Webbhotell?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Webbhotell?

Inläggav Inger » 2007-12-04 19:51:09

Fick just förslaget att skaffa egen domän att lägga upp min hemssida på, bl a för att få en kortare URL.

Nån som kan rekommendera någon som är billig och bra och lätt att använda?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2007-12-04 21:37:10

Leta på nätet.

Vill du bara ha en kortare web-address så kan du flytta upp den som huvudsida på creative-minds.info. Det andra som ligger där behöver inte ligga där eftersom inget av detta är aktuellt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav MsTibbs » 2007-12-04 21:40:03

Hihi, web-hotell är det sånna som har inbyggt trådlöst internet...? *ironisk* 8)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Re: Webbhotell?

Inläggav barracuber » 2007-12-04 22:08:34

Inger skrev:Fick just förslaget att skaffa egen domän att lägga upp min hemssida på, bl a för att få en kortare URL.

Nån som kan rekommendera någon som är billig och bra och lätt att använda?

Inger jag kom på en sak efter vi pm:ade. Det måste inte bli ett hotell som kostar kosing, det finns gratisalternativ också. Ett av de kändaste är http://www.dot.tk, som jag själv utnyttjade för några år sedan. Fast när jag tänker efter så ser jag så gott som aldrig någon .tk-address nuförtiden ute på nätet..undrar varför. Är det någon som känner till en svensk liknande tjänst som tk? Det finns antagligen massvis med utländska alternativ. Hur pass bra de är är som vanligt svårt att veta på förhand.

Ifall du väljer http://www.dot.tk så blir det i ditt fall t ex www.insideperspectives.tk eller vad du nu väljer för domännamn. Eftersom tk-servern säkerligen står utomlands (USA?) så kan man väl knappast räkna med några blixtrande svarstider och ens 24/7 uppetider (jag har inte läst vad de egentligen ger för garantier). Men det kostar ju inget att prova dem.

Du har ju egentligen inte behov av alla tjänster som webbhotell har. Det enda du behöver är ett domännamn som pekar på dina filer (kallas omdirigering, redirect). Googla på 'domän omdirigering'. Fråga gärna.

/Barracber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-04 22:12:55

Behöver du databaser och sånt också eller ska du bara göra statiska sidor?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav md2perpe » 2007-12-05 0:21:41

Ett billigt svenskt webbhotell med stöd för PHP och MySQL: Manufrog

Domän köper och hanterar du enklast hos Loopia.
Senast redigerad av md2perpe 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
md2perpe

Anslöt: 2005-10-21

Inläggav Parvlon » 2007-12-05 0:33:28

http://tinyurl.com ? enkelt, gratis och snabbt, fast lite luffigt och mindre möjligheter
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-05 0:53:01

http://www.binero.se/

gratis .se-domän. (näe, jag har inte orkat leta reda på haken, kanske mest för att jag inte är i behov av domän nu..)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-05 1:09:08

Savanten Svante skrev:http://www.binero.se/

gratis .se-domän. (näe, jag har inte orkat leta reda på haken, kanske mest för att jag inte är i behov av domän nu..)

Det är ingen hake förutom att man givetvis måste ha ett webbutrymme att lägga det på också...och att domänen kostar 150 kr nästa år.
Binero är bra, har lättanvända verktyg, god service och skaplig upptid men de tillhör inte de allra billigaste. Men man kan ju kolla var dom tar för vidaresändning eller vad det nu heter.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Inger » 2007-12-05 8:28:42

Tack för alla tipsen!

Fast nu när jag sovit på saken så vet jag inte om det är en så bra idé trots allt; kanske nån gång i framtiden (och i så fall kommer tipsen till änvändning). Men just nu orkar jag bara inte med mer tekniskt krångel när jag äntligen fått det att funka hyfsat, har haft mer än nog av den varan de sista veckorna! Så jag har den gärna kvar den hos Rdos tills vidare, om det går bra.

rdos skrev:Vill du bara ha en kortare web-address så kan du flytta upp den som huvudsida på creative-minds.info. Det andra som ligger där behöver inte ligga där eftersom inget av detta är aktuellt.

Du menar att skippa 'Lorelei'-filen? Vet inte om det gör nån större skillnad... Dessutom har jag ju kvar min ljusartikel där. Gamla hemsidan har jag däremot raderat (utom första sidan som hänvisar till nya adressen). Får fundera på detta lite till...

