagar i sträck. Har ALDRIG rakat sig, trots att han har en extrem variant av moppemustasch samt få väldigt långa skäggstrån. Många har kommenterat att det inte ser bra ut, men han har aldrig rakat det.
Han är runt 20.
7: Dålig på att ta initiativ i alla situationer. Exempelvis frågar han själv om man vill umgås väldigt sällan, och det händer oftast om han behöver gå och göra ett ärende.
Hoppas att detta gett en någorlunda bild av min väns beteende. Om ni har några frågor så är det bara att fråga på!
med tanke på moppemustachen så tror jag att det finns en hög risk för en framtida aspergerdiagnos.
Nej, men allvarligt talat. Han kanske inte bara trivs med sitt nuvarande sociala kontaknät. Varför göra sig fin för folk som man inte tycker om?
Lagsporter brukar väl inte vara det vanligaste att hålla på med men det finns säkert undantag.
Sen hur din uppfattningsförmåga är vet vi ju inte. Du skriver att han kommer med "ursäkter" när du vill göra något med honom. Har du ens tänkt tanken på att han kanske är förbokad? En del gör faktiskt så att de bestämmer saker i förväg fastän de inte har en diagnos.
Nej, men allvarligt talat. Han kanske inte bara trivs med sitt nuvarande sociala kontaknät. Varför göra sig fin för folk som man inte tycker om?
Lagsporter brukar väl inte vara det vanligaste att hålla på med men det finns säkert undantag.
Sen hur din uppfattningsförmåga är vet vi ju inte. Du skriver att han kommer med "ursäkter" när du vill göra något med honom. Har du ens tänkt tanken på att han kanske är förbokad? En del gör faktiskt så att de bestämmer saker i förväg fastän de inte har en diagnos.
Senast redigerad av Parvlon 2011-02-02 1:49:24, redigerad totalt 1 gång.
Ok, jag trodde det rörde sig om ett riktigt fotbollslag.Asplöv skrev:Med fotboll så menar jag spela 1 mot 1, inte som i lagsport.
Om valet är mellan en aspergerdiagnos och att "han är som han är", så tror jag på det senare.
Varför tror du att hans beteende är "ohållbart"? Att inte vara spontan och ha lite skit i hörnen är väl knappast saker som förkortar livet direkt.
Senast redigerad av Parvlon 2011-02-02 1:56:42, redigerad totalt 1 gång.
Såg din edit. Tro mig, han har ingenting annat för sig. Om inte jag eller andra polare skulle höra av oss så skulle han sitta inne 6 av veckans 7 dagar.
Frågar man honom vad han gjort senaste veckan så får man till svar "spelat", varit och handlat något från nån lokal affär på sin höjd.
Och detta är inte något som bara jag klagar över.
Frågar man honom vad han gjort senaste veckan så får man till svar "spelat", varit och handlat något från nån lokal affär på sin höjd.
Han svarar kanske sånt som han tror att ni vill höra. Själv kan jag svara olika saker till olika personer när de frågar samma fråga men exakt varför kan man ju spekulera i men att det skulle vara på samma sätt varje gång bara för att jag säger samma sak är tokerier. Verkligheten är inte så enkel att den går att summera i ett par ord. Jag har ingen diagnos.Asplöv skrev:Såg din edit. Tro mig, han har ingenting annat för sig. Om inte jag eller andra polare skulle höra av oss så skulle han sitta inne 6 av veckans 7 dagar.
Klagande människor är iofs jobbiga. Ni kanske kan testa att sluta klaga?
Senast redigerad av Parvlon 2011-02-02 2:01:19, redigerad totalt 1 gång.
Du vet att vi bara kan gissa, det går inte att ställa en diagnos på nätet (och vi är inte psykologer/psykatriker).
Han kan ha AS, han kan också ha t ex social fobi (det där med att han inte vill träffa folk).
Men betr att han låter dig vänta, har du prövat med att själv komma jättesent och se hur han reagerar? Tycker han det är ok, är det förståeligt att han tycker det är ok när han själv gör det också. Tycker han inte det, så får du påpeka att han själv gör så, så det måste väl vara ok för dig med.
Dålig tidsuppfattning har jag med; allt tar längre tid än jag beräknar. Men jag försöker komma i tid, jag har ju lärt mig det. "Inte visste vad klockan var är en dålig ursäkt", men antagligen var han så inne i spelet att han inte brydde sig om att kolla klockan.
Har du påpekat att dålig hygien är en väldigt avtändande faktor för tjejer? Men han kanske är mer intresserad av dataspel än tjejer.
