Tystnadsplikt för boendestödspersonal?
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Tystnadsplikt för boendestödspersonal?
jag skulle vilja veta, för boendestödspersonal journal?
och får de diskutera något om mig med varandra och de som bor här
om jag inte sagt uttryckligen dom orden att att dom inte får dela det med de som bor här?
och får de diskutera något om mig med varandra och de som bor här
om jag inte sagt uttryckligen dom orden att att dom inte får dela det med de som bor här?
- dumt_användarnamn
- Ny medlem
- Anslöt: 2010-10-21
Varje person som får boendestöd har en egen kontaktperson i stödteamet, men det är inte möjligt att alltid få träffa sin kontaktperson. Därför är det viktigt att den som får boendestöd träffar och lär känna alla anställda inom stödteamet. Teamet för journal för varje person som får stöd och gör noteringar om alla kontakter.
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... holm_stad/
Förhoppningsvis är det likadant i varje kommun och inte bara i Stockholm.
Personalens arbetsmoral och skötsamhet varierar säkert kraftigt beroende på kommun dock, sekretessbrott är vardag runt om i landet kan jag tänka mig.
Har du inte fått skriva på någon sorts genomförandeplan? Eller något papper över huvud taget? Ingen underskrift någonstans?
- Ärlige Frank
- Ny medlem
- Anslöt: 2010-12-28
Ärlige Frank skrev:Varje person som får boendestöd har en egen kontaktperson i stödteamet, men det är inte möjligt att alltid få träffa sin kontaktperson. Därför är det viktigt att den som får boendestöd träffar och lär känna alla anställda inom stödteamet. Teamet för journal för varje person som får stöd och gör noteringar om alla kontakter.
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... holm_stad/
Förhoppningsvis är det likadant i varje kommun och inte bara i Stockholm.
Personalens arbetsmoral och skötsamhet varierar säkert kraftigt beroende på kommun dock, sekretessbrott är vardag runt om i landet kan jag tänka mig.
Har du inte fått skriva på någon sorts genomförandeplan? Eller något papper över huvud taget? Ingen underskrift någonstans?
måste man skriva på nått? är det inte en vanlig planering?
- dumt_användarnamn
- Ny medlem
När jag hade boendestöd fick jag skriva på en sk genomförandeplan (en vanlig planering, precis som du nämnde) men även nått papper där det stod vem som fick veta vad. Nu är det ett privat företag i min kommun som sköter boendestödet, därför kan det skilja sig ganska mycket kommuner emellan hur saker och ting sköts. (Tror jag!)
Är du lite tveksam till att fråga direkt till dem om de använder journaler och så vidare?
Angående det där med sekretess och att folk pratar utan med andra att tänka - jag tycker inte du ska vara orolig. Det är väl småsaker såsom vad personer gjort under dagen, de berättar ju inte hela ditt liv för någon annan. Så våghalsiga är de absolut inte, det skulle innebära sparken.
Är du lite tveksam till att fråga direkt till dem om de använder journaler och så vidare?
Angående det där med sekretess och att folk pratar utan med andra att tänka - jag tycker inte du ska vara orolig. Det är väl småsaker såsom vad personer gjort under dagen, de berättar ju inte hela ditt liv för någon annan. Så våghalsiga är de absolut inte, det skulle innebära sparken.
- Ärlige Frank
- Ny medlem
- Anslöt: 2010-12-28
Den ena av mina två boendestödjare berättar gärna om andra hon besöker. När hon arbetade inom hemtjänsten, var hon hos en granne till mig. Denna är väldigt speciell (egentligen besökte hon personens far, som numer är död, men det är sonen, nu 70 år, som är speciell). Hon berättar ofta hur hon avskydde att åka dit och hur knäpp och dum personen är.
Jag mår lite dåligt av det. En del skvaller om privatpersoner hon inte har jobbat hos är ok. Hon har växt upp här, och känner ju till de flesta som bott här länge. Dessa har hon ju ingen tystnadsplikt gentemot, på det sätt som man kan tycka om "brukare".
Jag undrar om hon berättar om saker som hänt hos mig när hon är hos andra som känner till mig. Det är rätt många tillfällen då hon har reagerat på att jag har för mycket av vissa saker, och då fått sig skrattanfall när hon är här.
Den andra boendestödjaren är motsatsen, och säger att hon inte kan säga att hon går till en person när jag frågat, där hon med egna ögon och öron varit med och sett när vi två träffats och pratat om att vi har samma stödjare ihop med henne. Känns lite för extremt åt andra hållet, och får mig att känna mig som "ett moment i arbetet" mer än en person.
Jag mår lite dåligt av det. En del skvaller om privatpersoner hon inte har jobbat hos är ok. Hon har växt upp här, och känner ju till de flesta som bott här länge. Dessa har hon ju ingen tystnadsplikt gentemot, på det sätt som man kan tycka om "brukare".
