AS och bostadssökande?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Dagobert » 2011-01-20 13:46:38

Vill bara nämna att jag vet en aspergare som valt att bo på vandrarhem.
Ganska centralt, ett möblerat enkelrum + delat kök, allrum och toa/dusch.
6000kr/mån, men ingen elräkning eller tv-avgift osv. Städar bara sitt eget rum.

Vet inte om detta ska ses som topic eller offtopic...
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav ford » 2011-01-20 14:09:47

Låter som rena rånet i jämförelse med en lägenhet.

Vi betalar knappt 6500 kr/mån för tre rum och kök, mitt i centrum och vägg i vägg med stort grönområde, byggt på 90-talet, med balkong, och egen tvätt- o diskmaskin.

Kan man inte få en hyreslägenhet borde i så fall köp av bostadsrätt vara ett betydligt bättre alternativ till vandrarhem, för om man hade lagt samman kostnader för månadsavgift, ränta och amorteringar hade vi antagligen varit uppe i ca 8000-9000 i mån för samma lägenhet om det varit bostadsrätt, plus att vi hade fått lånekostnaderna tillbaka, vid försäljning.

För 6000 kr/mån inräknat såväl månadsavgift som lånekostnader borde man alltså kunna få en rimligt bra tvårumslägenhet i så fall.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav csharp » 2011-01-20 15:06:36

jag är 34 år och utan arbete och har just nu halv sjukpenning och bor hemma hos mina föräldrar och eftersom jag inte har något fast arbete kan jag inte ta ett bostadslån och köpa lägenhet som jag faktiskt skulle kunna göra om jag just hade fast arbete

jag känner inga som jag kan bo hos heller som har plats

om jag ska flytta någonstans utanför stockholm så tror jag det blir jätte jobbigt för mig och jag kommer må dåligt och isolera mig inomhus för jag har tidigare bott i andra förorter där jag inte har känt till området och det har inte funkat alls

känner jag ingen i närheten så mår jag dåligt psykiskt

visst kan jag köpa ett hus eller lägenhet i norrland tex för att det är så billigt men om jag inte bor centralt så kan jag inte ta mig till affärer för jag har inget körkort och jag har problem att våga gå någonstans själv och röra mig i områden som jag inte känner till
csharp

Anslöt: 2010-10-14

Inläggav csharp » 2011-01-20 15:08:15

Dagobert skrev:Vill bara nämna att jag vet en aspergare som valt att bo på vandrarhem.
Ganska centralt, ett möblerat enkelrum + delat kök, allrum och toa/dusch.
6000kr/mån, men ingen elräkning eller tv-avgift osv. Städar bara sitt eget rum.

Vet inte om detta ska ses som topic eller offtopic...

jag skulle lugnt kunna betala 6000 kr i månaden så vilket vandrarhem gäller det?
csharp

Inläggav Miche » 2011-01-20 15:16:12

ford skrev:Låter som rena rånet i jämförelse med en lägenhet.

Inte i Stockholm...

ford skrev:För 6000 kr/mån inräknat såväl månadsavgift som lånekostnader borde man alltså kunna få en rimligt bra tvårumslägenhet i så fall.

Inte i Stockholm...

En bostadsrätt i Stockholm går knappast att köpa idag under 2 mille (om man inte väljer en förort) och då är den liten!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Dagobert » 2011-01-20 15:31:07

csharp skrev:jag skulle lugnt kunna betala 6000 kr i månaden så vilket vandrarhem gäller det?

Det ligger i Norrköping, så just det är väl inte aktuellt för dig, antar jag.
Men du kan väl ringa runt i Stockholm och kolla vad de tar per månad eller vecka.

Du kan kanske posta de hem+priser du får tag på, om det här med vandrarhem skulle vara intressant för fler.
Dagobert

Inläggav csharp » 2011-01-20 15:43:05

jag har kollat upp lite priser för vandrarhem och det kostar väl runt 250-400 kr beroende på rum storlek osv

alltså lägre pris för att sova i en "sovsal" och att inte ha dusch och toalett på rummet

om det skulle kosta 250kr per natt så blir det 7500kr per månad (30dagar) så det känns rätt dyrt för att sova i sovsal utan dusch och wc på rummet
csharp

Inläggav csharp » 2011-01-20 15:48:08

vet inte ens om man får ha sin folkbokföringsadress på ett hotell eller vandrarhem för någonstans måste man ju kunna få sin post

sen kan man ju inte ha några värdesaker i en sovsal med tanke på stöldrisk

priserna gällde mer centrala delar av sthlm så jag vet inte vad det kostar i förorter osv

det finns ju stugor att hyra också på campingar och då kan man hyra månadsvis också men det finns inte så många campingar centralt i sthlm

kanske kan göra som torsten flink och bo i en husbil?
:shock:
csharp

Inläggav Dagobert » 2011-01-20 16:05:38

csharp skrev:jag har kollat upp lite priser för vandrarhem och det kostar väl runt 250-400 kr beroende på rum storlek osv

alltså lägre pris för att sova i en "sovsal" och att inte ha dusch och toalett på rummet

om det skulle kosta 250kr per natt så blir det 7500kr per månad (30dagar) så det känns rätt dyrt för att sova i sovsal utan dusch och wc på rummet

