Den Stora Tråden om Studierelaterade Problem
74 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
a) Grundskolan? Bäst i klassen på flera ämnen i lågstadiet men vid 7an och uppåt gick det nedför.
b) Gymnasiet? Går bra i vissa delar och sämre i andra delar.
c) Universitetet? Inte gått än
Har ni genomgående haft problem med:
d) Att stifta bekantskaper? Inga problem med att skaffa nya kompisar och sådant förutom att jag inte gillar bekantskap.
e) Mobbning? Fick första kompisen vid 13års ålder och slutades vara mobbad vid 17års ålder.
f) Tidsplanering? Går inge bra för mig.
g) Lärare? Var mobbad av dem i grundskolan och i gymnasiet har jag problem med vissa. En del är OK enligt mig men gör de ett fel så är det kört. Dessutom inte träffat någon som är bra på att lära ut än.
h) Amotivation (specifiera gärna skäl)? Förstår inte riktigt den om det inte skall vara motivation vilket jag inte har problem med då jag vet vart jag vill komma men kan inte göra studier ändå.
i) Varierade era prestationer kraftigt, beroende på ämne? Ja, praktiska ämnen som att skapa film, träslöjden osv har jag fått MVG i medans resten ligger på g/ig nivå.
j) Brukade ni ofta drabba samman med lärare i konflikter? Ibland
k) Har ni insikter ni vill dela med er, kring hur man tacklar särskilda studieproblem? Tyvärr inte
l) Om ni inte studerar för närvarande eller har planerat att göra så; hur har era (eventuella) arbeten speglat er utbildning? Har ni ofta fått känna er överkvalificerade i era arbeten? Studerar fortfarande..
b) Gymnasiet? Går bra i vissa delar och sämre i andra delar.
c) Universitetet? Inte gått än
d) Att stifta bekantskaper? Inga problem med att skaffa nya kompisar och sådant förutom att jag inte gillar bekantskap.
e) Mobbning? Fick första kompisen vid 13års ålder och slutades vara mobbad vid 17års ålder.
f) Tidsplanering? Går inge bra för mig.
g) Lärare? Var mobbad av dem i grundskolan och i gymnasiet har jag problem med vissa. En del är OK enligt mig men gör de ett fel så är det kört. Dessutom inte träffat någon som är bra på att lära ut än.
h) Amotivation (specifiera gärna skäl)? Förstår inte riktigt den om det inte skall vara motivation vilket jag inte har problem med då jag vet vart jag vill komma men kan inte göra studier ändå.
i) Varierade era prestationer kraftigt, beroende på ämne? Ja, praktiska ämnen som att skapa film, träslöjden osv har jag fått MVG i medans resten ligger på g/ig nivå.
j) Brukade ni ofta drabba samman med lärare i konflikter? Ibland
k) Har ni insikter ni vill dela med er, kring hur man tacklar särskilda studieproblem? Tyvärr inte
l) Om ni inte studerar för närvarande eller har planerat att göra så; hur har era (eventuella) arbeten speglat er utbildning? Har ni ofta fått känna er överkvalificerade i era arbeten? Studerar fortfarande..
Senast redigerad av T-Kaninen 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
Pan S skrev:
Hur presterade/presterar ni allmänt sett i:
a) Grundskolan?
b) Gymnasiet?
c) Universitetet?
d) Att stifta bekantskaper?
e) Mobbning?
f) Tidsplanering?
g) Lärare?
h) Amotivation (specifiera gärna skäl)?
i) Varierade era prestationer kraftigt, beroende på ämne?
j) Brukade ni ofta drabba samman med lärare i konflikter?
k) Har ni insikter ni vill dela med er, kring hur man tacklar särskilda studieproblem?
l) Om ni inte studerar för närvarande eller har planerat att göra så; hur har era (eventuella) arbeten speglat er utbildning? Har ni ofta fått känna er överkvalificerade i era arbeten?
a) : Grundskolan var en rätt så blandad upplevelse, studier var det oftast inte några problem med så länge det inte gällde matte vilket jag inte hade någon talang eller intresse av, andra ämnen var det dock inga problem med och jag hade mest vg'n och några mvg'n och g i matte och fysik,spanska efter att morsan hade i princip tvingat mig att plugga som tusan även fast jag hatade båda ämnena med en burning passion. Spanskan hade jag bara ren tur på att jag blev godkänd, hade absolut ingen intresse av att lära mig spanska, kände att engelska räckte för mig. Var dock ofta väldigt dålig på att plugga hemma om jag verkligen inte var dunder-intresserad av ämnet, men jag tog ofta igen det när jag väl var i skolan.
