Möjlighet till att få telefon genom kommunen (LSS)?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Möjlighet till att få telefon genom kommunen (LSS)?

Inläggav Aldara » 2011-01-19 16:37:11

Det är så att min telefon är näst intill helt värdelös, och eftersom min inkomst är försäkringskassans aktivitetsersättning är en ordentlig telefon en lyxprodukt jag inte alltför lätt prioriterar åt mig själv. Eller ja, egentligen är det något som skulle hjälpa mig ofantligt på många punkter, men det känns ändå svårt att spara ihop till något som jag egentligen inte kommer hitta så mycket "nöje" i. Jag söker inte nöje, utan funktion.

Det jag söker är en Androidmobil. Det behöver inte vara en fräsig monstertelefon för 5000kr eller så, utan jag har en trevlig modell på ~1500kr uttänkt som borde kunna lösa de problemen jag vill ha hjälp med utan jag ska känna att den är hemsk att använda (1500kr är ju väldigt billigt för en smartphone dessutom). Jag har redan tänkt igenom hur jag skulle lösa flera saker genom Android och hur jag skulle kunna få olika program att samarbeta för de funktioner jag vill ha och behöver för att hjälpa mig leva ett "vanligt" liv, så jag vet att de är fullt genomförbara.

Men efter vad jag hittat när jag sökt här på forumet verkar det som att om man får hjälp med en telefon överhuvudtaget så blir det en så kallad "Handi". Jag har ingen aning alls vad den är kapabel till, aldrig sett en, men känner mig rädd att den kommer vara begränsande och inte tillåta de (om jag får ge mig själv beröm) briljanta idéerna jag fått när jag tänkt på lösningar genom Android.

Är det överhuvudtaget möjligt att få en annan (och säkert för dem, mycket billigare) telefon än en Handi, tro? Jag vet inte heller vem jag ska prata med för att få hjälp med det här, men om jag ringer vuxenhabiliteringen och frågar vet de säkert. Känner bara att jag vill ha kött på benen innan jag ringer :)

PS: Om det spelar roll så har jag LSS-insatser redan, och mitt boendestöd skulle säkert kunna intyga att åtminstone några av mina specifika önskemål är saker som skulle hjälpa mig stort (med det menar jag inte att de inte skulle hålla med om resten, snarare att de inte känner mig bra nog).
Aldara
Ny medlem

Anslöt: 2011-01-19

Inläggav MsTibbs » 2011-01-19 17:10:51

Flytta till Norge så får du en iPhone... *lite avundsjuk*
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Flinta » 2011-01-19 18:10:52

Kanske kan du fråga en arbetsterapeut på Habiliteringen? Inte vet jag om det är en sån sak som man skulle kunna beviljas handikappersättning för? Men det vet säkert arbetsterapeuten.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården

Logga in