Bor din vän fortfarande hos sina föräldrar? Går han i skolan och hur funkar det? Eller har han slutat skolan och gör ingenting?
Han kan ha AS, han kan också ha t ex social fobi (det där med att han inte vill träffa folk).
Men betr att han låter dig vänta, har du prövat med att själv komma jättesent och se hur han reagerar? Tycker han det är ok, är det förståeligt att han tycker det är ok när han själv gör det också. Tycker han inte det, så får du påpeka att han själv gör så, så det måste väl vara ok för dig med.
Dålig tidsuppfattning har jag med; allt tar längre tid än jag beräknar. Men jag försöker komma i tid, jag har ju lärt mig det. "Inte visste vad klockan var är en dålig ursäkt", men antagligen var han så inne i spelet att han inte brydde sig om att kolla klockan.
Har du påpekat att dålig hygien är en väldigt avtändande faktor för tjejer? Men han kanske är mer intresserad av dataspel än tjejer.
Bor din vän fortfarande hos sina föräldrar? Går han i skolan och hur funkar det? Eller har han slutat skolan och gör ingenting?
Parvlon skrev:Ok, jag trodde det rörde sig om ett riktigt fotbollslag.Asplöv skrev:Med fotboll så menar jag spela 1 mot 1, inte som i lagsport.
Varför tror du att hans beteende är "ohållbart"? Att inte vara spontan och ha lite skit i hörnen är väl knappast saker som förkortar livet direkt.
Nej, men det är saker som kommer att göra det svårare för honom i framtiden. Jag vet hur han är. Men hur tror du att en person som träffar honom första gången kommer tänka? Wow, en halvtimma sen, orakad och ledigt klädd oavsett situation.
Att han inte är spontan är inget problem i sig, jag har ju varit hans vän i över 10 år. Problemet ligger snarare i att han inte tar till sig av kritik alls och som jag skrev tidigare så är tidsuppfattning, sociala biten, hygien etc aspergertecken. Sen om han har eller inte har en diagnos är väl omöjligt för någon på internet att avgöra. Det jag ber om är ett enkelt svar baserat på vad ni TROR.
Håller med Alien. Social fobi, spelmissbruk och dålig hygien låter det som. Det är inte "aspergertecken". Om du har undrat över om han har en diagnos länge så undrar jag varför du inte har frågar honom?
Senast redigerad av Parvlon 2011-02-02 2:04:59, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Håller med Alien. Social fobi, spelmissbruk och dålig hygien låter det som. Det är inte "aspergertecken". Om du har undrat över om han har en diagnos länge så undrar jag varför du inte har frågar honom?
Åter igen, detta har inte slagit mig tidigare. Jag har stört mig på vissa saker ibland, men bortsett från de under en längre tid då han är en god vän.
Det var först då jag läste vad som kunde vara TECKEN på asp som jag reagerade.
Utefter Asplöv's beskrivningar så är det mycket som talar för AS.
8
- urusel tidsuppfattning
- svårt för att uppfatta VARFÖR en person inte gillar att.......
- Vill aldrig göra något
- spela datorspel hela dagarna
- Då han väl vill göra något så är det alltid samma saker
- Asocial
- samma kläder flera dagar i sträck
- fotboll...spela 1 mot 1,
- sitta inne 6 av veckans 7 dagar.
- ledigt klädd oavsett situation
- inte tar till sig av kritik alls
- en god vän
På en skala 1-10Asplöv skrev:Det jag ber om är ett enkelt svar baserat på vad ni TROR.
8
Parvlon skrev:Ett missbruk kan ta upp ett helt liv.Asplöv skrev:Det spelar ingen roll om han spelar eller inte. Han är sen iallafall. HAN kan få bestämma tid. Han får bestämma plats, det blir fortfarande samma resultat, dvs att personen får stå och vänta på att han ska komma.
Som jag sa, det spelar ingen roll om han spelar eller inte, han kan helt enkelt inte komma i tid. Så spelberoende beror det nog inte på.
Man brukar utgå från att personer inte har asperger iofs men nej, ett spel är inget specialintresse enligt mig.Asplöv skrev:Parvlon skrev:Om har är en missbrukare så slutar han inte vara det under tiden han inte spelar. Spelandet kan ta upp stora delar av ens tankevärld.
Folk med Asperger blir väl ofta väldigt insnöade i sina specialintressen? Vad är det som säger att just spelade inte är hans grej?
