[delad] Att skriva kortfattat

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

Moderatorer: Alien, atoms

[delad] Att skriva kortfattat

Inläggav Kristofer » 2011-01-30 13:22:47

OT:

Meningar bör inte bestå av mer än 15-16 ord. Längre meningar ger oftast enbart en tillkrånglad och mer svårbegriplig text. Det är poänglöst att bygga komplexa satser som självändamål. Texter skrivs för läsarens skull inte för att textförfattaren ska kunna briljera med ett komplex språk. Det är bara ett sätt att vilja visa sig förmer än andra.

Undertecknad har fått jobba mycket med detta...

[mod]mnordgren:

Utbruten diskussion från den här tråden:

http://www.aspergerforum.se/omrostning- ... 18903.html[/mod]
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-30 13:59:32

Kristofer skrev:OT:

Meningar bör inte bestå av mer än 15-16 ord. Längre meningar ger oftast enbart en tillkrånglad och mer svårbegriplig text. Det är poänglöst att bygga komplexa satser som självändamål. Texter skrivs för läsarens skull inte för att textförfattaren ska kunna briljera med ett komplex språk. Det är bara ett sätt att vilja visa sig förmer än andra.

Ja precis. Det är forumskommunikation det handlar om, vill jag läsa längre texter sätter jag mig med en bok.
Långa snåriga inlägg blir till ett farthinder som hindrar flödet, jag anser också att det är mer begåvning i att uttrycka svåra saker med enkelt språk än att uttrycka enkla saker med tillkrånglat språk och en massa överflödiga meningar.

Less is more.
Och vem fan är road av ständiga bisatser, omformuleringar och reservationer? Har man något att säga så spott ut för bövelen!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2011-01-30 14:15:25

Kamma dig, skaffa jobb och var som folk. Du är ung och stark och har ingen ursäkt. Alla kan vara NT bara de försöker.

Är vad du skriver fast på ett annat område.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kristofer » 2011-01-30 14:36:49

Zombie skrev:

Kamma dig, skaffa jobb och var som folk. Du är ung och stark och har ingen ursäkt. Alla kan vara NT bara de försöker.

Nej det skrev jag inte. Jag skrev att en text blir bättre för läsaren om meningarna inte är onödigt komplexa. Som jag också skrev är detta något som jag själv är tvungen att jobba med.
Kristofer

Inläggav Banzai » 2011-01-30 14:55:36

KrigarSjäl skrev:Ja precis. Det är forumskommunikation det handlar om, vill jag läsa längre texter sätter jag mig med en bok.
Långa snåriga inlägg blir till ett farthinder som hindrar flödet, jag anser också att det är mer begåvning i att uttrycka svåra saker med enkelt språk än att uttrycka enkla saker med tillkrånglat språk och en massa överflödiga meningar.

Less is more.
Jag fortsätter OT lite till:

Här håller jag med Krigarsjäl. Jag har själv svårt att uttrycka mig kortfattat och jag önskar verkligen att jag kunde. Då jag har svårt att koncentrera mig på saker just nu så föredrar jag att läsa kortare/enklare meningar. Längre meningar och jag tappar bort mig någonstans på vägen innan jag hinner uppfatta andemening och poäng.

Att skriva kort och koncist är en konst i sig.

Jag tror däremot inte att Zombie är ute efter att briljera med sitt språk, den uppfattningen har jag inte fått.
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav ufo » 2011-01-30 15:16:48

Zombie skrev:

Vill man ha en bra ekonomi så jobbar man.
Vill man bli förstådd så skriver man tydligt.
Har man ingen kam får man finna sig i tovigt hår.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav Kristofer » 2011-01-30 18:28:11

Zombie skrev:
Kristofer skrev:Nej det skrev jag inte. Jag skrev att en text blir bättre för läsaren om meningarna inte är onödigt komplexa. Som jag också skrev är detta något som jag själv är tvungen att jobba med.

Du skrev också följande:
Kristofer skrev:Det är poänglöst att bygga komplexa satser som självändamål. Texter skrivs för läsarens skull inte för att textförfattaren ska kunna briljera med ett komplex språk. Det är bara ett sätt att vilja visa sig förmer än andra.

Det var det jag "översatte", inte det andra du skrev. Du förutsätter att de du vänder dig mot har för avsikt att briljera och "bygga komplexa satser som självändamål".

Vad är annars syftet med att skriva extremt långa meningar med onödigt tillkrånglade bisatser och dyl.?