Den här killen har som sagt eget rum. Och han är folkbokförd där.
Vecko/månadspris är väl alltid en bra bit lägre än dygnspris, så du bör kolla det, om du inte gjort det.
Ju centralare desto dyrare är det väl ofta, men standarden spelar också in. En del vandrarhem har närmast hotellstandard och kostar därefter.

Här en vandrarhemslista på vad som påstår sig vara "Stockholms officiella besöksguide":
http://beta.stockholmtown.com/sv/bo/Vandrarhem/
Dagobert

Inläggav Arkimedes » 2011-01-20 16:38:04

Dagobert skrev:
csharp skrev:jag har kollat upp lite priser för vandrarhem och det kostar väl runt 250-400 kr beroende på rum storlek osv

Den här killen har som sagt eget rum. Och han är folkbokförd där.

Han har dock inte egen toalett/dusch.
Arkimedes

Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Kristofer » 2011-01-20 16:42:43

@Ford

Ta dig en titt på priserna i annonser angående andrahandsuthyrinng och inneboendeerbjudanden på blocket.se så kommer du förstå situationen bättre.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav ford » 2011-01-20 16:58:50

Kristofer skrev:@Ford

Ta dig en titt på priserna i annonser angående andrahandsuthyrinng och inneboendeerbjudanden på blocket.se så kommer du förstå situationen bättre.

:shock: -ALDRIG I LIVET ATT JAG FLYTTAR TILL STOCKHOLM!!!

Antar dock att det är ockerhyra på flertalet bostäder. 7000 kr/mån för en trea låter förvisso dyrt, men inte orimligt beorende på ålder och standard på lgh.
I övrigt verkar det vara rena fantasipriser, totalt utan verklighetsförankring om det hade varit i Skåne (åtminstone med undantag av Lund, HBG och Malmö, men knappt ens där).
Då har jag ändå hört att bostadskostnaderna här skulle vara relativt höga jämfört med flertalet små och medelstora städer uppåt landet, typ Norrköping, Karlstad, Ronneby eller whatever.
ford

Inläggav Kristofer » 2011-01-20 17:23:12

ford skrev: :shock: -ALDRIG I LIVET ATT JAG FLYTTAR TILL STOCKHOLM!!!

Var försiktig med sådana uttalanden. Arbetsmarknaden och hur arbetstillfällena är fördelade i landet kan få dig att fatta ett annat beslut. För många är sthlm nödvändigt för att få ett jobb.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Miche » 2011-01-20 18:03:50

Det är i Stockholm de flesta jobben finns (Malmö och Göteborg kommer i stort sett på delad andraplats...) och det söks många fler i Stockholm än det finns arbetslösa, vilket pressar priserna på bostäder uppåt. Att hitta en hyreslägenhet inom en timmes pendlingsavstånd från Stockholm är nästan omöjligt om man inte stått många år i kö/råkar ha de rätta kontakterna/är en pamp/betalar ett stort belopp svart under bordet...

Bostadsrätterna och köpebostäder är svindyra, ju mer centralt, desto högre fantasipriser (respektive vissa adresser i Djursholm, Lidingö eller liknande).
Miche

Inläggav ford » 2011-01-20 18:15:03

Kristofer skrev:
ford skrev: :shock: -ALDRIG I LIVET ATT JAG FLYTTAR TILL STOCKHOLM!!!

Var försiktig med sådana uttalanden. Arbetsmarknaden och hur arbetstillfällena är fördelade i landet kan få dig att fatta ett annat beslut. För många är sthlm nödvändigt för att få ett jobb.

Hört talas om att jobba i Danmark, med betydligt lägre arbetslöshet än hela Sverige och dessutom högre löner? Mycket vanligt här i Skåne.

30-50 min tar det att pendla, dvs ungefär samma tid som många stockholmare använder för att ta sig till sina jobb.
ford

Inläggav ford » 2011-01-20 18:22:50

Miche skrev:Det är i Stockholm de flesta jobben finns (Malmö och Göteborg kommer i stort sett på delad andraplats...) och det söks många fler i Stockholm än det finns arbetslösa, vilket pressar priserna på bostäder uppåt. Att hitta en hyreslägenhet inom en timmes pendlingsavstånd från Stockholm är nästan omöjligt om man inte stått många år i kö/råkar ha de rätta kontakterna/är en pamp/betalar ett stort belopp svart under bordet...

