Vad är daglig sysselsättning?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Vad är daglig sysselsättning?

Inläggav Skruttibangbang » 2011-01-09 17:16:41

Eller vad det heter?
Finns det några som fått skuss till sånt utan att betala?
Jag är både rädd och för fattig kunna komma iväg på nåt överhuvudtaget..
Kan inte ens ta mig i kragen göra saker som är givande utan stannar bara hemma med mina barn (ut o leker o sånt "barnigt")
Vore kul någongång våga göra nåt roligt.... Vad de nu är...
Gärna utan stress o ta sig....
har inge bil körkort etc..
Skruttibangbang

Anslöt: 2010-07-30

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-09 17:18:26

Måla flörtkulor och packa skruvar tillsammans med utvecklingsstörda under överinseende av käck tant som pratar långsamt så att alla ska förstå.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Parvlon » 2011-01-09 17:38:00

Gratis arbete måste man tydligen ansöka om för att få. Heltokigt.

Vill man ansöka om daglig verksamhet eller annan sysselsättning ska man vända sig till sin kommun. De som tar hand om ansökan kallas ofta LSS-handläggare eller biståndsbedömare

http://habilitering.se/funktionshinders ... verksamhet
http://misa.se/

Sök "daglig verksamhet DIN ORT" i google så borde mer info dyka upp, ta bort "".
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-09 20:40:27

Hej!

Daglig verksamhet kan vara att arbeta i en grupp på ett dagcenter. Det kan finnas grupper som sysslar med handarbete, enklare snickeri, teater/show och liknande. Handledarna är oftast väldigt bra och bemöter dig på din egen nivå. Personer som har större behov av taktil stimulans, träning o.s.v. är oftast i grupper tillsammans med personer på samma nivå.

Daglig verksamhet kan också vara praktik på ett företag. Man får inte ersätta en anställd, utan ska göra saker som den ordinarie personalen inte hinner med.

Att jobba "heltid" innebär oftast att man är på den dagliga verksamheten i sju timmar, sex timmars jobb och en timmes lunch. Men du bestämmer själv hur mycket du vill jobba. Du kan exempelvis bestämma att du vill vara i en handarbetsgrupp tisdag och torsdag förmiddag, och bara då. Men då måste du komma dit tisdagar och torsdagar de tider som är bestämt, annars är du skyldig att höra av dig.

I vissa kommuner får man så kallad habiliteringsersätting, en flitpeng. Det kan röra sig om 30 kronor per heldag eller nåt sånt, det är alltså inga stora summor.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav ufo » 2011-01-09 22:18:42

DV, DagligVerksamhet
Principen att alla mår bäst av att jobba efter sina förutsättningar.
Räkna inte med några utmaningar på själva "arbetsbördan" enkla saker utan prestationskrav.
Är man låst och aldrig kommer utanför dörren kan DV mycket väl vara ett alternativ. Och ja det finns ofta lösningar med skjuts etc...
Men det är du som vuxen som då går där, inga barn.

Ersättningen man får betraktar jag däremot som ett hån, pfft......
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-09 23:27:26

Hej!

ufo skrev:Ersättningen man får betraktar jag däremot som ett hån, pfft......

På vissa håll får man ingen habersättning alls. Så var glad för den lilla slant du får. Kanske räcker den till busskort eller nåt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav opteron » 2011-01-09 23:43:22

Låter som idioti, varför skall man ansöka om det.

Är ju isåfall bättre att du skaffar dig en kontaktperson om du behöver fler vänner.
opteron

Anslöt: 2009-06-04

Inläggav ufo » 2011-01-10 0:33:48

Lilla Gumman skrev:På vissa håll får man ingen habersättning alls. Så var glad för den lilla slant du får.
Fick.
Det var inget för mig. Nuförtiden spenderar jag hellre tiden till sånt som kanske med tur kan ge inkomst istället.

opteron skrev:Är ju isåfall bättre att du skaffar dig en kontaktperson om du behöver fler vänner.
Köpevänner får man aldrig för många av :roll:
ufo

Inläggav snuggelhund » 2011-01-10 21:12:08

ufo skrev:DV, DagligVerksamhet
Principen att alla mår bäst av att jobba efter sina förutsättningar.
Räkna inte med några utmaningar på själva "arbetsbördan" enkla saker utan prestationskrav.
Är man låst och aldrig kommer utanför dörren kan DV mycket väl vara ett alternativ. Och ja det finns ofta lösningar med skjuts etc...
Men det är du som vuxen som då går där, inga barn.

Ersättningen man får betraktar jag däremot som ett hån, pfft......