Det enda alternativ till detta som jag ser är att man helt enkelt gör det omedvetet. Lika illa är det i det fallet för det blir nämligen även då svårläst.
Kristofer

Inläggav Kristofer » 2011-01-30 19:56:04

Zombie skrev:
Kristofer skrev:
Zombie skrev:
Kristofer skrev:Nej det skrev jag inte. Jag skrev att en text blir bättre för läsaren om meningarna inte är onödigt komplexa. Som jag också skrev är detta något som jag själv är tvungen att jobba med.

Du skrev också följande:
Kristofer skrev:Det är poänglöst att bygga komplexa satser som självändamål. Texter skrivs för läsarens skull inte för att textförfattaren ska kunna briljera med ett komplex språk. Det är bara ett sätt att vilja visa sig förmer än andra.

Det var det jag "översatte", inte det andra du skrev. Du förutsätter att de du vänder dig mot har för avsikt att briljera och "bygga komplexa satser som självändamål".

Vad är annars syftet med att skriva extremt långa meningar med onödigt tillkrånglade bisatser och dyl.?

Det enda alternativ till detta som jag ser är att man helt enkelt gör det omedvetet. Lika illa är det i det fallet för det blir nämligen även då svårläst.

Jag kan tänka mig flera orsaker, och jag tror jag eller någon annan har upprepat dem vareviga gång jag har sett den här följetongen komma upp. Nu besparar jag mig den striden, eftersom den verkar lönlös. Vare nog sagt (även det för x:te gången) att du säkert inte vill att folk ska reagera på dina AS-symptom så som du reagerar på andras skrivande.

Och nej, det är inte lika illa att försöka förhäva sig och att inte försöka det. Och det är illa att svepande och obesett beskylla folk för att försöka förhäva sig.

Nu börjar detta ta ganska löjeväckande proportioner. Det är väl ändå skillnad mellan as-symptom och rent språkliga frågor som denna?
Kristofer

Inläggav Zombie » 2011-01-30 19:59:26

Nu börjar det ta rent löjeväckande proportioner det här med att alla som inte kan skärpa sig ska ha Asperger. Och förr i tiden fick man lära sig att stava, tamefan, inte gick det att komma undan med nån dyslexi inte. Och skulle man kladda var det bara att lära sig vilket kön som var lovligt. Och de arbetsskygga ska vi bara inte tala om...

...

Om inte du ser likheterna så gör i alla fall jag det.
Zombie

Inläggav Kristofer » 2011-01-30 20:03:21

Du förstorar upp detta kopiöst. Mitt inlägg i den här tråden handlade om meningsbyggnad. Vad har det överhuvudtaget att göra med det du skriver här ovan?

Edit: Men det blir ganska underhållande på ett helt annat sätt...
Kristofer

Inläggav Zombie » 2011-01-30 21:16:16

Kristofer skrev:Mitt inlägg i den här tråden handlade om meningsbyggnad.

Bland annat. Vad det mer handlade om har jag redan citerat särskilt.

Kristofer skrev:Vad har det överhuvudtaget att göra med det du skriver här ovan?

Ja, man kan tycka det är kul att skälla folk som redan gör sitt bästa (och i många fall gör det bland fientligt inställda människor eller med mycket levande minnen av sådana) för att obstruera med flit, lata sig, vilja göra sig märkvärdiga och så vidare.
Zombie

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-30 21:20:18

Jag tror inte att du har såna avsikter bakom ditt skrivande, ej heller har jag uttalat mig om dig som person. Det enda jag framfört är att jag tycker du skriver onödigt omständigt.

Den där parantesen är t. ex helt överflödig.

En fråga bara: skriver du för att kommunicera? Vill du bli förstådd?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Kristofer » 2011-01-30 21:22:54

Zombie skrev:

Kristofer skrev:Vad har det överhuvudtaget att göra med det du skriver här ovan?

Ja, man kan tycka det är kul att skälla folk som redan gör sitt bästa (och i många fall gör det bland fientligt inställda människor eller med mycket levande minnen av sådana) för att obstruera med flit, lata sig, vilja göra sig märkvärdiga och så vidare.

Va?
Det har enbart handlat om meningsbyggnad. Dessutom har jag inte nämnt någon vid namn eller skällt på någon. Kan vi låta det vara så och avsluta?

Ja det här en överflöd...
Kristofer

Inläggav Zombie » 2011-01-30 21:44:33

Krigis diskuterar jag inte det här med. Jag har försökt och misslyckats flera gånger och efter det har han alltid fortsatt som om inget hade hänt. Har ingen anledning att tro att det skulle gå bättre nu.

