8 månader efter examen, hur länge är det lönt?
41 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
8 månader efter examen, hur länge är det lönt?
Vad tror ni?
Hur länge till är det någon idé att försöka göra något av en KY utbildning som inte gett något jobb efter 8 månader, trots intensivt sökande och ett fåtal intervjuer, som inte lett nån vart?
När är det dags att kasta in handduken och skita i alltihopa, stanna kvar i sitt gamla yrke som man egentligen känner sig less, uttråkad och överkvalificerad på och bara gilla läget?
Hursomhelst antar jag att det defintivt kommer att vara kört när nästa årskull kommer ut om några månader.
*orolig och besviken*
ps. Det jag söker är inte bekräftelse på att allt är åt helvete, utan goda råd och uppmuntran. ds.
Hur länge till är det någon idé att försöka göra något av en KY utbildning som inte gett något jobb efter 8 månader, trots intensivt sökande och ett fåtal intervjuer, som inte lett nån vart?
När är det dags att kasta in handduken och skita i alltihopa, stanna kvar i sitt gamla yrke som man egentligen känner sig less, uttråkad och överkvalificerad på och bara gilla läget?
Hursomhelst antar jag att det defintivt kommer att vara kört när nästa årskull kommer ut om några månader.
*orolig och besviken*
ps. Det jag söker är inte bekräftelse på att allt är åt helvete, utan goda råd och uppmuntran. ds.
Nejdå, jobbsökandet ger jag inte upp så lätt. Jag mer eller mindre räknar med att jag skall ha en ny säsongsanställning inom trädgårdsbranschen framåt våren.
Frågan är snarare när jag kan lägga mina drömmar om ett bättre liv (=ett fysiskt hälsosammare arbete,som sliter mindre på kroppen och där man inte ständigt drar ner en massa jord och grus i lungorna, samtidigt som man kan få större chans till tillsvidareanställning och mera stimulans) på sophögen och inse att det gått för lång tid efter examen, för att min utbildning skall vara värd något, i arbetsgivarnas ögon.
Det var detta jag ville diskutera, alltså hur länge min utbildning kan tänkas vara användbar och vad man kan göra för att försöka förlänga bäst före datumet på den, förutom praktik, som jag redan sökt, med begränsat, om än inte obefintligt resultat.
-Men hursomhelst, tack för försöket till uppmuntran, det var faktiskt snällt.
Frågan är snarare när jag kan lägga mina drömmar om ett bättre liv (=ett fysiskt hälsosammare arbete,som sliter mindre på kroppen och där man inte ständigt drar ner en massa jord och grus i lungorna, samtidigt som man kan få större chans till tillsvidareanställning och mera stimulans) på sophögen och inse att det gått för lång tid efter examen, för att min utbildning skall vara värd något, i arbetsgivarnas ögon.
Det var detta jag ville diskutera, alltså hur länge min utbildning kan tänkas vara användbar och vad man kan göra för att försöka förlänga bäst före datumet på den, förutom praktik, som jag redan sökt, med begränsat, om än inte obefintligt resultat.
-Men hursomhelst, tack för försöket till uppmuntran, det var faktiskt snällt.
Senast redigerad av ford 2011-01-19 0:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Fortsätt att söka de jobb som dyker upp, förhoppningsvis får du napp till slut. Inte alls säkert att det är kört bara för att det blir fler sökande på varje jobb, så länge du har kvar det jobb som du har nu så är det ju positivt, sett från potentiellt blivande arbetsgivares synvinkel. Det svåra är väl att motivera sig själv att både arbeta och fortsätta söka jobb, vilket är förståeligt.
Försök att gilla läget någorlunda som det är (good enough, typ), men ändå ha kvar tanken/drömmen om att kunna få ett jobb där du trivs bättre.. Lättare sagt än gjort dock kan jag tänka mig. Hoppas det löser sig.
Försök att gilla läget någorlunda som det är (good enough, typ), men ändå ha kvar tanken/drömmen om att kunna få ett jobb där du trivs bättre.. Lättare sagt än gjort dock kan jag tänka mig. Hoppas det löser sig.
