Gamla skivor att ladda hem som MP3

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Gamla skivor att ladda hem som MP3

Inläggav Miche » 2011-01-13 14:28:09

En fullständigt odesignad sajt med en musikskatt utöver det vanliga, mest 78-varvare.
http://78records.cdbpdx.com/
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2011-01-13 16:01:32

Något för Bror Duktig, kanske? ;-)
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav barracuber » 2011-01-13 16:42:03

OK att jag norpar tråden, Miche? Säg till om det inte går för sig ;)

Jag håller faktiskt just på att leta efter liknande sajter där man kan ladda hem skivor hyfsat billigt. Jag är sällan intresserad av omslagen utan musiken är grejen för mig.

Har hittills haft min musiksamling utspridd på hundratals LP-skivor och CD-skivor samt som digitala filer (liggande ganska oorganiserat på flera olika hårddiskar). Har blivit förälskad i mac-programmet iTunes och har börjat organisera upp samlingen - på en månad har jag hunnit organisera upp drygt 700 album! :) Är allätare så det blir en hel del!

Jag samlar mest artister men även grupper. Laddar hem mycket gratis från nätet för att komplettera upp. Men allting finns ju inte på nätet. Då börjar man fundera på att handla musiken på nätet.

Man kan handla på iTunes Store men det är rätt dyrt. 81 spänn för en skiva jag letar efter från 1982 (visserligen remastered 2010).

Hittade en sajt som heter legalsounds.com. Där kostade samma skiva 0,81 dollar. Detta för hela albumet alltså, med en bitrate på 320 kbps enligt sajten! (Såg att andra skivor hade lägre bitrate, ner mot 192 till och med, har inte kollat upp vilken bitrate iTunes Store har).

Läste lite om villkoren på legalsounds. En stor nackdel är att man måste "deponera" minst 25 dollar :( Så är det inte på iTunes STore. När jag reggade mig där var jag tvungen att ange mitt kortnummer - dock dras inga pengar så länge man inte handlar! :)

Jag undrar om någon känner till något mer om legalsounds. Jag vet att den är baserad i Ryssland :roll:

Har någon fler tips på sajter där man kan köpa musik? Gärna äldre, sällsynt och udda musik.

Är detta ok, Miche? Eller ska jag skapa egen tråd?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Miche » 2011-01-13 17:27:16

barracuber skrev:Något för Bror Duktig, kanske? ;-)

Det var BD jag tänkte på när jag läste om det i NyTeknik...

barracuber skrev:OK att jag norpar tråden, Miche? Säg till om det inte går för sig ;)

Det är helt ok!

Du skriver ju om trådens rubrik!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav emer2 » 2011-01-13 23:04:15

Me like! 8)
emer2

Anslöt: 2010-10-24

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in