Här kan ni köpa "Arbetsboken" av Gunnel Norrö

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Här kan ni köpa "Arbetsboken" av Gunnel Norrö

Inläggav Zerosum » 2011-01-22 18:34:30

Jag vill tipsa om att ni kan köpa "Arbetsboken" av Gunnel Norrö själv som har ett eget lager med böckerna fast de inte finns till salu i vanliga butiker längre. För att beställa, kontakta Gunnel Norrö på emailadressen gunnel.norro@gmail.com
Zerosum
Ny medlem

Anslöt: 2011-01-22

Inläggav Marabou » 2011-01-22 18:38:29

Vad handlar boken om?
Marabou
Har också skrivit som Vampire.

Anslöt: 2010-06-28

Inläggav Parvlon » 2011-01-22 18:40:57

Arbete?

edit:
– Jag skriver om detta i Arbetsboken: att aspergare måste få veta vad som förväntas; vi förstår inte ”fina vinkar”. Vi behöver instruktioner i rak tidsföljd, få jobba enligt en punktlista, inget vagt pekande eller leende. Vi behöver klara besked om hur lång tid ett moment får ta i förhållande till hur noggrant utfört det ska vara. Och vi behöver saklig feedback. Till exempel att arbetsledaren säger:......

Gunnel Norrö menar att aspergare behöver en mentor på en ny arbetsplats....

Gunnel har undervisat i Bibeln i snart fyrtio år. Det är hennes största glädje, säger hon, och veckans studiegrupp utgör 90 procent av hennes sociala liv. Ett strålande långtidsminne och god koncentrationsförmåga är en tillgång i det arbetet tycker hon.
www.autismforum.se

Moderator: kortade ned länken.
Senast redigerad av Parvlon 2011-01-22 18:44:55, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav barracuber » 2011-01-22 18:43:37

http://bokiboki.se/arbetsboken+9789197536561/

bokiboki skrev:Beskrivning
En oumbärlig bok för alla arbetsgivare. En person som har Aspergers syndrom kan bli en verklig resurs på en arbetsplats om han får rätt introduktion, säger Gunnel Norrö i denna bok. På sin karaktäristiskt undervisande prosa låter Gunnel oss följa med in på arbetsplatsen, sedd ur en Aspergares ögon. Det fördelaktiga med Gunnels böcker är att de är skrivna ur ett POSITIVT perspektiv. Aspergaren är båda kompetent och läraktig. Man bör dock förstå hans tankevärld för att begripa varför konflikter kan uppstå, till följd av denna. Enligt Eve Mandre, filosofie doktor och expert på autism, verksam vid Certec i Lund, är Gunnels nya bok en GULDGRUVA för att förstå hur en Aspergare resonerar kring arbete och aktiviteter. Boken är inköpt av MISA, och används som just nu som hjälpmedel för introduktion på arbetsplatser för personer med AS. Regering och riksdag vill minska aktivitetsersättningar till personer med smärre arbetshandikapp. Personer med autism är en särskild grupp i samhället som kan drabbas mycket negativt av åtgärder på detta område, om de INTE får rätt introduktion och arbetspraktik. Därför har Gunnel genomfört en samhällsinsats redan på ett tidigt stadium och skrivit den här oumbärliga boken! Recensioner finns i Assistansföretagens tidskrifter. Boken är avsedd för alla med intresse för funktionshindret autism och Aspergers syndrom.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Zerosum » 2011-01-22 20:28:33

Parvlon skrev:Arbete?

edit:
– Jag skriver om detta i Arbetsboken: att aspergare måste få veta vad som förväntas; vi förstår inte ”fina vinkar”. Vi behöver instruktioner i rak tidsföljd, få jobba enligt en punktlista, inget vagt pekande eller leende. Vi behöver klara besked om hur lång tid ett moment får ta i förhållande till hur noggrant utfört det ska vara. Och vi behöver saklig feedback. Till exempel att arbetsledaren säger:......

Gunnel Norrö menar att aspergare behöver en mentor på en ny arbetsplats....

Gunnel har undervisat i Bibeln i snart fyrtio år. Det är hennes största glädje, säger hon, och veckans studiegrupp utgör 90 procent av hennes sociala liv. Ett strålande långtidsminne och god koncentrationsförmåga är en tillgång i det arbetet tycker hon.
http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Leva_med_autism/gunilla_gun_och_gunilla/gunnel_norro.html

Jag förstår inte din frågeställning (alternativt vad du vill belysa)...
Zerosum
Ny medlem

Inläggav Parvlon » 2011-01-22 20:44:08

Zerosum skrev:Jag förstår inte din frågeställning (alternativt vad du vill belysa)...
Belyste att jag hade rätt. :wink: Trodde dock att det var mer inriktad för arbetstagaren.
Senast redigerad av Parvlon 2011-01-22 20:45:50, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-22 20:44:08

Jag anser att GN är alltför snäv i sin tolkning av hur aspergare är. Sådant bäddar alltid för felaktiga uppfattningar som drabbar folk som inte är som just den modell som arbetsgivare, vårdfolk eller andra har hört eller läst om.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Zerosum » 2011-01-22 21:31:24

Parvlon skrev:
Zerosum skrev:Jag förstår inte din frågeställning (alternativt vad du vill belysa)...
Belyste att jag hade rätt. :wink: Trodde dock att det var mer inriktad för arbetstagaren.

Jag förstår ingenting...

Du belyste att du hade rätt angående vad?

"Trodde dock att det var mer inriktad för arbetstagaren" < Ok... Här menar du antagligen att du trodde att "arbetsboken" var mer inriktad mot arbetstagaren än (vilket kan tolkas är din uppfattning) mot arbetsgivaren.
Zerosum
Ny medlem

Inläggav Parvlon » 2011-01-22 21:46:10

Men du har läst boken?

Förstod du något av den?
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Zerosum » 2011-01-22 22:00:40

Parvlon:

Ja jag har ett exemplar här hemma. Jag har lite dåligt minne så jag kommer inte alls ihåg hela bokens innehåll, men jag kommer ihåg att min känsla efter att ha läst den var att det var mycket som jag personligen kunde identifiera mig med iaf, och som verkade "vettigt".

Sedan håller jag i och för sig med om att Bror Duktig helt klart kan ha en poäng i att det inte alls är orimligt att tycka att den är "alltför snäv i sin tolkning av hur aspergare är."

Nu blev jag lite sugen på att ta fram den och läsa den igen med kritiken ovan i åtanke.
Zerosum
Ny medlem

Inläggav Alien » 2011-01-23 0:43:49

Den kan kanske användas som manual för arbetstagaren att ge arbetsgivaren. I förekommande fall att man stryker för det som stämmer in helt på en själv och stryker över det som inte stämmer alls.

Jag har själv inte läst Arbetsboken, däremot hennes bok Aspergers syndrom - har jag verkligen det?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav trémula » 2011-01-23 14:14:47

Vad kostar den?
trémula

Anslöt: 2009-01-03

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in