Scans "minstaste"
62 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
alfapetsmamma skrev:Zombie skrev:
Fast du menade väl mâché, om det var papperstugget du tänkte på?
Nej, inte papperstugget/pysslet, utan salladen. Mycket riktigt blir ju accent på sista e:et som att nåt är tuggat, vilket låter lagom mysigt om sallad man köper i avsikt att själv tugga den. Men jag vill inte skriva mer till producenter om det och inte få svar eller få idiotsvar. Orka liksom.
Salladen kallas allt från vintersallad, vårklynne till Feldtsallad såg jag nu när jag googlade. Förutom mâche då, som den heter i Frankrike. Valerianella locusta på latin, om jag läst rätt.
Du kanske bara skojade förresten? Jag är för trött för att märka sånt nu märker jag (alltid nåt jag märker, bra det).
Nej, jag skojade inte. Jag visste inte att mâche kunde vara en sallad. Eller tydligen maché, på svenska, om man håller sig för fin för att säga vintersallad eller vårklynne, som jag inte heller kände till. Djävla posé*. Jo, jag blir lika irriterad som du.
------------------------
* Sägs också ofta fel på. Heter pose, svenskt uttal "pås".
Jag tror inte jag ser problemet här, trots att jag är inbiten språkpolis. Eller kanske just därför...
Jag har alltid uppmuntrat mina barn till att leka med språket. Vi har ett stort internt språk, och har haft ända sedan äldsta flickan började prata. Hennes vokabulär räckte inte till för att uttrycka vissa saker, så hon satte ihop egna ord av de uttryck, ljud och samband hon redan kunde.
Grejen är att barn _vet_ vad det egentligen heter (hur många föräldrar låter bli att rätta dem när de säger "fel"?) men barn är också lekfulla och kreativa. Att stenhårt gå in för att rätta dem OCH få dem att använda de "rätta" orden, dödar mycket av den kreativiteten och det förvånar mig därför inte att språkintresset inte är så stort rent generellt. Förvånar mig inte att kreativiteten krånglar heller.
Ska jag vara cynisk så vet jag mycket väl att scans grej bara handlar om att sälja. De hoppas att barnen ska tjata om produkten som tycks riktad till dem så att föräldrarna köper den, alternativt att föräldrarna ser den som "söt" och köper den.
Det hindrar dock inte det faktum att det finns en djupare diskussion att ha bakom allt det där. Om just barn, kreativitet och språk.
Jag har alltid uppmuntrat mina barn till att leka med språket. Vi har ett stort internt språk, och har haft ända sedan äldsta flickan började prata. Hennes vokabulär räckte inte till för att uttrycka vissa saker, så hon satte ihop egna ord av de uttryck, ljud och samband hon redan kunde.
Grejen är att barn _vet_ vad det egentligen heter (hur många föräldrar låter bli att rätta dem när de säger "fel"?) men barn är också lekfulla och kreativa. Att stenhårt gå in för att rätta dem OCH få dem att använda de "rätta" orden, dödar mycket av den kreativiteten och det förvånar mig därför inte att språkintresset inte är så stort rent generellt. Förvånar mig inte att kreativiteten krånglar heller.
Ska jag vara cynisk så vet jag mycket väl att scans grej bara handlar om att sälja. De hoppas att barnen ska tjata om produkten som tycks riktad till dem så att föräldrarna köper den, alternativt att föräldrarna ser den som "söt" och köper den.
Det hindrar dock inte det faktum att det finns en djupare diskussion att ha bakom allt det där. Om just barn, kreativitet och språk.
KrigarSjäl skrev:Men vad är det som är "kreativt" med infantilt språkbruk?
Det kreativa hade en del i ordets/ordens "födelse" och det kreativa triggas av att gränser suddas ut. Att regler tänjs eller bryts.
Visst kan man vara kreativ med de ord vi redan har till bruks, och alla tolvhundra grammatikregler som finns. Men man kan också vara kreativ utanför dessa ramar, och på den punkten är barn oslagbara.
Barnen vet att det inte heter "minstaste" men det hindrar dem inte från att använda ordet, eller uppfinna fler.
Jag pratar nu om "infaltilt språkbruk" i generella termar och inte i huvudsak som marknadsföring. I just ditt exempel är det tydligt att de vill locka till sig barn genom att spela på barnens kreativitet vad gäller språket.
Vidare och på temat "infantilt språk*: Jag vill protestera mot användandet av det nedsättande ordet "infantilt", alternativt mot att det används i nedsättande syfte. Jag har ett exempel på kreativitet och intelligens där resultatet blev vad du skulle kalla "infantilt språkbruk".
Min äldsta dotter sa sitt första ord när hon var 7 månader och 1 vecka gammal. När hon var runt 11 månader ville kunna hon tala om när hon ville ha välling, (med ord) men klarade inte av att forma ordet. Så vad gör hon?
Jo, på den tiden värmde vi vatten i micron innan vällingen tillagades. Micron plingade - något som hon härmade med ordet "bing".
Vid samma tidpunkt har hon också observerat sin pappa när han dricker något och uppmärksammat att han utbrister ett litet "ahhhh" när han tagit en klunk.
Så, flickan har ett "bing" för micron och ett "ahhh" för drycker. Hon slår alltså ihop dessa och vips uppstår ordet "bingahhhh" vilket då betyder "välling".
För andra låter "bingahh" som barnspråk, hittepå, etc. För mig är det ett bevis på en enorm kreativitet, förmåga att vilja göra sig förstådd och en häpnadsväckande insikt i intelligensen hos en 11 månader gammal bebis.
Ovanstående är bara ett av ett stort flertal exempel jag har - och då handlar det bara om två barn. Det är av den anledningen jag har väldigt svårt att låta människor komma undan med att se ned på barnens språk, oavsett vilket sammanhang det gäller. Barn är fantastiska.
Fick nyss svar.
Hej igen!
Att tänka utanför normer och ramar har väl definitivt med kreativitet att göra.
Med vänlig hälsning
Matforum
Hej igen!
Att tänka utanför normer och ramar har väl definitivt med kreativitet att göra.
Med vänlig hälsning
Matforum
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Re: Scans "minstaste"
*Sjunger Gunnar Turessons tonsättning av Vid vakten (mer känd som Flicka från Backafall) av Gabriel Jönsson*
Dikten utkom 1920, och jag tror säkert att poeten visste hur det skulle heta. Det är tillåtet för poeter (och även reklammakare) att vrida på orden. Det är ok att bryta mot reglerna, bara men känner till dem.
Luften är kryddad av tusende salvor,
men jag ger bort dem varendaste en
mot att få vandra bland Backafalls malvor
- allt medan månen går vakt över Hven
Dikten utkom 1920, och jag tror säkert att poeten visste hur det skulle heta. Det är tillåtet för poeter (och även reklammakare) att vrida på orden. Det är ok att bryta mot reglerna, bara men känner till dem.
En verkan av att folk läser allt mindre "avancerade" texter på svenska (utan på engelska istället; eller tar engelskan som norm även om de skulle läsa på svenska också) är ju att de aldrig möter former som varendaste och aldrig lär sig att skilja deras stilvalör från barnspråksformen minstaste. Eller flertalsformer som mirakler, utan hävdar att det bara kan heta flera mirakel. ***Borttaget*** och här tas det sistnämnda upp.)
Och sedan gör den allmänna ängslan att göra fel, bristen på nyfikenhet och driften att hellre begränsa än berika resten för att ta bort ännu en uttrycksnyans ur språket. Och ännu en...
Moderator mnordgren: tog bort en länk.
Och sedan gör den allmänna ängslan att göra fel, bristen på nyfikenhet och driften att hellre begränsa än berika resten för att ta bort ännu en uttrycksnyans ur språket. Och ännu en...
Moderator mnordgren: tog bort en länk.
mnordgren:
Det är inte tillåtet att länka till Privata avdelningen, även om man gör länken svårare att se genom att ersätta den med text. Eftersom det är viktigt att hålla på sekretessen får du en tillsägelse.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Det är inte tillåtet att länka till Privata avdelningen, även om man gör länken svårare att se genom att ersätta den med text. Eftersom det är viktigt att hålla på sekretessen får du en tillsägelse.
------------
Svammel, svammel...och länkande till tidigare trådar.
mnordgren:Det som gör att vi ser allvarligt på detta är att du med liknande formuleringar angripit samme forumist flera gånger tidigare och därefter blivit uppmanad att inte fortsätta med det. Här är du dock inne på samma linje som tidigare. Mönstret som det här inlägget är en del av är inte acceptabelt. Det behöver inte vara nåt problem med att kommentera hur folk uttrycker sig men det kan göras på ett mer respektfullt sätt.
Det här är en varning.
------------
Det här är en varning.
------------
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Ditt angrepp är anmält.
Jag har i över 3 år försökt förklara att ni två har olika kommunikationsstil och det är bara som det är. Ändå fortsätter du ge dig på Zombie om och om och om igen istället för att bara skita i att läsa hans inlägg om du inte fattar vad det står.
