kaos inuti, lugn utanpå och jag förstår ingenting

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav MsTibbs » 2011-01-04 19:24:47

Jag är kaos inuti och lugn utanpå ofta. Tyvärr tar folk det ibland som att jag är lugn.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav hood » 2011-01-04 20:41:02

Låt din stackars överarbetade hjärna vila, acceptera att du är var du är just nu, och vänta på någon sorts "input" inifrån.

Utan svar inifrån kommer du ingen vart, och svaren kan bara komma om du typ slappnar av och vill lyssna.

Flummigt värre, men det bästa jag kunde komma på.
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Inläggav daniella » 2011-01-12 21:53:02

tack för snälla svar.
daniella
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2010-12-06

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-01-14 9:19:10

Du låter deprimerad Daniella - och det är vanligt om man har asperger. Jag själv är deprimerad till och från väldigt mycket, och är allmänt nedstämd mest hela tiden.

Du ställer väldigt många frågor som jag har svårt att svara på. Det är du själv som måste svara på dom. Om du mår dåligt så måste du fundera ut varför. I mitt fall så mår jag dåligt pga ensamhet och utanförskap. Varför mår du dåligt?
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav daniella » 2011-01-14 20:23:45

hood skrev:Låt din stackars överarbetade hjärna vila, acceptera att du är var du är just nu, och vänta på någon sorts "input" inifrån.

Utan svar inifrån kommer du ingen vart, och svaren kan bara komma om du typ slappnar av och vill lyssna.

Flummigt värre, men det bästa jag kunde komma på.


tänkvärt. input inifrån- bra formulerat.

Deadly_Nightshade skrev:Du låter deprimerad Daniella - och det är vanligt om man har asperger. Jag själv är deprimerad till och från väldigt mycket, och är allmänt nedstämd mest hela tiden.

Du ställer väldigt många frågor som jag har svårt att svara på. Det är du själv som måste svara på dom. Om du mår dåligt så måste du fundera ut varför. I mitt fall så mår jag dåligt pga ensamhet och utanförskap. Varför mår du dåligt?


Jag mår dåligt av min hjärna käns det som. Jag är totalt avtrubbad efter en lång period av överhettad hjärna. Sen när jag är på väg "ner" från en sådan varm period visar det sig vem som verkligen är en genuin vän. det har hänt mig fler än en gång att en relation visade sig vara beroende av att jag var "inspirerande, dynamisk och intressant". När jag är "avstängd" är jag inte intressant längre. Jag har hamnat i många svåra sociala/relations samanhang där jag blivit illa behandlad och min reaktion är ofta oerhört utdragen och långsam. Det tar mig minst ett halvår att förstå vad som hänt.

Jag är väldigt påverkad av att inte ha mitt tunnelseende och min stimulans. Det gör att allt verkar meningslöst. Social interaktion berör mig inget alls just nu. Det gör mig ännu mera trött och låst när jag tänker på det.
daniella
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2010-12-06

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-01-14 21:04:20

daniella:

har dina utredare funderat på bipolaritet (tidigare manodepressivitet)? Din beskrivning låter lite som maniska respektive depressiva episoder. Men som du kanske sett på forumet är det inte helt ovanligt att ha både bipolär sjukdom och asperger...
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: kaos inuti lugn utanpå och jag förstår ingenting

Inläggav daniella » 2011-06-07 20:20:39

potensiella disgnoser ställda: asperger eller autistisk spektrum störning.

Mitt depressiva tillstånd är numera i princip återställt. Jag är mkt inspirerad och kampen ligger snarare nu i att inte ÖVERAKTIVERA min mkt mottgliga hjärna/kropp. Jag hoppas på en sommar utav njutbara samanhang och lugn. fy farao för utredning. de vill göra en ny om ett år för att se om de kan få klarhet i var jag ligger mellan dessa diagnoser. anledn till att utredaren var osäker på asperger syndrom när det gäller mig är att jag presterade över genomsnittet i alla områden på wais-testet trots att jag var extremt långsam vid vissa moment. tydligen är ett kriterie för asperger att personen är ojämn i sin begåvning. något jag inte riktigt förstår. jag har mkt dålig koll på vad testresultatet innebär men det var i alla fall den delen av utredningen jag fann stimulerande och konkret.
daniella
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2010-12-06

