Frågor om LSS
Du kunde ta hjälp av någon annan först, du skulle kunna bli inneboende, hyra rum eller hyra lägenhet i andra hand.
Det måste nog inte vara förstahandskontrakt du har, det är ju en fråga om var du är folkbokförd.
När man hyr i andra hand så kan man skriva sig där o bo där.
Det måste nog inte vara förstahandskontrakt du har, det är ju en fråga om var du är folkbokförd.
När man hyr i andra hand så kan man skriva sig där o bo där.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:32:06, redigerad totalt 1 gång.
csharp skrev:jag kontaktade ett personligt ombud och frågade om att söka lss insats hos en annan kommun än den jag är folkbokförd i och PO svarade:
"Tyvärr är det så att man bara kan ansöka om insatser i den kommun man är skriven på"
så det verkar som jag inte kan söka lss insats i tex sundbyberg om jag inte är folkbokförd där?
det var ju det jag sa till dig... ett par gånger
Du kan INTE heller flytta din adress till en kompis i kommunen du vill bo i, utan du måste SJÄLV BO I KOMMUNEN, annars räknas det som bedrägeri.
Och läs det nano skriver, kloka ord!
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 21:32:06, redigerad totalt 1 gång.
csharp skrev:det är det som är problemet att jag inte kan flytta någonstans och vill ha hjälp av lss för att få en bostad i den kommunen jag vill flytta till
Ok nu tänker jag bli brysk, men förstå en sak här nu:
DU MÅSTE BÖRJA DÄR DU ÄR inte där du vill vara.
LSS är ett lagligt stöd, vi får inte extra förälder.
Du är en vuxen person, med eller utan problematik kommer du tvingas att ta tag i saker själv. För att något ska ens påbörja, måste DU börja med ta till dig den informationen som du frågar efter och inte bara sortera vad du känner för.
Vi har tipsat dig om ett antal saker.
Det har sagts bland annat att det finns lösningar till dina problem.
Vidare har det sagts flera gånger att LSS är ingen insats som delar ut några boenden utan stöd i vardagen, att hjälpa DIG så att DU kan bli mer självständigt.
När jag läser dina inlägg får jag känslan av att du vill någon fixar dina kommande problem men jag hoppas att så inte är fallet och så blir inte fallet i vilket som.
Vill du ha hjälp, börja med där du finns, i den kommun du befinner dig.
Alla kommuner MÅSTE ha personliga ombud som människor med funktionshinder kan vända sig till, så vänd dig till DIN NUVARANDE kommun och efterfråga om personligt ombud där och be om hjälp genom dem.
Självklart kan det vara så att du har lite ork, inte kan eller av andra skäl tycker det är jobbigt men vissa fakta kan ingen av oss här eller någon annanstans ändra på.
Du måste inse att den hjälp du efterfrågar inte har ett enda simpel lösning på utan för du ska ha en chans måste du ta dig till orken och börja i rätt ände.
Det spelar ingen roll hur många gånger du frågar om någon som kan hjälpa dig att finna en bostad direkt eller fixa saker i en kommande ort du vill bo på.
Många av oss har fått smaka på samhällets stela regler och det är något du definitivt håller på känna av. Vi lär oss och härdas.
Lycka till
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 21:32:06, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker att Personliga Ombudet jag kontaktade kunde ha nämnt det här med förhandsbesked iallafall:
Moderator: Lade till citattaggar för citatet och länk till hemsida där citatet finns.
http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=21839Genom en särskild regel i LSS ges den enskilde, om han vill flytta från en kommun till en annan, rätt att i förväg få besked av inflyttningskommunen om rätt till insatser i den kommunen. Avsikten att flytta till kommunen måste vara klar och bestämd och den enskilde kan t ex inte kräva förhandsbesked av flera kommuner samtidigt. En ansökan om förhandsbesked skall behandlas på samma villkor som om han var bosatt där. Inflyttningskommunen kan alltså inte hänvisa till att exempelvis behovet av bostad med särskild service redan är tillgodosett genom boendet i den kommunen personen tänker flytta ifrån. Skyldigheten att tillhandahålla insatsen inträder då den som har ansökt om förhandsbesked flyttat till kommunen. Giltighetstiden för förhandsbeskedet gäller i sex månader från det att insatsen som begäran avser blir tillgänglig.
