Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Richard » 2011-01-06 16:00:10

Jag tycker Theralen är absolut bäst!

Jag har provat alla sömnmedel på marknaden, utom Halcion (triazolam) och Sonata (zaleplon). Men Theralen slår tom. Flunitrazepam. Iof. blir man lite seg dagen efter, men det går över efter en kopp kaffe. Sen har jag haft Nozinan också, men på dem blev jag bara trött på ett obehagligt sätt.

EDIT: Iof. tar jag Iktorivil o Haldol också på kvällen, det är inte direkt några sömnmediciner, men de bidrar till att man blir lite sänkt iaf.
Richard
 
Inlägg: 3731
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Inläggav MsTibbs » 2011-01-06 16:41:11

Jag tar bla Zyprexa på kvällen klockan 20, fått bättre sömnmönster av det. Annars lägger jag till olika mixar av Atarax, Theralen, Imovane och Sobril. Finge jag bara ha en enda medicin resten av mitt liv skulle jag välja Theralen, den är både lugnande, sömngivande och antipsykotisk (om än mycket mild).
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav snuggelhund » 2011-01-08 0:24:43

Jag tar Theralen 30 mg när jag sover hemma och de fungerar sådär, det är svårt att somna på dem, men det hade väl varit ännu värre utan...

Nu spenderar jag en hel del tid hemma hos mina föräldrar också om veckorna pga jag mår så jävla dåligt psykiskt och de nätterna behöver jag inte ta några tabletter, där kan jag koppla av på ett annat sätt.

Jag har innan tagit zolpidem som insomningstabletter, men fick hemsk ångest av dem under dagtid, vilket är jävligt synd eftersom de funkar utmärkt att somna på. :cry:
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav snuggelhund » 2011-01-08 0:34:03

Moggy skrev:Var det meningen att Imovane skulle vara bra? Fick såna, men tycker inte dom var speciellt bra.


Dom funkade väl hyggligt de första dagarna men sen somnar jag inte mycket bättre på dom än utan. Dessutom vaknar jag mitt i natten i nån slags halvvaket tillstånd mellan dröm och vakenhet utan att kunna somna om.


Du kanske ska göra uppehåll med dem emellanåt, ta dem i några nätter på rad för att sedan göra en natts uppehåll ?

Jag hade samma problem när jag tog zolpidem flera dagar på raken, kroppen vande sig väldigt snabbt.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Debbido » 2011-01-08 18:04:28

Jag kan inte sova, bara dvala, Lyrica-dvala. Mina Stilnoct var slut, receptet alltså - och så var det STORhelg igen. Så, vad göra? Jo, jag får vara vaken ett par dygn och sedan tuppar jag av några timmar.

Har ätit sömntabletter i 30 år pga värk så det klart att effeken har släppt, men utan dem somnar jag inte alls och då gör det ont i hjärtat.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Moggy » 2011-01-08 19:10:00

snuggelhund skrev:Du kanske ska göra uppehåll med dem emellanåt, ta dem i några nätter på rad för att sedan göra en natts uppehåll ?

Jag hade samma problem när jag tog zolpidem flera dagar på raken, kroppen vande sig väldigt snabbt.



Jo. Fast dom sa att jag skulle ta det varje dag för att få in rutiner med att sova...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav ford » 2011-01-08 19:20:04

Det finns faktiskt en metod som är lite tabu att prata om, men som är garanterat drogfri och som får de allra flesta att somna.

Kan göras med eller utan partner, om man så säger... :wink:

OBS: seriöst och anledningen till att jag skriver detta, som faktiskt är lite tabu att snacka om är att jag reagerar på att det är så många här som använder olika former av psykofarmaka. Tänker inte skriva mer om detta, men förhoppningsvis har jag ändå väckt en tanke...
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Stainless » 2011-01-08 19:45:57

Jag använde Theralendroppar ca två timmar innan jag skulle gå och lägga mig, men man blir så seg dagen efter att jag slutat med det. Precis som många andra har skrivit är det så mycket man tänker på när man väl lägger sig i sängen och ska sova. Jag har hört att tabletterna fungerar sämre än dropparna, men jag har ingen egen erfarenhet av det. 1ml flytande Theralen knockar mig i alla fall totalt.

Imovane tycker jag är ganska bra eftersom mitt problem oftast är att jag inte kan somna. Man kan också kombinera imovane och propavan, det har jag aldrig provat själv men har vänner som är nöjda med den kombinationen.

Den tabubelagda metoden stödjer jag :) Speciellt med en partner då det oftast är lite mer uttröttande så att säga :wink:
Stainless
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2010-08-23

Inläggav sugrövmanövern » 2011-01-09 15:18:24

Den tabubelagda metoden sabbar ju verkligen sömnen, jag kan inte somna med nedgrisad fitta. Då måste man in i badrummet, tvaga sitt sköte, full belysning och vips, klarvaken.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav MsTibbs » 2011-01-09 20:53:13

Vad har ni för dosering av Theralen? 30mg tycker jag verkar lite (vet att de finns i 5mg tabletter), själv tar jag 80mg droppar och tycker inte det är så mycket, har tagit upp till 8ml (640mg) men det tyckte läkaren jag inte skulle... :oops:
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav snuggelhund » 2011-01-10 22:42:45

MsTibbs skrev:Vad har ni för dosering av Theralen? 30mg tycker jag verkar lite (vet att de finns i 5mg tabletter), själv tar jag 80mg droppar och tycker inte det är så mycket, har tagit upp till 8ml (640mg) men det tyckte läkaren jag inte skulle... :oops:


Jag har som mest tagit 50 mg en gång dvs tio 5mg tabletter. men jag tyckte inte att det gjorde någon skillnad mot att ta 30 mg..märkligt nog.

Hur tycker du att dropparna fungerar ?
Om jag förstått det rätt ska de vara mer effektiva än pillren, även vid samma dos ?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav T-Kaninen » 2011-01-11 4:55:16

Har sömnproblem som i att det kan ta 5timmar innan jag somnar, men då sover jag tills jag ska upp (ca 3timmar senare) eller så somnar jag i tid som igår (23.00 kanske inte är i tid men bättre än vanligt) men så vaknar jag som inatt vid ett och är vaken. Försökt sova från ett nu men vart riktigt klarvaken. Dock lite ont i ögonen. Blev så sjukt rastlös att jag gick upp istället för att tänka på allt så gick till datorn och sökte på detta om sömnmedicin.

Min psykolog har pratat om Circadin/Melatonin men jag kom på nyss att den kommer jag inte kunna ta då min flickvän tar den och på bipacksedeln så står det att en bi effekt är att man kan få bältros. Visst, det i sig är väl inte farligt förutom att jag inte tål vaccinet mot MPR då jag får sjukt mycket blåmärken över hela kroppen även om dosen är en tiondel av vad som skall vara och utspätt 10gånger med vatten.

Så den sömnmedicinen vill jag inte ta pga risken.

Men jag måste ha någon hjälp då jag inte kunnat sova ordentligt på ca 8år utan bara haft en genomsnittlig sömn på 3timmar/natt. Om det inte är på dagen för då kan jag sova ca 12timmar sträck. Lite skumt tycker jag. Men det är då bara ifall min flickvän sover över hos mig och vi har lite kul innan, haha.

Någon som vet något bra hjälpmedel för mig som har svårt att somna och kan vakna mitt i natten och vara vaken? Funderar på kedjetäcke men är inte helt säker på det då jag har vissa krav på täcken och sådant. Klarar inte av att ligga på något sätt så jag har en kroppsdel liggandes mot en annan, dvs hud mot hud och då måste ha antingen täcket imellan eller ligga som en stjärna. Det täcket jag har nu är för övrigt 220x230cm då jag är ca 2meter lång..
T-Kaninen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2010-11-25
Ort: Stockholm

Inläggav AAA » 2011-01-11 9:19:26

Nja, den tabubelagda metoden funkar på min sambo men sannerligen inte på mig (jag är killen). Hon går upp och kör en hortvätt och somnar snabbt som attan... Att bara säga "Där hängde du inte med!" och rulla över på den torra sidan funkar alltså inte för mig.

Mer allvarsamt, blir piggare efter än innan. Varmt och omständigt blir det och jag lägger mig sällan tidigare än sju timmar innan jag ska upp.

Melatonin funkade, blev dock som en Zombie dagen efter av dem. Preparat som går att missbruka testade jag mest när jag missbrukade och då tog jag sällan föreskriven mängd. Tyckte inte de funkade att sova på då (men gillade antagligen effekten).

Har T-Kaninen testat kaffe? Jag dricker kaffe innan jag ska sova eller om jag inte kan sova. Min dotter med.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2011-01-11 9:21:46

Det är intressant att när jag var mindre gammal kunde jag inte somna om jag låg och tänkte på sex. Nu somnar jag snabbt och behagligt om jag tänker på sex :-D (Snacka om gubbtecken!)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Glimma » 2011-01-11 13:06:48

Attarax funkar bra & är inte vanebildande & man blir inte så beroende av dem heller. Iaf inte jag!
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav MsTibbs » 2011-01-11 14:43:24

snuggelhund skrev:
MsTibbs skrev:Vad har ni för dosering av Theralen? 30mg tycker jag verkar lite (vet att de finns i 5mg tabletter), själv tar jag 80mg droppar och tycker inte det är så mycket, har tagit upp till 8ml (640mg) men det tyckte läkaren jag inte skulle... :oops:


Jag har som mest tagit 50 mg en gång dvs tio 5mg tabletter. men jag tyckte inte att det gjorde någon skillnad mot att ta 30 mg..märkligt nog.

Hur tycker du att dropparna fungerar ?
Om jag förstått det rätt ska de vara mer effektiva än pillren, även vid samma dos ?


Skillnaden är att dropparna börjar verka snabbare än tabletterna. Hur stor skillnaden är tidsmässigt vet jag inte.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav snuggelhund » 2011-01-11 21:10:55

Glimma skrev:Attarax funkar bra & är inte vanebildande & man blir inte så beroende av dem heller. Iaf inte jag!


Glad att atarax fungerar för dig. För min del däremot är det som att ta sockerpiller, tyvärr. :(
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav snuggelhund » 2011-01-11 21:12:35

MsTibbs skrev:
snuggelhund skrev:
MsTibbs skrev:Vad har ni för dosering av Theralen? 30mg tycker jag verkar lite (vet att de finns i 5mg tabletter), själv tar jag 80mg droppar och tycker inte det är så mycket, har tagit upp till 8ml (640mg) men det tyckte läkaren jag inte skulle... :oops:


Jag har som mest tagit 50 mg en gång dvs tio 5mg tabletter. men jag tyckte inte att det gjorde någon skillnad mot att ta 30 mg..märkligt nog.

Hur tycker du att dropparna fungerar ?
Om jag förstått det rätt ska de vara mer effektiva än pillren, även vid samma dos ?


Skillnaden är att dropparna börjar verka snabbare än tabletterna. Hur stor skillnaden är tidsmässigt vet jag inte.


Ok. Ska nog kontakta psyk. öppenvården för att prova dropparna istället.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Richard » 2011-01-13 18:06:56

MsTibbs skrev:Vad har ni för dosering av Theralen? 30mg tycker jag verkar lite (vet att de finns i 5mg tabletter), själv tar jag 80mg droppar och tycker inte det är så mycket, har tagit upp till 8ml (640mg) men det tyckte läkaren jag inte skulle... :oops:

Min läkare har sagt att jag kan ta upp till 2 ml, dvs. 80 mg. Men han skriver ut en flaska med 6 veckors intervall, så det räcker inte ens till 1,5 ml. Ska ta upp det med honom på måndag.
Richard
 
Inlägg: 3731
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Inläggav Klar » 2011-01-13 20:56:38

Finns det någon tablett som man inte blir trött av dagen efter?
Klar
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2009-07-17
Ort: Västra Götaland

Inläggav snuggelhund » 2011-01-14 21:18:09

Klar skrev:Finns det någon tablett som man inte blir trött av dagen efter?


Stilnoct(zolpidem) och imovane(zopiklon) ska det inte vara speciellt vanligt att bli trött av dagen efter. ( Men som allt annat kan det säkert vara individuellt)
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Moggy » 2011-01-14 21:52:22

Jag fick Zolpidem nu, sen jag gnällde lite på att jag inte tyckte Imovane funkade.

När jag fick Imovane så fick jag välja mellan 5mg och 7.5mg. Jag trodde dom var rätt starka så jag tog 5mg. Sen när jag sa att jag tyckte att dom inte funkade speciellt bra så tyckte dom att 5 mg var låg dos och att jag mycket väl kunde ta 2 st.

Men nu fick jag iaf Zolpedem 10mg. Trodde dom var rätt svåra att få ut... Men jag tycker inte dom funkade heller, låg vaken länge även efter en sån.

Faktum är att Valeriana har funkat bra på mig, sov nice när jag åt såna. Ska nog köpa såna igen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav csharp » 2011-01-14 23:54:40

Vilka är det som skriver ut era sömntabletter?

Jag har haft sömnproblem nu i över ett halvår och fick atarax och propavan som inte funkat alls och dessutom har jag verkligen försökt med att lägga sig i tid och mat och motion men inget har hjälpt.

Jag har sagt detta på alla mina besök hos husläkaren men de vägrar skriva ut några tabletter och inte ens för tex en vecka pga "man kan bli beroende".
:shock:
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav snuggelhund » 2011-01-15 0:04:13

csharp skrev:Vilka är det som skriver ut era sömntabletter?

Jag har haft sömnproblem nu i över ett halvår och fick atarax och propavan som inte funkat alls och dessutom har jag verkligen försökt med att lägga sig i tid och mat och motion men inget har hjälpt.

Jag har sagt detta på alla mina besök hos husläkaren men de vägrar skriva ut några tabletter och inte ens för tex en vecka pga "man kan bli beroende".
:shock:


Zolpidemen som jag har är min mormors recept, som min mamma med fullmakt hämtat ut (givetvis med min mormors godkännande.)

Uppenbart olagligt, men vad gör man inte när man är desperat och inte sovit på två nätter, och ens läkare inte går att få tag på... :twisted:

I ditt fall tycker jag att du ska skaffa en annan läkarkontakt, det som jag läst till mig på nätet är att läkarna alltid skriver ut de milda preparaten först och sedan när det inte funkar så kan man ev. få bensoanaloger såsom zolpidem och imovan utskrivna.

Märkligt att du efter ett halvår när du nu prövat olika metoder och milda sömnmediciner inte kan få något annat utskrivet !!!

Det är inte så att du är väldigt ung eller har missbrukat tidigare ?
Då kan läkarna nog vara jävligt snåla med utskrivningen av dylika preparat.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Återgå till Aspergare och vården



Logga in