Publisher komprimerade i alla fall den nya så den torde ta mindre plats nu? Åtminstone blev det färre filer. :) Gillar verkligen att bara behöva ladda upp EN fil som själv håller reda på alla sidorna, istället för som tidigare då jag fick ladda upp varje sida för sig, och länka ihop dem manuellt... :(
Inger
Inaktiv

Inläggav rdos » 2007-12-05 8:46:59

För att reda ut begreppen lite här. Domännamnet är en sak medan webhotelllet är en annan.

Om man börjar på domänen (creative-minds.info) så registrerade jag den 2001 och den är betald t.o.m. 2008-10-21. Se här: http://www.who.is/whois-info/ip-address ... inds.info/

Om du vill ligga kvar på creative-minds.info så kan jag överföra den på dig och då har du den gratis t.o.m. slutet av oktober nästa år. Därefter får du förnya den själv (vilket kostar ungefär detsamma som att hålla en .se domän, kring 150 kr / år).

Vill du inte vill vara kvar på creative-minds.info så kan du registrera en egen domän och då låter jag förmodligen creative-minds.info försvinna när den går ut (om ingen annan känner sig sugen på att ta över den).

Om man sedan tar webhotellet så ligger creative-minds just nu på mitt konto på dreamhost.com. Det är ett "Sweat Dreams" konto som kostar $19.95 per månad. Diskutrymme är i stort sett "obegränsat" (just nu 409 GB varav knappt 1 GB är använt) liksom trafik (just nu 8 TB / månad medan nuvarande trafik är 22 GB / månad). Dreamhost stödjer också PHP & mySQL, SVN och en massa annat t.ex. shell-access. Det du missar med att ligga under mitt konto är mest möjligheten att själv administrera epostlådor, databaser osv. Jag tycker väl att dreamhost sköter sig rätt så bra även om det varit några längre avbrott p.g.a. DNS-problem. På ett gratiskonto får man räkna med betydligt mer nedtid och långre svarstider.
rdos

Inläggav rdos » 2007-12-05 8:56:58

Inger skrev:Tack för alla tipsen!

Fast nu när jag sovit på saken så vet jag inte om det är en så bra idé trots allt; kanske nån gång i framtiden (och i så fall kommer tipsen till änvändning). Men just nu orkar jag bara inte med mer tekniskt krångel när jag äntligen fått det att funka hyfsat, har haft mer än nog av den varan de sista veckorna! Så jag har den gärna kvar den hos Rdos tills vidare, om det går bra.

Du kan iaf fundera på det till nästa höst. Fast det är ju så att om man marknadsför sin sajt på nätet så vill man gärna att länkarna ska fungera över en längre tid. Om du har planer på att skaffa egen domän bör du kanske göra det nu så att folk hinner "länka om" till denna innan creative-minds försvinner? I statistiken för besökare så framgår att det just nu finns en hel del länkar till din sida på nätet. Det är ju också något att tänka på när man uppdaterar sidan.

Inger skrev:Du menar att skippa 'Lorelei'-filen? Vet inte om det gör nån större skillnad... Dessutom har jag ju kvar min ljusartikel där. Gamla hemsidan har jag däremot raderat (utom första sidan som hänvisar till nya adressen). Får fundera på detta lite till...

Du bör nog låta referensen till nya sidan ligga kvar ett tag. Den gör ju att folk som går via länkar till den hittar nya sidan.

Inger skrev:Publisher komprimerade i alla fall den nya så den torde ta mindre plats nu? Åtminstone blev det färre filer. :) Gillar verkligen att bara behöva ladda upp EN fil som själv håller reda på alla sidorna, istället för som tidigare då jag fick ladda upp varje sida för sig, och länka ihop dem manuellt... :(

Vi har lite olika behov. Jag vill ha full koll på vad som laddas upp så jag kör med FTP :-)
rdos

Inläggav Inger » 2007-12-05 9:55:15

rdos skrev:Du kan iaf fundera på det till nästa höst. Fast det är ju så att om man marknadsför sin sajt på nätet så vill man gärna att länkarna ska fungera över en längre tid. Om du har planer på att skaffa egen domän bör du kanske göra det nu så att folk hinner "länka om" till denna innan creative-minds försvinner?

