Ung och förtidspensionär? Journalist söker kontakt!
56 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Ung och förtidspensionär? Journalist söker kontakt!
Hej,
Jag heter Staffan Lindberg och arbetar som journalist på Aftonbladet.
Just nu håller jag på med ett reportage om personer under 30 år som har aktivitetsstöd, alltså förtidspension.
Har du det - och kan tänka dig att berätta om det i tidningen?
Mejla mig på en gång i sådana fall!!
Hälsningar Staffan Lindberg
staffan.lindberg@aftonbladet.se
Just nu håller jag på med ett reportage om personer under 30 år som har aktivitetsstöd, alltså förtidspension.
- staffanlindberg
- Ny medlem
- Anslöt: 2011-02-01
Re: Ung och förtidspensionär? Journalist söker kontakt!
Pft...staffanlindberg skrev:Jag heter Staffan Lindberg och arbetar som journalist på Aftonbladet.
Jo tack jag vet vad aftonhoran skriver om oss.
Mig kommer du inte i kontakt med.
Torsdag skrev:oavsett toppig
Är aktivitetsstöd verkligen förtidspension?vad jag vet så måste aktivitetsstöd prövas formellt numera varje år. Samt att många med Aktivitetsersättning många gånger ingår i något praktikprogram som kan leda till åtminstone till deltids anställning.
Egentligen inte, men ändå räknas det slarvigt som det ibland.
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Jag lär mig aldrig vad det är aktivitetsstöd egentligen står för, i vilka lägen det är man kan få det.
Aktivitetsersättning är ju samma sak som min sjukersättning, när man är under 30, och är väl oftast men inte alltid förknippat med att man ska vara datt i aktivitet, dvs någon form av daglig verksamhet i värsta fall.
Men aktivitetsstöd är väl då... ja, ÄR det så enkelt som ett bidrag man kan få till speciella aktiviteter?
Jag vet i alla fall att det är två helt olika saker.
Aktivitetsersättning är ju samma sak som min sjukersättning, när man är under 30, och är väl oftast men inte alltid förknippat med att man ska vara datt i aktivitet, dvs någon form av daglig verksamhet i värsta fall.
Men aktivitetsstöd är väl då... ja, ÄR det så enkelt som ett bidrag man kan få till speciella aktiviteter?
Jag vet i alla fall att det är två helt olika saker.
staffanlindberg skrev:Hej,
Aftonbladet?
Ganska troligt att någon med Aspergers kontaktar dig - not!
Har vår situation lika stort nyhetsvärde som din frisyr?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article419248.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article419248.ab
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
ung och förtidspensionär journalist söker kontakt
Tack för länken Savanten Svante.
staffanlindberg@aftonbladet
Du verkar skrämmande fåfängt lat som reggar dig, ihopp om att reportageserien skall skrivas av sig självt, medan du ägnar din tid åt viktigare göromål.
Vore bättre om DU ägnade dig åt seriöst grävande på journalistiskt vis än sånt här dvla murvlande, otålig är du ochså som väntar svar med en gång,
( svårt med notan? ingen kredit? :plats för valfri smilie: ) Du tar alltså inget ansvar för eventuella svårigheter dina reportage och uthängningar får för dem individer under 30år
som skall klara av sitt liv med anhöriga, arbete, studier,aktiviteter,familjebildning,personlig mognad och utveckling.
Undrar vilka övriga forum och webbsidor du ställt in sökmotorn på?
Fick du din ide från Agendas intervju med statsministern Söndags?
Sök då på deras källor för din s.k. reportageserie. Om det inte var där,sök ändå! Ett tipps som inte kostar dig mer än din egen arbetsinsats.
OT konstigt nick du har
segdeg
segdeg
staffanlindberg@aftonbladet
Du verkar skrämmande fåfängt lat som reggar dig, ihopp om att reportageserien skall skrivas av sig självt, medan du ägnar din tid åt viktigare göromål.
Vore bättre om DU ägnade dig åt seriöst grävande på journalistiskt vis än sånt här dvla murvlande, otålig är du ochså som väntar svar med en gång,
( svårt med notan? ingen kredit? :plats för valfri smilie: ) Du tar alltså inget ansvar för eventuella svårigheter dina reportage och uthängningar får för dem individer under 30år
som skall klara av sitt liv med anhöriga, arbete, studier,aktiviteter,familjebildning,personlig mognad och utveckling.
Undrar vilka övriga forum och webbsidor du ställt in sökmotorn på?
Fick du din ide från Agendas intervju med statsministern Söndags?
