Scans "minstaste"
62 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Scans "minstaste"
Såg en annons från Scan där de formulerar sig mina minstaste köttbullar.
Eftersom jag är vän av ordning mailade jag dem och frågade varför man begår denna infantila svenska. Svaret jag fick lyder
Hej!
De som utformade produkten tyckte att det var ett roligt ord och att ville prata på barns språk. Vi uppmuntrar till lek och kreativitet!
Med vänlig hälsning
Matforum
Vad nu kreativitet har med felaktig grammatik att göra återstår att se. Frågade nyss.
Eftersom jag är vän av ordning mailade jag dem och frågade varför man begår denna infantila svenska. Svaret jag fick lyder
Hej!
De som utformade produkten tyckte att det var ett roligt ord och att ville prata på barns språk. Vi uppmuntrar till lek och kreativitet!
Med vänlig hälsning
Matforum
Vad nu kreativitet har med felaktig grammatik att göra återstår att se. Frågade nyss.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Om produkten är avsedd för barn är det säkert ett bra marknadsföringsknep att använda barnspråk. Barn övergeneraliserar grammatiska regler tills de har lärt sig de oregelbundna orden.
Vad gäller "jos" ska vi nog vara tacksamma för utvecklingen. Den främsta anledningen till att engelska språkets stavning är så svår är för att den motsvarar uttalet för ett par hundra år sen. När uttalet förändrades vägrade konservativa bokmaskar att låta stavningen följa efter, så nu sitter de där med en stavning som inte är logisk för fem öre.
Länge leve utvecklingen! Utan den skulle svenskan aldrig överleva med så få talare.
MVH
Språkgeneralen... jag menar -liberalen
Vad gäller "jos" ska vi nog vara tacksamma för utvecklingen. Den främsta anledningen till att engelska språkets stavning är så svår är för att den motsvarar uttalet för ett par hundra år sen. När uttalet förändrades vägrade konservativa bokmaskar att låta stavningen följa efter, så nu sitter de där med en stavning som inte är logisk för fem öre.
Länge leve utvecklingen! Utan den skulle svenskan aldrig överleva med så få talare.
MVH
Språkgeneralen... jag menar -liberalen
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Det får mig att tänka på Billys pannkakor med äpplesylt. Äppelsylt för bövelen!
Fast jag försöker att inte hetsa upp mig och skriva till dem, det känns som kontrollneuros att försöka kontrollera nåt man behärskar och få lugn genom det. Fast man inte kan, för världen är full av felskrivare, felstavare, felsyftare osv, har alltid varit det och kommer alltid att vara det. Så jag försöker att hålla det till att morra för mig själv och dissa den produkten.
Fast jag försöker att inte hetsa upp mig och skriva till dem, det känns som kontrollneuros att försöka kontrollera nåt man behärskar och få lugn genom det. Fast man inte kan, för världen är full av felskrivare, felstavare, felsyftare osv, har alltid varit det och kommer alltid att vara det. Så jag försöker att hålla det till att morra för mig själv och dissa den produkten.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Äpplesylt är regional skånsk högsvenska, som först med de senaste generationernas förfall i allmänbildningen har börjat anses fel av smakdiktatorerna norröver. Precis som konstruktionen Där går de nere och neutrala pluraler utan -n, just nu kommer jag förstås inte på någon.
OnT tycker jag vi har storare proglem med både språk och reklam än att slå ner på grammatiken när den gör sig till med litet barnspråk.
OnT tycker jag vi har storare proglem med både språk och reklam än att slå ner på grammatiken när den gör sig till med litet barnspråk.
Senast redigerad av Zombie 2011-01-13 23:32:26, redigerad totalt 2 gånger.
Och maché, när det heter mâche. Kan man inte accenterna så kan man väl skippa dem? Fast de vet väl inte att de inte vet.
Och Zombie, kallar du mig smakdiktator vavava?
Och Zombie, kallar du mig smakdiktator vavava?
- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:Och maché, när det heter mâche. Kan man inte accenterna så kan man väl skippa dem? Fast de vet väl inte att de inte vet.
Nä. Man brukar inte veta det. Men visst är det irriterande så länge det inte är man själv som ertappas.
alfapetsmamma skrev:Och Zombie, kallar du mig smakdiktator vavava?
(Slå mig inte, det händer mig också .)
Fast du menade väl mâché, om det var papperstugget du tänkte på?
alfapetsmamma skrev:Det får mig att tänka på Billys pannkakor med äpplesylt. Äppelsylt för bövelen!
Men ni har ju fel bägge två; det heter ju faktiskt lingonsylt.
Zombie skrev:Äpplesylt är regional skånsk högsvenska, som först med de senaste generationernas förfall i allmänbildningen har börjat anses fel av smakdiktatorerna norröver. Precis som konstruktionen Där går de nere och neutrala pluraler utan -n, just nu kommer jag förstås inte på någon.
(jag blir osäker - är mitt inlägg verkligen komiskt?)
Kreativitet är inte lika med infantilitet och imbeciller har aldrig någonsin lett utvecklingen framåt.
Jag tycker inte det är det minsta "gulligt" att storföretag medvetet infantiliserar sig själva för att nå tänkta nya målgrupper. Jag har också svårt att se att det är dagisbarn som dikterar familjens matinköp och det på språkliga grunder.
Borde inte vuxenvärlden föregå som exempel och ge kunskap snarare än att sänka sig till barns nivå?
Det här handlar inte bara om enstaka skrivfel, jag tycker att det råder en infantiliseringstrend i det offentliga rummet och det förstår jag inte varför man skulle uppmuntra.
Jag tycker inte det är det minsta "gulligt" att storföretag medvetet infantiliserar sig själva för att nå tänkta nya målgrupper. Jag har också svårt att se att det är dagisbarn som dikterar familjens matinköp och det på språkliga grunder.
Borde inte vuxenvärlden föregå som exempel och ge kunskap snarare än att sänka sig till barns nivå?
Det här handlar inte bara om enstaka skrivfel, jag tycker att det råder en infantiliseringstrend i det offentliga rummet och det förstår jag inte varför man skulle uppmuntra.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Marknadsföring har allt att göra med att rikta sig mot de presumtiva konsumenter som är enklast att påverka... På sätt och vis är den här tråden en del av marknadsföringen; den skapar debatt.
Fundera över vilka varor som du håller högt och säg hur många av dem du har varit trogen sedan du var liten.
Fundera över vilka varor som du håller högt och säg hur många av dem du har varit trogen sedan du var liten.
Barn är en extermt viktig grupp att marknadsföra gentemot, dels påverkar de faktiskt inköpen oftare än många tror, dels så fortsätter de gärna att handla samma produkter när de får egna pengar och blir vuxna.
Det är med andra ord väldigt lönsamt att rikta sig mot barnen (vilket idag är förbjudet, men genom att använda sig av diverse trick så som infantilt språk, viss design på förpackningar osv så kringgår man reglerna).
Det är med andra ord väldigt lönsamt att rikta sig mot barnen (vilket idag är förbjudet, men genom att använda sig av diverse trick så som infantilt språk, viss design på förpackningar osv så kringgår man reglerna).
Jag tror nog reklamen riktar sig till föräldrarna och inte barnen. Genom att använda ett barnsligt språk appellerar man till deras föräldrainstinkter och får dem att knyta an till produkten.
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Zombie skrev:
Fast du menade väl mâché, om det var papperstugget du tänkte på?
Nej, inte papperstugget/pysslet, utan salladen. Mycket riktigt blir ju accent på sista e:et som att nåt är tuggat, vilket låter lagom mysigt om sallad man köper i avsikt att själv tugga den. Men jag vill inte skriva mer till producenter om det och inte få svar eller få idiotsvar. Orka liksom.
Salladen kallas allt från vintersallad, vårklynne till Feldtsallad såg jag nu när jag googlade. Förutom mâche då, som den heter i Frankrike. Valerianella locusta på latin, om jag läst rätt.
Du kanske bara skojade förresten? Jag är för trött för att märka sånt nu märker jag (alltid nåt jag märker, bra det).
- alfapetsmamma