Försvinner? Tänker du lägga ner den då? Eller flytta till annan adress? I så fall kommer ju saken i ett annat läge. Då är det ju självklart smartast att skaffa ny adress redan nu. *suck*

I statistiken för besökare så framgår att det just nu finns en hel del länkar till din sida på nätet. Det är ju också något att tänka på när man uppdaterar sidan.

Jaha? Kan du se sånt? Till gamla sidan då alltså? Hur många då, typ? Kan du se hur många besökare det varit också? (Jag lyckades inte komma ihåg att skaffa räknare förrän nu.)

Du bör nog låta referensen till nya sidan ligga kvar ett tag. Den gör ju att folk som går via länkar till den hittar nya sidan.

Jo, det var ju så jag tänkte... Du kan inte händelsevis se VILKA som har länkar till gamla sidan så att man kan skicka dem den nya?
Inger
Inaktiv

Inläggav Inger » 2007-12-05 10:17:59

md2perpe skrev:Ett billigt svenskt webbhotell med stöd för PHP och MySQL: Manufrog

Domän köper och hanterar du enklast hos Loopia.

Manufrog ser bra ut. 100:- om året känns överkomligt.

Men hur man gör känns som en mardröm när jag läser FAQ-sidan. Bara en gröt av massa otäcka tekniska ord som min hjärna vägrar absorbera. Jag vill inte ens behöva förstå, jag vill bara att det ska funka automatiskt.

Det var jobbigt nog när Rdos hjälpte mig med TFT-klienten. Skulle aldrig klarat det själv. Att behöva börja om från början igen tar verkligen emot, även om jag vet att jag kommer bli nöjd när det väl är klart. *snyft*
Inger
Inaktiv

Inläggav Inger » 2007-12-05 10:21:45

Förresten, när jag ändå är här... nu gjorde jag min sida i 984px. Någon tyckte det blev för brett. Själv tyckte jag 760 blev för smalt. Har expertpanelen någon rekommendation?
Inger
Inaktiv

Inläggav ufo » 2007-12-05 10:50:16

Inger skrev:Förresten, när jag ändå är här... nu gjorde jag min sida i 984px. Någon tyckte det blev för brett. Själv tyckte jag 760 blev för smalt. Har expertpanelen någon rekommendation?

Varför begränsa den?
folk sitter på så många skärmupplösningar att en fast bredd är kasst.
Om du pratar om den sida som du länkar till i trådstarten så är det ju text som sidan presenterar.
Öppna designen till höger och låt webbläsaren själv avgöra hur bred sidan skall vara.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav Inger » 2007-12-05 11:01:37

Eh... jaha, hur gör man det i MS Publisher? Den design jag valde har ju fasta gränser som man måste bestämma i förväg. Föredrar själv när den anpassar sig efter bildskärmen så jag skulle gärna ändra om jag bara kom på hur man gör.
Inger
Inaktiv

Inläggav ufo » 2007-12-05 11:08:18

Inger skrev:MS Publisher?

MS Publisher?

hjälp
ufo

Inläggav Inger » 2007-12-05 11:11:50

Förmorrat också! Gick och försökte registrera en .com adress på GoDaddy och namnet var ledigt, men i villkoren står det:

You agree that for each domain name registered by You the following information will be made publicly available in the Whois directory as determined by ICANN Policy and may be sold in bulk as set forth in the ICANN agreement:

The domain name
Your name and postal address
The email address, postal address, voice and fax numbers for technical and administrative contacts
The Internet protocol numbers for the primary and secondary name servers
The corresponding names of the name servers
The original date of registration and expiration date

Så fanken heller att jag går med på att dessa uppgifter blir offentliga över hela världen och dessutom kan säljas! Jag vill bara bidra med sajten som en service, inte skylta med mina privata adressuppgifter, telefonnummer etc.

(Jäkla oskick även på andra sajter, t ex aftonbladet se där de kräver ens namn, adress, telefonnummer och personnummer bara för att få läsa hela artiklarna. :evil: )

Så, back to the drawing board... vad gör jag nu? :?

Undrar om de är lika dumma på den svenska sajten? Kanske funkar lika bra med en .se-adress? Fast jag tyckte .com passar bättre eftersom sajten är på engelska.
Inger
Inaktiv

Inläggav Inger » 2007-12-05 11:16:46

ufo skrev:
Inger skrev:MS Publisher?