Sök då på deras källor för din s.k. reportageserie. Om det inte var där,sök ändå! Ett tipps som inte kostar dig mer än din egen arbetsinsats.
OT konstigt nick du har
segdeg
segdeg
Jag tycker det är bra att rikstäckande pappersmedia vänder sig hit och inte till någon "expert". Det är ju här aspergerkompetensen finns.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag tycker också det är märkligt att en journalist inte kan hålla isär begreppen, förtidspension som för unga kallades sjukbidrag försvann 2002 och ersattes av aktivitetsersättning.
Denna ersättning ska inte förväxlas med aktivitetsstöd som betalas ut till personer som är långtidsarbetslösa och som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt projekt.
När du har aktivitetsersättning så kan du söka bostadstillägg, inte bostadsbidrag.
Men inte ens vår socialförsäkringsminister verkar kunna skilja mellan begreppen, så varför skulle större krav ställas på journalister?
Denna ersättning ska inte förväxlas med aktivitetsstöd som betalas ut till personer som är långtidsarbetslösa och som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt projekt.
När du har aktivitetsersättning så kan du söka bostadstillägg, inte bostadsbidrag.
Men inte ens vår socialförsäkringsminister verkar kunna skilja mellan begreppen, så varför skulle större krav ställas på journalister?
Tänk på att Aftonbladet är ute efter löpsedlar för att tjäna pengar. Om någon ställer upp tänk på att be att få korrekturläsa artikeln innan den publiceras så den inte innehåller felaktigheter. Ställ inte upp med namn och bild om du inte tänkt igenom saken noga först, artikeln kan publiceras på nätet och finnas kvar för alltid. Tänk också på att journalisten själv inte sätter löpsedeln, de tar en säljande text som kan vara helt felaktig och kränkande för dig som person. Efter artikeln skiter de i om ditt liv rasar samman.
ufo skrev:.
Jo tack jag vet vad aftonhoran skriver om oss.
Nu var du allt kulig.
Twiggy skrev:Tänk på att Aftonbladet är ute efter löpsedlar för att tjäna pengar. Om någon ställer upp tänk på att be att få korrekturläsa artikeln innan den publiceras så den inte innehåller felaktigheter. Ställ inte upp med namn och bild om du inte tänkt igenom saken noga först, artikeln kan publiceras på nätet och finnas kvar för alltid. Tänk också på att journalisten själv inte sätter löpsedeln, de tar en säljande text som kan vara helt felaktig och kränkande för dig som person. Efter artikeln skiter de i om ditt liv rasar samman.
Jag fetmarkerade det jag vänder mig emot som jag tycker är missvisande och onödig skräckpropaganda, eftersom det där regleras i lag. Tryckfrihetsförordningen (grundlag) reglerar det där så bra så, och är du missnöjd finns http://www.po.se/start - ett mail bort. Du behöver inte ens driva målet själv, det gör pressombudsmannen om du verkligen utsatts för något som bryter mot grundlagen.
Jag kan tillägga att när jag var yrkesverksam journalist var det jag som satte rubrikerna i InDesign. Eventuellt korrigerades de av layouten, men aldrig utan mitt godkännande.
Om det är någon som betvivlar att det är en anställd på Aftonbladet kan ni alltid vända er till redaktionschef Lena Widman eller Markus Gustafsson och fråga hur vanligt det är att de fiskar på forum, eller vad det nu är som oroar.
