LSS, vad för hjälp får ni från Kommunen?
17 inlägg
• Sida 1 av 1
LSS, vad för hjälp får ni från Kommunen?
Nyss hade jag möte med LSS på Kommunen. Jag har stora svårigheter att lämna och hämta på dagis. Men enligt henne brukar de inte hjälpa till med sådant.
Får ni någon hjälp?
Hon skulle i alla fall prata med sina kolleger.
Får ni någon hjälp?
Hon skulle i alla fall prata med sina kolleger.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Hon sade att LSS är mest i hemmet, hjälpa till där. Det har jag inga problem med så länge mannen är hemma.
- vallesmamma
jag tror det är olika från kommun till kommun. OM jag hade haft barn är jag rätt säker på att barnhämtning skulle ingått MEN då skulle det vara i samband med annan hjälp mer anslutet till hemmet...
..såsom att få hjälp med finna en rutin för dig så att du kan vara mer självständig och kunna hantera tex barnhämtning.
Men sen skiljer sig mycket från kommun till kommun. Vissa kommuner kan knappt ens erbjuda boendestöd på möten och andra viktiga ärenden.
till csharp: din fråga är egentligen redan besvarats relativt nyligen vad jag såg i någon tråd här i forumet men jag kan försöka besvara precis som någon annan gjorde:
LSS boende, eller egentligen grupp/serviceboende kan ta upp eller kanske minst 1 år, för så många platser finns det inte. Det är inte heller "billigare" att få på dessa ställen utan snarare dyrare.
Räkna med begränsad frihet och troligast också du inte kan få bo med partner eller ha längre tidsbesök. Är nog inte så på alla ställen men troligast på de flesta.
Det finns INGEN generell "det tar så här lång tid"-svar för det beror på kommunernas egna ekonomi och hur mycket de satt budget för just LSS.
I vissa kommuner finns det egna hem, andra har samarbete med äldrevården , en del andra köper in platser från företag som har hem.
Vilket som är efterfrågan stor, speciellt i Stockholmslän så en väntetid på dryga året är inte helt oväntat.
Sen måste man beräkna in lite tur eller otur. Kanske platser precis blivit fyllda, kanske något står tomt precis just då du söker och de anser du har störst behov. Alla dessa faktorer är din LSS-handläggare som kan besvara.
Men det generella svaret är helt enkelt, nej det viss ingen "viss tid" utan, det kan variera. Jag tror dock inte det är längre tider än 2år, jag tvivlar ens det är så mycket längre än 1 år. Hur krisit man än har det är 1-2år betydligt mindre än 10-15år som vanliga bostadsbolags köerna.
Sen är LSS-boende inte alls samma sak som vanlig lägenhet.
..såsom att få hjälp med finna en rutin för dig så att du kan vara mer självständig och kunna hantera tex barnhämtning.
Men sen skiljer sig mycket från kommun till kommun. Vissa kommuner kan knappt ens erbjuda boendestöd på möten och andra viktiga ärenden.
till csharp: din fråga är egentligen redan besvarats relativt nyligen vad jag såg i någon tråd här i forumet men jag kan försöka besvara precis som någon annan gjorde:
LSS boende, eller egentligen grupp/serviceboende kan ta upp eller kanske minst 1 år, för så många platser finns det inte. Det är inte heller "billigare" att få på dessa ställen utan snarare dyrare.
Räkna med begränsad frihet och troligast också du inte kan få bo med partner eller ha längre tidsbesök. Är nog inte så på alla ställen men troligast på de flesta.
Det finns INGEN generell "det tar så här lång tid"-svar för det beror på kommunernas egna ekonomi och hur mycket de satt budget för just LSS.
I vissa kommuner finns det egna hem, andra har samarbete med äldrevården , en del andra köper in platser från företag som har hem.
Vilket som är efterfrågan stor, speciellt i Stockholmslän så en väntetid på dryga året är inte helt oväntat.
Sen måste man beräkna in lite tur eller otur. Kanske platser precis blivit fyllda, kanske något står tomt precis just då du söker och de anser du har störst behov. Alla dessa faktorer är din LSS-handläggare som kan besvara.
Men det generella svaret är helt enkelt, nej det viss ingen "viss tid" utan, det kan variera. Jag tror dock inte det är längre tider än 2år, jag tvivlar ens det är så mycket längre än 1 år. Hur krisit man än har det är 1-2år betydligt mindre än 10-15år som vanliga bostadsbolags köerna.
