"Barn och föräldraskap" underforum?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Barn och föräldraskap" underforum?

Inläggav Dagobert » 2011-01-24 14:06:40

Bör Barn och föräldraskap bli underforum (som t.ex Språkspalten)?

Forumledningen vill såvitt jag förstår att aspergerforums startsida ska få plats på de vanligare bildskärmarna utan scrollning, och det tycker jag är en god tanke.
Idag får tydligen inte ett nytt "Utbildning & Arbete"-forum plats. Därför denna tråd.
"Utbildning & Arbete"-forumets vara eller icke vara diskuteras här:
http://www.aspergerforum.se/onskan-om-n ... 18525.html

Träffar och Regler, nyheter och synpunkter tycker jag är de som först och främst borde bli underforum, men det tror jag inte är så kontroversiellt som med Barn och föräldraskap. För min del kan dock även dessa diskuteras här.

Barn och föräldraskap har på drygt tre år fått 5770 inlägg i 307 trådar.
I särklass minst av huvudforumen (eller vad de ska kallas).
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Zombie » 2011-01-24 15:23:06

Framför allt Träffar bör nog absolut förbli huvudforum, helt enkelt för att inte i onödan äventyra träffarnas tillgänglighet. Även Regler finns ju anledning att ha i första linjen, i synnerhet för sådana som oss.

I fråga om Barn och föräldraskap kan det faktiskt ligga något i att flytta det till andra linjen.

Å andra sidan vill aspergaren i mig gärna sidoordna det ämnet med just ett ämne som Jobb och utbildning i stället för att låta det ena skuffa undan det andra. De rör ju båda vad man kan kalla "Privatliv" eller "Att leva... nåja, som eller med aspergare".
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Dagobert » 2011-01-24 15:52:01

Där har vi problemet, Zombie, det går inte ihop. Något krav måste ge vika.
Frågan är vilket.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav jorand » 2011-01-24 15:55:44

Jag tror att just den avdelningen om barn och föräldraskap sannolikt är den som icke-medlemmar läser mest och därför bör vara rätt enkel att hitta. Vi som är medlemmar vet ju var vi ska leta.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Dagobert » 2011-01-24 15:56:34

Där har vi problemet, Zombie, det går inte ihop. Något krav måste ge vika.
Frågan är vilket.

Håller med dig om det mesta, utom att Barn och föräldraskap skulle vara underforum till Jobb och utbildning. Hellre under Övriga aspergerfrågor eller Att leva som Aspergare.

Hoppsan, det blev ett nytt svar, skulle ju bara ändra lite.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Dagobert » 2011-01-24 16:07:53

jorand skrev:Jag tror att just den avdelningen om barn och föräldraskap sannolikt är den som icke-medlemmar läser mest och därför bör vara rätt enkel att hitta. Vi som är medlemmar vet ju var vi ska leta.

Och jag tror att eftersom den avdelningen är så liten så finns det mycket mer att läsa för föräldrar på Attentions forum. Bättre att icke-medlemmar med såna frågor vänder sig dit alltså.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Zombie » 2011-01-24 16:08:46

Dagobert skrev:Håller med dig om det mesta, utom att Barn och föräldraskap skulle vara underforum till Jobb och utbildning.

:?: Det har jag inte sagt och skulle inte heller säga. Var funnes logiken i det? Jag skrev sidoordna.

Men jorands anmärkning ligger det också något i. Jag är inte så säker på att det här forumet är utbytbart mot Attentions i det avseendet: föreningen Attention är inte vare sig i första hand inriktad på asperger eller grundad på NPF:arna som subjekt som rår sig själva.

Och för Att leva som aspergare spränger föräldraforumet ramen på det sätt jag antydde. Skulle man å andra sidan föra in ett och med blir den avdelningen liksom inte vår längre och hela forumet får en större fångsttratt mot anhöriga, som vi nog inte vill ha. :?

Så långt för tillfället.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Dagobert » 2011-01-24 16:19:00

Zombie skrev:
Dagobert skrev:Håller med dig om det mesta, utom att Barn och föräldraskap skulle vara underforum till Jobb och utbildning.