Ja, den är liten den, DV är knappast något man gör för pengarnas skull. :(

Själv får jag 5kr/h. Och med en timme i veckan vilket det för närvarande är blir det ju inga stora summor.
snuggelhund

Anslöt: 2010-07-16

Inläggav ford » 2011-01-10 22:04:06

Lilla Gumman skrev:

På vissa håll får man ingen habersättning alls. Så var glad för den lilla slant du får. Kanske räcker den till busskort eller nåt.

Varför skall man "vara glad för den lilla slant man får", istället för att ställa krav på en rimlig ersättning?

Vet du om att en riktigt låg timlön för ett vanligt arbete nuförtiden ligger på över 100kr/tim, medan en bra timlön t.o.m. kan ligga på 150-160 kr/tim och i vissa fall mer?

-Såna som du är varje makthavares stora dröm. "Snälla" och medgörliga människor som låter sig behandlas hur som helst, står med mössan i hand och tackar för brödsmulorna. Hade alla varit sådana hade vi levt kvar i 1800-talets statarsamhälle.

har du blivit så pass förtryckt att du inte längre tycker att varken du själv, eller vi andra med as skulle ha samma människovärde som andra?
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav ufo » 2011-01-10 22:18:27

ford skrev:-Såna som du är varje makthavares stora dröm. "Snälla" och medgörliga människor som låter sig behandlas hur som helst, står med mössan i hand och tackar för brödsmulorna. Hade alla varit sådana hade vi levt kvar i 1800-talets statarsamhälle.
Säger han som försvarar praktiksystemet :roll:
ufo

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-10 22:21:19

ford skrev:
Lilla Gumman skrev:

Varför skall man "vara glad för den lilla slant man får", istället för att ställa krav på en rimlig ersättning?

Vet du om att en riktigt låg timlön för ett vanligt arbete nuförtiden ligger på över 100kr/tim, medan en bra timlön t.o.m. kan ligga på 150-160 kr/tim och i vissa fall mer?

-Såna som du är varje makthavares stora dröm. "Snälla" och medgörliga människor som låter sig behandlas hur som helst, står med mössan i hand och tackar för brödsmulorna. Hade alla varit sådana hade vi levt kvar i 1800-talets statarsamhälle.

har du blivit så pass förtryckt att du inte längre tycker att varken du själv, eller vi andra med as skulle ha samma människovärde som andra?

Medhåll på det.
Det är ju det jag säger hela tiden: vi ska kräva vår rätt och inte låta oss behandlas som tredje klassens medborgare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav ford » 2011-01-10 22:41:18

ufo skrev:
ford skrev:-Såna som du är varje makthavares stora dröm. "Snälla" och medgörliga människor som låter sig behandlas hur som helst, står med mössan i hand och tackar för brödsmulorna. Hade alla varit sådana hade vi levt kvar i 1800-talets statarsamhälle.

...på grunder som du fortfarande inte har fattat, därför att du verkar tro att det finns en standardlösning som funkar för alla, oavsett läshuvud och/eller studiemotivation eller ej, bortsett från det faktum att du uppenbarligen missat det faktum att erfarenhet värderas lika högt och ibland till och med högre än utbildning, vid en rekryteringsprocess och att praktik därför kan vara viktigt även för högutbildade, under förutsättning att dne är kompetenshöjande och/eller ett sätt för en arbetsgivare att få "prova" någon som har bra utbildning, men saknar relevant yrkeserfarenhet inför en kommande anställning.

Däremot har jag en hel del att säga om slappa arbetsförmedlare som ser mellan fingrarna när prakikanter utnyttjas som gratis arbetskraft utan att det leder till någonting, men det var inte det den här tråden skulle handla om, utan dalgig verksamhet.
ford

Inläggav ford » 2011-01-10 22:49:50

ufo skrev:

...samma praktiksystem som en gång tog ut honom på arbetsmarkanden, trots as och havererad utbildning. Denna gång, när jag är arbetslös, men de facto har lyckats med min senaste utbildning har jag ev en kompetenshöjande praktik på gång inom en snar framtid.
Detta har jag ordnat på eget initiativ, inte genom AF och förhoppningsvis kan det vara denna praktik som kommer att avgöra om min senaste utbildning kommer att vara mig till någon nytta eller ej. Utan denna möjlighet hade jag antagligen kunnat skrota alla mina drömmar om att få jobba med det jag läst till, eftersom jag sökt massor av jobb, utan att få något, just med motiveringen:
"-Du har en bra utbildning, men för lite erfarenhet"

Vissa av dom här tjänsterna har t.o.m. gått till någon utan utbildning, som dock haft yrkesrutin inom området.
ford

Inläggav ragnevi » 2011-01-15 4:50:29

Det finns lite olika dagliga verksamheter i Göteborg, men de som vänder sig till personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar påminner mer om "aktivitetshus", men det är oftast lite yngre personer på dessa än på aktivitetshusen och det är alltid samma personer.

