Vad betyder tablettrycken?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Vad betyder tablettrycken?

Inläggav MsTibbs » 2011-01-16 21:38:47

Vad betyder trycken på medicintabletterna? Vem bestämmer vad som skall stå, läkemedelsbolagen själva, eller måste det stå olika på alla tabletter? På Zopiclone står det 7,5 (styrkan), på Concerta står det Alza-54 (alza + styrkan), på Sobril 10mg står det "SB" logiskt, på Zyprexa står det "Lilly 4117", alltså läkemedelsföretaget plus nummer, varför? På Atarax står inget alls.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Miche » 2011-01-17 1:36:05

Varje tablettsort måste (enligt lag?) vara unik, det finns någonstans (på nätet?) beskrivningar så att det ska vara möjligt att identifiera tabletterna även när förpackningen saknas!

Troligen är det läkemedelsverket eller något internationellt organ som ger tillstånd till utseendet.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Heishi » 2011-01-17 1:50:42

Jag antar att Zyprexa's tablettbeskrivning är som du säger beskrivning vilket företag som producerat den. 4117 är troligen artikelnummer, så ifall man skriver in 4117 i Lilly's databas, dyker antagligen tabletten i fråga upp.

Atarax är möjligen den enda tabletten som ser ut så på marknaden?
Annars vet jag inte varför de skulle saknas beskrivning. En ovanlig form och/eller färgkombination är också ett sätt att identifiera en tablett.

Smart fråga F.Ö, aldrig riktigt tänkt på det själv. Jag har bara tänkt "Jaha, kul för dig då, lilla tablett. Hej då!" *glup*", ungefär.

... Och nu framstår jag som schizofren, haha! :wink:
Heishi

Anslöt: 2010-10-18

Inläggav Miche » 2011-01-17 2:06:53

Heishi skrev:Jag antar att Zyprexa's tablettbeskrivning är som du säger beskrivning vilket företag som producerat den. 4117 är troligen artikelnummer, så ifall man skriver in 4117 i Lilly's databas, dyker antagligen tabletten i fråga upp.

Eventuellt kan numret vara batch-nummer så att man kan spåra när och var tabletten tillverkades om någon skum biverkning dyker upp!

Lillys databas? Länk?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Heishi » 2011-01-17 2:14:30

Jag antar att den databasen kräver viss behörighet :-/

När man googlar just "lilly 4117", kommer dock beskrivningen lyckligtvis upp på FASS.se, om den aktuella tabletten.

Så även om det inte var Lilly's direkta databas, så går det på ett eller annat sätt. Databasen är antagligen för att snabbsöka för medicinsk personal. Även de kan använda sig utav fass.se, givetvis, likaså boken fass.

PS. Jag kom precis på i samma sekund som jag tryckte på skicka att jag kanske inte borde skickat med en URL address, men sen kan man leta upp informationen om man bara vill. Jag gjorde ju det. :shock:

Jag ville bara poängtera att det var inte meningen ifall det skapar någon prekär situation, då vilken medicin man använder är ens ensak.

MVH Heishi
Heishi

Anslöt: 2010-10-18

Återgå till Aspergare och vården

Logga in