Frågor om diagnostisering

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Frågor om diagnostisering

Inläggav Terracotta » 2011-01-09 4:18:02

Jag har några frågor jag vill ställa till personer som har erfarenhet av processen där man diagnostiseras med aspergers syndrom.

Hur omfattande ska en utredning vara?

Hur många timmar tar en genomsnittlig utredning sammanlagt (ungefärligt)? Hur kort kan en utredning som leder till diagnos vara?

Vad för tester får patienterna göra?

Skiljer det sig när en vanlig psykolog eller en "neuropsykolog" genomför testerna?

Hur många utredare behövs det (minst) för att en diagnos skall sättas?

Vilka för kvalifikationer behöver utredarna ha?

Är det läkare eller psykologer som sätter diagnosen?

Behöver läkare vara involverade eller kan vanliga psykologer diagnostisera patienterna själva?

Kan en diagnostisering ske utanför den offentliga vården, dvs. kan en privat psykolog genomföra utredningen och sätta diagnosen aspergers syndrom?

Det är säkert inte många som kan svara på alla dessa frågor, men det skulle hjälpa om ni som är diagnostiserade med utgångspunkt från era erfarenheter svarar på några av frågorna (andra med insyn får givetvis också svara).
Terracotta
Ny medlem

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav Alien » 2011-01-09 5:23:24

Jag tror jag träffade psykologen tre gånger. Dels pratade jag med henne, dels genomgick jag tester.

Sedan skrev hon ett utlåtande, men den formella diagnosen fick jag av en läkare (psykiatriker).
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Frågor om diagnostisering

Inläggav Arkimedes » 2011-01-09 10:15:41

Terracotta skrev:Hur många timmar tar en genomsnittlig utredning sammanlagt (ungefärligt)?

Kan en diagnostisering ske utanför den offentliga vården, dvs. kan en privat psykolog genomföra utredningen och sätta diagnosen aspergers syndrom?

Jag står i kö till utredning. Kuratorn sade att utredningen kommer att ta ca två veckor med en sammanlagd utredningstid på ca 15-20 timmar.

Ja, varför skulle det inte kunna göras privat? För mig är det ungefär samma sak som att fråga Kan man gå till en privat tandläkare när man har tandvärk? Har du tillräckligt med pengar slipper du dessutom köa.
Arkimedes

Anslöt: 2010-10-27

Inläggav barracuber » 2011-01-09 10:30:46

Mitt utredningsteam bestod av en psykiater (som skötte den neuropsykiatriska delen) och en psykolog (som skötte den neuropsykologiska delen, bland annat alla tester).

Neuropsykologi trodde jag var en del av psykologiutbildningen. Kan man arbeta som enbart neuropsykolog?

Min psykolog jobbade med olika saker, bland annat npf-utredningar, forskning och terapi. Han tycker att testerna är det allra roligaste. Men terapin är det han skulle vilja jobba mera med.

Min utredningstid stämmer med det som Arkimedes skrev.

Svarar mer senare.
Senast redigerad av barracuber 2011-01-09 11:18:57, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav jorand » 2011-01-09 10:49:53

Det finns även privata utredare. Kostar ca 15000 kr.

Äldre tråd (en av många):
http://www.aspergerforum.se/utredning-hur-t17888.html#472409
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav Sam » 2011-01-09 10:53:28

Visst kan en utredning ske utanför den offentliga vården.

Däremot så kan inte en psykolog sätta en formell diagnos som tex AS, utan att en läkare (psykiater) är delaktig. Eftersom diagnosen också prövas mot andra tillstånd som kan likna svårigheter som vid tex AS.

En psykolog kan i princip komma fram till vad det troligen handlar om, genom testning som ger en vis vägledning, tillsammans med patientens beteende utifrån hur denne tolkar och svarar.
Sam

Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-09 11:56:38

Hej!

Sam skrev:Däremot så kan inte en psykolog sätta en formell diagnos som tex AS, utan att en läkare (psykiater) är delaktig.

