Utredning (psykologen tror bara på ADHD, men jag tror AS)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Utredning (psykologen tror bara på ADHD, men jag tror AS)

Inläggav dirkschneider » 2011-01-10 21:42:54

Hej på er. Mitt första inlägg här. Ursäkta att det blir lite rörigt i texten osv. Tog en månad för mig få tummen i röven och skriva det här.

Har nyligen börjat en utredning och har själv försökt att läsa mycket på internet och förstå vad det är som är fel på mig. Många timmars Googlande och gjort flera tester samt läst varenda tråd på detta forum och alla vägar leder förr eller senare till Asperger. Nu är min utredning en adhd utredning vilket min psykolog är väligt duktig på att poängtera varje gång jag kommer dit,detta började hon med när jag nämde Asperger första gången.

Grejen är att jag aldrig har sagt till henne att jag tror jag har Asperger utan mest frågat henne lite om det kan finnas möjlighet och hon viftar bort det varje gång med helt korkade bortförklaringar. Hade hon gett mig välformulerade svar på mina frågor så hade jag vart nöjd men det verkar som att hon redan hade bestämt sig för vilken diagnos jag skulle få innan utredningen ens hade börjat. Det enda jag ville var att bara kanske hjälpa till med det jag kunde för att underlätta utredningen. Men jag blir ju behandlad som en jävla 3 åring varje gång jag kommer med något.

Här följer några exempel på saker:

Första gången jag träffade henne så var det första hon fråga mig om jag kunde läsa av folks ansiksutryck och jag svarade: ryckte lite på axlarna och svarade ja det tror jag. BRA! säger hon, då kan vi utesluta Autism då. Avbockat.

En annan gång när vi pratade så kom vi in på det att jag aldrig har saknat någon eller att jag inte är i behov av mänsklig kontakt, att jag inte ens behöver träffa min egen familj. Har flera syskon, mor och far och alla har jättebra kontakt med varandra, mina syskon är lite yngre än mig och är jättebra kompisar med varann, det är bara jag som är utanför och det trivs jag bra med. Hon bara skakade lite på huvudet och sa att du har ändå valt att skaffa barn så det är klart att du behöver mänsklig kontakt "hon syftade på tillverkningen". Slutsnackat.

Har alltid något nytt som jag har kommit fram till varje gång vi träffas och frågar henne alltid. Nu handlade om Asperger igen och hon ville inte ens svara på min fråga utan sa bara Nej Nej Nej du har inte Asperger,du kan känna Empati.VA? Det sa att hon efter att jag hade träffat henne 3 gånger.Jag har ju läst lite om vad Empati är och kan ju konstatera själv att det är ett utav mina problem jag har. Bortviftat nu måste vi sätta igång med det andra.

Varför gör hon såhär? Jag förstår ingenting,det känns som att jag blir utredd av en Praoelev. Jag har verklig tappat respekten och förtroenden för henne och det har hon lagt märke till för att jag kan absolut inte titta på henne utan jag måste titta vartsomhelt utan på henne,och detta gör henne väldigt irriterad och hon har visat det flertalet gånger.

Är väldigt osäker på sånt här och vet aldrig om det är jag som uppfattar saker konstigt eller det är folk som beteer sig konstigt. Vi har kommit en bit in i utredningen tror jag och det känns som att hon har fått helt fel bild om vem jag är,det känns verkligen inte bra. Behöver lite råd vad man ska göra i en sådan här situation,ska man kräva att man vill byta psykolog?

Jag går på Psykologisk Mottagning i Gamlestan Göteborg

Mvh
dirkschneider

Anslöt: 2010-11-07

Inläggav MsTibbs » 2011-01-10 22:07:12

Bristande/avvikande ögonkontakt är ett aspergersymtom! 8)
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav jorand » 2011-01-10 22:09:10

Verkar vara en väldigt oprofessionell utredare.
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav tassmaniac » 2011-01-10 22:18:18

Kontakta patientnämnden (eller vart man nu klagar, har dålig koll) och berätta om hur du blir bemött och att du känner dig illa behandlad.

