Korande av världens vackraste programmerings språk
32 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Givetvis COW
http://www.bigzaphod.org/cow/
Annars har vi det där språket vars namn jag har glömt och som presenterades i det gamla klassiska 1a Aprilnumret av CACM (1984 tror jag). Istället för GOTO använde man COME FROM.
http://www.bigzaphod.org/cow/
Annars har vi det där språket vars namn jag har glömt och som presenterades i det gamla klassiska 1a Aprilnumret av CACM (1984 tror jag). Istället för GOTO använde man COME FROM.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:44:43, redigerad totalt 1 gång.
assemblerspråket ser fint ut, tycker jag. Eller borde nog säga mest intressant.
Fulast är script språken, förutom AHK som jag använder då och för tillfället har bra användning utav.
Fulast är script språken, förutom AHK som jag använder då och för tillfället har bra användning utav.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:44:43, redigerad totalt 1 gång.
Fint namn, Cayenne. (Curry ) Jag fattade ordvitsen direkt, även om jag aldrig hört talas om Cayenne innan. För övrigt kan jag påpeka storhetsvansinnet i att döpa språket efter sitt förnamn och en av de viktigaste funktionerna i språket efter sitt efternamn.md2perpe skrev:Haskell och derivat som Cayenne hör till mina favoriter.
Om jag kunde Haskell bättre skulle det nog ligga etta eller tvåa, likaså någon form av RISC-assembler, kanske ARM.
Men bland de språk jag behärskar är det Javascript och GB-Z80 assembler som jag tycker är vackrast. JS för sin objektmodell, GB-Z80 assembler pga de vackra saker man kan skriva i ASM.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 10:44:43, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01 skrev:För övrigt kan jag påpeka storhetsvansinnet i att döpa språket efter sitt förnamn och en av de viktigaste funktionerna i språket efter sitt efternamn.
Fast det där är inte riktigt sant. Det är snarare tributer till Haskell Curry.
Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 10:44:43, redigerad totalt 1 gång.
Språket Haskell skapades efter hans död, och hålls samman av en kommitté. Dess wiki:
Haskell är i mitt tycke för övrigt ganska trevligt, koncist, och abstrakt, men det känns svårt att släppa de imperativa språken. C++0x ska dock få lambda-funktioner, vilket jag verkligen har saknat.
Haskell is a computer programming language. In particular, it is a polymorphically typed, lazy, purely functional language, quite different from most other programming languages. The language is named for Haskell Brooks Curry, whose work in mathematical logic serves as a foundation for functional languages. Haskell is based on lambda calculus, hence the lambda we use as a logo.
Haskell är i mitt tycke för övrigt ganska trevligt, koncist, och abstrakt, men det känns svårt att släppa de imperativa språken. C++0x ska dock få lambda-funktioner, vilket jag verkligen har saknat.
Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 10:44:43, redigerad totalt 1 gång.
Har ingen av er drabbats av lugnet i [WikiEng]Erlang[/WikiEng]? Aldrig så invecklade beroenden ordnar sig vackert inför Erlangs självklara processmodell. Jag hoppas bara att min gamle klasskompis på HiPE-projektet spårade upp och sprängde deadlocksituationerna i språket.
Förutom att språkvalet inhöstar oss en tveksam patriotisk poäng ger mig [wikieng]Wings_3D[/wikieng] en fartkänsla som jag brukar låtsas inte står räserkompilatorn till [wikieng]OCaml[/wikieng] efter.
Förutom att språkvalet inhöstar oss en tveksam patriotisk poäng ger mig [wikieng]Wings_3D[/wikieng] en fartkänsla som jag brukar låtsas inte står räserkompilatorn till [wikieng]OCaml[/wikieng] efter.