Exakt när kom diagnosen?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Exakt när kom diagnosen?

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-28 9:42:44

När kom diagnosen Aspergers syndrom till Sverige?

Jag behöver årtal och gärna länk till källa.

Orsaken är att jag på ett annat forum diskuterar med en som säger att diagnosen är gammal och att man ställde den på 70-talet (fast då hade mycket strängare kriterier). Jag tror att det är fel, men säger inget förrän jag vet bättre.

Jag hittar enbart info om att hur man började diskutera och definiera AS, vilket säger en hel del (diagnosen BÖR ju inte funnits innan detta) men det säger ju inte klart och tydligt något om när diagnosen fördes in i diagnosmanualerna, eller när den först kunde ställas i Sverige.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav matterik » 2011-01-28 10:35:22

Peter Szatmari menar att termen Aspergers syndrom lanserades som diagnos för att gynna mer forskning om syndromet: "Det infördes i de officiella klassificeringssystemen 1994 och har blivit en alltmer populär diagnos, trots att det inte tydligt visats att diagnosen har något värde. Intressant nog infördes diagnosen inte så mycket som en indikation på dess ställning som en 'sann' störning, utan mer för att stimulera forskning ... dess giltighet är starkt ifrågasatt."[33]

Aspergers observationer publicerades på tyska. Funktionsnedsättningen förblev därför länge okänt utanför den tyskspråkiga världen. Resultaten var inte kända för en bredare icke tyskspråkig krets förrän 1981, då Lorna Wing publicerade en serie fallstudier som visade liknande symptom och som hon kallade "Aspergers syndrom."[22] Wings skrifter publicerades och populariserades i stor omfattning. 1992 togs AS med i den tionde upplagan av Världshälsoorganisationens diagnosmanual och International Classification of Diseases (ICD-10), vilket gjorde det till en distinkt diagnos.[35] Senare, 1994, tillades AS även i Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) och American Psychiatric Associations diagnostiska referensbok.[88]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav silent_wings » 2011-01-28 11:06:19

I boken "Autismspektrumstörningar hos vuxna" av Lena Nylander från 2001.
står det bland annat att det var en artikel av Lorna Wing från 1981 som först gjorde Aspergers syndrom, vilket var hennes benämning, känt i en vidare krets. Det står vidare att man inte översatte Hans Aspergers artikel från 1944 till svenska förrän 1991. Den finns på svenska i boken "Autism och Aspergers syndrom" av Uta Frith.

I boken skriver Lena Nylander också att de diagnossystem som används i bland annat Sverige (ICD-10 och DSM-IV) inte började användas förrän i mitten av 1990-talet

Författaren skriver även att det 1998 endast fanns två Neuropsykatriska diagnosteam för vuxna i Sverige. Det ena låg i Lund.

I den här boken kan jag inte hitta något om att diagnosen ställdes på 70-talet.

Det är alltså inte förrän tidigast i mitten eller slutet av 1990-talet som man mer allmänt börjar göra Aspergerutredningar i Sverige.
silent_wings

Anslöt: 2010-01-20

Inläggav Xzirie » 2011-01-28 11:37:43

Jag var på väg att skickas på aspergerutredning 1990 så de gjordes redan då. Sen att det aldrig blev av och jag gick odiagnosticerad i 20 år till är en annan sak.
Xzirie

Anslöt: 2010-04-12

Inläggav Alien » 2011-01-28 12:24:43

Jag tror att 70-talet syftar på Kanners syndrom ([WikiEng]autism[/WikiEng]), inte Aspergers:

Starting in the late 1960s autism was established as a separate syndrome by demonstrating that it is lifelong, distinguishing it from mental retardation and schizophrenia and from other developmental disorders, and demonstrating the benefits of involving parents in active programs of therapy.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-28 16:09:55

Tack för info allihop. Det visade sig vara slarvigt uttryckt och att personen verkar mena att man redan på 70-talet förstod att det fanns olika typer av autister.
Otroligt luddigt uttryckt. När jag kom hem efter att ha handlat, hade andra redan svarat och reagerat på samma sak.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-28 16:22:14

Xzirie skrev:Jag var på väg att skickas på aspergerutredning 1990 så de gjordes redan då. Sen att det aldrig blev av och jag gick odiagnosticerad i 20 år till är en annan sak.

Det låter otroligt tidigt. Kan det ha varit typ "vi har hört om ny forskning som är på gång, och undrar om vi får/du vill...". Sådant har jag råkat ut för inom vården ibland. T.ex. skulle jag få vara med i en provgrupp som skulle ta reda på om zinktillskott skulle gynna anorektiker. Eller prova något inte alls erkänt från hab. Lite som att de "känner sig för".

Kan det ha varit så i ditt fall? Att de hade hört om något rätt nytt och ville se om det kunde stämma i ditt fall och du kunde få hjälp även om det ej var en erkänd diagnos än?
Bror Duktig

Inläggav Musicus » 2011-01-28 18:58:16

Min utredning gjordes 1991 i Göteborg, där de var tidigt ute med detta. Att AS inte var en egen diagnos i DSM spelade ingen roll för dem. Christopher Gillberg var redan då professor där, och han hade ju själv formulerat de första kriterierna. Man använde diagnoskoden 299.80, PDD-NOS enligt DSM-III-R.

Vill dock lägga till att det var långt ifrån säkert att man fick någon hjälp tack vare diagnosen på den här tiden.
Musicus

Anslöt: 2008-10-05

Inläggav Xzirie » 2011-01-28 23:48:43

Bror Duktig skrev:Kan det ha varit så i ditt fall? Att de hade hört om något rätt nytt och ville se om det kunde stämma i ditt fall och du kunde få hjälp även om det ej var en erkänd diagnos än?

Så kan det förstås ha varit. Jag kan inte kolla exakt vad de sa eftersom psyk slarvade bort min gamla bup-journal under utredningen.
Xzirie

Anslöt: 2010-04-12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in