Begär sedan en aspieutredning som kompliment till denna ADHD utredning. :wink:
tassmaniac

Anslöt: 2010-05-05

Inläggav dirkschneider » 2011-01-10 22:25:27

Ja tyvärr är det så det känns för mig med. Hon är bara en i mängden som inte kan förstå mig och hur jag tänker och ser på saker och ting. Kan man göra en rättvis utredning med enbart dom skriftliga testerna och wais?

För vi har verkligen inte haft många givande samtal där hon har ställt dom rätta frågorna. Jag har väldigt svårt för att prata av mig själv utan det krävs någon som kan prata med mig på rätt sätt för att få ur mig det jag har inom mig,och det är väldigt få som lyckas med det. Jag tycker ju att om man har det som arbete så borde man ju kunna hantera alla slags människor,jag får intrycket ibland hon tycker att jag är jobbig att utreda och vill helst snacka så lite som möjligt med mig och gå raka vägen till testrummet.

Jag som trodde att jag skulle få den bästa hjälp som fanns.
dirkschneider

Inläggav Alien » 2011-01-11 1:05:11

Med tanke på att ca 30% av dem med ADHD också har AS (och 80% av dem som har AS har också ADHD) verkar det logiskt att du efter ADHD-utredningen får genomgå en AS-utredning.

Jag tror faktiskt att vi som har AS vet mer om hur olika det kan vara än denna psykolog. Skriv upp dina AS-drag och ta med till henne och kräv att bli tagen på allvar. Även om du inte skulle kunna få AS-diagnos tycker jag det låter som du har vissa drag av AS.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav roto » 2011-01-11 1:36:34

Alien skrev:Med tanke på att ca 30% av dem med ADHD också har AS (och 80% av dem som har AS har också ADHD) verkar det logiskt att du efter ADHD-utredningen får genomgå en AS-utredning.

Källa?
Jag fick nämligen diagnosen AS och kände att det inte gjordes nåt för att testa om jag hade ADHD. Kanske jag borde kräva att få göra en ADHD-utredning också? :twisted:

För har läst på lite i efterhand om ADHD och saker som stämmer in på mig som är vanligt vid ADHD är:

Hakar upp mig på ord och i tankegångar

Är ganska reserverad och inåtvänd (det stod att det fanns 3 olika typer av ADHD och 2 av de var man hyperaktiv och den tredje snarare inåtvänd)

Kan få rejäla utbrott

Och dessutom har jag rätt så dåligt närminne
roto
f.d. epiphany

Anslöt: 2011-01-06

Inläggav dirkschneider » 2011-01-11 1:41:01

Alien skrev:Med tanke på att ca 30% av dem med ADHD också har AS (och 80% av dem som har AS har också ADHD) verkar det logiskt att du efter ADHD-utredningen får genomgå en AS-utredning.

Jag tror faktiskt att vi som har AS vet mer om hur olika det kan vara än denna psykolog. Skriv upp dina AS-drag och ta med till henne och kräv att bli tagen på allvar. Även om du inte skulle kunna få AS-diagnos tycker jag det låter som du har vissa drag av AS.

Jo det är ju lite därför jag har vart här inne och läst så mycket om hur olika det kan vara från person till person.Jag tror faktist en gång att jag gav henne rådet en gång att hon borde regga sig själv,måste ju va rena rama guldgruvan här om man sysslar med sådant.Jag har fått uppfattningen att hon tror att alla med AS är stöpta ur exakt samma form och att känner man en så känner man alla.