Mycket handlar det om social samvaro med andra och syftet som jag uppfattar det är att bryta social isolering. Det är inte helt ovanligt att de som deltar också haft depressioner, panikångest och social fobi, så det finns ett behov.

Min vice ordförande brukar säga att ersättningen ska tydligen ses som en morot - och det är ungefär vad den räcker till också...
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav sugrövmanövern » 2011-01-15 5:50:45

KrigarSjäl skrev:Måla flörtkulor och packa skruvar tillsammans med utvecklingsstörda under överinseende av käck tant som pratar långsamt så att alla ska förstå.
Va sa du? Äh, det är lugnt, jag läste två gånger så nu fattar jag. Tack ändå! Gunhild! Jag har slut på guwl målafärj!
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav jorand » 2011-01-15 10:25:34

ragnevi skrev:Min vice ordförande brukar säga att ersättningen ska tydligen ses som en morot - och det är ungefär vad den räcker till också...

Ah, de tänker bokstavligt såklart, då är det ju en helt logisk ersättning. :idea:
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav nano » 2011-01-15 14:23:34

ford skrev:Vissa av dom här tjänsterna har t.o.m. gått till någon utan utbildning, som dock haft yrkesrutin inom området.
Jepp, till mig.
Fast de brukar lite då o då vilja att jag tar en civilingenjörsexamen.
Kan iofs vara en subtil påverkan att inte kräva för mycket lön eller så är det mer som jag tror att de tycker det är fint att ha mänga civilingenjörer och ett förhandlingsargument när man tar stora kontrakt med någon stor kund.
Då kan de säga vi har X antal ingenjörer så detta klarar vi.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Peace » 2011-01-15 17:54:31

KrigarSjäl skrev:Måla flörtkulor och packa skruvar tillsammans med utvecklingsstörda under överinseende av käck tant som pratar långsamt så att alla ska förstå.

O M G vilken tur att jag valde att vara hemma istället för att ut på sånt.
Peace

Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-15 20:24:32

Hej!

Jag var lite ironisk när jag sa att ufo får vara glad att han får något alls. På många håll finns det ingen habersättning/flitpeng.
Vi kan inte göra någonting, förutom att protestera i tidningen. Handledarna får inte hjälpa till och stå på "vår" sida, eftersom de är anställda av kommunen. Och även om man vill ha en rimlig ersättning, så är det svårt att få kommunen att lyssna.

En rimlig ersättning (eftersom alla ju har antingen aktivitetsersättning eller sjukbidrag) kunde vara 15 kr i timmen. För den som "jobbar heltid" (är på sin DV 6 timmar om dagen) blir det 1800 kronor. Det borde täcka reskostnader + lunchmat, och man bör även få några hundralappar över, d.v.s. man går inte minus av att gå på DV. Men det går nog inte att genomföra.

För länge sen läste jag om nån DV som bedrev verkstadsjobb. De hade regelbundet möten om hur det var på arbetsplatsen. De som hade DV där ville gå med i facket och bilda en fackklubb, men eftersom de gick på DV och inte fick någon lön fick de inte det. Så vi som har DV borde egentligen skapa en egen organisation som kan tillvarata allas rättigheter. Men eftersom majoriteten som har DV är utvecklingsstörda som har lärt sig att vara nöjda med det de har lär det vara svårt att få till något.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-15 20:29:27

Men man arbetar ju inte på DV, det är "sysselsättning" det handlar om.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-15 23:31:28

Hej!

KrigarSjäl skrev:Men man arbetar ju inte på DV, det är "sysselsättning" det handlar om.

Ja, givetvis är det en sysslsättning. Inte ett riktitgt arbete. Att arbeta innebär ju att man gör något med händerna, utför ett arbete. Därför arbetar man oavsett om man har en sysselsättning eller ett riktigt arbete.

För många som aldrig kan få ett riktigt arbete blir DV ens "arbetsplats". Man "går till jobbet" även fast man inte får lön utan har en gratis praktik nånstans.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Savanten Svante » 2011-01-15 23:59:55

Att arbeta är att man utför något åt nån annan mot betalning.

DV är för att den som deltar ska må bättre/funka bättre i samhället etc. Den är alltså till för BRUKAREN.

Ska ni hoppa på DV, så se för fan till att det är på ERA villkor. Glöm aldrig det.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav nano » 2011-01-16 0:15:34

Ja jag läste något om att det ska vara utifrån ens egna önskemål typ.
Som jag uppfattade skrivningen så var det väldigt omfattande krumbukter komunen skulle behöva göra om de fick en som ställde krav själv eller någon gjorde det åt den.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in