Köpgalna barn (om reklamen mot barn)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Köpgalna barn (om reklamen mot barn)

Inläggav Alien » 2011-01-14 3:52:39

Såg litet av det: http://svtplay.se/v/2293840/dokumentarf ... galna_barn

Yttrandefriheten kräver att företagen ska ha rätt ha rikta reklam direkt mot försvarslösa barn.

En viktig grupp är tweenies, dvs de barn som är mellan (between) barn och tonåren. Och den nedre gränsen flyttas längre och längre neråt. Tjatfaktorn är stark. Och barnen översvämmas av reklam från alla håll. Det är förstås bra för företagen att få trogna kunder så tidigt.

Försöken i USA att skydda barn sköts i sank, kongressen vek sig för företagens påtryckningar. "Vi behöver ingen statlig förmyndare".

Reklamen lär också barn att bli konsumenter, att se lyckan som något som köps. Du är vad du har, vad du äger, vad du köper. Annars är du ingen.

Barnen studeras vetenskapligt, det är skillnad på en reklamfilm för 3-åringar mot 5-åringar t ex. Man studerar hur ofta de blinkar och vänder sig bort, idealet är att de ska bli så trollbundna att de inte ens blinkar. Man har också undersökt barn med magnetkamera för att se reaktionen direkt i hjärnan.

Detta är i sanning förförelse av barn. Även i skolan möts barn av reklam för läskedrycker och läskedrycksautomater. Inte konstigt att det blir en fetmaepidemi.

För tweens är reklamen alltid inriktad mot ena el andra könet. Flickor får lära sig att vara söta och sexiga, och att deras värde beror på hur de ser ut och vad de köper. Pojkarna får lära sig att de ska vara hårda, aggressiva och våldsamma. Och konflikter löses endast med våld.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Thurizas » 2011-01-14 12:15:33

Jag såg den här dokumentären igår och blev nedstämd i flera timmar efteråt.

Hur gör man som förälder för att säga nej? Och om man gör det finns det inte risk att barnet i fråga kan bli utstött av de andra barnen för att det inte har samma saker eller vet vad de andra pratar om?

Nu var dokumentären just för hur det ser ut i USA men hur lång tid tar det då innan detta sker i resten av Europa?

Jag ryser bara jag tänker på detta. Snart står MacDonalds för maten i skolorna och flickor på 4 år bär minikjolar och sminkar sig och kollar sminket i sina smartphones samtidigt som dom skickar bantningstips till varandra via sms i bildformat. Killarna leker wrestling och försöker såga av varandra benen och blir förvånade då dom får en tillsägelse att man inte får göra så. Barnen får gemensamt lära sig att lycka köps för pengar och att den som inte har det senaste är en "looser".

Framtiden ligger i barn som via media blivit zombies som tack vare oansvariga föräldrar och samhälle inte agerat i tid och gett barnen en chans att få tänka själva (?)

Detta ger mig en association till en film som heter Idiocracy.
http://www.imdb.com/title/tt0387808/
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Zombie » 2011-01-14 16:41:37

Textrutor ur programmets ingress:
Dokumentärfilmarna skrev:"Konsumentembryot börjar utvecklas under det första levnadsåret."

"Barnet påbörjar sin resa som konsument i småbarnsåren."

"Och det förtjänar absolut att då bemötas som konsument."

- James U. McNeal
pionjär inom marknadsföring riktad mot barn

Ser ut som något jag vill se.
Få se om jag orkar, vilket är en helt annan sak.

Finns gånger då jag tycker att låt oss dö ut ju förr desto hellre.
Att vi är en dålig djurart råder det ju i alla händelser ingen tvekan om.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Banzai » 2011-01-14 16:42:58

Zombie skrev:Finns gånger då jag tycker att låt oss dö ut ju förr desto hellre.
Att vi är en dålig djurart råder det ju i alla händelser ingen tvekan om.
+1
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav snuggelhund » 2011-01-14 22:51:05

Intressant dokumentär, om än deprimerande.

Framtiden är mörk, mycket mörk. Tänk att dessa personer växer upp och blir helt konsumenthjärndöda vuxna. :-)028
snuggelhund

Anslöt: 2010-07-16

Inläggav Savanten Svante » 2011-01-14 22:53:55

12 § Den som bland barn eller ungdom sprider en skrift, bild eller teknisk upptagning som genom sitt innehåll kan verka förråande eller eljest medföra allvarlig fara för de ungas sedliga fostran, döms för förledande av ungdom till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1444).

Använd lagen, eller ta bort den..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Miche » 2011-01-14 23:13:42

Savanten Svante skrev:12 § Den som bland barn eller ungdom sprider en skrift, bild eller teknisk upptagning som genom sitt innehåll kan verka förråande eller eljest medföra allvarlig fara för de ungas sedliga fostran, döms för förledande av ungdom till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1444).

Samtidigt som Högsta domstolen gör det i princip omöjligt att bli dömd för våldtäkt mot barn!

Vilket jävla land vi lever i... Fy fan!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Re: Köpgalna barn (om reklamen mot barn)

Inläggav rdos » 2011-01-15 0:39:26

Alien skrev:För tweens är reklamen alltid inriktad mot ena el andra könet. Flickor får lära sig att vara söta och sexiga, och att deras värde beror på hur de ser ut och vad de köper. Pojkarna får lära sig att de ska vara hårda, aggressiva och våldsamma. Och konflikter löses med endast våld.

Det borde vara dödsstraff på att sprida sådan smörja.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Alien » 2011-01-15 1:22:40

Thurizas skrev:Jag såg den här dokumentären igår och blev nedstämd i flera timmar efteråt.