Joho då. Habiliteringen har minst en psykolog i sitt team. Psykologen där jag bodde förut utredde mig och konstaterade att jag har Asperger syndrom. Ingen annan var inblandad. Diagnosen är giltig, även om jag inte har den på papper utan den finns hos Habiliteringen. Papperen är överförda från Habiliteringen i förra landstinget till Habiliteringen i Ludvika.

Jag vet ju inte om psykologen som utredde mig har träffat en psykiater. Men jag har då inte träffat nån i samband med den utredningen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Thurizas » 2011-01-09 11:57:56

6 möten med en neurologpsykolog hade jag och vardera möte var på ca 2 ½- 3 timmar då vi försökte få så mycket gjort som möjligt på varje möte för att underlätta för mig då jag hade svårt att vistas bland folk(då jag måste åka buss in vilket innebär massa intryck som sänker mitt mående allt eftersom) och kliniken låg mitt inne i stan.

Jag gick hos en privat utredare. En utredning som köptes in åt mig via Arbetsförmedlingen då jag suttit i kö i 2 ½ år hos psykiatrin här i Värmland innan och blivit utförsäkrad och ändå inte kunde arbeta/gå på praktik på grund av mitt mående då.

Den privata utredaren skickade sedan in mina utredningsresultat till Psykiatrin. Utredaren berättade för mig om resultaten innan hon skickade in dom och att jag hade en möjlighet att säga till om jag inte ville få dom inskickade. Alla vill nog inte ha en diagnos trots allt som följer dom via hela livet(?) Även om man inte måste berätta för någon.

En utredning verkar kunna ske rätt så olika beroende på vart man får den. En del får gå på flera utredningstillfällen andra några färre.

Min utredning gick snabbt över i att även utreda Adhd i samma veva så det kanske kan ha påverkat tiden på min utredning med(?). Jag kan bara spekulera.

Något jag själv funderat på efteråt är det här med testerna. Jag är glad över att jag inte visste vilka tester jag skulle få göra. hade jag vetat innan så hade jag kanske varit dum nog att öva på dessa tester via nätet (om dom nu finns) eller bara läsa en massa om dom och bli om möjligt ännu mer nervös. kanske skulle jag kunnat påverkat mina resultat om jag övat innan(?) Vilket jag tror kan vara väldigt negativt.

En vanlig psykolog kan inte sätta en diagnos och mig veterligen efter egen erfarenhet så är det inte heller alla psykologer som är införstådda i vad Asperger är. Klart det finns undantag vill jag påpeka, dock har jag inte haft den turen att träffa någon av dessa innan min utredare eller den kontakt jag sedan fått med habiliteringen tack vare min utredning.
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Truly » 2011-01-09 12:26:44

Terracotta skrev:Vad för tester får patienterna göra?

Dessa fick jag göra:

SCID 1 – Intervjufrågor som mäter om man lider av psykiska sjukdomar som ångest, bipolär sjukdom, schizofreni osv. Innan intervjun får man fylla i ett självskattningsformulär.
SCID 2 – frågor som mäter om man lider av personlighetsstörningar som fobisk-, tvångs-, antisocial-, paranoid-, narcissistisk-, schizoid personlighetsstörning osv. Innan intervjun får man fylla i ett självskattningsformulär.
MADRS – frågor som mäter om man har en pågående depression och i vilken grad.
PTDS – ett test som mäter om man är stressad eller lider av posttraumatiskt stressyndrom.
AQ – (Autism-Spectrum Quotient) Självskattningstest som ger indikationer om man har Aspergers syndrom.
WRASS – (Wender riktad ADHD-skattningsskala) test som ger indikationer om man har ADHD, riktat mot uppmärksamhetsproblem.
ASRS – (adult ADHD self-report scales) Självskattningsformulär som ger indikationer om man har ADHD, riktat mot impulsproblem.
WURS – (Wender Utah rating scale) också detta är ett testningsformulär som ger indikationer på om man har ADHD.
WAIS-III - ett allmänkognitivt test som får fram vilka styrkor och svagheter man har. Det ger en total begåvningsprofil. Innehåller 14 deltest och det är detta som tog längst tid att utföra.
D-KEFS – (Delis-Kaplan Executive Function System) ett mycket stort och övergripande test som mäter olika exekutiva funktioner. Tar också lång tid att genomföra.
IVA – (Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test) test som mäter uppmärksamhet, koncentration och självkontroll.
Wisconsin Card Sorting Test – test som mäter kognitiv flexibilitet, problemlösningsförmåga, övergripande exekutiva funktioner och kognitiv snabbhet.
ToH – (Tower of Hanoi) test som mäter exekutiva funktioner, framförallt planering och impulsivitet, i viss mån även att tänka i flera led.
Reading the Mind in the Eyes – test som mäter sociala signaler, ansiktsuttryck och i viss mån mentaliseringsförmåga.