Kan vi ta det i pm?
Vill inte skriva något som kan härleda en ev framtida arbetsgivare till min as. i största allmänhet samt pseudonymen ford på detta forum i synnerhet.
Jag kan dock säga så mycket som att det är ett arbete, där arbetsmarknaden påstods vara god, vilket jag dessvärre inte märkt mycket av ute i den hårda verkligheten, trots att branschen dessutom erbjuder många möjligheter till överkvalificerade ingångstjänster.
Vill inte skriva något som kan härleda en ev framtida arbetsgivare till min as. i största allmänhet samt pseudonymen ford på detta forum i synnerhet.
Jag kan dock säga så mycket som att det är ett arbete, där arbetsmarknaden påstods vara god, vilket jag dessvärre inte märkt mycket av ute i den hårda verkligheten, trots att branschen dessutom erbjuder många möjligheter till överkvalificerade ingångstjänster.
jorand skrev:Fortsätt att söka de jobb som dyker upp, förhoppningsvis får du napp till slut. Inte alls säkert att det är kört bara för att det blir fler sökande på varje jobb, så länge du har kvar det jobb som du har nu så är det ju positivt, sett från potentiellt blivande arbetsgivares synvinkel. Det svåra är väl att motivera sig själv att både arbeta och fortsätta söka jobb, vilket är förståeligt.
Det handlar inte enbart om trivsel, utan även om min hälsa, såväl fysiskt som mentalt, samt om min och Tess ekonomiska trygghet.
Alternativet är knäckt rygg på grund av hårt, fysiskt arbete, stendammslunga på grund av allt jord och grus man andas in, kraftigt ökad risk för hudcancer på grund av den mycket stora exponeringen för starkt solljus och ständigt otrygg ekonomi på grund av säsongsbetoningen på trädgårdsjobben, bortsett från den rent mentala aspekten i att ha ett ensamt och monotont arbete som långsamt men säkert tar livsglädjen ifrån en.
-Så nog har jag anledning att kämpa, gäller bara att veta hur länge det är lönt och när man istället börjar "slåss mot väderkvarnar" och om det i så fall finns någon plan B för att åtminstone få ett mer tryggt och hälsosamt arbete, om än inte ett som känns mer stimulerande.
Om det händer kan du ju alltid stämma ägaren till solen på pengar.ford skrev:kraftigt ökad risk för hudcancer på grund av den mycket stora exponeringen för starkt solljus
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8192329.ab
Praktik är på gång, men dess kompetenshöjande värde är tveksamt, om än inte helt uteslutet. Jag har därför avtalat med min handläggare om att ge det en chans på 4 dagar i veckan under fyra veckors tid, sen får en ev förlängning hänga på vilket utbyte jag anser mig få av praktiken.
Vad gäller kortare vikariat finns den möjligheten inte i min värld, annat än under hösten och tidigt på vintern tack vare en man som heter Sven Otto Littorin och hans a-kassereform som gör att jag riskerar att hamna på socialbidragsnivå om jag jobbar för kort tid i streck (för att verkligen få a-kassan beräknat till antinget 80% av lönen, alternativt till maxnivån på ca 10 000 netto, utifall att man skulle hamna över taket krävs 12 månaders samanhängande arbete).
Anledningen till att det funkar på hösten och tidigt på vintern är att jag då redan har jobbat 6-8 mån i streck, före vikariatet på grund av mitt säsongsarbete.
Vad gäller kortare vikariat finns den möjligheten inte i min värld, annat än under hösten och tidigt på vintern tack vare en man som heter Sven Otto Littorin och hans a-kassereform som gör att jag riskerar att hamna på socialbidragsnivå om jag jobbar för kort tid i streck (för att verkligen få a-kassan beräknat till antinget 80% av lönen, alternativt till maxnivån på ca 10 000 netto, utifall att man skulle hamna över taket krävs 12 månaders samanhängande arbete).
Anledningen till att det funkar på hösten och tidigt på vintern är att jag då redan har jobbat 6-8 mån i streck, före vikariatet på grund av mitt säsongsarbete.
Hej.