b) : I gymnasiet valde jag att gå Samhällsprogrammet eftersom det var egentligen det enda jag tyckte verkade intressant, och då jag ansåg att det kunde ge mig en rätt bra grund när jag sen skulle studera vidare. Var rätt så exalterad inför gymnasiet, men sen började de dåliga nyheterna det visade sig att jag hade blivit placerad i en klass med personer som tydligt visade att de inte accepterade mig. På grund av svårigheter som detta förde med sig som att jag ofta blev utfryst när det blev grupparbeten och detta satte då en enorm press med att jag blev ofta tvungen att hantera gruppprojekt för mig själv, detta visade sig snabbt i betygsättningen där jag ofta fann mig i botten av grupparbeten. Hade dock fortfarande inga problem med de lektioner som inte krävde att man samarbetade med andra. Jag var fortfarande rätt så motiverad av skolan och detta hjälpte mig igenom mitt första år i gymnasiet. Efter första året valde jag att inrikta mig på Samhäll Kultur och blev då omplacerad i en ny klass som hade både kulturelever och ekonomielever, denna klass var då mycket bättre för mig eftersom jag kunde få kontakt med mina klasskamrater och de accepterade mig som en i gänget. Mina studier gick dock fortfarande upp och ner beronde på vilka ämnen det var, i matte och italienska var det hopplöst och jag halkade bara efter mer och mer i dessa ämnen. I matte var det dock inte på grund av ointresse som var det stora problemet med italienskan, utan snarare att mina kunskaper inte räckte till. Mina studier i tvåan förutom de två ämnena gick dock fortfarande bra, ända till's andra halvan av tvåan när min mor fick en hjärtinfakt och jag bröt ihop totalt, förlorade motivationen och började skolka allt för ofta och mina betyg sjönk snabbare än sten i vatten. Efter att åtgärdsprogram misslyckades gång på gång så hoppade jag sen av skolan totalt i vårterminen av trean utan slutbetyg.
c) : Ingen utbildning, skulle dock gärna vilja utbilda mig i framtiden.
d) : Igenom hela mitt liv har jag aldrig varit bra på att knyta vänskapsband eller att få till kontakter med andra människor, jag hamnade ofta i bråk med mina jämnåriga och blev ofta utfryst och nekad till lekar,händelser,fester och fick ofta ett nej när jag faktiskt frågade andra. Jag vet dock nu att jag inte kanske var världen's lättaste människa att umgås med och att många av mina problem skulle ha kunnits undvikas om jag bara hade tänkt efter innan jag agerade. Men jag har aldrig varit en populär kille, snarare det motsatta verkar det som, blev ofta ignorerad och förlorade därför ofta modet till att försöka nå ut till folk när jag inte fick någonting tillbaka. Det samma gäller relationen till flickor där jag aldrig har lyckats, fast det har jag kommit på kan bero på att jag vägrar bli attraherad på tjejer som uppfyllde mina krav och att jag äcklades av dem som inte gjorde det.
e) : Den värsta typ av "mobbning" jag utsattes för var nog att jag alltid blev utfrusen ur sociala sammanhang och detta gjorde mig otroligt nerstämd och fick mig att gå in i depressioner.
f) : Detta är ett problem jag fortfarande handskas med, då jag är otroligt dålig på att fördela min tid på ett effektivt sätt och ofta fastnar i vissa aktiviteter och ofta strular upp mitt tid's perspektiv totalt. Det har dock blivit mycket bättre nu när jag blivit äldre och jag tror det är en sak som kan tränas bort totalt.
g) : Jag har egentligen aldrig känt att mina lärare har förstått mig eller att de egentligen har brytt sig om en. Hade också väldigt svårt för lärare som inte brann för vad de lärde ut till sina elever, det gjorde istället att man bara tappade intresse istället, samtidigt som jag tappade min respekt för de lärarna. Fast om de verkligen visade sin passion för det ämnet de lärde ut kunde jag oftast bli väldigt inspirerad och motiverad inom just det ämnet, och kunde lyssna väldigt noga till just den läraren.
h) : Min största skäl till problemen i skolan var definitivt mina sociala problem som ofta gjorde sig påminda i skolprojekt som krävde samarbete och att ta initiativ till grupparbeten och liknande projekt. Detta gjorde att jag ofta tappade min motivation och vilja att gå i skolan. Det andra stora skälet till att jag misslyckades var att min mor dog, nu i efterhand tror jag att det beror på att jag alltid hade min mamma som en pelare att stötta mig emot i alla väder, jag kunde alltid tala med henne och diskutera sånt jag var intresserad av då vi delade många åsikter, hon pushade också alltid på mig att jag skulle plugga för att få bra betyg och att jag inte skulle slacka i skolan. Jag tror det var denna uppmuntran som gjorde att jag faktiskt orkade med skolan och som gjorde att jag faktiskt tyckte att den var kul.
i) Jo detta stämmer in väl fast mina problem var då som jag nämt tidigare centrerade till matte,fysik,företagsekonomi,kemi och spanska/italienska eftersom jag saknar talang för logiskt tänkande och inte har något intresse att lära mig något annat språk än engelska. Men jag varvade ofta med att ha bra betyg i de andra ämnena för att sedan droppa till botten i de ämnen jag har nämt ovanför. Hade dock perioder även på mina bra ämnen där jag även där var lite ojämn eftersom jag hade slackat lite i mina studier för att senare gå raka vägen upp igen.
j) Hände ofta att jag hamnade i bråk med lärare under grundskolan, fast detta avtog helt när jag började på gymnasiet.
k) : Har inget på denna punkten som andra inte redan har sagt
l) : Har vart arbetslös ända sedan jag hoppade av skolan, har inte gjort försök till att få arbete heller snarare det motsatta. Har inte heller tagit i tag med mina gymnasiebetyg heller på grund av ren lathet antagligen. Känner dock att jag måste ta mig i kragen och få ordning på mitt liv, och antagligen studera vidare eller i alla skaffa mig ett jobb för att få lite livserfarenhet.
(obs : ursäktar för the wall of text, skrev det klockan två på natten när jag lyssnade till Yiruma så kom bara på mer och mer när jag skrev.)
- PelleVångman
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-01-06
Återgå till Studier och arbetsliv