Vilka test man får göra beror på vilka psykologen anser vara nödvändiga och beror väl på vilka brister/problem man uppvisar. Jag fick göra många typiska ADHD-test och många test som kolla exekutiva funktioner eftersom jag uppvisade svårigheter då det gäller uppmärksamhet bl.a.

Om man bara inkluderar dessa test så tog det ca 20 besök på vardera ca 2 timmar = ca 40 timmar. Men sedan var det en del besök både innan och efter det, samt intervju med anhörig och väntetid innan uppföljningsmöte för diagnos + sommarsemester och julledighet. Totalt tog det för mig ca 1½ år allt som allt från första mötet med psykiatern till sista mötet då jag fick diagnosen officiellt.

Psykologen genomförde alla test.
Psykologen hade uppföljningsmötet med info om testerna samt diskuterade diagnosmanualen och mina uppnådda kriterier tillsammans med mig.
Läkaren (psykiater) informerade mig om diagnos samt skrev på intyget.
Truly

Anslöt: 2009-11-25

Inläggav barracuber » 2011-01-09 13:05:08

Jag svarade på några i mitt förra inlgg, ber om ursäkt om jag svarar dubbelt.

Terracotta skrev:Hur omfattande ska en utredning vara?

Det beror på vad som vården och personen själv misstänker det kan vara . I mitt fall misstänktes det AS och ADD så därför tidsattes utredningen efter det. Ju fler misstänka saker desto mer resurser krävs.

Terracotta skrev:Hur många timmar tar en genomsnittlig utredning sammanlagt (ungefärligt)? Hur kort kan en utredning som leder till diagnos vara?

Jag svarade innan.

Terracotta skrev:Vad för tester får patienterna göra?

Jag fick göra:

Tester:
* WAIS-III NI
* RCFT
* WMS-III
* Conner's Conitnous Performance Test-II
* WCST
* D-KEFS

Formulär:
* ASRS
* RAADS
* ASSQ
* Nordiskt formulär för utredning av barns utveckling o beteende
* MMPI-2
* SCID-II

Dessutom fick min syster och morbror fylla i varsitt formulär.
Telefonintervju med min syster.

Terracotta skrev:Skiljer det sig när en vanlig psykolog eller en "neuropsykolog" genomför testerna?

Se tidigare svar.

Terracotta skrev:Hur många utredare behövs det (minst) för att en diagnos skall sättas?

Man har ju hört allt från en (1) till ett helt team.

Terracotta skrev:Vilka för kvalifikationer behöver utredarna ha?

Legitimerade är väl ett minimikrav.

Terracotta skrev:Är det läkare eller psykologer som sätter diagnosen?

I mitt fall psykiater och det stämmer med vad flera andra här har sagt.

Terracotta skrev:Behöver läkare vara involverade eller kan vanliga psykologer diagnostisera patienterna själva?

Det har man också hört att det förekommer.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Terracotta » 2011-01-09 14:09:22

Tack för alla svar!

Jag har några följdfrågor:

Kan en person som i viss mån eller till och med i hög grad behärskar ironi, sarkasm, skämt, skam (kan i sociala sammanhang uppleva saker som pinsamt) och har fantasi, förmåga att förstå ansiktsuttryck/kroppsspråk, adekvat känsla för vad som är anständigt och kanske till och med "moderiktigt" och vänskap med människor ha aspergers syndrom?

