Kan man ta dessa mediciner ihop? (Abilify + Zyprexa)
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Kan man ta dessa mediciner ihop? (Abilify + Zyprexa)
Just nu tar jag Abilify och Zyprexa. Dessutom en svag dos sömnmedicin, men den är oväsentlig i detta sammanhang eftersom den absolut inte påverkas av andra mediciner.
.....Jag är jätteorolig om det kommer bli komplikationer senare i livet. För dessa är ju relativt nya mediciner så de kan ju omöjligt ha undersökt huruvida långa negativa effekter framträder om man blandar dessa mediciner. Säg att man kanske får ett allvarligt hjärtfel om 30 år bara för att man har använt dessa mediciner, hur kan de testa sådana effekter på lång sikt. Man behöver ju egentligen ha x antal testpersoner som får ta dessa mediciner under y antal år. Får n(=mer än 5%) komplikationer som anses ligga till grund för ihopblandning av medicinerna borde de ju inte få skrivas ut tillsammans.
Hoppas jag inte strulade till allt nu, men är det farligt på lång sikt att blanda dessa 2 mediciner? Om inte, hur kan man veta det?
.....Jag är jätteorolig om det kommer bli komplikationer senare i livet. För dessa är ju relativt nya mediciner så de kan ju omöjligt ha undersökt huruvida långa negativa effekter framträder om man blandar dessa mediciner. Säg att man kanske får ett allvarligt hjärtfel om 30 år bara för att man har använt dessa mediciner, hur kan de testa sådana effekter på lång sikt. Man behöver ju egentligen ha x antal testpersoner som får ta dessa mediciner under y antal år. Får n(=mer än 5%) komplikationer som anses ligga till grund för ihopblandning av medicinerna borde de ju inte få skrivas ut tillsammans.
Hoppas jag inte strulade till allt nu, men är det farligt på lång sikt att blanda dessa 2 mediciner? Om inte, hur kan man veta det?
prodge64 skrev:Jag tror ärligt talat inte att någon på forumet har bättre koll på det än vad läkarna har. Du talar ju själv om att testa på lång sikt, dessutom skulle inte någon enstaka person (som mot förmodan kan berätta om sin egen erfarenhet) ha någon som helst vikt rent statistiskt.
Nä, men du vet ju hur högre instanser fungerar....
Alla nya preparat tas omhand och slängs ut i samhället utan att testas om de är farliga. Titta på matindustrin, varje vecka får man höra om nån råvara som är farlig och det har de som säljer inte en tanke på. Allt som räknas är pengar.
Därför undrar jag om nån icke-instans i form av en enskild person här på forumet kan komma med ett värdefullt svar eftersom läkare inte bryr sig om att ens k0mma på dessa tankar
Två psykosmediciner?
Det är nog såna som oss som är teststudien tyvärr.
Käkade bara zyprexa två dar, och blev jättedålig.
Däremot åt jag dess släkting seroquel (+sömnmedicin), ett tag tills vanföreställningarna var under kontroll. Funkade onekligen, men jag ska försöka undvika att bli dålig, så jag slipper börja äta dom igen.
Tog bort det mesta faktiskt, av allt. Starka grejer om du frågar mig, men jag är nog lite känslig.
Hoppas din läkare är kunnigare än mig. Har du en psykos eller schizofreni så är det ju allvarligt och behöver behandling.
Abilify har jag ingen erfarenhet av.
Däremot åt jag dess släkting seroquel (+sömnmedicin), ett tag tills vanföreställningarna var under kontroll. Funkade onekligen, men jag ska försöka undvika att bli dålig, så jag slipper börja äta dom igen.
Tog bort det mesta faktiskt, av allt. Starka grejer om du frågar mig, men jag är nog lite känslig.
Hoppas din läkare är kunnigare än mig. Har du en psykos eller schizofreni så är det ju allvarligt och behöver behandling.
emer2 skrev:Två psykosmediciner?
Jag lade av med alla mina mediciner (Zyprexa, Abilify, Mirtazapin, Sertralin och sömnmedicinen) runt jul, men nu har de tvingat på mig iaf Zyprexa och Abilify igen. Trots att jag inte känner nån verkan av medcinerna. Hoppas bara att det inte är farligt att blanda Zyprexa och Abilify som jag tar idag.
prodge64 skrev:Privatpersoner har ju dock inga resurser till att forska om sånt här, det är det jag menar.