Jag undrar om hon berättar om saker som hänt hos mig när hon är hos andra som känner till mig. Det är rätt många tillfällen då hon har reagerat på att jag har för mycket av vissa saker, och då fått sig skrattanfall när hon är här.
Den andra boendestödjaren är motsatsen, och säger att hon inte kan säga att hon går till en person när jag frågat, där hon med egna ögon och öron varit med och sett när vi två träffats och pratat om att vi har samma stödjare ihop med henne. Känns lite för extremt åt andra hållet, och får mig att känna mig som "ett moment i arbetet" mer än en person.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
ufo skrev:Personer som pratar om alla som inte är närvarande, har dig som samtalsämne när du inte är närvarande.Bror Duktig skrev:Den ena av mina två boendestödjare berättar gärna om andra hon besöker.
.......
Jag undrar om hon berättar om saker som hänt hos mig när hon är hos andra som känner till mig.
Kan tänka mig det. Och hon har ju skrattat åt saker hemma hos mig. Alltså skrattat för de var så otroliga och konstiga. T.ex. när det ur ett skåp ramlade ut 150 st av något som normala har 0-20 av.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
De personer som pratar om andra på ett sätt som inte är korrekt gör det även om dig. Jag har haft korrekta och inkorrekta boendestödjare. Detta gäller även personer i privatlivet. Har ngn mycket synpunkter om andra så har de även mkt synpunkter om dig till andra, det är deras sätt att relatera till omvärlden.
Tyvärr fungerar det inte så att i en viss yrkesroll så uppträder alla korrekt, det är vanligare med oproffessionalism än professionalism inom alla tänkbara områden enligt mig. Folk är bara människor.
En annan konstig sak som drabbat mig gällande boendestöd är att jag tackat nej till vikarie om min ordinarie är sjuk men vikarie har kommit ändå. En person dök upp flera ggr. Den personen pratade sedan om en annan klient och jag fick känslan av att hon dök upp (mot min vilja) av nyfikenhet. Jag har även haft kontorspersonal (oklar om korrekta titlar) utanför ytterdörren när jag bara väntat mig boendestödjaren. "Oj, har hon inte sagt ngnting till dig." Sen nu senast när boendestödjaren var sjuk så ringer ngn från 'kontoret' och frågar om jag behöver hjälp med ngnting, vadsomhelst, idag. De verkade desperata och det var en timme efter boendestödet skulle gått från mig.
Tyvärr fungerar det inte så att i en viss yrkesroll så uppträder alla korrekt, det är vanligare med oproffessionalism än professionalism inom alla tänkbara områden enligt mig. Folk är bara människor.
En annan konstig sak som drabbat mig gällande boendestöd är att jag tackat nej till vikarie om min ordinarie är sjuk men vikarie har kommit ändå. En person dök upp flera ggr. Den personen pratade sedan om en annan klient och jag fick känslan av att hon dök upp (mot min vilja) av nyfikenhet. Jag har även haft kontorspersonal (oklar om korrekta titlar) utanför ytterdörren när jag bara väntat mig boendestödjaren. "Oj, har hon inte sagt ngnting till dig." Sen nu senast när boendestödjaren var sjuk så ringer ngn från 'kontoret' och frågar om jag behöver hjälp med ngnting, vadsomhelst, idag. De verkade desperata och det var en timme efter boendestödet skulle gått från mig.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
måste man be dem om sin journal från boendestödet eller kan jag be min terapeut att få den utskriven? hur får man tag i den och läsa den i lugn och ro?
- dumt_användarnamn
- Ny medlem
Om en person är förjävlig att ha och göra med eller bara är allmänt lustig så ser de nog detta som relevant. Vad man behöver är en konstig definition på något. Sällan man vet i förväg, alltså kan man anta att det tjötas mer än nödvändigt om de tar sitt arbete på allvar.Dagobert skrev:Chilehead skrev:Har inte läst alla inlägg men: Boendestödjare har tystnadsplikt men inom sin arbetsgrupp kan man tala om brukarna
Skulle tro att de bara får berätta om det som de andra behöver känna till.
Inte allt de vill berätta om.
dumt_användarnamn skrev:måste man be dem om sin journal från boendestödet eller kan jag be min terapeut att få den utskriven? hur får man tag i den och läsa den i lugn och ro?
jag vet att de har journal, jag frågade en som jobbar här om hur man
ordnar att få läsa den och hon bytte ämne. Jag är lite för feg för att stå på mig.
De är inte så särskilt professionella här. De snackar skit bakom min rygg och och även med de inneboenden, de skämtar med de inneboende om mig och saker jag sagt till dem och de inneboende i min närvaro.
Jag tror inte de pratar om saker som jag har sagt i enrum med dem.
Men det är djävligt oshysst att hålla på så.
Jag har anförtrott mig saker till dem och de känner mig lite grann.
Jag vill anförtro mig saker till dem då jag mår dåligt nu.
- dumt_användarnamn
- Ny medlem
Återgå till Aspergare och vården