Om en person uppvisar drag som är typiska för både individer med aspergers syndrom och neurotypiska individer - vad kan diagnosen bli då? Det finns väl flera psykiska tillstånd där man har liknande symptom som individer med aspergers syndrom t.ex. personer som med "fobisk personlighetsstörning"?

Om en psykolog bedömer att en patient har aspergers syndrom, vad har patienten för möjligheter att dubbelkontrollera diagnosen? Går det att uppmäta neurologiska dysfunktioner som individer med aspergers syndrom har (?), är det möjligt att göra det inom psykiatrin?
Terracotta
Ny medlem

Inläggav Thurizas » 2011-01-09 14:23:26

Terracotta skrev:Kan en person som i viss mån eller till och med i hög grad behärskar ironi, sarkasm, skämt, skam (kan i sociala sammanhang uppleva saker som pinsamt) och har fantasi, förmåga att förstå ansiktsuttryck/kroppsspråk, adekvat känsla för vad som är anständigt och kanske till och med "moderiktigt" och vänskap med människor ha aspergers syndrom?

Japp.
Svar= JA
Thurizas

Inläggav Terracotta » 2011-01-09 14:39:28

Thurizas skrev:
Terracotta skrev:Kan en person som i viss mån eller till och med i hög grad behärskar ironi, sarkasm, skämt, skam (kan i sociala sammanhang uppleva saker som pinsamt) och har fantasi, förmåga att förstå ansiktsuttryck/kroppsspråk, adekvat känsla för vad som är anständigt och kanske till och med "moderiktigt" och vänskap med människor ha aspergers syndrom?

Japp.
Svar= JA

Säker? Du får gärna utveckla ditt svar.

Personer med aspergers syndrom har väl problem med att förstå ansiktsuttryck/kroppsspråk och att "läsa mellan raderna"?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom
Terracotta
Ny medlem

Inläggav Thurizas » 2011-01-09 15:00:33

Terracotta skrev:
Thurizas skrev:

Japp.
Svar= JA

Säker? Du får gärna utveckla ditt svar.

Personer med aspergers syndrom har väl problem med att förstå ansiktsuttryck/kroppsspråk och att "läsa mellan raderna"?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

Ja visst,men inte alla. Vi har inte alla samma problematik även om vi delar samma diagnos.

Jag använder mig ofta av ironi och är rätt sarkastisk i mitt riktiga liv utanför detta forum. Jag skämtar ofta och driver gärna med mig själv. Gillar att klä mig fint, sköta mitt yttre osv.

En del vill umgås med människor andra inte. Det går inte att dra alla över en kam så att säga.

Just jag vill gärna umgås med folk men blir utmattad av det. Jag har även svårt att förstå en dels kroppsspråk, främst de jag inte känner väl.
Thurizas

Inläggav Sam » 2011-01-09 19:54:13

Lilla Gumman skrev:Hej!

Sam skrev:Däremot så kan inte en psykolog sätta en formell diagnos som tex AS, utan att en läkare (psykiater) är delaktig.

Joho då. Habiliteringen har minst en psykolog i sitt team. Psykologen där jag bodde förut utredde mig och konstaterade att jag har Asperger syndrom. Ingen annan var inblandad. Diagnosen är giltig, även om jag inte har den på papper utan den finns hos Habiliteringen. Papperen är överförda från Habiliteringen i förra landstinget till Habiliteringen i Ludvika.

Jag vet ju inte om psykologen som utredde mig har träffat en psykiater. Men jag har då inte träffat nån i samband med den utredningen.

Hälsningar

Lilla Gumman

Troligen ingår det en läkare i det team som är kopplad till utredningen som görs på hab av psykolog. Även om man kanske inte som patient har en egen direktkontakt med läkaren. De flesta träffar nog psykologen betydligt oftare eftersom det är denne som utför testningarna .
Sam

Anslöt: 2007-04-07

Återgå till Aspergare och vården

Logga in