:?: Det har jag inte sagt och skulle inte heller säga. Var funnes logiken i det? Jag skrev sidoordna.

Hoppsan, missförstod. Mao håller jag väl med om alltihop då. :)


Zombie skrev:Men jorands anmärkning ligger det också något i.

Det bemötte jag ovan.


Zombie skrev:Och för Att leva som aspergare spränger föräldraforumet ramen på det sätt jag antydde.

Inte om det blir underforum, väl? Det funkar väl som ett huvudforum, tar bara mindre plats.


Zombie skrev:Skulle man å andra sidan föra in ett "och med" blir den avdelningen liksom inte vår längre och hela forumet får en större fångsttratt mot anhöriga, som vi nog inte vill ha. :?

Inget "och med" behövs, underforumet talar för sig själv, och tratten blir närmast mindre än nu.

Men kanske är den här diskussionen fåfäng, det kanske går att göra forumrubrikerna mindre utrymmeskrävande efter uppgraderingen, så inga fler underforum behövs.
I så fall är frågan hur vi gör fram till dess. Att bara vänta på obestämd tid är inte så bra.
Senast redigerad av Dagobert 2011-01-24 16:23:47, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Zombie » 2011-01-24 16:23:31

Dagobert skrev:
Zombie skrev:Men jorands anmärkning ligger det också något i.

Det bemötte jag ovan.

Vilket jag bemötte efter att du hade citerat mig.

Sorry, jag efterredigerar ofta ett tag. Kan inte förutsäga vad jag kan råka komma på eller upptöcka att jag förbisåg.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Dagobert » 2011-01-24 16:37:58

Zombie skrev:
Dagobert skrev:
Zombie skrev:Men jorands anmärkning ligger det också något i.

Det bemötte jag ovan.

Vilket jag bemötte efter att du hade citerat mig.

Hoppsan igen... :oops: Svar här:
Zombie skrev:Men jorands anmärkning ligger det också något i. Jag är inte så säker på att det här forumet är utbytbart mot Attentions i det avseendet: föreningen Attention är inte vare sig i första hand inriktad på asperger eller grundad på NPF:arna som subjekt som rår sig själva.

Inte i första hand asperger, nej. Grundat på NPF:arna som objekt, dvs barn och andra som behöver tas om hand, talar väl för att de skulle vända sig dit med såna frågor. I en annan tråd påpekades det att aspergerforum är till för vuxna aspergare.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Zombie » 2011-01-24 16:44:20

Dagobert skrev:Inte i första hand asperger, nej. Grundat på NPF:arna som objekt, dvs barn och andra som behöver tas om hand, talar väl för att de skulle vända sig dit med såna frågor.

Nej, jag tycker inte det.

I just ett sådant fall som att ens barn har asperger kan det kännas viktigt för en "NT" att vända sig till aspergare med sina undringar, och att göra det på ett ställe där de är hemma hos sig och känner sig fria. Likadant med ett syskon eller en partner, nära vän, jobbarkompis.

Just sådan konstruktiv vetgirighet och vilja att göra det bästa för eller gentemot aspergare är en av de saker jag tycker jag det ligger i vårt intresse att uppmuntra i såpass hög grad att det är motiverat att vara litet flexibel i fråga om vilka som "får" skriva här.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav ufo » 2011-01-24 18:25:15

Dagobert skrev:Och jag tror att eftersom den avdelningen är så liten så finns det mycket mer att läsa för föräldrar på Attentions forum. Bättre att icke-medlemmar med såna frågor vänder sig dit alltså.
Protest.
Här uppmuntrar vi inga att vända sig till anhörigforum.
Vill anhöriga veta hur vi ser på saker o ting skall de vara välkomna hit, för våran egen skull.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav ford » 2011-01-24 21:30:26

Jag kan erkänna att jag inte pallat att läsa igenom denna tråd och vill därför reservera mig för att det finns en viss risk att jag "talar ut i luften" nu.