Tipsa Aftonbladet - maila, skicka SMS/MMS eller ring:
e-post: 71000@aftonbladet.se
SMS/MMS: 71000
08-411 11 11
Växel
08-725 20 00
Läsarservice
e-post: lasarservice@aftonbladet.se
08-725 21 53
öppettider: Vardagar 09.00-11.00
Kundtjänst Plus
e-post: kundcenter.plus@aftonbladet.se
08-56 25 29 89
öppettider: Vardagar 09.00-10.00
Redaktionsledning
Jan Helin, chefredaktör och ansvarig utgivare
jan.helin@aftonbladet.se
Sofia Olsson Olsén, administrativ redaktionschef
sofia.oo@aftonbladet.se
Nyhetsredaktion
Magnus Ringman, redaktionschef
magnus.ringman@aftonbladet.se
Lena Widman, redaktionschef
lena.widman@aftonbladet.se
Markus Gustafsson, tf redaktionschef
markus.gustafsson@aftonbladet.se
Lena Mellin, samhällschef och stf ansvarig utgivare
lena.mellin@aftonbladet.se
Martin Wåhlstedt, biträdande redaktionschef
martin.wahlstedt@aftonbladet.se
Tipsa Aftonbladet - maila, skicka SMS/MMS eller ring:
e-post: 71000@aftonbladet.se
SMS/MMS: 71000
08-411 11 11
Växel
08-725 20 00
Läsarservice
e-post: lasarservice@aftonbladet.se
08-725 21 53
öppettider: Vardagar 09.00-11.00
Kundtjänst Plus
e-post: kundcenter.plus@aftonbladet.se
08-56 25 29 89
öppettider: Vardagar 09.00-10.00
Redaktionsledning
Jan Helin, chefredaktör och ansvarig utgivare
jan.helin@aftonbladet.se
Sofia Olsson Olsén, administrativ redaktionschef
sofia.oo@aftonbladet.se
Nyhetsredaktion
Magnus Ringman, redaktionschef
magnus.ringman@aftonbladet.se
Lena Widman, redaktionschef
lena.widman@aftonbladet.se
Markus Gustafsson, tf redaktionschef
markus.gustafsson@aftonbladet.se
Lena Mellin, samhällschef och stf ansvarig utgivare
lena.mellin@aftonbladet.se
Martin Wåhlstedt, biträdande redaktionschef
martin.wahlstedt@aftonbladet.se
inte en chans att jag blandar mig med den blaskan igen!!!! Sist förvreds, förstorades och förstördes allt utom såklart namnen. Konsekvenserna känner jag och mina nära av än medans idioten på blaskan sörplar sitt kaffe och ljuger ihop nåt mer!
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Även jag vet att man faktiskt kan bli väldigt förvanskad i media.
Å andra sidan är det ju bara så att ju färre av oss som tar chansen när den bjuds, desto mindre kan vi säga om alla fördomar som då sprids istället — mer än fortsätta klaga flitigt härinne.
Sedan beror det väl rimligen också på journalistens person, mediets karaktär och reportagets form. Det finns folk härinne som har intervjuats i tidningar och radio och verkar ha fått något sagt, men i de flesta fall jag kan erinra mig har väl då tyngdpunkten legat på hur det är att ha Asperger som person. Riskerna är kanske mindre då. Eller så har man skrivit själv på någon debattsida eller ett ställe som Nyhetskvarnen.
Men ändå...
... säger en som själv sitter kvar i garderoben.
Å andra sidan är det ju bara så att ju färre av oss som tar chansen när den bjuds, desto mindre kan vi säga om alla fördomar som då sprids istället — mer än fortsätta klaga flitigt härinne.
Sedan beror det väl rimligen också på journalistens person, mediets karaktär och reportagets form. Det finns folk härinne som har intervjuats i tidningar och radio och verkar ha fått något sagt, men i de flesta fall jag kan erinra mig har väl då tyngdpunkten legat på hur det är att ha Asperger som person. Riskerna är kanske mindre då. Eller så har man skrivit själv på någon debattsida eller ett ställe som Nyhetskvarnen.
Men ändå...
... säger en som själv sitter kvar i garderoben.
Admin
Valet att kontakta Staffan Lindberg på Aftonbladet är vars och ens eget. Jag gjorde en sökning på hans namn på Aftonbladet och ni kan själva se vad jag fann genom att följa länken. Där finns en hel del artiklar signerade just Staffan Lindberg, med samma mailadress som han uppger här. Även om en journalist, som andra anställda, får sig arbetsuppgifter tilldelade av arbetsledningen så säger artiklarna kanske ändå något om hur han skriver och hur han bemöter dem han skriver om.
Jag kan i vart fall verifiera att hans e-postadress vid registreringen stämmer med den han har uppgivit i sitt inlägg samt att både registrering och inlägg av allt att döma är gjort från Aftonbladet. Det finns inget som talar emot det och jag tror att ni kan vara övertygade om att han verkligen är den han utger sig för att vara. Att som journalist arbeta vid midnatt är inte speciellt ovanligt och är inte i sig skäl att misstänka att han inte är den han utger sig för att vara.
Att söka kontakt med unga med aktivitetsersättning här, och på andra forum, är i mitt tycke inte speciellt konstigt men naturligtvis hittar man olika sorters människor på olika ställen, vilket man måste vara medveten om. Här hittar man bara dem med någon tillgång till datorer och internetuppkoppling, tex, och med intresse och möjlighet att använda det.
Om ni vill eller bör tala med honom avgör ni själva, såklart.
Valet att kontakta Staffan Lindberg på Aftonbladet är vars och ens eget. Jag gjorde en sökning på hans namn på Aftonbladet och ni kan själva se vad jag fann genom att följa länken. Där finns en hel del artiklar signerade just Staffan Lindberg, med samma mailadress som han uppger här. Även om en journalist, som andra anställda, får sig arbetsuppgifter tilldelade av arbetsledningen så säger artiklarna kanske ändå något om hur han skriver och hur han bemöter dem han skriver om.