Parvlon skrev:Man brukar utgå från att personer inte har asperger iofs men nej, ett spel är inget specialintresse enligt mig.Asplöv skrev:Parvlon skrev:Om har är en missbrukare så slutar han inte vara det under tiden han inte spelar. Spelandet kan ta upp stora delar av ens tankevärld.
Folk med Asperger blir väl ofta väldigt insnöade i sina specialintressen? Vad är det som säger att just spelade inte är hans grej?
Det är inte ett spel, utan datorspel rent generellt. Att spela spel.
Och sen visst, man utgår från att folk inte har det, men nu är det så att jag misstänker det och därför frågar mer insatta.
Och jag svarar. Att du inte vill se din vän som missbrukare är helt naturligt. Det är skambelagt som tusan.Asplöv skrev:Parvlon skrev:Man brukar utgå från att personer inte har asperger iofs men nej, ett spel är inget specialintresse enligt mig.Asplöv skrev:Parvlon skrev:Om har är en missbrukare så slutar han inte vara det under tiden han inte spelar. Spelandet kan ta upp stora delar av ens tankevärld.
Och sen visst, man utgår från att folk inte har det, men nu är det så att jag misstänker det och därför frågar mer insatta.
Sen kan man säkert vara missbrukare och ha aspergerdiagnos samtidigt men jag tror knappast att de gör några utredningar om man är inne i ett. Och det kvittar om det är heroin eller tevespelande, går det ut över privat eller arbetslivet mer negativt än positivt så kategoriseras beteendet som missbruk.
Senast redigerad av Parvlon 2011-02-03 3:28:42, redigerad totalt 4 gånger.
Har funderat mer på det här under dagen och jag har kommit fram till fler saker min vän gör som får mig att misstänka asperger.
Han kan i stort sett inte erkänna att en person som han känner/kan relatera till är bättre än honom på hans specialintresse. Om en person som går i vår klass skulle vinna över honom på ett datorspel som han spelar konstant så skulle han komma med massor av ursäkter som ”jag gjorde misstag”, ”jag har sovit för lite” osv. Han är även väldigt bra på matematik, men om någon i hans närhet skulle prestera bättre så kan han bara inte hålla med om att den gjorde bättre ifrån sig utan måste säga saker som ”ja, men han/hon har pluggat massvis, jag har inte det”, ”jag kom försent till provet och hann inte med” etc. Om det däremot är en person som bor i exempelvis i ett annat land som är bättre än honom på specialintresset så kan han erkänna det utan problem.
Just det där med att han kommer försent till prov hänger ihop med dålig tidsuppfattning. Min vän skyller ofta på tidsbrist om han missat en poäng hit eller dit om han kommit bara 5 minuter försent, men sitter samtidigt kanske en halvtimma längre än alla andra. I matematik blir detta tydligast.
För att tillägga till det jag skrev tidigare om att han ej kommer i tid till möten så verkar det vara så att han inte kan göra sig redo förens det verkligen är NU man ska ses. Trots att han vet att han har många minuter på sig att stänga av datorn, ta på sig skorna etc så verkar han inte göra det förens klockan är nästan prick 20.00 (om vi ska mötas då dvs). Samma sak gäller skoluppgifter. Om han VET att ett 6 sidor långt arbete ska vara inne på onsdag så kan han börja med det sent på tisdag kväll.
Om han VET att 80 sidor av ämne X ska läsas tills imorgon så börjar han inte med det förens sent på kvällen, oavsett hur insatt i ämnet han är. Att uppskatta hur lång tid det kommer ta att göra en viss uppgift är ett stort problem och han lämnar ofta in saker flera dagar försent. Det låter nu som om det bara gäller skoluppgifter, men vad det än är han ska göra så verkar det som om han inte har en aning om hur lång tid det faktiskt tar; gå en viss sträcka, borsta tänderna, handla etc.
Ett till exempel på hans sociala fobi; vi var inne i en affär för att han skulle köpa ett anteckningsblock. Vi kunde inte hitta några i affären, men istället för att fråga personen i kassan (som vi bad honom göra) så ville han gå där ifrån. Han kan även ge MIG telefonnumret till personer som HAN vill ringa / be mig göra saker som man tycker borde vara enkla att göra själv.
Han har även svårt för att ta initiativ då det gäller nästan allt och måste följa instruktioner. Om någon säger att han ska göra på ett visst sätt så gör han det utan att avvika. Ber doktorn honom att använda kryckor i ett halvår om han brutit benet så använder han kryckor i ett halvår, även att han känner sig bra efter 4 månader.