Nu får det fan vara nog!
Jag har i över 3 år försökt förklara att ni två har olika kommunikationsstil och det är bara som det är. Ändå fortsätter du ge dig på Zombie om och om och om igen istället för att bara skita i att läsa hans inlägg om du inte fattar vad det står.
Nu får det fan vara nog!
P.S. Nu kanske det var lite onödigt av Zombie att posta sin kommentar i just den här tråden, men man ska ändå inte behöva få skit så fort man skriver något alls för sitt normala sätt att uttrycka sig.
Iridia skrev:Ditt angrepp är anmält.
Nu får det fan vara nog!
Han angriper ju mig, indirekt och subtilt, mest hela tiden tycker jag. Gör han det får han tåla't.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Exempel? Om du känner dig angripen får du väl anmäla som alla andra.
I inlägget ovan försökte han bara ge en förklaring till varför många inte förmår skilja mellan språkligt korrekta men ovanliga ord eller böjningar och sådana som är rent barnspråk. Eftersom du läser mycket så finns ingen anledning att ta den förklaringen som ett angrepp på just dig.
I inlägget ovan försökte han bara ge en förklaring till varför många inte förmår skilja mellan språkligt korrekta men ovanliga ord eller böjningar och sådana som är rent barnspråk. Eftersom du läser mycket så finns ingen anledning att ta den förklaringen som ett angrepp på just dig.
KrigarSjäl skrev:Han angriper ju mig, indirekt och subtilt, mest hela tiden tycker jag. Gör han det får han tåla't.
Han angriper inte, han diskuterar. Kom med argument istället.
Bah, jag kommer scrolla förbi hans inlägg olästa.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-12-21 20:22:08, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Bra idé, borde du kommit på tidigare. Är det inte så att man nu kan göra inställningar så att man slipper se vissa medlemmars inlägg? Det skulle verkligen rekommenderas i det här fallet eftersom du ändå inte fattar vad han skriver.
Ignorefunktionen är nu tagen i bruk, för första gången.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Bra. Hoppas ändå du får en varning men nu kommer vi i alla fall slippa ditt eviga gnäll på Zombies skrivstil framledes.
Som gammal språkfascist och korrektur- och annonsansvarig på jobbet så tycker jag det är horribelt fult att medvetet lägga sig till med språkfel i reklamsyfte.
För det första är det tydligt att budskapet är riktat mot arbetarklass och lägre medelklass, som om företaget vill klappa dem på huvudet och göra en rolig grej av dåligt språk.
Man använder också ett medvetet barnspråk, för att få företaget - det är ju för sjutton Scan vi snackar om! - att verka snällt, ofarlig och familjärt. Jag är köttätare själv, och hymlar inte med mitt bristande medlidande beträffande slaktdjur, men det är något obehagligt över ett storföretag som gör allt för att verka hemkärt, närproducerande, lyckligt och ekologiskt ända ner i köttkvarnen.
Sammanfattningsvis så vill Scan ge ett intryck av vänlighet, barnkärhet, värme, familjeband och gör det genom att sänka sig till låg arbetarklassnivå, dvs. överklassens bild av arbetarklassens låga bildning och bristande språkbruk.
För det första är det tydligt att budskapet är riktat mot arbetarklass och lägre medelklass, som om företaget vill klappa dem på huvudet och göra en rolig grej av dåligt språk.
Man använder också ett medvetet barnspråk, för att få företaget - det är ju för sjutton Scan vi snackar om! - att verka snällt, ofarlig och familjärt. Jag är köttätare själv, och hymlar inte med mitt bristande medlidande beträffande slaktdjur, men det är något obehagligt över ett storföretag som gör allt för att verka hemkärt, närproducerande, lyckligt och ekologiskt ända ner i köttkvarnen.
Sammanfattningsvis så vill Scan ge ett intryck av vänlighet, barnkärhet, värme, familjeband och gör det genom att sänka sig till låg arbetarklassnivå, dvs. överklassens bild av arbetarklassens låga bildning och bristande språkbruk.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Hm, det var en mycket intressant analys! Hade jag inte alls tänkt på, men nu när du påpekar det så blir det ju helt uppenbart att du har rätt. *morrar åt Scan*
Kommer lägga mig vinn om att bojkotta deras produkter hädanefter. Inte för att jag så ofta brukar köpa dem ändå, men särskilt inte nu.
Kommer lägga mig vinn om att bojkotta deras produkter hädanefter. Inte för att jag så ofta brukar köpa dem ändå, men särskilt inte nu.