Jag kan i vart fall verifiera att hans e-postadress vid registreringen stämmer med den han har uppgivit i sitt inlägg samt att både registrering och inlägg av allt att döma är gjort från Aftonbladet. Det finns inget som talar emot det och jag tror att ni kan vara övertygade om att han verkligen är den han utger sig för att vara. Att som journalist arbeta vid midnatt är inte speciellt ovanligt och är inte i sig skäl att misstänka att han inte är den han utger sig för att vara.
Att söka kontakt med unga med aktivitetsersättning här, och på andra forum, är i mitt tycke inte speciellt konstigt men naturligtvis hittar man olika sorters människor på olika ställen, vilket man måste vara medveten om. Här hittar man bara dem med någon tillgång till datorer och internetuppkoppling, tex, och med intresse och möjlighet att använda det.
Om ni vill eller bör tala med honom avgör ni själva, såklart.
Ja, är det så att journalisterna själv sätter rubrikerna och löpsedlarna så har de ljugit för mig då jag ringt upp och ifrågasatt löpsedeln. Enligt journalisterna sätter någon annan löpsedeln och de har inget att säga till om.
Jättebra att det publicerats artiklar där ni är nöjda, jag talar bara om att man ska vara uppmärksam och inte lita på journalistens goda uppsåt. Vinklingen bestämmer inte heller alltid journalisten själv.
Jag bara informerar eftersom jag känner till ett flertal fall med ledsna människor pga aftonbladet (och en annan kvällstidning). Andra tidningar sköter oftast detta med större omsorg.
Jättebra att det publicerats artiklar där ni är nöjda, jag talar bara om att man ska vara uppmärksam och inte lita på journalistens goda uppsåt. Vinklingen bestämmer inte heller alltid journalisten själv.
Jag bara informerar eftersom jag känner till ett flertal fall med ledsna människor pga aftonbladet (och en annan kvällstidning). Andra tidningar sköter oftast detta med större omsorg.
@ staffanlindberg
En sak som är så självklar för mig som aspergare att jag glömde påpeka den ovan: som aspergare blir man van vid att få det mesta av vad man är, gör och säger missförstått, förvridet och vänt emot sig. Ofta som en blixt från klar himmel också, utan att man kan förstå hur eller varför. Det gäller nog de allra flesta av oss; för många gäller det även våra föräldrar och folk i den vård där de ska vara experter på oss. Dålig förmåga att bedöma sociala situationer och andra människors avsikter och moraliska halt gör det sedan inte lättare att, från det läget, försöka bygga upp något förtroende för omgivningen igen.
Sådant finns förstås i bakgrunden även när man bedömer en sådan här fråga från en okänd journalist. Även om man mycket väl inser värdet i att få komma till tals, under förutsättning att man blir juste behandlad ända ut på papperet.
Inte heller blir det bättre av den senare tidens negativa publicitet om AS i media. Litet synd, eftersom det är just det överväldigande flertalet hederliga och fridsamma aspergare som behöver komma fram. Men man kan nog behöva lirka. Och man behöver absolut vara väldigt noga med att vara tydlig och hederlig hela tiden, för det är lätt att fördärva brända människors förtroende för lång tid framåt.
En sak som är så självklar för mig som aspergare att jag glömde påpeka den ovan: som aspergare blir man van vid att få det mesta av vad man är, gör och säger missförstått, förvridet och vänt emot sig. Ofta som en blixt från klar himmel också, utan att man kan förstå hur eller varför. Det gäller nog de allra flesta av oss; för många gäller det även våra föräldrar och folk i den vård där de ska vara experter på oss. Dålig förmåga att bedöma sociala situationer och andra människors avsikter och moraliska halt gör det sedan inte lättare att, från det läget, försöka bygga upp något förtroende för omgivningen igen.
Sådant finns förstås i bakgrunden även när man bedömer en sådan här fråga från en okänd journalist. Även om man mycket väl inser värdet i att få komma till tals, under förutsättning att man blir juste behandlad ända ut på papperet.
Inte heller blir det bättre av den senare tidens negativa publicitet om AS i media. Litet synd, eftersom det är just det överväldigande flertalet hederliga och fridsamma aspergare som behöver komma fram. Men man kan nog behöva lirka. Och man behöver absolut vara väldigt noga med att vara tydlig och hederlig hela tiden, för det är lätt att fördärva brända människors förtroende för lång tid framåt.
Återgå till Att leva som Aspergare