Det är inte så att jag jättegärna vill ha en Aspergerdiagnos men bakom alla mina funderingar så ligger det ett intensivt forskande och reflekterande över hur jag är.Jag lägger ner väldigt många timmar på att läsa på nätet så det är liksom inte bara något jag drar ur hatten när vi träffas men ändå alltid så får jag bara ett kort svar tillbaka.Det är det som gör mig mest frustrerad,att ens tankar och funderingar inte betyder något.
dirkschneider

Inläggav dirkschneider » 2011-01-11 1:42:39

Det ända jag vet om min utredning nu är tydliga tecken på ADD.
dirkschneider

Inläggav Alien » 2011-01-11 2:52:29

roto skrev:

Källa?
Jag fick nämligen diagnosen AS och kände att det inte gjordes nåt för att testa om jag hade ADHD. Kanske jag borde kräva att få göra en ADHD-utredning också? :twisted:

För har läst på lite i efterhand om ADHD och saker som stämmer in på mig som är vanligt vid ADHD är:

Hakar upp mig på ord och i tankegångar

Är ganska reserverad och inåtvänd (det stod att det fanns 3 olika typer av ADHD och 2 av de var man hyperaktiv och den tredje snarare inåtvänd)

Kan få rejäla utbrott

Och dessutom har jag rätt så dåligt närminne

Det där om 80% har jag hört bl a av Svenny Kopp.

Men det som du listar som bevis på ADHD tycker jag lika gärna kan vara tecken på AS. Utom dåligt närminne, som vad jag vet inte har med ADHD el AS att göra, tycker mer det låter som en effekt av hög stress/utbrändhet.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2011-01-11 3:06:52

dirkschneider skrev:

Jo det är ju lite därför jag har vart här inne och läst så mycket om hur olika det kan vara från person till person.Jag tror faktist en gång att jag gav henne rådet en gång att hon borde regga sig själv,måste ju va rena rama guldgruvan här om man sysslar med sådant.Jag har fått uppfattningen att hon tror att alla med AS är stöpta ur exakt samma form och att känner man en så känner man alla.

Det är inte så att jag jättegärna vill ha en Aspergerdiagnos men bakom alla mina funderingar så ligger det ett intensivt forskande och reflekterande över hur jag är.Jag lägger ner väldigt många timmar på att läsa på nätet så det är liksom inte bara något jag drar ur hatten när vi träffas men ändå alltid så får jag bara ett kort svar tillbaka.Det är det som gör mig mest frustrerad,att ens tankar och funderingar inte betyder något.

Hon behöver inte ens regga sig, hela avd Allt om Asperger är öppen att läsa för alla, vare sig man är medlem el inte. Regga sig behöver hon bara om hon själv vill skriva något.

Det låter som ett fall av prestige. Hon som expert anser sig veta mer än patienten, som har förläst sig på internetdiagnoser och sen inbillar sig ha AS. Ungefär som de som läser om alla möjliga sjukdomar och sen inbillar sig ha dem. Men just därför skulle hon ha nytta av att läsa här. Här finns vi som inte skulle kunna ha AS (enligt hennes fyrkantiga kriterier) men som likafullt fått diagnosen.
Alien
Moderator

Inläggav Solitaria » 2011-01-11 12:07:31

Min första tanke var "herregud, byt psykolog", men det är väl inte så enkelt. Hon verkar på din beskrivning väldigt oprofessionell. Tror du du kan försöka vara mer tydlig med dina misstankar om AS? Du skrev att du inte sagt rent ut att du tror att du har det. Hon kanske har svårt att förstå vad du menar, misstolkar dina frågor och tror att du är orolig och hoppas att det inte ska vara AS? Oprofessionellt hur som helst ändå.

Har du blivit remitterad till henne av en läkare? I så fall kan det vara så att hon har fått i uppdrag av denne att göra en ADHD-utredning och inget annat, så att det är därför hon viftar bort dina AS-frågor, eftersom det inte är det hon ska utreda. Om du har läkarkontakt, kan du ta upp din AS-misstankar med denne?
Solitaria

Anslöt: 2010-11-05

Återgå till Aspergare och vården

Logga in