Ett beslut om förhandsbesked kan överklagas på samma sätt som gäller för ett beslut om insats. Individuell plan enligt LSS
Moderator: Lade till citattaggar för citatet och länk till hemsida där citatet finns.
Senast redigerad av csharp 2011-05-04 21:32:06, redigerad totalt 1 gång.
Trodde att eftersom man har svårigheter i livet pga sitt handikapp kunde få hjälp men det låter som det ni beskriver att de som har ett funktionshinder i stort sett ska leva på samma villkor som de utan funktionshinder?
Att man får i princip fixa en egen bostad själv?
Enligt ovan så tillgodoses mitt behov inte på annat sätt för jag står utan bostad i maj nästa år.
Att man får i princip fixa en egen bostad själv?
Det övergripande målet för verksamheten enligt LSS är att den enskilde skall få möjlighet att leva som andra, trots funktionshindret. Syftet är alltså att åstadkomma jämlika levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet.
Insatser för vuxna skall grundas på behov som den enskilde själv finner angelägna att få tillgodosedda för att kunna leva ett så självständigt och oberoende liv som möjligt.
De som tillhör personkretsen har rätt till de insatser som anges i lagen, om de är i behov av sådan hjälp i sin livsföring. Vid bedömningen av om den enskilde har behov av en viss insats i sin livsföring skall en jämförelse göras med den livsföring som kan anses som normal för personer i samma ålder. En ytterligare förutsättning för att en begärd insats skall beviljas den funktionshindrade är att behovet inte tillgodoses på annat sätt. Till skillnad mot socialtjänstlagen, där det talas om att behovet kan tillgodoses på annat sätt, krävs för att en funktionshindrad skall kunna vägras en begärd insats enligt LSS att behovet faktiskt tillgodoses på ett annat sätt.
Enligt ovan så tillgodoses mitt behov inte på annat sätt för jag står utan bostad i maj nästa år.
Senast redigerad av csharp 2011-05-04 21:32:11, redigerad totalt 1 gång.
Fast det blir tyvärr den komun du nu bor i som får ordna med den saken.
Men bor du redan någon annan stans så får istället den komunen ordna.
Det beror ju mycket på hur välfungerande man är, jag har träffat clivia och både hon o jag är nog tämligen välfungerande även om vi båda har trassel med olika saker.
Jag vet inte i detalj vad hennes trassel är.
Vill hon så berättar hon nog det själv
Men bor du redan någon annan stans så får istället den komunen ordna.
Det beror ju mycket på hur välfungerande man är, jag har träffat clivia och både hon o jag är nog tämligen välfungerande även om vi båda har trassel med olika saker.
Jag vet inte i detalj vad hennes trassel är.
Vill hon så berättar hon nog det själv
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:32:11, redigerad totalt 1 gång.
Mitt behov är ju inte tillgodosatt om jag bor inneboende hos någon i den kommun jag söker LSS boende i för då lever jag ju inte på samma villkor som "alla andra". Jag ska väl ha samma rätt att ha en egen lägenhet som de utan funktionshinder.
Ska man leva jämlikt som "alla andra" precis som att de utan funktionshinder kan flytta till olika kommuner osv så måste ju de med funktionshinder ha samma möjlighet och eftersom det är svårare för en person med funktionshinder på olika sätt att tex flytta och ordna med boende så borde ju de personerna få hjälp med detta.
Kan man anta att det som skrivs i LSS bara låter som att man kan få hjälp om man söker den men att det inte stämmer med verkligheten?
Ska man leva jämlikt som "alla andra" precis som att de utan funktionshinder kan flytta till olika kommuner osv så måste ju de med funktionshinder ha samma möjlighet och eftersom det är svårare för en person med funktionshinder på olika sätt att tex flytta och ordna med boende så borde ju de personerna få hjälp med detta.
Kan man anta att det som skrivs i LSS bara låter som att man kan få hjälp om man söker den men att det inte stämmer med verkligheten?
Senast redigerad av csharp 2011-05-04 21:32:11, redigerad totalt 1 gång.
till nano:
Nja, jag är mer välfungerande i teorin
Skulle inte säga att nästan 22h boendestöd i veckan som smidigt.
Men det är jag
Tyvärr var det inte så enkelt som att bara för jag har funktionshinder eller vad man nu vill kalla det, så var det bara å tralla sig till habiliteringen och sen få hjälp, nej.
Det tog nästan 10 år bara för att ens få diagnos.