Sen är LSS-boende inte alls samma sak som vanlig lägenhet.
till frågan om vad vi/jag får för hjälp av LSS i kommunen jag bor i:
- Boendestöd 21timmar i veckan (hjälp med rutiner, ibland städning, matlagning, gå ut, möten, diverse ärenden, allmänt få igång mig så jag inte fastnar i saker eller blir ett koli i vardagen. De ska också hjälpa med lättare typ av rådgivning, jobbsökning om sånt är aktuellt och i vissa fall om det skulle också vara aktuellt, tom stöd i arbete/skola)
-Kontakt person eller "hyrd kompis" nån att umgås med som inte är personal..
- Tandkort..
-Allmän stöd så jag kan ha mer fungerande vardag, tex samarbete med myndigheter och om det skulle bli aktuellt samarbete och hjälp med socialtjänsten.
Sen bor jag i en bra kommun vars ekonomi är en av det bästa i landet så, ptja..jag tror inte såå många kommuner i landet ens, kan ge såpass mycket utbud av stöd som denna.
Eller så hade jag bara grymt tur och fick en bra handläggare.
- Boendestöd 21timmar i veckan (hjälp med rutiner, ibland städning, matlagning, gå ut, möten, diverse ärenden, allmänt få igång mig så jag inte fastnar i saker eller blir ett koli i vardagen. De ska också hjälpa med lättare typ av rådgivning, jobbsökning om sånt är aktuellt och i vissa fall om det skulle också vara aktuellt, tom stöd i arbete/skola)
- Tandkort..
-Allmän stöd så jag kan ha mer fungerande vardag, tex samarbete med myndigheter och om det skulle bli aktuellt samarbete och hjälp med socialtjänsten.
Sen bor jag i en bra kommun vars ekonomi är en av det bästa i landet så, ptja..jag tror inte såå många kommuner i landet ens, kan ge såpass mycket utbud av stöd som denna.
En del ur ett svar jag fick av socialstyrelsen:
Jag gav detta till min handläggare, vilket fick henne att bli tyst i veckor för att "säger ingenting, måste prata med mina kolleger". Detta hade hon inte räknat med.
Och tips: Det går alltså att kontakta socialstyrelsen och få bra svar som kommunen inte kan blunda för.
Ledsagning enligt LSS är en följeslagare som ska underlätta för personer som tillhör lagens personkrets att delta i samhällslivet. I förarbetena står att ledsagning kan ges för att t.ex. besöka vänner, delta i fritidsaktiviteter eller i kulturlivet eller för att bara promenera. Det står ingenting om den som får ledsagning kan ha med sig barn eller inte. Syftet med alla insatser i LSS är att personer med funktionshinder ska ges möjlighet att kunna leva som andra. Då menar man andra personer utan funktionsnedsättning som är i motsvarande ålder. Ett mål med LSS är att personer med funktionsnedsättning ska bli fullt delaktiga i samhället.
Det spelar alltså ingen roll ifall personen som behöver ledsagning ska gå till vårdcentralen, gå och rösta, ta sig till en matlagningskurs eller följa sina barn på en fotbollsträning. Det är i vilken utsträckning personen utifrån sitt funktionshinder behöver ha någon med sig som avgör stödbehovet.
Jag gav detta till min handläggare, vilket fick henne att bli tyst i veckor för att "säger ingenting, måste prata med mina kolleger". Detta hade hon inte räknat med.
Och tips: Det går alltså att kontakta socialstyrelsen och få bra svar som kommunen inte kan blunda för.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:En del ur ett svar jag fick av socialstyrelsen:Ledsagning enligt LSS är en följeslagare som ska underlätta för personer som tillhör lagens personkrets att delta i samhällslivet. I förarbetena står att ledsagning kan ges för att t.ex. besöka vänner, delta i fritidsaktiviteter eller i kulturlivet eller för att bara promenera. Det står ingenting om den som får ledsagning kan ha med sig barn eller inte. Syftet med alla insatser i LSS är att personer med funktionshinder ska ges möjlighet att kunna leva som andra. Då menar man andra personer utan funktionsnedsättning som är i motsvarande ålder. Ett mål med LSS är att personer med funktionsnedsättning ska bli fullt delaktiga i samhället.
Det spelar alltså ingen roll ifall personen som behöver ledsagning ska gå till vårdcentralen, gå och rösta, ta sig till en matlagningskurs eller följa sina barn på en fotbollsträning. Det är i vilken utsträckning personen utifrån sitt funktionshinder behöver ha någon med sig som avgör stödbehovet.