Vad för utbildning har du läst? Hur ser pensionärsavgångarna ut inom de närmaste åren kommer det att råda brist inom ditt yrke?
Kan du inte få något muppbidrag för att få en anställning som gör att du har lättare att få ett jobb om AF betalar största delen utav din lön så att det nästan blir gratis för arbetsgivaren att anställa dej på en lönebidragsanstälning som jag kallade muppbidrag längre upp i inlägget
Vad för utbildning har du läst? Hur ser pensionärsavgångarna ut inom de närmaste åren kommer det att råda brist inom ditt yrke?
Kan du inte få något muppbidrag för att få en anställning som gör att du har lättare att få ett jobb om AF betalar största delen utav din lön så att det nästan blir gratis för arbetsgivaren att anställa dej på en lönebidragsanstälning som jag kallade muppbidrag längre upp i inlägget
Re: 8 månader efter examen, hur länge är det lönt?
ford skrev:Vad tror ni?
Vad har du för kontakter? (Det är nästan alltid så man får jobben.)
Är du beredd att arbeta mer än andra? (Det brukar udda människor få göra. Det är inte rättvist, men bäst att inse.)
Har du bra arbetsprover upplagda på Internet?
Hur är det med flyttbarhet?
Har du formell diagnos AS?
Och vad är du utbildad till? (tor@andet.se får man maila till)
Du verkar vara en ganska skärpt person. Det låter, utifrån det lilla jag vet om dig, rimligt att du skall få bra jobb, om du satsar vad det kostar. Och det kostar mycket.
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
Jag fick gå två år efter examen innan jag fick mitt första jobb inom mitt yrke och det tog ytterligare tre år innan jag fick min första tillsvidareanställing. Fast det här var ju en högskoleutbildning med inriktning mot arbete inom offentlig sektor och jag råkade komma ut i början på 90-talet när indragningarna var som värst och arbetslösheten bland unga skyhög.
Jag kan förstå om du är trött på trädgårdsarbete men är det verkligen SÅ stora problem med arbetsmiljön. Jag känner en trädgårdsarbetare som klarade sig fram till pension med god hälsa. Inte för att jag tycker att du ska satsa på det om du inte trivs men bara som ett exempel.
Jag kan förstå om du är trött på trädgårdsarbete men är det verkligen SÅ stora problem med arbetsmiljön. Jag känner en trädgårdsarbetare som klarade sig fram till pension med god hälsa. Inte för att jag tycker att du ska satsa på det om du inte trivs men bara som ett exempel.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
slackern skrev:Hej.
Ett så kallat "muppbidrag" är väldigt bra om man vill ha ett jobb, vilket som helst, men mindre bra om man längre fram vill utvecklas på det aktuella jobbet och jag har inte utbildat mig för ingenting.
Orsaken är inte själva lönebidraget som sådant, utan det faktum att du får en stämpel hos arbetsgivaren, som är väldigt svår att tvätta bort. Dessutom finns risken att arbetsgivaren kommer att känna sig osäker och därför låter någon annan bli befordrad/få mer kvalificerade arbetsuppgifter med motiveringen att de inte testat din förmåga att utifrån ditt funktionshinder klara av de mer kvalificerade uppgifterna, även om du funkat bra på golvet.
Det senare var ungefär vad som drabbade mig på mitt gamla jobb, så jag vet vad jag pratar om.
Bjäbbmonstret skrev:Jag fick gå två år efter examen innan jag fick mitt första jobb inom mitt yrke och det tog ytterligare tre år innan jag fick min första tillsvidareanställing. Fast det här var ju en högskoleutbildning med inriktning mot arbete inom offentlig sektor och jag råkade komma ut i början på 90-talet när indragningarna var som värst och arbetslösheten bland unga skyhög.
Skönt att höra att det inte måste vara kört bara för att man inte hinner före nästa årskull.
Vad gäller arbetsmiljön för trädgårdsarbetare så är den faktiskt inte den bästa, men givetvis finns det dom vars kroppar tål mer än andra.