Hur gör man som förälder för att säga nej? Och om man gör det finns det inte risk att barnet i fråga kan bli utstött av de andra barnen för att det inte har samma saker eller vet vad de andra pratar om?

Nu var dokumentären just för hur det ser ut i USA men hur lång tid tar det då innan detta sker i resten av Europa?

Jag ryser bara jag tänker på detta. Snart står Mac Donalds för maten i skolorna och flickor på 4 år bär minikjolar och sminkar sig och kollar sminket i sina smartphones samtidigt som dom skickar bantningstips till varandra via sms i bildformat. Killarna leker wrestling och försöker såga av varandra benen och blir förvånade då dom får en tillsägelse att man inte får göra så. Barnen får gemensamt lära sig att lycka köps för pengar och att den som inte har det senaste är en "looser".

Framtiden ligger i barn som via media blivit zombies som tack vare oansvariga föräldrar och samhälle inte agerat i tid och gett barnen en chans att få tänka själva (?)

Detta ger mig en association till en film som heter Idiocracy .

Kanal 3 och 5 lyder inte under svensk lag, vet inte vad England har för lagar. Men nuförtiden kommer den mesta reklamen via internet (även över mobilen), så den sprids över hela världen.

Föräldrar kan visserligen vara okunniga och aningslösa. Å andra sidan kan de inte övervaka sina barn 24/7.

Som de sa i filmen, nästa generation kommer att bli ännu värre att konsumera. Dåliga nyheter för miljön och allt levande.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Zombie » 2011-01-15 1:30:00

Det kommer dessutom att mångdubbla katastrofen när oljan börjar bli knapp och så vidare. Dels på grund av folks konsumtions- lika med levnadsvanor, dels för att de kommer att vara ännu sämre rustade mentalt att ställa om än vad vi som är vuxna nu redan är.

Bland mycket annat ser jag inte den principiella skillnaden mellan våldtäkt och företagens sätt att missbruka barnens övergångsobjekt (snuttedjur och så vidare) till att sälja prylar och hjärntvätta dem till lojalitet. (Snuttedjuren kommer från filmer de har sett och utnyttjas till att göra reklam för hela leksaks- och godisindustrin runt filmerna.)

Jag ser nog överhuvudtaget inte den principiella skillnaden mellan sådant här och pedofili. Eller det scientologerna sysslar med. Att avsiktligt med iskall beräkning och total egennytta utnyttja omogna människors omognad och godtrogenhet. Som att krossa spädbarnets leende med en hammare.

Jag kan inte se hur det inte skulle få liknande effekter.

Det här, som amerikanska kongressen (var det 1982?) öppnade slussportarna för det här genom att uttryckligen ta ifrån det svaga konsumentskydd som fanns rätten att befatta sig med reklam riktad till barn. Med argumentet "vi behöver inga förmyndare". "Vi?" Jo, uppenbarligen borde ni också omyndigförklaras, eller varför gör ni inte barnen till myndiga medborgare samtidigt som ni ställer kravet på dem att de ska kunna motstå minst samma tryck som utövas på vuxna?
Zombie

Inläggav Zombie » 2011-01-15 1:55:48

Zombie skrev:Jag ser nog överhuvudtaget inte den principiella skillnaden mellan sådant här och pedofili.

Utövad pedofili, av en person utan relevant grad av förståndshandikapp, alltså. Bäst att påpeka efter allt råkurr här.
Zombie

Inläggav Thurizas » 2011-01-15 11:53:23

Alien skrev:
Thurizas skrev:Jag såg den här dokumentären igår och blev nedstämd i flera timmar efteråt.

---

Detta ger mig en association till en film som heter Idiocracy .

Kanal 3 och 5 lyder inte under svensk lag, vet inte vad England har för lagar. Men nuförtiden kommer den mesta reklamen via internet (även över mobilen), så den sprids över hela världen.

Föräldrar kan visserligen vara okunniga och aningslösa. Å andra sidan kan de inte övervaka sina barn 24/7.

Som de sa i filmen, nästa generation kommer att bli ännu värre att konsumera. Dåliga nyheter för miljön och allt levande.

Jag har inte dessa kanaler så jag har nog varit lyckligt omedveten om vad för reklam som visas där. MEN ! riktig hemsk reklam direkt riktade till barn finns på Disney channel, Disney XD och playhouse Disney.. Cartoon network med fler. Detta har jag sett då jag varit hos min Mor som har en Viasat box. Min lillasyster ung nog att kunna vara min egen unge har sett mycket på dessa kanaler och hon är ledsamt nog rätt påverkad av det hon sett på tv och vill ha förstås. Hon har även lite svårt att koncentrera sig märker jag då vi pysslar. Men hennes vänner är ofta ännu värre på att koncentrera sig. :(

Jag följde med till skolan en dag innan julen och dom hade till och med baserat sin julkalender på leksaker ur reklamtidningar! :shock:
Kanske jag som är jävligt gameldags men så gjorde inte vi i alla fall i den åldern. Och jag gick nu till samma skola jag själv gått på.

Så vi är kanske närmare denna verklighet än vad jag först ville medge för mig själv. :cry:
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Miche » 2011-01-15 12:40:35

Thurizas skrev:Jag följde med till skolan en dag innan julen och dom hade till och med baserat sin julkalender på leksaker ur reklamtidningar! :shock:

Även Bolibompa kör reklam till barn, de köper in serier (ex. Byggare Bob) där det finns massor av leksaker att köpa till, t.o.m. Björnes Magasin (egenproducerat) som borde vara helt utan kommers finns att köpa i leksaksaffärerna, även Bolibompadraken finns i butikerna.

T.o.m. på den "gamla goda tiden" kommersialiserades Anita och Televinken och Beppes godnattstund.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in