Bostadsrätterna och köpebostäder är svindyra, ju mer centralt, desto högre fantasipriser (respektive vissa adresser i Djursholm, Lidingö eller liknande).

Har jag rätt för mig är det ännu lägre arbetslöshet i Gnosjöregionen än vad det är i Stockholm.
ford

Inläggav Miche » 2011-01-20 18:26:37

ford skrev:Hört talas om att jobba i Danmark, med betydligt lägre arbetslöshet än hela Sverige och dessutom högre löner? Mycket vanligt här i Skåne.

Det har jag redan gjort, men jag veckopendlade (jobbade iofs inte måndag-fredag utan andra varianter) från Stockholm (bodde då på gångavstånd från fjärrtågsstationen i Flemingsberg).

Många i Värmland/Dalsland/Bohuslän jobbar i Norge som har ännu högre löner...

ford skrev:30-50 min tar det att pendla, dvs ungefär samma tid som många stockholmare använder för att ta sig till sina jobb.

I bästa fall...
Miche

Inläggav ford » 2011-01-20 18:34:22

Som sagt, tungt vägande skäl för att skita i Stockholm.
ford

Inläggav csharp » 2011-01-20 18:46:21

det känns extremt jobbigt att jag som mår psykiskt dåligt just nu och inte orkar med nånting ska behöva flytta till tex gävle eller något ställe där jag inte känner någon alls och behöva bo där helt ensam

hur ska jag orka ta hand om mig själv när jag inte känner någon om jag flytta till någon ort där jag aldrig har bott förut

mår man dåligt behöver man ju nån form av omsorg och kontaktnät för att inte isolera sig och må ännu sämre och då känns det inte lättare om man ska behöva flytta till någon ställe där man inte känner någon heller

jag har ju två psykiska funktionshinder adhd och asperger och jag hade hoppats på att få lite hjälp pga det precis som de kanske med andra handikapp kan få tex downs eller utvecklingsstörda osv eftersom man inte har så lätt att fixa allting själv då
csharp

Inläggav ford » 2011-01-20 18:58:47

Det förstår jag, men jag talar inte om dig utan rent allmänt, när jag menar att man skall skippa stockholm.

Din situation är givetvis mera komplicerad, det går inte att förneka.

Är du helt säker på att du inte kan få hjälp genom LSS, utan att det måste innebära ett förnedrande gruppboende/liknande?
ford

Inläggav csharp » 2011-01-20 19:00:26

kan inte socialen hjälpa till att ordna med ett tillfälligt boende åtminstone om man är psykiskt funktionshindrad och inte kan ordna ett boende på egen hand?
csharp

Inläggav Marabou » 2011-01-20 20:56:13

csharp, kan du inte hyra nåt i andrahand? Jag hyr själv en etta i andrahand på långtid, 3200 kr/mån i ett bra område i närförort.

Se bara upp för oseriösa uthyrare men kom ihåg att det finns många seriösa också, och som gärna hyr ut sina lägenheter på långtid.

Om du letar på andrahandsmarknaden blir det ju betydligt lättare att hitta nåt i Stockholm och då slipper du flytta :)
Marabou
Har också skrivit som Vampire.

Anslöt: 2010-06-28

Inläggav csharp » 2011-01-20 21:01:34

Marabou skrev:csharp, kan du inte hyra nåt i andrahand? Jag hyr själv en etta i andrahand på långtid, 3200 kr/mån i ett bra område i närförort.

Se bara upp för oseriösa uthyrare men kom ihåg att det finns många seriösa också, och som gärna hyr ut sina lägenheter på långtid.

Om du letar på andrahandsmarknaden blir det ju betydligt lättare att hitta nåt i Stockholm och då slipper du flytta :)

jag har mailat på andra handslägenheter sen i september förra året och inte ens fått några svar på mail tillbaka

jag kollar såklart fortfarande varje dag i de bostadsköer jag står i och mailar om andra handslägenheter
:(
csharp

Inläggav Marabou » 2011-01-20 21:04:59

Jag vet ju inte hur snabb du är med att mejla eller hur mycket tid du har, men om du har möjlighet att bevaka typ Blocket flera timmar i sträck, uppdatera varje minut, och svara DIREKT en intressant annons dykt upp så har du betydligt större chans. Ofta är det först till kvarn som gäller.

Om det står ett telefonnummer i annonsen så är det oftast bäst att ringa, annars är risken stor att någon annan hinner före. Om du tycker att det är jobbigt att ringa så kanske någon kan göra det åt dig, och säga att du inte hann ringa själv just nu?
Marabou
Har också skrivit som Vampire.

Anslöt: 2010-06-28

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in