Ytterligare 1 år för kontakt med arbetsterapeut.
Kanske än längre för boendestöd.
Kontakt person har inte kommit igång, daglig verksamhet har blivit återkallat för jag inte var funktionabel nog för det.
Diskussion om service hem finns fortfarande där och nästa år går min pension ut, så jag vet inte om jag står bostadslös igen till våren, vilket kommer ovanstående att crascha då man måste ha någonstans att bo.
Inte ens MED stöd kan jag luta mig tillbaks och invänta dagen jag får reda på om jag blir bostadslös eller inte, utan jag måste med all kraft det finns, kräla mig upp och helt enkelt ta tag i saker själv.
till csharp:
Det jag tror är att du helt enkelt missförstått vad LSS är, bara där medför vissa problem för dig.
Fortsätter du tro att hjälpen LSS erbjuder är något allt-lösande så kommer du bli besviken många gånger om.
Det du beskriver om personer med funktionshinder är vad jag skulle betrakta mer personer med grava utvecklingsstörningar, vilka ja, också har rättighet till stöd.
Vår diagnos är något vi måste lära oss leva med, det tar en livstid bara det. Ingen medicin eller LSS kan lösa det på sådant sätt att vi blir likvärdiga de "alla andra normala" för bara LSS i sig är ju inte per normen, normalt.
Anser du dig oförmögen att sköta kontakterna, söka information eller förstå det du behöver förstå för att lösa dina problem, kanske du behöver en godman? Kanske en tolk? Det finns sådana också?
Jag kan FAKTISKT förstå din eventuella frustration, allting känns rörigt och du blir säkert trött MEN du är ändå som sagts, en vuxen kvinna som har arbetat mm så tillräcklig funktionsduglighet tror jag att du har förmåga nog att sakta men säkert ta in den informationen du redan fått.
Det är inga problem att fråga, man får ju inget svar om man inte frågar. MEN bara för man frågar så betyder inte att du kan få det man vill, precis som man vill.
Nja, jag är mer välfungerande i teorin
Skulle inte säga att nästan 22h boendestöd i veckan som smidigt.
Men det är jag
Tyvärr var det inte så enkelt som att bara för jag har funktionshinder eller vad man nu vill kalla det, så var det bara å tralla sig till habiliteringen och sen få hjälp, nej.
Det tog nästan 10 år bara för att ens få diagnos.
Ytterligare 1 år för kontakt med arbetsterapeut.
Kanske än längre för boendestöd.
Kontakt person har inte kommit igång, daglig verksamhet har blivit återkallat för jag inte var funktionabel nog för det.
Diskussion om service hem finns fortfarande där och nästa år går min pension ut, så jag vet inte om jag står bostadslös igen till våren, vilket kommer ovanstående att crascha då man måste ha någonstans att bo.
Inte ens MED stöd kan jag luta mig tillbaks och invänta dagen jag får reda på om jag blir bostadslös eller inte, utan jag måste med all kraft det finns, kräla mig upp och helt enkelt ta tag i saker själv.
till csharp:
Det jag tror är att du helt enkelt missförstått vad LSS är, bara där medför vissa problem för dig.
Fortsätter du tro att hjälpen LSS erbjuder är något allt-lösande så kommer du bli besviken många gånger om.
Det du beskriver om personer med funktionshinder är vad jag skulle betrakta mer personer med grava utvecklingsstörningar, vilka ja, också har rättighet till stöd.
Vår diagnos är något vi måste lära oss leva med, det tar en livstid bara det. Ingen medicin eller LSS kan lösa det på sådant sätt att vi blir likvärdiga de "alla andra normala" för bara LSS i sig är ju inte per normen, normalt.
Anser du dig oförmögen att sköta kontakterna, söka information eller förstå det du behöver förstå för att lösa dina problem, kanske du behöver en godman? Kanske en tolk? Det finns sådana också?
Jag kan FAKTISKT förstå din eventuella frustration, allting känns rörigt och du blir säkert trött MEN du är ändå som sagts, en vuxen kvinna som har arbetat mm så tillräcklig funktionsduglighet tror jag att du har förmåga nog att sakta men säkert ta in den informationen du redan fått.
Det är inga problem att fråga, man får ju inget svar om man inte frågar. MEN bara för man frågar så betyder inte att du kan få det man vill, precis som man vill.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 21:32:11, redigerad totalt 1 gång.