Annars är det inte helt ovanligt med diverse förslitningsskador och lungorna får mycket stryk genom allt grus och torr jord som virvlar upp när du kör trimmer, skyfflar upp torrt grus/jord på släpet eller in i containern i samband med lukning, när du sopar och när du räfsar på torra sandytor.
Dessutom står du flera timmar om dagen och arbetar mitt i gassande sol under sommaren, så helt hälsosamt är det inte, även om många som själva saknar dessa erfarenheter lätt kan tro det.
TORatANDET skrev:ford skrev:Vad tror ni?
Vad har du för kontakter? (Det är nästan alltid så man får jobben.)
Är du beredd att arbeta mer än andra? (Det brukar udda människor få göra. Det är inte rättvist, men bäst att inse.)
Har du bra arbetsprover upplagda på Internet?
Hur är det med flyttbarhet?
Har du formell diagnos AS?
Och vad är du utbildad till? (tor@andet.se får man maila till)
Du verkar vara en ganska skärpt person. Det låter, utifrån det lilla jag vet om dig, rimligt att du skall få bra jobb, om du satsar vad det kostar. Och det kostar mycket.
Kontaktnät finns i viss mån, men utfallet har hittills varit begränsat.
Min arbetsmoral har det aldrig varit något problem med, så länge jag känt mig rättvist behandlad, så det är inget hinder.
Arbetsprover på internet har jag inte, eftersom det inte är den typen av jobb (jag mailar dig om vad jag har läst sen).
Flyttbarhet är ett visst problem, då jag har min fru (även hon med as) att ta hänsyn till. Hon har både sitt jobb och sin familj här och hade inte mått bra av att flytta och att få vara med henne betyder faktiskt mer än karriären. I gengäld är jag beredd att ta relevanta jobb som jag är överkvalificerad för, för att på sikt kunna jobba mig upp, bara det är inom branschen.
Detta är i sig inget större hinder då det handlar om en bransch där det är ganska vanligt att man sätter familjen främst och jobbar sig upp, istället för att flytta och det finns ganska gott om lågkvalificerade tjänster inom den aktuella branschen, problemet är bara att det samtidigt är väldigt högt söktryck.
Jag har formell as diagnos, men vill som sagt inte använda mig av den i mitt jobbsökande, då jag har starka skäl att oroa mig för att detta skulle leda till diskriminering i möjligheterna till karriärs- och löneutveckling.
Med vissa undantag, som endast berör vissa typer av tjänster som jag vet är olämpliga för mig (av skäl som inte har med min as att göra, utan snarare av det enkla skälet att ingen är lämpad till allt p.ga. att vi alla har våra personliga styrkor och svagheter) och som jag därmed inte söker verkar det inte vara något större fel på min arbetsförmåga, trots as diagnosen.
Detta har jag faktiskt bevisat genom att jag genomfört min utbildning med toppbetyg och legat på medelnivå vad gäller såväl effektivitet och prestationsnivå som förmåga att planera mitt arbete, prioritera och arbeta självständigt i jämförelse med mina gamla kollegor, som alla varit NTs.
Det finns alltså inget egentligt skäl till att jag skulle gå med lönebidrag och den oro jag känner för konsekvenserna av att berätta om min as. grundar sig i faktiska erfarenheter från de jobb jag haft tidigare, som har varit med lönebidrag.
ford skrev:Med vissa undantag, som endast berör vissa typer av tjänster som jag vet är olämpliga för mig (av skäl som inte har med min as att göra, utan snarare av det enkla skälet att ingen är lämpad till allt p.ga. att vi alla har våra personliga styrkor och svagheter) och som jag därmed inte söker verkar det inte vara något större fel på min arbetsförmåga, trots as diagnosen.
Tyckfelsnisse rycker ut och förklarar följande:
Här i citatet skulle det stått så här:
Det verkar inte var något större fel på min arbetsförmåga jämfört med NTs i största allmänhet, med vissa undantag, som endast berör vissa typer av tjänster som jag vet är olämpliga för mig (av skäl som inte har med min as att göra, utan snarare av det enkla skälet att ingen är lämpad till allt p.ga. att vi alla har våra personliga styrkor och svagheter) och som jag därmed inte söker verkar det inte vara något större fel på min arbetsförmåga, trots as diagnosen.
ford skrev:Praktik är på gång, men dess kompetenshöjande värde är tveksamt, om än inte helt uteslutet. Jag har därför avtalat med min handläggare om att ge det en chans på 4 dagar i veckan under fyra veckors tid, sen får en ev förlängning hänga på vilket utbyte jag anser mig få av praktiken.