Kristofer skrev:
Zombie skrev:

Va?
Det har enbart handlat om meningsbyggnad. Dessutom har jag inte nämnt någon vid namn eller skällt på någon. Kan vi låta det vara så och avsluta?

Nej, och jag har fortfarande redan talat om vad mer det har handlat om, med citat. Det spelar ingen roll om du inte har nämnt någon vid namn eller om du möjligen gör undantag för mig i beskyllningen för att "vilja göra sig förmer".

Vi kan låta det vara så; men så länge jag inte kan se hur det jag har sett i din text kan tolkas ur den, och du inte fattar det jag säger om det, har jag kvar det här problemet med dig.

Kristofer skrev:Ja det här en överflöd...

Det var ju också ett djävla sätt att skriva av en som just har kritiserat andras. Tror du vi är tankeläsare eller? ;)
Senast redigerad av Zombie 2011-01-30 21:52:07, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav Kristofer » 2011-01-30 21:50:56

Vill du ha problem så får du ha det. Jag hade tänkt mig att jag inte skulle ha några problem. 8)
Kristofer

Inläggav Zombie » 2011-01-30 21:54:11

Samma problem som jag har med att inte gå ur aspiegarderoben för vem som helst, eller som att homosexuella hela tiden måste tänka på hur de kan tänkas bli bemötta om de avslöjar sig. Inte en lika stor fråga, åtminstone för mig inte på långa vägar, men principiellt densamma.
Zombie

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-30 21:58:22

Vad dillar du om?
Vad det handlar om är att du skriver på ett sätt som gör dig svårförstådd. Vad det har för likheter med homosexuellas garderobsproblematik har jag svårt att se.

Jag frågar igen: skriver du för att kommunicera?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav mnordgren » 2011-01-31 17:16:51

Moderator:

Utbruten diskussion från:

http://www.aspergerforum.se/omrostning- ... 18903.html
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-01-31 18:00:05

Jag tycker inte att Zombie på något sätt skriver svårförståeligt. Inte normalt sätt i alla fall. Däremot så garderar han ibland sina uttalanden så att det kan se komplicerat ut men det finns andra på forumet som är betydligt värre på det.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Banzai » 2011-01-31 18:22:20

Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker inte att Zombie på något sätt skriver svårförståeligt. Inte normalt sätt i alla fall. Däremot så garderar han ibland sina uttalanden så att det kan se komplicerat ut men det finns andra på forumet som är betydligt värre på det.
Normalt sett så tycker inte jag det heller (jag lär mig många nya ord), men just nu så klarar jag inte av att läsa längre meningar. :oops:

Och jag önskar att jag själv kunde skriva mer kortfattat.
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-31 19:10:58

Bjäbbmonstret skrev:Däremot så garderar han ibland sina uttalanden så att det kan se komplicerat ut

Ständiga garderingar och reservationer, antingen skrivna inom parentes eller som bisats. Men vem skulle vara värre?
Som jag ser det har vi två rebusmakare på forumet, två som lägger ut gordiska knutar överallt. Farthinder.

Grejen är att jag inte tycker att det är värt att läsa det, det finns ofta ingen poäng i slutet av meningarna. Det är inga stora visdomsord bakom det, bara en massa omformuleringar, reservationer. Tjat.
Alternativt går poängen i tre olika riktningar efter avslutat resonemang...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Björne » 2011-01-31 20:39:18

Zombie har tidigare skrivit att hans komplicerade meningar är en del av hans aspergerproblematik. Därför är det hövligast att lämna det ämnet!
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav KrigarSjäl » 2011-02-01 7:58:13

Ibland skriver han ju hur tydligt som helst. Se det som att jag uppmuntrar den typen av inlägg.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Miche » 2011-02-01 13:37:41

Jag har varit borta från forumet några dagar och missat en del, men när jag läser den här tråden så tänker jag på folk som sagt åt mig (och barnens mor) att jag inte kan använda så avancerade ord gentemot mina barn...

Det fåniga brukar vara att personen som säger till inte begriper orden/meningsbyggnaden, men mina barn gör det, de kan mycket väl förklara för personen vad jag menar, trots allt är det ju så använder man ett komplext språk så lär sig andra med tiden det språket (jag hade väldigt svårt i början på det här forumet med en massa NPF-relaterade ord, men jag har lärt mig att förstå det mesta med tiden, bl.a. tack vare Zombie).

Keep on writing Zombie, du (samt ett antal andra forumister) har utökat mitt ordförråd! :)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Språket

Logga in