Hoppas bara du kan förstå att bara för att insatserna finns så är det mycket byråkrati och regler kring dem och man måste tyvärr lära sig de spelreglerna rätt snabbt, om man vill ha hjälp. Det finns inga genvägar heller.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Rättighet till personlig assistent för aspergare inom LSS?
Jag undrar om det finns rättigheter inom LSS för oss AS:are?
Jag har AS och har fått en kontaktperson max tid i min kommun.Jag har även boendestödjare några timmar i veckan.
Sedan har jag en otrolig väninna som orkar med mig X antal timmar i telefon varje dag.
Just nu så har jag det otroligt jobbigt med allt i mitt liv och känner att en personlig assistent hade inte varit dumt för mig.
Jag har ett stort behov just nu med att ha någon som kan hjälpa mig ut ur ensamheten,få vardagen att fungera, kost och motion, handling, stöd med min son som är på glid m.m.
Allt detta tar orken ur mig men kommunen vill inte ge mig assistent...
Boendestödjarna vet nog inte vad som skall göras heller...
Både min kontaktperson och hab psykolog har tryckt på boendestödjare att jag är på väg bakåt i min habilitering och inte som önskat framåt...
Är någon bekant med detta?Var kan jag leta information?
Kan jag vara berättigad till assistent?
Jag har AS och har fått en kontaktperson max tid i min kommun.Jag har även boendestödjare några timmar i veckan.
Sedan har jag en otrolig väninna som orkar med mig X antal timmar i telefon varje dag.
Just nu så har jag det otroligt jobbigt med allt i mitt liv och känner att en personlig assistent hade inte varit dumt för mig.
Jag har ett stort behov just nu med att ha någon som kan hjälpa mig ut ur ensamheten,få vardagen att fungera, kost och motion, handling, stöd med min son som är på glid m.m.
Allt detta tar orken ur mig men kommunen vill inte ge mig assistent...
Boendestödjarna vet nog inte vad som skall göras heller...
Både min kontaktperson och hab psykolog har tryckt på boendestödjare att jag är på väg bakåt i min habilitering och inte som önskat framåt...
Är någon bekant med detta?Var kan jag leta information?
Kan jag vara berättigad till assistent?
Rättighet till personlig assistent för aspergare inom LSS?
Utifrån det lilla som du berättar här så är du nog inte berättigad till assistent. Assistans ges främst för grundläggande behov; hygien, äta, etc (ADL). Om man klarar de bitarna själv så ska andra insatser täcka de behov man har, tminstone rent teoretiskt.
det är inte så att det dessutom är svårt för NT-personer att få tag i lägenheter i de kommuner du vill till? bostadsmarknaden i stockholm och omnejd är minst sagt ansträngd. att tro att någon annan ska komma in och lösa allt och dessutom placera dig i den kommun du helst vill till är relativt naivt.
du får nog vackert nöja dig med den bostad du får i den kommun du får den, OM de ger dig en. I princip ingen av de i stockholm boende personer jag känner fick sin drömlägenhet på mindre än ett år och ingen bor i den kommun de i första hand ville till.
du får nog vackert nöja dig med den bostad du får i den kommun du får den, OM de ger dig en. I princip ingen av de i stockholm boende personer jag känner fick sin drömlägenhet på mindre än ett år och ingen bor i den kommun de i första hand ville till.
Senast redigerad av Fenren 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Hur många har en asperger diagnos och dessutom har sökt LSS boende och fått det beviljat av den kommun ni bor i ?
Det är väl det jag har försökt att få veta men alla som svarar kanske inte har någon diagnos eller sökt några LSS insatser och i detta fall boende då ?
Jag är fullt medveten om hur svårt det är att överhuvudtaget få tag i en bostad, men den stora skillnaden är att med just en diagnos och kunna söka LSS insatser och specifikt boende så undrar ju jag om det kan underlätta?
Självklart kommer jag göra allt för att få en bostad på alla möjliga sätt för min del med allt med inkomst osv att göra men med diagnos kan jag dessutom söka LSS boende.
Så det var det jag undrade hur "lätt/svårt" det är att få ett LSS boende beviljat och om man måste överklaga och allt sånt runt omkring liksom.
Bara få reda på era erfarenheter, ni som har en diagnos och sökt LSS boende och fått det beviljat eller inte?
För en del kanske det är svårare än andra har jag förstått också och det är intressant att läsa om alla personliga erfarenheter ni har.