Men om denna kunskap (att medicinerna skulle vara farliga på lång sikt, i kombination) fanns så skulle ju läkarna göra allt för att dölja det. Allt de är ute efter är lätta patienter och lönen. De får väl lön för varje medicin de skriver ut och om det kommer ut i media att vissa mediciner i kombination är farliga skulle det vara katastrof. Därför undrar jag om nån har hört om dessa mediciner är farliga tillsammans, för det bryr sig ju inte läkarna om
Det är det ingen som vet... Då det är ganska nya mediciner. Jag har då alltid hållt mig till ett neuroleptika i taget (om man bortser från Esucos o Theralen, som jag fick för sömnen, men som kan användas som neuroleptika).
Nån säger att Abilfy är 3:e generationens neuroleptika (zyprexa är 2:a). Abilify kom väl för mindre än 5 år sedan?
Jag har då alltid trivts med de gamla hederliga Haldol, som jag äter fortfarande. Eller jo föressten! Jag hade ju Nozinan samtidigt som Haldol ett tag.
O min sk. "stalker" får både Lithium o Nozinan, samt en hel drös andra mediciner, men de vägrar hon tala om vilka...
Nån säger att Abilfy är 3:e generationens neuroleptika (zyprexa är 2:a). Abilify kom väl för mindre än 5 år sedan?
Jag har då alltid trivts med de gamla hederliga Haldol, som jag äter fortfarande. Eller jo föressten! Jag hade ju Nozinan samtidigt som Haldol ett tag.
O min sk. "stalker" får både Lithium o Nozinan, samt en hel drös andra mediciner, men de vägrar hon tala om vilka...
roto skrev:prodge64 skrev:Privatpersoner har ju dock inga resurser till att forska om sånt här, det är det jag menar.
Men om denna kunskap (att medicinerna skulle vara farliga på lång sikt, i kombination) fanns så skulle ju läkarna göra allt för att dölja det. Allt de är ute efter är lätta patienter och lönen. De får väl lön för varje medicin de skriver ut och om det kommer ut i media att vissa mediciner i kombination är farliga skulle det vara katastrof. Därför undrar jag om nån har hört om dessa mediciner är farliga tillsammans, för det bryr sig ju inte läkarna om
Idioter finns det ju överallt, men generellt så är det inte läkarna som funkar på det viset utan det är cheferna på läkemedelsföretagen som vill att du ska tugga så mycket som möjligt.
Alla mediciner är mer eller mindre giftiga, annars skulle dom inte någon effekt.
Har man däremot brister eller sjukdomar som motiverar intag så kan ju nyttan överväga. Giftigheten gör ju dock att man gärna håller det på ett minimum.
Dom flesta läkare vill säkert bara väl. Tror som 64:an att det snarare är marknadskrafter som vill styra vad läkare och patienter vill ha, och hur mycket.
Har för egen del svårt att se att jag någonsin ska kunna sluta med t.ex. svagare sömntabletter. Eller ipren som jag periodvis käkar ungefär som popcorn p.g.a värk. Har en del behovsmedicin mot oro och ångest men undviker dom i det längsta.
Blir jag psykotisk igen så äter jag antagligen vad dom pekar på, åtminstone om jag tål dom, tills jag blir frisk igen.
Har man däremot brister eller sjukdomar som motiverar intag så kan ju nyttan överväga. Giftigheten gör ju dock att man gärna håller det på ett minimum.
Dom flesta läkare vill säkert bara väl. Tror som 64:an att det snarare är marknadskrafter som vill styra vad läkare och patienter vill ha, och hur mycket.
Har för egen del svårt att se att jag någonsin ska kunna sluta med t.ex. svagare sömntabletter. Eller ipren som jag periodvis käkar ungefär som popcorn p.g.a värk. Har en del behovsmedicin mot oro och ångest men undviker dom i det längsta.
Blir jag psykotisk igen så äter jag antagligen vad dom pekar på, åtminstone om jag tål dom, tills jag blir frisk igen.
När det gäller mediciner så får man ta det onda med det goda.
det riskabla i eventuell långtidsanvändning ska ses i ljuset av nyttan det medför.
Om man äter en medicin som man inte tycker gör någon som helst verkan, ja, det är ingen som kan tvinga en att ta medicin om man inte är öppet psykotisk.
Själv äter jag fler epilepsi-mediciner. Den ena har fyra sidor i pappersfass över biverkningar och risker men jag mår väldigt bra av dem.
det riskabla i eventuell långtidsanvändning ska ses i ljuset av nyttan det medför.