MS Publisher?

hjälp

Ja, ursäkta om jag inte har tillgång till avancerade nördprogram eller kan skriva egen programkod. Publisher följde med datorn jag köpte av Moggy i somras och för mig som gjorde förra versionen i Word så är detta en avesvärd uppgradering. 8)
Inger
Inaktiv

Inläggav ufo » 2007-12-05 11:21:33

Inger skrev:Ja, ursäkta om jag inte har tillgång till avancerade nördprogram eller kan skriva egen programkod. Publisher följde med datorn jag köpte av Moggy i somras och för mig som gjorde förra versionen i Word så är detta en avesvärd uppgradering. 8)

Nja nu menade jag mer att jag inte är behjälplig i MS Publisher.
Jag kan utifrån namnet mistänka att det är Microsoft som gjort det. Och den infon lär knappast hjälpa dig eller?
ufo

Inläggav rdos » 2007-12-05 11:23:52

Inger skrev:
rdos skrev:Du kan iaf fundera på det till nästa höst. Fast det är ju så att om man marknadsför sin sajt på nätet så vill man gärna att länkarna ska fungera över en längre tid. Om du har planer på att skaffa egen domän bör du kanske göra det nu så att folk hinner "länka om" till denna innan creative-minds försvinner?

Försvinner? Tänker du lägga ner den då? Eller flytta till annan adress? I så fall kommer ju saken i ett annat läge. Då är det ju självklart smartast att skaffa ny adress redan nu. *suck*

Nej, nej och nej!

Nu missuppfattade du mig nog. Du kan gärna ha kvar creative-minds.info om du vill. Jag överlåter den till dig <b>gratis</b> om du vill ha den kvar. Vad jag menade var att om du inte var intresserad av den addressen så tänkte jag inte förnya den nästa höst.

Inger skrev:
I statistiken för besökare så framgår att det just nu finns en hel del länkar till din sida på nätet. Det är ju också något att tänka på när man uppdaterar sidan.

Jaha? Kan du se sånt? Till gamla sidan då alltså? Hur många då, typ? Kan du se hur många besökare det varit också? (Jag lyckades inte komma ihåg att skaffa räknare förrän nu.)

Ja, jag kan se besöksstatisken för creative-minds. Jag tror du kan göra det också med dina vanliga inloggningsuppgifter: http://www.creative-minds.info/stats

Inger skrev:

Jo, det var ju så jag tänkte... Du kan inte händelsevis se VILKA som har länkar till gamla sidan så att man kan skicka dem den nya?

Det kan man se i besöksstatistken och på alexa: http://www.alexa.com/data/details/traff ... minds.info
rdos

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-05 11:24:34

Inger skrev:Förmorrat också! Gick och försökte registrera en .com adress på GoDaddy och namnet var ledigt, men i villkoren står det:

You agree that for each domain name registered by You the following information will be made publicly available in the Whois directory as determined by ICANN Policy and may be sold in bulk as set forth in the ICANN agreement:

The domain name
Your name and postal address
The email address, postal address, voice and fax numbers for technical and administrative contacts
The Internet protocol numbers for the primary and secondary name servers
The corresponding names of the name servers
The original date of registration and expiration date

Så fanken heller att jag går med på att dessa uppgifter blir offentliga över hela världen och dessutom kan säljas! Jag vill bara bidra med sajten som en service, inte skylta med mina privata adressuppgifter, telefonnummer etc.

(Jäkla oskick även på andra sajter, t ex aftonbladet se där de kräver ens namn, adress, telefonnummer och personnummer bara för att få läsa hela artiklarna. :evil: )

Så, back to the drawing board... vad gör jag nu? :?

Undrar om de är lika dumma på den svenska sajten? Kanske funkar lika bra med en .se-adress? Fast jag tyckte .com passar bättre eftersom sajten är på engelska.

Men det är ju inga problem att köpa .com-adresser av svenska webhotel!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Inger » 2007-12-05 11:26:57

Ja, det är Microsoft (jag förkortade). Om jag vill ha en design som är helt öppen så måste jag välja en tom sida och gära allt själv (som jag gjorde i Word). Då får jag ingen snygg design och framför allt inte de där praktiska knapparna som håller reda på alla sidorna automatiskt.
Inger
Inaktiv

Återgå till IT-forum

Logga in