Det är väl det jag har försökt att få veta men alla som svarar kanske inte har någon diagnos eller sökt några LSS insatser och i detta fall boende då ?
Jag är fullt medveten om hur svårt det är att överhuvudtaget få tag i en bostad, men den stora skillnaden är att med just en diagnos och kunna söka LSS insatser och specifikt boende så undrar ju jag om det kan underlätta?
Självklart kommer jag göra allt för att få en bostad på alla möjliga sätt för min del med allt med inkomst osv att göra men med diagnos kan jag dessutom söka LSS boende.
Så det var det jag undrade hur "lätt/svårt" det är att få ett LSS boende beviljat och om man måste överklaga och allt sånt runt omkring liksom.
Bara få reda på era erfarenheter, ni som har en diagnos och sökt LSS boende och fått det beviljat eller inte?
För en del kanske det är svårare än andra har jag förstått också och det är intressant att läsa om alla personliga erfarenheter ni har.
Senast redigerad av csharp 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
http://www.socialstyrelsen.se/publikati ... 2007-101-6
"Vuxna personer med funktionsnedsättningar, som omfattas av Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, kan ha rätt till bostad med särskild service."
http://www.solna.se/sv/familj-omsorg/funktionshinder/boende/
"Gruppbostad
Gruppbostad är bostad med gemensamhetsutrymmen och där service och vård kan ges alla tider på dygnet. Denna boendeform passar dig som har ett funktionshinder som medför omfattande tillsyns- och omvårdnadsbehov. På gruppbostaden finns det tillgång till personal hela dygnet."
--Solna.se
Insatser enligt LSS
* Rådgivning och annat personligt stöd (denna insats söker du hos landstingets habilitering)
* Personlig assistent
* Ledsagarservice
* Kontaktperson
* Avlösarservice i hemmet
* Korttidsvistelse utanför hemmet
* Korttidstillsyn för ungdom över 12 år
* Boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn
* Bostad med särskild service för vuxna <---det är alltså ett ställe snarlik äldreomsorgen. Kostar mer och är långa köer till. Man måste ha omfattande problematik att fungera i samhället för att det ska vara aktuellt. Detta är alltså, SERVICE hem eller gruppbostad.
Finns ett par företag i landet som erbjuder service lägenheter och då brukar det vara dyra hyror. En etta/två kan lätt kosta 5000 för där ingår kostnaden för service.
* Daglig verksamhet
Och innan du fortsätter med efterfråga om att LSS ska fixa dig bostad så är det som står här ovan som gäller, varken "om" eller "men".
Bara att du blir bostadslös är det inte heller orsak till att LSS ger dig service boende.
Personligen har jag själv fått rekommenderats att söka service boende men jag avböjde. jag tycker att den typen av boenden innehaver för många regler för det ska passa mig.
Reglerna kan vara olika mellan service hemmen. En generell regel jag märkte är att du inte får leva ihop med någon annan, inte ha inneboende eller ha någon vistandes hos dig längre perioder.
Så är du inte helt oförmögen till ett självständigt liv, då är det ett alternativ. Har du det, då hänvisas du till socialen.
OM du får bostad av socialen, kan man DÅ lägga till LSS insatser, inte tvärtom.
"Vuxna personer med funktionsnedsättningar, som omfattas av Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, kan ha rätt till bostad med särskild service."
http://www.solna.se/sv/familj-omsorg/funktionshinder/boende/
"Gruppbostad
Gruppbostad är bostad med gemensamhetsutrymmen och där service och vård kan ges alla tider på dygnet. Denna boendeform passar dig som har ett funktionshinder som medför omfattande tillsyns- och omvårdnadsbehov. På gruppbostaden finns det tillgång till personal hela dygnet."
--Solna.se
Insatser enligt LSS
* Rådgivning och annat personligt stöd (denna insats söker du hos landstingets habilitering)
* Personlig assistent
* Ledsagarservice
* Kontaktperson
* Avlösarservice i hemmet
* Korttidsvistelse utanför hemmet
* Korttidstillsyn för ungdom över 12 år
* Boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn
* Bostad med särskild service för vuxna <---det är alltså ett ställe snarlik äldreomsorgen. Kostar mer och är långa köer till. Man måste ha omfattande problematik att fungera i samhället för att det ska vara aktuellt. Detta är alltså, SERVICE hem eller gruppbostad.