Om man äter en medicin som man inte tycker gör någon som helst verkan, ja, det är ingen som kan tvinga en att ta medicin om man inte är öppet psykotisk.
Själv äter jag fler epilepsi-mediciner. Den ena har fyra sidor i pappersfass över biverkningar och risker men jag mår väldigt bra av dem.
matterik skrev:Jag har inte ätit dem men jag har ätit fluanxol och mallorol. Läkaren sa till mig att det var fullständigt ofarligt och jag fick hål i varenda tand av fluanxol och mallorol finns inte på marknaden längre för att den kan orsaka plötslig död.
"Vad trött jag blir" om man får uttrycka sig så.
Tycker det du skriver verkar för vanligt. har själv fått höra liknande för många gånger. "Fullständigt ofarligt" eller "inga biverkningar" eller "nej, den biverkningen kan du inte ha fått av det här" (om en biverkan som t.o.m. är lista i FASS).
För att inte tala om hur totalt ofarligt Stilnoct var i början, tills man insåg att "jaha, ojdå, man BLEEEEV visst beroende".
Man ska också ha klart för sig att andra länder kan ha mer erfarenhet, samt regler som gör att alla biverkningar måste listas (det måste de ej i Sverige, enligt tillverkarna själva, jag har haft direktkontakt med Glaxo Smith Kline).
Man kan göra en mindre undersökning själv genom att googla allt man äter, söka efter vad folk fått för problem eller vad som är listat i andra länder. Sedan förstås vara kritisk då folk kan inbilla sig biverkningar eller koppla ihop saker på fel sätt.
En läkare jag betalade privat för, hade en gigantisk bok som påminde om FASS (innehållsmässigt alltså), där världens alla läkemedel fanns med. I den var alla de biverkningar jag radade upp, listade för Voxra, medan just det som drabbat mig inte fanns med i FASS (+ lite till) och läkaren som skrev ut Voxra åt mig, skrattade öppet åt min idé att det skulle bero på Voxra. Han slutade dock skratta när jag visade mailsvaret från Glaxo Smith Kline där de skrev att det var en biverkan och att den inte behövde listas i Sverige.
Jag kommer aldrig mer att lita på läkare efter mitt senaste decennium och dess vårdkontakter (inte bara den där psykläkaren som gjort saker som fått mig att undra över om det inte är för enkelt att bli läkare, eller man koncentrerar utbildningen på fel saker - just nu har jag fått större permanenta men än nödvändigt av en bettskada i en led p.g.a. felaktiga råd av läkare, där ortoped + sjukgymnast senare liksom "förfasats" över det så korkade rehabrådet VC-läkaren gav).
Mitt råd är att på olika sätt ta reda på så mycket som möjligt, och sedan ställa läkaren mot väggen, d.v.s. fråga om det man hittat, på ett sätt som gör att han inte tillåts skratta bort eller vifta bort det hela.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Zyprexa har jag provat två gånger och jag tål inte det. Jag får hjärtrusningar, hög puls, högt blodtryck, rycker i hela kroppen osv. Har ätit det som längst i en vecka innan jag fick avbryta. Det var synd för den fick min hjärna att fungera! Alla tankar blev rätt på nåt sätt och det var mycket lättare att tänka.
Av neuroleptika har jag haft Cisordinol (tog bort pga parkinsonbiverkningar trots Akineton) och nu istället Zyprexa vilken jag trivs mycket med. Jag har aldrig haft två neuroleptika samtidigt, förutom Theralen då. Det vanliga är att man provar 2-3 olika mediciner ensamna, funkar inte de kan man antingen prova två (låg verkan vad jag hört), vilket lär vara mindre "farligt" än tex tardiva dyskinesier hos de äldre preparaten vid långtidsanvändning, eller gå till Leponex, som verkar där alla andra mediciner går i bet. Men, med Leponex måste man ta regelbundna blodprov.
Här: http://www.janusinfo.se/sfinx/interactions/index_menus.jsp kan man kolla upp interaktioner mellan olika mediciner och även interaktioner med annat man kan stoppa/dra i sig, om man registrerar sig.
Jag har medicinerat med två antipsykotiska samtidigt (Risperdal och Abilify). Det sades att det inte skulle ge några biverkningar, men jag blev snabbt psykotisk och slutade ta medicinerna utan att våga säga något till läkaren.
Vad är motiveringen till att du ska ta dessa samtidigt?
Vad är motiveringen till att du ska ta dessa samtidigt?
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Återgå till Aspergare och vården