Dubbel diagnos! AS + ADHD
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Dubbel diagnos! AS + ADHD
Hej!
Jag är ny här på forumet, jag jag tycker att det skulle vara trevligt att ha kontakt med personer som är lite mer som en själv, jag kan absolut umgås med "normala" människor, och många gånger hänger jag med i deras samspel. Men det tar ju så mycket energi att hela tiden tänka på hur man för sig, hur den andra personen mena o.s.v Ja ni vet säkert.
Jag har tre barn idag, tvillingar på 1,5 och en större på snart 3,5.
Allt var faktiskt problemfritt för mig innan tvillingarna kom. Livet tåga på jag hade inga diagnoser eller nått.
När dom kom föll allt för mig, och min fru sa till mig att du behöver hjälp. Och jag skaffade det... Därav diagnoserna.
Jag vet inte hur många här som har barn och har diagnoserna adhd/as, hur går familjelivet för er.
Vad gör ni för att förgylla eran fritid, själv spelar jag guitar och trivs riktigt bra med det.
Jag har haft stöd av ett fåtal, men när tiden kom att jag kunde berätta för folk vad jag hade, så känns det lite som att folk drar sig undan, dvs... dom vet inte riktigt hur dom ska ta mig... dom gillar mig men som sagt dom vet inte hur dom ska ta mig... Jag klandrar dom verkligen inte, jag skulle nog vara lika dan.
Kände för att skriva av mig lite.
Det kanske finns fler i samma situation som jag:)
//mazze
Jag är ny här på forumet, jag jag tycker att det skulle vara trevligt att ha kontakt med personer som är lite mer som en själv, jag kan absolut umgås med "normala" människor, och många gånger hänger jag med i deras samspel. Men det tar ju så mycket energi att hela tiden tänka på hur man för sig, hur den andra personen mena o.s.v Ja ni vet säkert.
Allt var faktiskt problemfritt för mig innan tvillingarna kom. Livet tåga på jag hade inga diagnoser eller nått.
När dom kom föll allt för mig, och min fru sa till mig att du behöver hjälp. Och jag skaffade det... Därav diagnoserna.
Jag vet inte hur många här som har barn och har diagnoserna adhd/as, hur går familjelivet för er.
Vad gör ni för att förgylla eran fritid, själv spelar jag guitar och trivs riktigt bra med det.
Jag har haft stöd av ett fåtal, men när tiden kom att jag kunde berätta för folk vad jag hade, så känns det lite som att folk drar sig undan, dvs... dom vet inte riktigt hur dom ska ta mig... dom gillar mig men som sagt dom vet inte hur dom ska ta mig... Jag klandrar dom verkligen inte, jag skulle nog vara lika dan.
//mazze
Dubbeldiagnos är inte samma sak som att ha två diagnoser. http://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbeldiagnos
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Abbreviation skrev:Dubbeldiagnos är inte samma sak som att ha två diagnoser. http://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbeldiagnos
Nu skrev han/hon ju inte "dubbeldiagnos" utan "dubbel diagnos".
Re: Dubbel diagnos!
Mazze skrev:Hej!
När dom kom föll allt för mig, och min fru sa till mig att du behöver hjälp. Och jag skaffade det... Där av diagnoserna.
//mazze
Hej mazze.
jag är också ny här med samma diagnos som du fått.
Du skrev att livet va typ problemfritt innan barnen kom och då undrar jag hur det kommer sig!? Jag menar att du borde ha märkt något innan.
En diagnos bär man ju med sig från barndomen typ att man känt sig annorlunda men inte riktigt kunna förstå varför.
Ja, jag har barn men det där med förhållande har inte fungerat för mig tyvärr då mina "ex" inte orkat med mig ( och jag förstod aldrig varför )
förrens då jag fick mina diagnoser.
roto skrev:Abbreviation skrev:Dubbeldiagnos är inte samma sak som att ha två diagnoser. http://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbeldiagnos
Nu skrev han/hon ju inte "dubbeldiagnos" utan "dubbel diagnos".
Detta kan mycket lätt missuppfattas om man inte är påläst inom psykiatri. Har själv gjort det tidigare vilket har fått konsekvenser. Bättre att skriva att man har två helt olika diagnoser om det är vad man vill ha sagt.
gubbe: Jaa, vad jag menar med problemfritt var att det var inte en så stor kamp med att behöva förstå olika kodex innan, pga att jag mästandels inte brytt mig så mycket om vad folk har känt och så. Och visst har jag känt mig annorlunda hela tiden, men då kände jag att jag kunde styra det mer och kunna styra mig själv till en som alla andra. Men när pressen blev för stor vilket det är med stor familj, kunde jag inte gömma mig längre under denna självsäkra gosse, utan jag var tvungen att ta tag i mina brister.
Jag kanske inte skriver så begripligt men så är det. Alla förhållanden har ju problem och visst har folk tyckt att jag är lite annorlunda tidigare, men jag såg det inte på samma sätt då som nu.
Jag har helt enkelt varit så inne i mig själv på något vis.
Abbreviation: Ok, jag visste inte att det var helt olika grejer, jag skriver att jag har adhd/as då bör man ju förstå vad jag menar ändå. Visste inte att det var så strick med att kunna alla dessa psykologiska termer.
Jag kanske inte skriver så begripligt men så är det. Alla förhållanden har ju problem och visst har folk tyckt att jag är lite annorlunda tidigare, men jag såg det inte på samma sätt då som nu.
Jag har helt enkelt varit så inne i mig själv på något vis.
Abbreviation: Ok, jag visste inte att det var helt olika grejer, jag skriver att jag har adhd/as då bör man ju förstå vad jag menar ändå. Visste inte att det var så strick med att kunna alla dessa psykologiska termer.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor