Aspergare (+ eventuell annan diagnos) VS Neurotypisk

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Aspergare (+ eventuell annan diagnos) VS Neurotypisk

Inläggav Banzai » 2011-01-08 19:29:33

Nu vill jag gå till botten med detta. Vad är egentligen skillnaden?

Vi har ju det fysiska för vissa d.v.s. motorik, "känslighet" (som heter något annat men som min hjärna vägrar att komma på just nu) och dylikt.

Vi har det sociala för de flesta (?) ögonkontakt, kroppskontakt, småprat och annat (ni får hemskt gärna fylla på).

Det jag undrar är hur kan ni med diagnos avgöra huruvida en person är neurotypisk eller aspig i en skriven dialog/monlog? Vad är det ni reagerar på? Vad är det ni har märkt "utmärker" en typisk NT:are och en aspergare när det gäller just att uttrycka sig skriftligt?

Jag vet att vi alla är olika och att det är otroligt svårt att generalisera men vi kan väl göra ett försök att komma fram till något?
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav MsTibbs » 2011-01-08 20:32:03

Några av kriterierna kan jämföras:

Avvikande blickkontakt - jfr att hålla blick, lagom länge

Stel ansiktsmimik - avslappnat ansikte som reagerar på "rätt" sätt

Bristande/stelt kroppsspråk - Flyta in i mängden, "svara" på andras

Koncentrationssvårigheter - att kunna hålla fokus även på mindre intressanta saker

Dåligt arbetsminne - Komma ihåg siffror, namn, telefonnummer, vad-det-nu-var-jag-skulle-göra-i-köket-nu-igen

Socialt klumpig - Tänka på vad som är socialt accepterat att säga

Specialintressen - Vara mera jämn, inte fanatisk i vad man gör

Annat kan jämföras på liknande sätt.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Re: Aspergare (+eventuell annan diagons) VS Neurotypisk

Inläggav Banzai » 2011-01-08 22:10:58

Banzai skrev:Det jag undrar är hur kan ni med diagnos avgöra huruvida en person är neurotypisk eller aspig i en skriven dialog/monlog? Vad är det ni reagerar på? Vad är det ni har märkt "utmärker" en typisk NT:are och en aspergare när det gäller just att uttrycka sig skriftligt?

Jag vet att vi alla är olika och att det är otroligt svårt att generalisera men vi kan väl göra ett försök att komma fram till något?
Hmm.. Jag tror jag uttryckte mig otydligt och la till en massa som inte hörde till saken, det är det jag har fetmarkerat som jag är mest intresserad av. Om man alltså plockar bort allt det fysiska hur går det att avgöra det då? Om jag t.ex. skriver här på forumet och ni sitter hemma framför era skärmar och rullar med ögonen för jag uttrycker mig NT. Vad är aspigt och vad är neurotypiskt i skrift?

Do I make any sense at all?
Banzai

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-08 22:22:28

Saklighet/klarsynthet kännetecknar aspergare medan NTs är mer fladdriga. Tycker jag.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Thurizas » 2011-01-08 22:27:51

Det några Aspergare kan ha är svårt för liknelser/metaforer då en del kan tolka saker rätt ordagrant.

En del Aspergare undviker att använda liknelser när dom skriver, som ett exempel.

Jag kan INTE skilja på en vanlig ej utredd eller till synes normal människa och en Aspergare utifrån en skrift om inte denne faktiskt säger sig ha As.

En Aspergare kan inte läsa(gäller långt ifrån alla) mellan raderna som en normal människa kan. Vilket kan göra att en vanlig människa kan tolka en text helt annorlunda mot för hur en Aspergare skulle tolka den.

En aspergare (åter igen inte alla)tolkar orden ordagrant.

Det var inte en lätt frågeställning du kom med här Banzai :wink:
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Banzai » 2011-01-08 22:34:33

KrigarSjäl skrev:Saklighet/klarsynthet kännetecknar aspergare medan NTs är mer fladdriga. Tycker jag.
Hur menar du med "Saklighet/klarsynthet"? Mindre känslor och mer fakta?

Kan du ge ett konkret exempel? Jag tvivlar inte på din iakttagelse utan vill bara förstå.