Detta låter intressant!
- vallesmamma
clivia skrev:till frågan om vad vi/jag får för hjälp av LSS i kommunen jag bor i:
- Tandkort..
Kostar inte Boendestöd en massa pengar? Kontaktperson har jag fått. Även tandkort.
- vallesmamma
Jag betalar inget för mitt boendestöd. Och bor i en sniken kommun. Verkar ologiskt om min kommun inte suger ut allt de kan.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
csharp skrev:är det bara att ringa LSS enheten och få komma på besök eller hur funkar det?
Mer eller mindre. Du kan ringa dem och fråga om du kan få tala med en LSS-handläggare.
Lss-handläggaren, antingen om du lyckas bli kopplad direkt eller om de ringer tillbaks till dig kommer fråga dig om vilka insatser du efterfrågar.
Vet du inte, kommer de berätta för dig hur det fungerar, det är bara att fråga handläggaren.
När du bestämt dig vad du vill ha, gör du en ansökan. I samband med ansökan blir du tilldelad en personlig LSS-handläggare och det är den personen du har kontakt med sen...
..resten av hur rutinerna går är olika.
Vissa gör hembesök, andra kallar dig på möten, hört att i vissa fall så skötes kontakten bara via telefon eller brev.
Jävlar i min låda, det där var ord och inga visorBror Duktig skrev:En del ur ett svar jag fick av socialstyrelsen:Ledsagning enligt LSS är en följeslagare som ska underlätta för personer som tillhör lagens personkrets att delta i samhällslivet. I förarbetena står att ledsagning kan ges för att t.ex. besöka vänner, delta i fritidsaktiviteter eller i kulturlivet eller för att bara promenera. Det står ingenting om den som får ledsagning kan ha med sig barn eller inte. Syftet med alla insatser i LSS är att personer med funktionshinder ska ges möjlighet att kunna leva som andra. Då menar man andra personer utan funktionsnedsättning som är i motsvarande ålder. Ett mål med LSS är att personer med funktionsnedsättning ska bli fullt delaktiga i samhället.
Jag vet flera som nog skulle kunna ha nytta av det där svaret, skulle du kunna tänka dig att scanna in det o lägga ut utan adressuppgifter till dig själv eller låta tex mig scanna det?
Jag tänkte då lägga det så fler kan använda det men som sagt utan dina adressuppgifter.
Vad finns det för hjälp att få?
Mina stora problem är följande:
På jobbet: uppfattar inte sammanhang, förstår inte vad jag ska göra, kommer mig inte för att fråga, kör fast. Blir sittande utan att få någonting gjort. Det tar så fruktansvärt mycket energi att ta mig vidare när jag fastnar på någonting.
Hemma: klarar inte av ostrukturerad tid. Periodvis så flyter allt på jättebra men det behövs så lite för att det ska bli "kaos"! Det räcker med att en aktivitet blir inställd, att jag (eller något av barnen) blir sjuk så att vardagsrutinen blir annorlunda, eller att jag blir övertrött (vilket jag ofta blir), så känns det som att jag tappar fotfästet totalt. Om jag t.ex. åker bort någonstans så totalkraschar jag när jag kommer hem.
Så det jag hoppas uppnå med att utredas och ev. få en diagnos är ju att få någon form av hjälp på de här områdena. Men vad kan man egentligen göra? Vad finns det för hjälpmedel eller tekniker som man kan använda när det gäller planerings- och igångsättningssvårigheter?
På jobbet: uppfattar inte sammanhang, förstår inte vad jag ska göra, kommer mig inte för att fråga, kör fast. Blir sittande utan att få någonting gjort. Det tar så fruktansvärt mycket energi att ta mig vidare när jag fastnar på någonting.
Hemma: klarar inte av ostrukturerad tid. Periodvis så flyter allt på jättebra men det behövs så lite för att det ska bli "kaos"! Det räcker med att en aktivitet blir inställd, att jag (eller något av barnen) blir sjuk så att vardagsrutinen blir annorlunda, eller att jag blir övertrött (vilket jag ofta blir), så känns det som att jag tappar fotfästet totalt. Om jag t.ex. åker bort någonstans så totalkraschar jag när jag kommer hem.
Så det jag hoppas uppnå med att utredas och ev. få en diagnos är ju att få någon form av hjälp på de här områdena. Men vad kan man egentligen göra? Vad finns det för hjälpmedel eller tekniker som man kan använda när det gäller planerings- och igångsättningssvårigheter?
Återgå till Att leva som Aspergare