Finns ett par företag i landet som erbjuder service lägenheter och då brukar det vara dyra hyror. En etta/två kan lätt kosta 5000 för där ingår kostnaden för service.
* Daglig verksamhet
Och innan du fortsätter med efterfråga om att LSS ska fixa dig bostad så är det som står här ovan som gäller, varken "om" eller "men".
Bara att du blir bostadslös är det inte heller orsak till att LSS ger dig service boende.
Personligen har jag själv fått rekommenderats att söka service boende men jag avböjde. jag tycker att den typen av boenden innehaver för många regler för det ska passa mig.
Reglerna kan vara olika mellan service hemmen. En generell regel jag märkte är att du inte får leva ihop med någon annan, inte ha inneboende eller ha någon vistandes hos dig längre perioder.
Så är du inte helt oförmögen till ett självständigt liv, då är det ett alternativ. Har du det, då hänvisas du till socialen.
OM du får bostad av socialen, kan man DÅ lägga till LSS insatser, inte tvärtom.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan ju alltid söka "annan särskilt anpassad bostad" och så visar det väl sig om jag får det beviljat eller inte och om jag inte får det så kan jag ju överklaga och se vad som händer.
Skulle det bli beviljat så läste jag nånstans om att kommunen måste ordna fram en bostad inom 3 månader.
Det är ju iallafall ett alternativ eftersom det är lika krångligt att överhuvudtaget få en lägenhet på andra sätt.
Skulle det bli beviljat så läste jag nånstans om att kommunen måste ordna fram en bostad inom 3 månader.
Det är ju iallafall ett alternativ eftersom det är lika krångligt att överhuvudtaget få en lägenhet på andra sätt.
jag känner mig ledsen och superorolig vet inte hur jag ska lösa allt själv
det är bara ungefär 4 månader kvar tills jag blir "bostadslös" och jag vet inte hur jag ska kunna hitta en lägenhet på egen hand
jag vill ju ha ett LSS boende för jag känner att jag skulle ha ett behov av det men såklart det är LSS enheten som avgör det och inte jag
vet inte vad jag ska göra eller vem jag kan prata med som vet något om hur jag kan gå tillväga
det är bara ungefär 4 månader kvar tills jag blir "bostadslös" och jag vet inte hur jag ska kunna hitta en lägenhet på egen hand
jag vill ju ha ett LSS boende för jag känner att jag skulle ha ett behov av det men såklart det är LSS enheten som avgör det och inte jag
vet inte vad jag ska göra eller vem jag kan prata med som vet något om hur jag kan gå tillväga
nano skrev:Jag har börjat fundera på om din oro är att höra av dig till något ställe o få ett nej?
Har en nära släkting som i det närmaste har telefonfobi.
lite "telefonnoja" har jag väl men det är mest oroligt över hur jag ska lösa min bostadssituation inom 4-5 månader eftersom jag inte känner så många eller har nån fast inkomst just nu så känns det knepigt att få en lägenhet på något sätt, jag kan ju betala hyra men har ingen inkomst "på papper" som kanske krävs om man ska få nån bostad
det verkar inte så lätt att få 2:a hand heller så jag känner mig ganska orolig
Om du är mindre orolig för o kontakta LSS kontoret än jag tror så är det det du behöver göra.
Det bästa är att du inte är tvungen att veta en massa saker, tror det snarare är en fördel att vara hur lost och okunnig som helst.
Då påverkar du dem att inse att de behöver hjälpa till.
Kanske får de mängder med påringningar med folk som bara luras o då tror de att du är en av dem kanske.
Bara spekulerar om hur det kanske kan vara för de som jobbar på LSS kontoret.
Det bästa är att du inte är tvungen att veta en massa saker, tror det snarare är en fördel att vara hur lost och okunnig som helst.
Då påverkar du dem att inse att de behöver hjälpa till.
Kanske får de mängder med påringningar med folk som bara luras o då tror de att du är en av dem kanske.
Bara spekulerar om hur det kanske kan vara för de som jobbar på LSS kontoret.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
känner mig enormt besviken på mig själv att jag inte tex ställt mig i bostadskön för 10 år sen för då hade jag kunnat få en lägenhet idag
fattar inte att jag inte kunnat tänka lite taktiskt ibland
suck
fattar inte att jag inte kunnat tänka lite taktiskt ibland
suck
Återgå till Att leva som Aspergare