Insomningsproblem
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Insomningsproblem
Hej, Har lurkat en tid på forumet, men tänkte att det kunde vara dags att använda sig av era erfarenheter.
Oftast tar det mellan 1-2 timmar att somna in, just när man ska sova så börjar hjärnan arbeta på högvarv.
- Har jag insomningsproblem?
- Vad är en normal insomningstid?
- Tror ni jag kvalar in för mediciner mot insomningsproblemet?
Har förstått att många har problem med sömnen.
Hur lång tid tar det för er att somna in?
Mvh
Oftast tar det mellan 1-2 timmar att somna in, just när man ska sova så börjar hjärnan arbeta på högvarv.
- Har jag insomningsproblem?
- Vad är en normal insomningstid?
- Tror ni jag kvalar in för mediciner mot insomningsproblemet?
Har förstått att många har problem med sömnen.
Hur lång tid tar det för er att somna in?
Mvh
Re: Insomningsproblem
s00nice skrev:Hur lång tid tar det för er att somna in?
Varierar från några minuter till flera timmar (vissa nätter ligger jag vaken och det snurrar olika tankar hela tiden i skallen)!
Ingen aning om vad som kan vara normalt...
Kan rekommendera att köpa Melatonin på nätet (säljs inte receptfritt i Sverige), ta en tablett ca en halvtimme innan du går och lägger dig (funkar det inte så bra, öka dosen till två tabletter, men jag tror knappast det är bra att öka mer än så)!
Själv knaprar jag inte Melatonin, men andra i familjen gör det med bra resultat!
Kan rekommendera att köpa Melatonin på nätet (säljs inte receptfritt i Sverige), ta en tablett ca en halvtimme innan du går och lägger dig (funkar det inte så bra, öka dosen till två tabletter, men jag tror knappast det är bra att öka mer än så)!
Tror jag prövar att gå till läkaren först, brukar få så konstiga biverkningar av mediciner. Senast kunde jag inte pissa efter jag tagit hostmedicin.
Doktorn hotade med att tömma blåsan genom att köra upp en slang i "ni vet vad", dock så lyckades jag undvika det.
s00nice skrev:Hur lång tid tar det för er att somna in?
20 minuter - 5 timmar.
s00nice skrev:Kan rekommendera att köpa Melatonin på nätet (säljs inte receptfritt i Sverige), ta en tablett ca en halvtimme innan du går och lägger dig (funkar det inte så bra, öka dosen till två tabletter, men jag tror knappast det är bra att öka mer än så)!
Tror jag prövar att gå till läkaren först, brukar få så konstiga biverkningar av mediciner.
Det är förbaskat svårt att få Melatonin utskrivet av läkare!
Det är ett kroppsidentiskt läkemedel (ett hormon som gör att man blir trött) så risken för biverkningar är väldigt låg.
I Sverige finns Melatonin i ett läkemedel som heter Circadin, länken går till FASS där du kan läsa om det.
Utan mediciner somnar jag ofta inte in alls.s00nice skrev:Hur lång tid tar det för er att somna in?
Med mediciner 1-4 timmar.
Det är förbaskat svårt att få Melatonin utskrivet av läkare!
Det är ett kroppsidentiskt läkemedel (ett hormon som gör att man blir trött) så risken för biverkningar är väldigt låg.
I Sverige finns Melatonin i ett läkemedel som heter Circadin, länken går till FASS där du kan läsa om det.
Intressant. Du råkar inte ha vetskap om vart jag kan köpa detta underbara ämne? (du får gärna skicka mig ett PM om du har denna vetskap)
Det tar några minuter till 3-4 timmar före jag somnar. Jag har insomningsproblem samt svårt att vakna på morgnarna. Jag tror jag behöver mer sömn än normalmänniskan. Jag tar oftast mediciner på kvällen för att somna och somnar då snabbt, men kan riskara att ha han-gover på morgonen. Tar jag inte mediciner somnar jag inte på länge men kan vara piggare på morgonen (får då färre sömntimmar totalt).
På kvällen tar jag:
Atarax 25mg * 3
Theralen 40mg/ml *2
Sobril 10mg * 2
Imovane 7,5 mg (oftast en, ibland en till om jag ej somnar på ett bra tag)
På kvällen tar jag:
Atarax 25mg * 3
Theralen 40mg/ml *2
Sobril 10mg * 2
Imovane 7,5 mg (oftast en, ibland en till om jag ej somnar på ett bra tag)
MsTibbs skrev:Dumt att köpa saker från nätet, man kan aldrig lita på att de innehåller rätt saker i rätt mängder.
Du har både rätt och fel!
Tyvärr är just Melatonin en medicin som är skitsvår att få tag i på recept inom EU, trots att den är vedertagen i många andra länder. I övrigt är jag väldigt anti till att handla medicin på nätet...
Jag rekommenderar att man googlar företaget innan köp och ser vilka erfarenheter andra har så att man inte köper skit.
Återgå till Aspergare och vården