Säg till mig om jag uttrycker mig obegripligt för jag känner mig väldigt rörig i huvudet just nu (detta är riktat till alla som har något att bidra med i tråden).
Banzai

Inläggav Allanna » 2011-01-08 22:36:11

Urgh, då är jag atypisk för jag älskar metaforer. Gärna udda, vansinniga metaforer som inte finns egentligen utan som jag hittar på själv.

Som t ex "Han är nervös som en tös med en geting under kjorteln", som knappast är en vedertaget liknelse men ganska talande tycker jag (men det är jag möjligen ganska ensam om) :)
Allanna

Anslöt: 2011-01-04

Inläggav Moggy » 2011-01-08 22:37:57

Thurizas skrev:En Aspergare kan inte läsa(gäller långt ifrån alla) mellan raderna som en normal människa kan. Vilket kan göra att en vanlig människa kan tolka en text helt annorlunda mot för hur en Aspergare skulle tolka den.

Är det här verkligen nåt specifikt för AS egentligen?

Jag tycker många "vanligt folk" verkar ha problem att tolka texter och se andemeningen i texten.

Skulle inte bli förvånad om en undersökning skulle visa på att det här är ett lika spritt problem bland "vanligt folk" som bland folk med As.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Alien » 2011-01-08 22:38:10

Skriftligt vet jag inte om jag märker någon skillnad.

Skulle vara att aspergare oftare är språkpoliser då (jag är själv en hämmad sådan).

Det är mer intressena och sättet att resonera som jag tycker är aspigt/NT.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Thurizas » 2011-01-08 22:47:12

Moggy skrev:
Thurizas skrev:En Aspergare kan inte läsa(gäller långt ifrån alla) mellan raderna som en normal människa kan. Vilket kan göra att en vanlig människa kan tolka en text helt annorlunda mot för hur en Aspergare skulle tolka den.

Är det här verkligen nåt specifikt för AS egentligen?

Jag tycker många "vanligt folk" verkar ha problem att tolka texter och se andemeningen i texten.

Skulle inte bli förvånad om en undersökning skulle visa på att det här är ett lika spritt problem bland "vanligt folk" som bland folk med As.

Jag tänker inte säga emot dig, detta är min egen iakttagelse ifrån då jag skrivit till folk med As och då jag skrivit till vanligt folk och hur dom tolkat exakt samma text.
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Banzai » 2011-01-08 23:00:22

Thurizas skrev:Det var inte en lätt frågeställning du kom med här Banzai :wink:
Det är väl ingen som har något bättre för sig en lördagkväll än att grunna på detta? :-)040

Allanna skrev:Urgh, då är jag atypisk för jag älskar metaforer. Gärna udda, vansinniga metaforer som inte finns egentligen utan som jag hittar på själv.

Som t ex "Han är nervös som en tös med en geting under kjorteln", som knappast är en vedertaget liknelse men ganska talande tycker jag (men det är jag möjligen ganska ensam om) :)
+1
En av anledningarna till att jag gillar Pratchett så mycket och den liknelsen du drog till med tycker jag är väldigt beskrivande (jag ser framför mig en tjej med en geting under kjolen och hon är väldigt nervös).

Alien skrev:Det är mer intressena och sättet att resonera som jag tycker är aspigt/NT.
Hur resonerar en aspergare jämfört med en neurotypisk person? Exempel?
Banzai

Inläggav Alien » 2011-01-09 1:09:16

Just nu kommer jag inte på något konkret exempel.

Mera att aspies kan diskutera saker riktigt ingående och "nördigt".

Jag skulle också vilja säga mer vidsynt och fördomsfritt. Å andra sidan har jag också sett tecken på rigiditet och fördomsfullhet här med. Toleransen gäller kanske mer ens svårigheter, ingen blir förvånad för alla har mer el mindre svårigheter själva.

Sedan att diskutera även kontroversiella saker mer utifrån fakta än från känslor. Samtidigt som jag också sett känsloutbrott här också.

Så kanske är det mer en känsla jag har, eftersom jag just nu inte är aktiv på något "NT-forum" så jag kan jämföra.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Moggy » 2011-01-09 1:15:00

Sen får vi nog tänka på att folk som diskuterar mycket på internet kanske inte är representativa för befolkningen i sin helhet. AS liksom som NT.

Ganska många där ute som på sin höjd skriver nåt enklare på Facebook eller epost och aldrig skulle lägga ned timmar på att hänga på diverse forum.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in