Hursomhelst vill jag bara säga att min avsikt aldrig har varit att ifrågasätta om vi skall ha en avdelning för föräldrar, för en sådan avdelning ser jag som fullt berättigad.

Med min tidigare retorik ville jag snarare ifrågasätta det faktum att det är grönt ljus för en föräldraavdelning samtidigt som det inte är det för jobbfrågor, trots att det senare är något som angår de allra flesta aspingar, medans föräldrarfrågor i så fall i högre grad måste anses vara ett särintresse.

-Jag propagagerar därför för att vi skall ha en jobbavdelning och en föräldraavdelning, inte att det ena skall utseluta det andra.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Titti » 2011-01-24 21:52:10

Admin

Vi diskuterar frågan internt men fortsätt ni gärna här också. Vi läser vad ni skriver.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Dagobert » 2011-01-24 22:59:19

Zombie skrev:Och för Att leva som aspergare spränger föräldraforumet ramen på det sätt jag antydde. Skulle man å andra sidan föra in ett och med blir den avdelningen liksom inte vår längre och hela forumet får en större fångsttratt mot anhöriga, som vi nog inte vill ha. :?

Zombie skrev:I just ett sådant fall som att ens barn har asperger kan det kännas viktigt för en "NT" att vända sig till aspergare med sina undringar, och att göra det på ett ställe där de är hemma hos sig och känner sig fria. Likadant med ett syskon eller en partner, nära vän, jobbarkompis.

Just sådan konstruktiv vetgirighet och vilja att göra det bästa för eller gentemot aspergare är en av de saker jag tycker jag det ligger i vårt intresse att uppmuntra i såpass hög grad att det är motiverat att vara litet flexibel i fråga om vilka som "får" skriva här.

Jag blir inte klok på om du propagerar för eller emot att locka hit anhöriga.

Egentligen handlar det ju inte om Barn och föräldra-forumets vara eller icke vara, bara om det borde bli underforum eller inte.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Dagobert » 2011-01-24 23:09:20

ford skrev:-Jag propagagerar därför för att vi skall ha en jobbavdelning och en föräldraavdelning, inte att det ena skall utseluta det andra.

Jag håller absolut med!

Men forumledningen har såvitt jag förstår kravet att startsidan ska rymmas på de vanligaste bildskärmarna utan scrollning, och de har framfört det som ett problem när det gäller en ny forumavdelning.
För att ge plats för ett nytt forum måste därför nånting som idag är huvudforum bli underforum.

Det finns argument för och mot alla alternativ, och jag tycker det verkar som om forumledningen har fastnat i en typisk aspergerfälla:
Man låter det bästa bli det godas fiende.
Tror jag.
Senast redigerad av Dagobert 2011-01-24 23:10:31, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Zombie » 2011-01-24 23:10:14

Dagobert skrev:
Zombie skrev:Och för Att leva som aspergare spränger föräldraforumet ramen på det sätt jag antydde. Skulle man å andra sidan föra in ett och med blir den avdelningen liksom inte vår längre och hela forumet får en större fångsttratt mot anhöriga, som vi nog inte vill ha. :?

Zombie skrev:I just ett sådant fall som att ens barn har asperger kan det kännas viktigt för en "NT" att vända sig till aspergare med sina undringar, och att göra det på ett ställe där de är hemma hos sig och känner sig fria. Likadant med ett syskon eller en partner, nära vän, jobbarkompis.

Just sådan konstruktiv vetgirighet och vilja att göra det bästa för eller gentemot aspergare är en av de saker jag tycker jag det ligger i vårt intresse att uppmuntra i såpass hög grad att det är motiverat att vara litet flexibel i fråga om vilka som "får" skriva här.

Jag blir inte klok på om du propagerar för eller emot att locka hit anhöriga.

Lagom stor fångsttratt propagerar jag för. Att välkomna anhöriga som har relevant ärende i en miljö som klargör att den är för oss och inget anhörigforum.

Dagobert skrev:Egentligen handlar det ju inte om Barn och föräldra-forumets vara eller icke vara, bara om det borde bli underforum eller inte.

