Dela upp AS i låg- och högfungerande?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2011-01-29 1:36:16

AAA skrev:
barracuber skrev:
Moggy skrev:Är det verkligen rimligt att AS ska vara så bred diagnos?

Den här frågan diskuteras alldeles för sällan.

Jo, jag tar upp den ibland, både här och där (andra ställen). Nej, jag anser inte att det är rimligt. Diagnosen försvinner och kommer snart inte att ha något värde på grund av över- eller feldiagnosticering. Det gynnar ingen.

Det där säger du hela tiden, AAA, men jag har aldrig sett någon motivering.

Eller någon redogörelse för vilka du vill utesluta ur AS- eller autismdiagnosen och hur du vill att de ska få det.

Jag har skrivit saker med, väldigt förenklat uttryckt, motsatt tendens, och förklarat mig på ett ungefär, men du har inte heller genmält mot dem.
Senast redigerad av Zombie 2011-01-29 1:41:29, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav AAA » 2011-01-29 1:41:24

sugrövmanövern skrev:
lettan skrev:Känner en kille som har infantil autism, jag skulle helt klart sätta AS-diagnos på honom istället, han förstår så mycket och jag ser ingen skillnad på honom och de AS-personer jag mött!
Coolt, berätta gärna mer om honom! Ingen skillnad i hur han pratar eller hur han ser ut heller?

lettan skrev:Kan tänka mig att AS:are gärna vill se sig som mer normalare, intelligentare och vettigare än de med ren autismdiagnos. Lite "Übermenschen" såär...!!
Det är ju ett ofta förekommande faktum. De är ju bättre än NT också.

He, he! Plus ett! Identifierar mig inte så mycket med aspergare, men infantila autister vore nåt! Ungefär som Moderna Dadaister som en låt med Cosmic Overdose heter.
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2011-01-29 1:48:17

Det har jag missat, Zombie! Ja, jag är en tjatig jävel. Jag kan faktiskt inte se de gemensamma nämnarna som vi ska ha speciellt ofta. Kan du? Eller är det okej att aspergare är superdivergerade som diagnosgrupp? Aspergare kommer på sin höjd bli en personlighetstyp för de som är lite udda (åt godtyckligt håll) om det fortsätter så här. Det gör inte mig så mycket, jag bara upplever det så.
AAA

Inläggav AAA » 2011-01-29 1:51:04

Zombie skrev:Jag har skrivit saker med, väldigt förenklat uttryckt, motsatt tendens, och förklarat mig på ett ungefär, men du har inte heller genmält mot dem.

Ta det väldigt förenklat, för annars fattar jag inte. Jag försöker inte argumentera, jag försöker snarare diskutera så om du kommer ihåg var du har några inlägg så kan jag gärna läsa dem.
AAA

Inläggav Zombie » 2011-01-29 2:05:38

AAA skrev:så om du kommer ihåg var du har några inlägg så kan jag gärna läsa dem.

Nej, jag har inte den sortens minne. Och att söka på mina egna inlägg går inte, för en av forumets förbannade fittkukade buggdjävlar (ursäkta, är så less på dem) gör att jag inte kommer längre än första sidan. :(

Här fann jag ett inlägg, det är nog vad jag orkar för i natt. Vet inte om det kan ge någon klarhet:

http://www.aspergerforum.se/verkligen-a ... tml#417011

Kontenta ungefär (slö hjärna, nattkrök): mycket tyder, vad jag kan se, på att det kan vara typ en inre gungbräda det är fel på, så att känslor, sinnesintryck och så vidare tenderar att pytsas ut för mycket eller för litet (eller allmänt fel, hakar upp sig, trögt ibland och för lätt ibland).

Plus ett inre tidur för ens neurologiska utveckling (koll på sina egna förnimmelser, som liten kanske komma sig för att tala, empatiutveckling, kontroll över sitt uppträdande och sådant) som verkar gå på liknande sätt ojämnt, nyckfullt, olika fort på olika områden, måste kanske ibland skakas på för att gå igång.

Kan tillägga att alla autismdiagnoserna utgår från symptom, inte orsaker, eftersom man inte har koll på var i kroppen felen/kalla-det-något-annat sitter.

Så länge de är det tycker jag också man ska vara väldigt ödmjuk inför symptomen och folks hjälpbehov och inte bara avfärda en del av symptomen för att man inte tror de passar ihop, utan söka ledtrådar även just där till vad som kan ligga under.

Det finns ju liksom en anledning till att även kompetenta läkare har diagnosticerat folk med så olika personligheter med asperger; vill man hävda att det är bara slapphet och slarv måste man skaffa sig väldigt mycket på fötterna.
Zombie

Inläggav AAA » 2011-01-29 2:25:11

Menar du att jag inte är ödmjuk? Kan du specificera varför? Anser du att jag är dömande på något sätt? Tycker du att det är nedlåtande att tycka att AS är en bred diagnos? Varför då???

Människor ska få hjälp efter behov, inte efter diagnoser.

Har jag hävdat att det är slapphet med ökad bredd och diagnosticering av AS-personer? Fattar faktiskt inte vad du menar.

Jag har vissa svårigheter som jag haft hela livet (tror jag). Visst kan de klassificeras som bland annat AS, de kan även klassificeras som annat. Det har hjälpt mig med diagnosticering och det hjälper säkert många andra också. Det kan fungera som en förklaringsmodell och visa i vilken riktning jag kan behöva vägledning och stöd för att klara vardagen.

Jag säger inte att vi alla inte har AS, det har vi ju eftersom vi fått diagnosen! Men jag vet inte om det är den diagnos som hjälper oss alla till maximalt ökad livskvalitet.
AAA

Inläggav AAA » 2011-01-29 2:27:26

Zombie skrev:Kontenta ungefär (slö hjärna, nattkrök): mycket tyder, vad jag kan se, på att det kan vara typ en inre gungbräda det är fel på, så att känslor, sinnesintryck och så vidare tenderar att pytsas ut för mycket eller för litet (eller allmänt fel, hakar upp sig, trögt ibland och för lätt ibland).

Plus ett inre tidur för ens neurologiska utveckling (koll på sina egna förnimmelser, som liten kanske komma sig för att tala, empatiutveckling, kontroll över sitt uppträdande och sådant) som verkar gå på liknande sätt ojämnt, nyckfullt, olika fort på olika områden, måste kanske ibland skakas på för att gå igång.

Ja, det kan jag gå med på att det gäller för min del.
AAA

Inläggav AAA » 2011-01-29 2:30:13

Men - vad baserar du detta på? Zombie som mät- och testobjekt?
AAA

Inläggav Zombie » 2011-01-29 2:35:47

AAA skrev:Menar du att jag inte är ödmjuk? Kan du specificera varför? Anser du att jag är dömande på något sätt? Tycker du att det är nedlåtande att tycka att AS är en bred diagnos? Varför då???

Nej, jag har inte uppfattningen att du inte är ödmjuk. Jag skrev det där utan polemik mot dig, som en fristående text så att säga. Mer avancerad än så orkar jag inte vara just nu. Det jag riktar en udd mot är i så fall de jag nämnde här.

AAA skrev:Människor ska få hjälp efter behov, inte efter diagnoser.

Naturligtvis. Men så länge nu nästan allt i samhället (och bland enskilda människor) bygger på att man har förklaringsmodeller – etiketter — så hjälper man inte folk utan att samtidigt jiddra till så att alla som behöver får en lämplig etikett. Dessutom är det ju inte det heller som är den egentliga grunden för en diagnos, utan poängen är att försöka ta reda på vad skiten beror på, så att man kan hjälpa folk bättre om inte annat. Av det blir det en diagnosticeringsmöjlighet i vilket fall som helst.

AAA skrev:Har jag hävdat att det är slapphet med ökad bredd och diagnosticering av AS-personer? Fattar faktiskt inte vad du menar.

Samma som första stycket.
Zombie

Inläggav Zombie » 2011-01-29 2:39:10

AAA skrev:Men - vad baserar du detta på? Zombie som mät- och testobjekt?

Så djävla stendum är jag inte. (Återigen sagt utan jämförelse med någon särskild annan person, bara att gjorde jag så skulle jag tycka jag var stendum.) Att det är man själv som gör det man gör kommer man aldrig ifrån, sedan kan man försöka göra så gott man kan ändå, eller sämre.

Jag baserar det på allt jag hittills har inhämtat av och om asperger och aspergare från böcker, Vuxenhab, min utredning, vad folk berättar härinne och på andra håll och aspergare jag träffar irl.
Zombie

Inläggav Zombie » 2011-01-29 2:50:54

AAA skrev:Jag har vissa svårigheter som jag haft hela livet (tror jag). Visst kan de klassificeras som bland annat AS, de kan även klassificeras som annat. Det har hjälpt mig med diagnosticering och det hjälper säkert många andra också. Det kan fungera som en förklaringsmodell och visa i vilken riktning jag kan behöva vägledning och stöd för att klara vardagen.

Jag säger inte att vi alla inte har AS, det har vi ju eftersom vi fått diagnosen! Men jag vet inte om det är den diagnos som hjälper oss alla till maximalt ökad livskvalitet.

Visst. Jag känner heller ingen särskild lojalitet mot just aspergerdiagnosen. Det jag är angelägen om är att folk får hjälp och att forskningen går framåt — i den ordningen, även om de båda sakerna hänger samman.