Re: kaos inuti lugn utanpå och jag förstår ingenting

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-07 22:21:49

Så härligt att du är återställd från din depression! Hoppas verkligen att du kan få den här sköna sommaren som du beskriver. Jag är själv sådan att jag lätt blir överbelastad av alla intryck (inklusive mina egna grubblerier). Jag har missat den här tråden tidigare (jag var inaktiv medlem väldigt länge) så nu läste jag först om dina tidigare tankar och känslor och fick sedan direkt det här upplyftande slutet. Jag blev väldigt glad för din skull.

Vad gäller diagnoserna så kommer de ju att ändras framöver. Exakt vilken etikett du får kanske är mindre viktigt; desto mer meningsfullt att hitta dig själv i de olika svårigheter och styrkor som hela det här spektrumet kan medföra. Här finns mycket utrymme för individuella variationer. Aspergforum är - tycker jag - en fantastisk kunskapskälla.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: kaos inuti, lugn utanpå och jag förstår ingenting

Inläggav daniella » 2011-07-24 13:17:56

Jag återvänder till detta forum och vill tacka allra varmast för alla svar och inlägg.

Livet va mörkt LÄNGE. ojojoj, men nu kommer formuleringarna och svarens tid :)

jag fick två alternativ- autistisk spektrumstörning, eller asperger. En läkare skall ge mig slutgiltig diagnos i september. Hon sa jag ska endast njuta utav sommaren. INTE tänka.

Jag kommer att i skapa ett nytt konto här på forumet som start på ny kula :D
Jag vill se till att inte lämna kommunikationen i dessa trådar obesvarat- därför skriver jag dessa sista ord under alias "Daniella". Jag kommer att spara era kloka ord på datorn och ha dessa som stöd när om jag faller djupt igen. Hoppas ni är ok med detta. Förstår om det är förvirrande att jag startar nytt konto men tänker att det är som en markering. Nu tar vi i med nya tag säger jag till mig själv :D

stort tack till er alla för ni lyssnade på mig i en mkt mörk stund. tack
daniella
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2010-12-06

Re: kaos inuti, lugn utanpå och jag förstår ingenting

Inläggav dirkschneider » 2011-07-26 16:19:52

Hej Daniella.

Har inget speciellt att tillägga.Men ville bara säga att din beskrivning om hur du känner
typ stämmer in väldigt väl på mig själv.Skrämmande likt ibland.
Kul iallfall att det har vänt för dig.

Mvh Daniel från Göteborg :D
dirkschneider
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2010-11-07

Re: kaos inuti, lugn utanpå och jag förstår ingenting

Inläggav totizedger » 2011-07-28 0:45:28

Det är inte alltid att mitt kroppsspråk visar vad jag känner. När pappa blev arg så skrattade jag bara. Har väldigt svårt att förstå känslor och det är väldigt jobbigt. Har depression, ångest. Det känns som om ingen gillar mig, jag blev också mobbad i skolan :(
Gråter nästan hela tiden. Det känns som att inget är kul längre. Undrar om det är depression jag har.

Förlåt för att jag skriver dåligt men jag har alltid varit dålig på att beskriva mig själv
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Inläggav Nosie » 2011-07-28 9:50:01

:)
Nosie
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-07-23
Ort: Göteborg e inte bäst men himla gött

Re: kaos inuti, lugn utanpå och jag förstår ingenting

Inläggav Flinta » 2011-07-30 20:00:23

MsTibbs skrev:Jag är kaos inuti och lugn utanpå ofta. Tyvärr tar folk det ibland som att jag är lugn.


Så skulle jag oxå beskriva mig. Jag blir lätt missförstådd, t ex i vårdsammanhang och i kontakten med lärare.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: kaos inuti, lugn utanpå och jag förstår ingenting

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-30 20:11:32

Flinta skrev:Så skulle jag oxå beskriva mig. Jag blir lätt missförstådd, t ex i vårdsammanhang och i kontakten med lärare.

Samma här.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in