Kompetensen kanske inte höjs, men du får referenser från något som har med ditt nya yrke att göra.
Alien skrev:ford skrev:Praktik är på gång, men dess kompetenshöjande värde är tveksamt, om än inte helt uteslutet. Jag har därför avtalat med min handläggare om att ge det en chans på 4 dagar i veckan under fyra veckors tid, sen får en ev förlängning hänga på vilket utbyte jag anser mig få av praktiken.
Kompetensen kanske inte höjs, men du får referenser från något som har med ditt nya yrke att göra.
Jag har redan referenser från sånt som har med mitt nya yrke att göra, dels från mina LIA perioder, men också på annat sätt (kan förklara vad jag menar via pm).
14 månader efter min KY-examen lyckades jag greppa en provanställning medelst undvika alla byråkratiska fallgropar.
Det tog väldigt många månader av nitisk ekonomisk egenkontroll för att kunna ha råd med det där alltför viktiga B-körkortet.
Denna provanställning slutade som det gjort med precis allt jag åtagit mig i mitt liv... "det brister i kommunikationen" ... samtidigt som det lovordas högt om den tekniska kompetensen, arbetsmoralen, utvecklingspotentialen. Om jag nu har sådan "potential" att bli något? Varför i helvete blir jag inte ens tillsvidareanställd?!
(Det är bara kallt konstatera att jag borde satsa på att bli så högt universitetsinbildad att jag kan bete mig hur som helst utan att riskera något.)
Hur jag kom bort från den stela byråkratin:
1. Inse att AF inte gör någon som helst nytta!
(allt jag fick höra var "reglerna tillåter oss inte hjälpa er arbetslösa så mycket som vi skulle vilja " )
2. Gör en alfabetisk lista på företag i kommunen du vill arbeta i som behöver din kompetens.
3. Maila dom 5 översta företagen på listan. Förfrågan om 4 veckor praktik till samtliga 5.
Bifoga meritförteckningen! Ge så lite information om dig själv som möjligt. Du ska "lära dig arbetsuppgifter och företaget" gratis i fyra veckor och det blir då företagets last att ta reda på vem som döljer sig bakom meritförteckningen.
4. Skaffa max 4 veckor praktik på det företag som var snabbast på att visa intresse.
5. Var extremt tydlig med att det är 4 veckor som gäller. Skaffa kompletta avtal med alla parter. Se till att den fackligt ansvariga på företaget säger "OK".
6. Vill företaget ha kvar dig? Svara med att du inte tänker vara kvar där gratis. (jag uttryckte mig att jag inte tar ytterligare några veckors praktik som inte leder till något)
7. Har du tur så får du ett erbjudande om någon form av anställning.
Det tog väldigt många månader av nitisk ekonomisk egenkontroll för att kunna ha råd med det där alltför viktiga B-körkortet.
Denna provanställning slutade som det gjort med precis allt jag åtagit mig i mitt liv... "det brister i kommunikationen" ... samtidigt som det lovordas högt om den tekniska kompetensen, arbetsmoralen, utvecklingspotentialen. Om jag nu har sådan "potential" att bli något? Varför i helvete blir jag inte ens tillsvidareanställd?!
(Det är bara kallt konstatera att jag borde satsa på att bli så högt universitetsinbildad att jag kan bete mig hur som helst utan att riskera något.)
Hur jag kom bort från den stela byråkratin:
(allt jag fick höra var "reglerna tillåter oss inte hjälpa er arbetslösa så mycket som vi skulle vilja " )
2. Gör en alfabetisk lista på företag i kommunen du vill arbeta i som behöver din kompetens.
3. Maila dom 5 översta företagen på listan. Förfrågan om 4 veckor praktik till samtliga 5.
Bifoga meritförteckningen! Ge så lite information om dig själv som möjligt. Du ska "lära dig arbetsuppgifter och företaget" gratis i fyra veckor och det blir då företagets last att ta reda på vem som döljer sig bakom meritförteckningen.