Han kan i stort sett inte erkänna att en person som han känner/kan relatera till är bättre än honom på hans specialintresse. Om en person som går i vår klass skulle vinna över honom på ett datorspel som han spelar konstant så skulle han komma med massor av ursäkter som ”jag gjorde misstag”, ”jag har sovit för lite” osv. Han är även väldigt bra på matematik, men om någon i hans närhet skulle prestera bättre så kan han bara inte hålla med om att den gjorde bättre ifrån sig utan måste säga saker som ”ja, men han/hon har pluggat massvis, jag har inte det”, ”jag kom försent till provet och hann inte med” etc. Om det däremot är en person som bor i exempelvis i ett annat land som är bättre än honom på specialintresset så kan han erkänna det utan problem.
Just det där med att han kommer försent till prov hänger ihop med dålig tidsuppfattning. Min vän skyller ofta på tidsbrist om han missat en poäng hit eller dit om han kommit bara 5 minuter försent, men sitter samtidigt kanske en halvtimma längre än alla andra. I matematik blir detta tydligast.
För att tillägga till det jag skrev tidigare om att han ej kommer i tid till möten så verkar det vara så att han inte kan göra sig redo förens det verkligen är NU man ska ses. Trots att han vet att han har många minuter på sig att stänga av datorn, ta på sig skorna etc så verkar han inte göra det förens klockan är nästan prick 20.00 (om vi ska mötas då dvs). Samma sak gäller skoluppgifter. Om han VET att ett 6 sidor långt arbete ska vara inne på onsdag så kan han börja med det sent på tisdag kväll.
Om han VET att 80 sidor av ämne X ska läsas tills imorgon så börjar han inte med det förens sent på kvällen, oavsett hur insatt i ämnet han är. Att uppskatta hur lång tid det kommer ta att göra en viss uppgift är ett stort problem och han lämnar ofta in saker flera dagar försent. Det låter nu som om det bara gäller skoluppgifter, men vad det än är han ska göra så verkar det som om han inte har en aning om hur lång tid det faktiskt tar; gå en viss sträcka, borsta tänderna, handla etc.
Ett till exempel på hans sociala fobi; vi var inne i en affär för att han skulle köpa ett anteckningsblock. Vi kunde inte hitta några i affären, men istället för att fråga personen i kassan (som vi bad honom göra) så ville han gå där ifrån. Han kan även ge MIG telefonnumret till personer som HAN vill ringa / be mig göra saker som man tycker borde vara enkla att göra själv.
Han har även svårt för att ta initiativ då det gäller nästan allt och måste följa instruktioner. Om någon säger att han ska göra på ett visst sätt så gör han det utan att avvika. Ber doktorn honom att använda kryckor i ett halvår om han brutit benet så använder han kryckor i ett halvår, även att han känner sig bra efter 4 månader.
Parvlon skrev:Och jag svarar. Att du inte vill se din vän som missbrukare är helt naturligt. Det är skambelagt som tusan.Asplöv skrev:Parvlon skrev:Man brukar utgå från att personer inte har asperger iofs men nej, ett spel är inget specialintresse enligt mig.Asplöv skrev:Parvlon skrev:Om har är en missbrukare så slutar han inte vara det under tiden han inte spelar. Spelandet kan ta upp stora delar av ens tankevärld.
Sen kan man säkert vara missbrukare och ha aspergerdiagnos samtidigt men jag vet att de inte ska göra några utredningar om man är inne i ett. Och det kvittar om det är heroin eller tevespelande, går det ut över privat eller arbetslivet mer negativt än positivt så kategoriseras beteendet som missbruk.
Nej, men är inte direkt som om jag vill att han ska ha asperger heller.
edit: dessutom är det mycket av hans beteende som passar in på asperger, därav min misstanke om att han har det. Visst kan det vara spelberoende med, men om ni på forumet inte tror att han ha asp så får jag väl gå vidare till ett spelmissbrukforum. Det enda jag vill är att veta vad mer insatta personer TROR att han kan ha. Svårare än så är det inte.
Senast redigerad av Asplöv 2011-02-03 3:32:47, redigerad totalt 1 gång.
Vad gör du här då?Asplöv skrev:Nej, men är inte direkt som om jag vill att han ska ha asperger heller.
såg din edit.. Det blir säkert bra men jag ser inte det vettiga i att diagnoticera sina kompisars NPF, särskilt inte bakom ryggen på dem. Missbruk är något helt annat som dessutom går att bota.
Senast redigerad av Parvlon 2011-02-03 3:35:15, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor