Fick min asperger diagnos idag.
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Fick min asperger diagnos idag.
Jag postade ett inlägg om mina funderingar ett tag sen här på aspergerforum och la också ut att jag fick tid för en utredning ett tag sen.
Idag fick jag veta resultatet vilket var "Aspergers syndrom", fick massa papper från bup och information men ändå känner man sig sjukt vilsen?
Jag bor endast med min mamma och hon visar inget stöd, utan det blir att vi bråkar igen och man känner sig sjukt ensam. Har blivit tipsad om att gå till unga vuxna men kan för bövelen då inte hitta någon som helst länk som kan ta mig till deras sida - är det någon som vet om det finns någon länk?
Allting är fortfarande väldigt nytt för mig och det kändes ganska okej ända tills jag bråkade med mamma. Jag fyllde 18 för runt en vecka sen.
Har någon koll på LSS till exempel? Kunde hitta både LSS sida och unga vuxna men helt plötsligt kan jag inte hitta någon av dem. Är det bara jag som är vimsig?
Är det någon som vet hur det är med något som kallas aktivitetsstöd tror jag? Fick höra om det på mötet idag men är ganska osäker på vad det är och om man ens kan söka det?
Tacksam för svar!
Idag fick jag veta resultatet vilket var "Aspergers syndrom", fick massa papper från bup och information men ändå känner man sig sjukt vilsen?
Jag bor endast med min mamma och hon visar inget stöd, utan det blir att vi bråkar igen och man känner sig sjukt ensam. Har blivit tipsad om att gå till unga vuxna men kan för bövelen då inte hitta någon som helst länk som kan ta mig till deras sida - är det någon som vet om det finns någon länk?
Allting är fortfarande väldigt nytt för mig och det kändes ganska okej ända tills jag bråkade med mamma. Jag fyllde 18 för runt en vecka sen.
Har någon koll på LSS till exempel? Kunde hitta både LSS sida och unga vuxna men helt plötsligt kan jag inte hitta någon av dem. Är det bara jag som är vimsig?
Är det någon som vet hur det är med något som kallas aktivitetsstöd tror jag? Fick höra om det på mötet idag men är ganska osäker på vad det är och om man ens kan söka det?
Tacksam för svar!
Om aktivitetsersättning
http://www.forsakringskassan.se/nav/84c ... 97ba35afb5
Om LSS (lättare om man får reda på vart du bor)
http://www.socialstyrelsen.se/regelverk ... etillvissa
Om unga vuxna kan jag inte skicka nån länk för det beror på vart du bor det med.
http://www.forsakringskassan.se/nav/84c ... 97ba35afb5
Om LSS (lättare om man får reda på vart du bor)
http://www.socialstyrelsen.se/regelverk ... etillvissa
Om unga vuxna kan jag inte skicka nån länk för det beror på vart du bor det med.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Tack så mycket.
Jag bor i Vällingby kommun, men jag har nära till Spånga och Sundbyberg också.
Jag är väldigt osäker på vad aktivitetsersättning/stöd är för något. Min psykolog på bup talade nämligen om att jag har rätt till något form utav stöd, även om jag går i skolan som jag kan söka och få? Det förvirrade mig jättemycket då min mamma säger det motsatta - alltså, att man inte kan få något sådant stöd utan att det är som en pension, man får endast såna pengar om man inte jobbar.
På bup sade dem att de skulle kolla up om de kan skriva in mig på ett sånt där center, då jag är 18 nu och de inte riktigt visste om de skulle skicka en remiss eller jag själv. Själv är jag totalt förvirrad!
Jag är väldigt osäker på vad aktivitetsersättning/stöd är för något. Min psykolog på bup talade nämligen om att jag har rätt till något form utav stöd, även om jag går i skolan som jag kan söka och få? Det förvirrade mig jättemycket då min mamma säger det motsatta - alltså, att man inte kan få något sådant stöd utan att det är som en pension, man får endast såna pengar om man inte jobbar.
På bup sade dem att de skulle kolla up om de kan skriva in mig på ett sånt där center, då jag är 18 nu och de inte riktigt visste om de skulle skicka en remiss eller jag själv. Själv är jag totalt förvirrad!
Det finns flera former av stöd.Kechiki skrev:Jag är väldigt osäker på vad aktivitetsersättning/stöd är för något. Min psykolog på bup talade nämligen om att jag har rätt till något form utav stöd, även om jag går i skolan som jag kan söka och få? Det förvirrade mig jättemycket då min mamma säger det motsatta - alltså, att man inte kan få något sådant stöd utan att det är som en pension, man får endast såna pengar om man inte jobbar.
Först och främst så försöker man få brukaren(Som vi kallas) att kunna klara sig själv. Där finns det en flora av insatser.
Misslyckas det, så finns det en förtidspension(Fast det heter inte så) så vi överlever utan att belasta tjänstemännens arbetsbörda i framtiden.
http://www.ungavuxna.net/verksamheter.htm
Där har du vad unga vuxna kan erbjuda i sthlm. Jag kan tyvärr inte så mycket då antingen psykiatrin eller F-kassan har fixat min terapi och sånt åt mig. Dessutom har jag bara bott 1 år här i Sthlm.
Aktivitetsersättning är en ersättning du kan få fom du är 18 år (tror jag det är) men så vitt jag vet måste du vara sjukskriven för att få det. Men det finns ju andra bidrag.
Jag har iaf aktivitetsersättning men jag är också sjukskriven.
Förlåt att jag inte kan hjälpa så mkt.
Där har du vad unga vuxna kan erbjuda i sthlm. Jag kan tyvärr inte så mycket då antingen psykiatrin eller F-kassan har fixat min terapi och sånt åt mig. Dessutom har jag bara bott 1 år här i Sthlm.
Aktivitetsersättning är en ersättning du kan få fom du är 18 år (tror jag det är) men så vitt jag vet måste du vara sjukskriven för att få det. Men det finns ju andra bidrag.
Jag har iaf aktivitetsersättning men jag är också sjukskriven.
Förlåt att jag inte kan hjälpa så mkt.
- KaosPrinsessa
Kechiki skrev:Tack så mycket.
Ring till din kommun och be att få kontakt med någon LSS-handläggare, skulle gissa de går under socialkontoret. De kan svara på dina frågor gällande vad ditt handikapp innebär, vad aktivitetsersättningen. De fixar även daglig verksamhet till dig om du gått ut skolan osv... Det är nog det bästa tips jag kan ge dig.
marxisten skrev:KaosPrinsessa skrev:Jag har iaf aktivitetsersättning men jag är också sjukskriven.
LSS personkrets 1 gör att du har rätt till aktivitetsersättning om jag inte missminner mig... Liksom du har rätt till Daglig Verksamhet och tandvårdskort.
Ok, ja jag kan inte det där för jag går inte under LSS. Fast vad jag läst så har du inte rätt till aktivitetsersättning bara för att du har aspergers syndrom numera. Blev ändrat vid årsskiftet 2009-2010 tror jag.
- KaosPrinsessa
Återgå till Övriga Aspergerfrågor