Är ni kreativa?
31 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
alfapetsmamma skrev:Välkommen Gafsan. Är ditt nick Mumin-relaterat? Mycket bra smak i så fall. Skulle nästan kunna starta en tråd med Vilken muminfigur är du, och varför...
Själv är jag nog en korsning av den ängsliga Filifjonkan, den aspiga Hemulen och det adhd-iga Råddjuret och lite av Mumin-mamma och ett litet korn av Snusmumriken.
Japp!
"När de på andra sidan var (för burkens botten fanns ej kvar) fanns ej av lilla My ett spår, blott Gafsan satt med rufsigt hår vid stranden av en liten älv och meta fiskar för sig själv. Hon morrade och sa "ni stör, vad springer ni i vägen för?"
...fritt ur minnet. Tror att jag kan hela den boken utantill fortfarande. Mycket trevlig Jag gillar Gafsor (för visst finns det mer än en, eller minns jag fel?) men annars identifierar jag mig nog mest med Mymlans dotter.
Jag vet inte om jag är kreativ, jag förstår helt enkelt inte pass kreativa vanliga människor är, och därför kan jag inte jämföra mig med den genomsnittliga människan. Men jag vill vara kreativ och jag har slösat bort mycket tid på att skriva dålig skönlitteratur.
Samtidig har jag haft en tendens att tänka att det snarare är bipolär sjukdom eller kanske schizofreni som är förknippade med kreativitet. Och att vi är väldigt annorlunda från schizofrena och bipolära. Nu vet jag visserligen om en kvinna med både asperger och bipolär sjukdom, och det bara en anledning som detta stycket ska tas med en rejäl nypa salt, jag går ofta vilse i min logik.
Det påminner mig, jag svär på att jag tänkte ut den här produkten innan jag såg den på nätet. Ledsen för OT:et.Novophone Retro Cellphone Handset with Multi-Function button[
Samtidig har jag haft en tendens att tänka att det snarare är bipolär sjukdom eller kanske schizofreni som är förknippade med kreativitet. Och att vi är väldigt annorlunda från schizofrena och bipolära. Nu vet jag visserligen om en kvinna med både asperger och bipolär sjukdom, och det bara en anledning som detta stycket ska tas med en rejäl nypa salt, jag går ofta vilse i min logik.
Miche skrev:Jag är väldigt kreativ i perioder, har gjort en del uppfinningar (tyvärr ingen som jag fått ut i produktion, men det finns en del produkter på marknaden idag som jag visste precis hur de skulle konstrueras långt innan produkten fanns på marknaden).
Det påminner mig, jag svär på att jag tänkte ut den här produkten innan jag såg den på nätet. Ledsen för OT:et.Novophone Retro Cellphone Handset with Multi-Function button[
Liknande tråd: <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/post474966.html?highlight=left*%20right#474966">Träna kreativitet?</a>
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Vad är kreativitet,exempel?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kreativitet
Det finns alltså ett samspel mellan existerande kunskap, domän, och domänens experter, fält och individen som verkar inom domänen. Och det är i detta samspel som kreativitet frambringas.
...
Syftet med kreativa tekniker är att få idéer och kreativa idéer. När en idé är ny, nyttig och genomförbar kallas den kreativ.
(vad som är "nyttigt" och "nytt" beror helt på kontext, ibland är det nyttigt och nytt att inte vara kreativ i den bemärkelsen)
Good enough... jag är kreativ jag med, men inte inom väldigt många områden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kreativitet
Det finns alltså ett samspel mellan existerande kunskap, domän, och domänens experter, fält och individen som verkar inom domänen. Och det är i detta samspel som kreativitet frambringas.
...
Syftet med kreativa tekniker är att få idéer och kreativa idéer. När en idé är ny, nyttig och genomförbar kallas den kreativ.
(vad som är "nyttigt" och "nytt" beror helt på kontext, ibland är det nyttigt och nytt att inte vara kreativ i den bemärkelsen)
Good enough... jag är kreativ jag med, men inte inom väldigt många områden.
Återgå till Att leva som Aspergare