Känner mig som ET

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav lasseivägen » 2011-01-09 13:10:48

Stor igenkänning i alla inlägg? Uppfattar dina inlägg som sansade och trevliga.

Själv har jag altid uppfattat mig som inte höra till någon stans.

Tyvärr har jag ofta blivit missförstådd i mitt utanförskap.

Här är vi nog så oroligt olika allihop, så att inte passa in här är nog helt omöjligt.
Dessutom är jag övertygad att, när man sluta försöka anpassa sig, vågar man vara den avvikande person man är.
NT personer anstränger sig hela tiden att vara som andra!!
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Miche » 2011-01-09 13:37:16

lasseivägen skrev:NT personer anstränger sig hela tiden att vara som andra!!

Jag tror inte det, för dem är det naturligt att vara som andra så det är inte speciellt ansträngande.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2011-01-09 13:46:34

Miche skrev:

Jag tror inte det, för dem är det naturligt att vara som andra så det är inte speciellt ansträngande.

Barn- och ungdomsåren är nog den tuffaste perioden i livet att stå emot det där. Sen brukar många kunna slappna av mera i takt med att man börjar hitta sig själv och vågar vara sig själv.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav lasseivägen » 2011-01-09 22:02:07

Miche skrev:

Anstränger sig är kanske fel utryckt. Vad jag menar är att dom (NT) liksom har kartan för socialt umgänge helt automatiskt i bakhuvudet, och hela tiden följer regelboken.
Saknar man regelbok försöker man anpassa sig till hur man skall uppföra sig. När man inser sin Asperger och sin särart, kan man liksom skita i regelboken.
Då kan man koma ut som den särling man är. Vilket kan bli ganska olika för oss alla.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Miche » 2011-01-10 2:50:59

lasseivägen skrev:Saknar man regelbok försöker man anpassa sig till hur man skall uppföra sig.

Vilket gör att man sliter ut sig och lätt går in i väggen eller knappt orkar med att leva utanför jobbet.

lasseivägen skrev:När man inser sin Asperger och sin särart, kan man liksom skita i regelboken.
Då kan man koma ut som den särling man är. Vilket kan bli ganska olika för oss alla.

Jo, det är ganska skönt att begripa att slitet man hållit på med genom åren berodde på att man inte automatiskt fungerar som resten av omgivningen.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav snuggelhund » 2011-01-10 21:42:09

Här är en till som tycker bra om dig. :D

Jag känner f.ö igen mig i din osäkerhet och att känna att man inte passar in någonstans.
snuggelhund

Anslöt: 2010-07-16

Re: Känner mig som ET

Inläggav Fab » 2011-01-10 21:52:37

Hei Vallesmamma :)

Jag gillar att läsa det du skriver!
Fab

Anslöt: 2010-09-05

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in