Hallucinationer med mera...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Hallucinationer med mera...

Inläggav Delfinen » 2011-01-14 22:14:30

Jag tar medicinerna Sertralin och Risperidon för hallucinationer och tvångstankar. Men Risperidon är ju för schizofreni. Har jag schzofreni? Jag fick diagnosen asperger syndrom men tänk om jag har nåt annat.
För jag har läst någonstans att asperger syndrom och schizofreni hör ihop. Är det så? Jag kunde verkligen fokusera förut på det special intresset jag hade, men nu kan jag inte fokusera så mycket på det tror jag. Jag fokuserar på fel saker. Tänker mycket negativt, låg själv känsla....
Delfinen

Anslöt: 2009-05-29

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-01-14 22:17:50

Hallucinationer ingår inte i Asperger, så det kan nog vara på grund av dem du får Risperidon. Schizofreni är ett väldigt brett begrepp. Har du någon diagnos på psykossjukdom eller liknande?
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Delfinen » 2011-01-14 22:22:07

Angelic Fruitcake skrev:Hallucinationer ingår inte i Asperger, så det kan nog vara på grund av dem du får Risperidon. Schizofreni är ett väldigt brett begrepp. Har du någon diagnos på psykossjukdom eller liknande?

Okej. Ja, det är därför jag tar dem.
Nej det har jag faktiskt inte fått sådan diagnos. Jag har nog asperger men ibland undrar jag om jag kanske har nåt mer vet ej vad. Hur så?
Delfinen

Inläggav Miche » 2011-01-14 22:56:21

Enligt FASS kan Risperidon även användas vid maniska perioder i samband med manodepressiv sjukdom.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Abbreviation » 2011-01-14 23:17:49

Risperdal används mot psykotiska symtom, både hos patienter med och utan schizofreni.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav MsTibbs » 2011-01-15 13:45:34

Abbreviation skrev:Risperdal används mot psykotiska symtom, både hos patienter med och utan schizofreni.

Exactemento. Det står oftast i bipacksedeln att man kan få medicinen för annat än det som nämns i sedeln, att man inte skall få panik ungefär. Risperdal används också i USA mot aggressiva autister, jag tror dock inte det används så i Sverige, men kanske, neuroleptika används ju för äldre dementa med skrikbeteende.

Jag har Zyprexa mot psykotiska symtom plus att jag fick just den neuroleptikan för den är bra som stämningsstabiliserande säger läkaren.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Delfinen » 2011-01-15 14:10:25

MsTibbs skrev:
Abbreviation skrev:Risperdal används mot psykotiska symtom, både hos patienter med och utan schizofreni.

Exactemento. Det står oftast i bipacksedeln att man kan få medicinen för annat än det som nämns i sedeln, att man inte skall få panik ungefär. Risperdal används också i USA mot aggressiva autister, jag tror dock inte det används så i Sverige, men kanske, neuroleptika används ju för äldre dementa med skrikbeteende.

Jag har Zyprexa mot psykotiska symtom plus att jag fick just den neuroleptikan för den är bra som stämningsstabiliserande säger läkaren.

Okej. Jag förstår. Jag fick medicinen Risperidon för att jag upplevde när jag skulle tillexempel skulle dansa själv i mitt rum. Vågade jag inte för jag upplevde figurer eller människor som inte fanns där att hindra mig från att dansa. Men tack vare medicinen försvann dom.
Delfinen

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in