4. Skaffa max 4 veckor praktik på det företag som var snabbast på att visa intresse.
5. Var extremt tydlig med att det är 4 veckor som gäller. Skaffa kompletta avtal med alla parter. Se till att den fackligt ansvariga på företaget säger "OK".
6. Vill företaget ha kvar dig? Svara med att du inte tänker vara kvar där gratis. (jag uttryckte mig att jag inte tar ytterligare några veckors praktik som inte leder till något)
imperativ skrev:Hur jag kom bort från den stela byråkratin:
Håller bara delvis med; vill man till varje pris ha vilket muppjobb som helst och skiter i sånt som arbetsmiljö, rimlig lön o.s.v. så är dom till stor hjälp med att fixa fram muppjobb med lönebidrag åt en, men det är inte riktigt vad jag är ute efter...
-I kommunen!?
Hade jag bara kollat i hemkommunen hade jag verkligen inte kommit långt, jag använder hela sträckan mellan Lund och Båstad som sökområde.
Jag har mailat ett antal företag och även ringt runt, vilket har lett till en praktikplats som jag accepterat och en jag tackat nej till, då den första verkade någorlunda seriös, även om det kompetenshöjande värdet var osäkert, medans den andra (den jag vägrade) handlade om rent gratisarbete, med sånt som vem som helst hade kunnat göra utan någon som helst utbildning.
Check
Detta har jag sett till att poängtera.
Den fackligt ansvariga måste godkänna en praktik, så det är inget problem.
Bra att ha i åtanke.
Hoppas det.
imperativ skrev:...
Varför i helvete blir jag inte ens tillsvidareanställd?!
Och var kan man göra det (syftar på det som jag felmarkerat)??
(OBS jag tog bort lilla fonten i ovanstående citat!)
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
@Ford
Hur har det gått för dina kursare? Har du någon kontakt med dem? Kan du via dem kunna få någon draghjälp till kontakter?
Hur har du det med kontakter från praktikplatser du hade under din utbildning?
Du kanske skulle kunna, temporärt, gå tillbaka till ditt tidigare yrke medan du fortsätter ditt jobbsökande. Tangerar dessa yrken varandra? Om det är så kan det ju se betydligt bättre ut om du jobbar kvar inom det gamla när du säker nya. Om det nu tangerar varandra så finns ju även möjligheten att du kanske kan få lite andra arbetsuppgifter nu med dina nya utbildning så du om inte helt, men i alla fall delvis får relevanta yrkeserfaranheter. Det är ju också något som är bra för jobbmöjligheter.
Var rent geögrafiskt söker du arbete? Kan du utöka detta område? Kan du pendla?
Eftersom jag inte vet vilket yrkesområde det för sig om eller hela din situation så kan mina aspekter kan vara irrelevanta.
Hur har det gått för dina kursare? Har du någon kontakt med dem? Kan du via dem kunna få någon draghjälp till kontakter?
Hur har du det med kontakter från praktikplatser du hade under din utbildning?
Du kanske skulle kunna, temporärt, gå tillbaka till ditt tidigare yrke medan du fortsätter ditt jobbsökande. Tangerar dessa yrken varandra? Om det är så kan det ju se betydligt bättre ut om du jobbar kvar inom det gamla när du säker nya. Om det nu tangerar varandra så finns ju även möjligheten att du kanske kan få lite andra arbetsuppgifter nu med dina nya utbildning så du om inte helt, men i alla fall delvis får relevanta yrkeserfaranheter. Det är ju också något som är bra för jobbmöjligheter.
Var rent geögrafiskt söker du arbete? Kan du utöka detta område? Kan du pendla?
Eftersom jag inte vet vilket yrkesområde det för sig om eller hela din situation så kan mina aspekter kan vara irrelevanta.
Återgå till Studier och arbetsliv