Även en massa läkare och psykologer, och DSM om det senaste jag minns stämmer, vill ju snävra in diagnosen, men jag har inte sett något alternativ från deras sida och därför tror jag också att det kommer att stjälpa folk. Jag tror inte heller att det kommer att hjälpa forskningen framåt att ur forskningsmaterialet avföra en massa människor som har relevanta besvär.
Zombie

Inläggav Zombie » 2011-01-29 2:56:04

Och så var jag otydlig också:
Zombie skrev:Kontenta ungefär (slö hjärna, nattkrök): mycket tyder, vad jag kan se, på att det kan vara typ en inre gungbräda det är fel på, så att känslor, sinnesintryck och så vidare tenderar att pytsas ut för mycket eller för litet (eller allmänt fel, hakar upp sig, trögt ibland och för lätt ibland).
(post500073.html#p500073)

Den där gungbrädan, förmodar jag då, kan fungera fel på olika sätt hos olika av oss. Hos vissa pytsar den ut för mycket känslor hela tiden (den känslosamma aspergaren), hos andra för litet hela tiden (den klassiska aspergaren), hos åter andra ömsom för litet och för mycket, och så vidare.

(Valfritt att sätta ord som "fel", "för mycket" och "för litet" inom citationstecken.)
Zombie

Inläggav AAA » 2011-01-29 11:25:46

Ja, jag håller med dig, som vanligt, efter en stund... Tror nog vi är rätt lika, även om du inte tror det :-)
AAA

Inläggav Zombie » 2011-01-29 11:29:51

AAA skrev:Ja, jag håller med dig, som vanligt, efter en stund...

Oj då. :oops: ;)

AAA skrev:Tror nog vi är rätt lika, även om du inte tror det :-)

Har jag sagt att jag inte tror det? (Språkförbistringar försöker jag åtminstone att genomskåda.) :)
Zombie

Inläggav Bali » 2011-01-29 18:39:17

AAA och Zombie, kjam på er killar! :wink:

Jag har följt er ordväxling här och jag liksom håller med er båda, orkar inte förklara, men kvittar väl lika hoppas jag, för jösses vad knepigt det är med dessa "diagnoser"!?

Även om "Gud Fader" själv skulle få fastställa dem framöver tror jag h*n skulle misslyckas katastrofalt, eftersom vi alla är helt olika/unika individer och många "diagnoser" tror jag inte sjukvården lär acceptera inte.
Bali
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav AAA » 2011-01-29 19:23:00

Zombie skrev:
AAA skrev:Tror nog vi är rätt lika, även om du inte tror det :-)

Har jag sagt att jag inte tror det?

Nej, det har jag inget minne av :-)
AAA

Inläggav AAA » 2011-01-29 19:25:16

Bali skrev:AAA och Zombie, kjam på er killar! :wink:

Stor kram tillbaka, Bali!
AAA

Inläggav Zombie » 2011-01-30 0:46:48

*kramar Bali och AAA* :D
Zombie

Inläggav AAA » 2011-01-30 1:07:03

Zombie skrev:*kramar Bali och AAA* :D

Jag skrev Zombie också först, men du var modigare! Kram!
AAA

Inläggav Pemer » 2011-01-30 2:20:22

Kram på er! :)
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Bali » 2011-01-30 7:22:16

Wow, ett riktigt "kjam-kalas"! :D
Bali
Frivilligt inaktiverad

dela upp as i låg och högfungerande

Inläggav segdeg » 2011-01-30 20:34:36

Bild

från oss alla till er alla en stor kram

Bild
Kramissar
Bild

Jag vet OT :oops:
mvh segdeg
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Bali » 2011-01-31 18:16:00

Kan förstås bara tala för mig själv, men ta bort: :oops: är du snäll segdeg, för även om det är OT är behovet av att både sända och ta emot cyberkramar stort på forum som t.ex. detta, eller...!?
Det är så ensamt och tufft IRL, så varför inte lite "kjamisar" här, jag tar iaf till mig dina bilder, tack!

AAA skrev: Människor ska få hjälp efter behov, inte efter diagnoser.

Måste bara också få säga "Amen!" till detta, tänk om verkligheten såg sådan ut, men, men...
Vi som fortfarande har lite ork kvar i våra kroppastollar får väl ändå fortsätta kampen för att få till, åtminstone lite mer av, detta drömscenario!?
Bali
Frivilligt inaktiverad

Inläggav roto » 2011-01-31 19:38:15

Jag har en teori varför så många får Asperger-diagnos....

Beror på att det är så svårt att behandla och hjälpa de som verkligen har AS. Därför tar man in sådana som befinner sig på gränsen och är lättbehandlade. Man vill nog inte ha ett diagnosfält som bara består av jobbiga fall.

De som drabbas är såklart de med verkliga problem, som får mindre hjälp för att de är ett svårare fall
roto
f.d. epiphany

Anslöt: 2011-01-06

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in