Jag vet vad det handlar om. Och att föräldrar har ont om tid och ork, och att många fler än man tror även när de är i bästa skick har mycket högre trösklar än man tror till att botanisera i ett myller av knappar på ett forum där man bara är på tillfälligt besök. (Även om besöket kan vara livsavgörande för den man frågar om.)
Senast redigerad av Zombie 2011-01-24 23:16:53, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav jorand » 2011-01-24 23:14:29

Jag röstar på att den får vara kvar som en huvudavdelning. Kan vi på något (lättillgängligt) sätt göra tillvaron enklare för barn med AS genom att locka hit hjälpsökande föräldrar (som antagligen mestadels läser i bara den avdelningen) så är det värt massor. För barnen, dvs blivande vuxna, med AS.

En avdelning för jobb/studier används troligen främst av oss som redan är medlemmar och som har enklare att hitta till rätt avdelning. Förstasidans utformning bryr jag (och antagligen många fler) mig inte så mycket om, då jag i princip alltid använder funktionen med "inlägg sedan ditt senaste besök".
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Zombie » 2011-01-24 23:19:27

Instämmer med jorand. Så länge nuvarande forumdesignen är kvar, resten vet vi ju inget om.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Banzai » 2011-01-24 23:33:19

jorand skrev:Förstasidans utformning bryr jag (och antagligen många fler) mig inte så mycket om, då jag i princip alltid använder funktionen med "inlägg sedan ditt senaste besök".
Med risk för att låta dum, men vad är det för funktion? Är det att där något nytt skrivits så är "pappret" brandgult eller finns det en särskild funktion som jag har missat?

Klokt inlägg f.ö. tycker jag (även detta jag frågade om naturligtvis ;) ).
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav jorand » 2011-01-24 23:41:22

Banzai skrev:
jorand skrev:Förstasidans utformning bryr jag (och antagligen många fler) mig inte så mycket om, då jag i princip alltid använder funktionen med "inlägg sedan ditt senaste besök".
Med risk för att låta dum, men vad är det för funktion? Är det att där något nytt skrivits så är "pappret" brandgult eller finns det en särskild funktion som jag har missat?

Klokt inlägg f.ö. tycker jag (även detta jag frågade om naturligtvis ;) ).

Längst upp till höger på förstasidan så finns en länk som heter "Nya inlägg sedan ditt senaste besök". Där listas alla trådar som någon skrivit i sedan förra gången du loggade in. Gula lappar är olästa och vita är lästa. Väldigt smidigt jämfört med att hoppa runt mellan alla avdelningar. Uppdatera sidan så ser du om det kommit några nya inlägg. :D
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Banzai » 2011-01-24 23:45:13

jorand skrev:
Banzai skrev:
jorand skrev:Förstasidans utformning bryr jag (och antagligen många fler) mig inte så mycket om, då jag i princip alltid använder funktionen med "inlägg sedan ditt senaste besök".
Med risk för att låta dum, men vad är det för funktion? Är det att där något nytt skrivits så är "pappret" brandgult eller finns det en särskild funktion som jag har missat?

Klokt inlägg f.ö. tycker jag (även detta jag frågade om naturligtvis ;) ).

Längst upp till höger på förstasidan så finns en länk som heter "Nya inlägg sedan ditt senaste besök". Där listas alla trådar som någon skrivit i sedan förra gången du loggade in. Gula lappar är olästa och vita är lästa. Väldigt smidigt jämfört med att hoppa runt mellan alla avdelningar. Uppdatera sidan så ser du om det kommit några nya inlägg. :D
:oops:

Titta där var den ja... Hoppsan... Tänk så blind man kan vara ibland (eller ha totalt tunnelseende kanske?).

Då har jag hittat den länken också (det var ju svårt menar jag), tack. :D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav jorand » 2011-01-24 23:46:49

Been there, done that... ;) Varsågod.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Dagobert » 2011-01-25 3:25:46

Titti skrev:Admin

Vi diskuterar frågan internt men fortsätt ni gärna här också. Vi läser vad ni skriver.

Tack, ett litet livstecken då och då känns bra. Behöver inte alltid vara långa utläggningar.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in