vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?
http://www.mobil.se/nyheter/HTC-Gratia- ... 78204.html
En HTC Gratia kanske om du vill komma under lite billigare...
Baevern skrev:Moggy skrev:http://www.mobil.se/nyheter/HTC-Gratia-borjar-saljas-1.378204.html
Vad är skillnaden på HTC Gratia och HTC Desire HD ?
Mindre skärm och därmed en mindre mobil. 3.2" istället för 4.2".
Troligtvis lite klenare CPU men inget jag har kollat upp.
HTC Desire HD är det som gäller nu om man vill ha det vassaste som går att uppbringa. Den har dessutom ett väl fungerande GPS-program med från start, vilket man snällt kan säga att Google Maps inte riktigt är, även om jag använder det själv. För promenader räcker det bra, men bilkörning är riktigt jobbigt med den.
Fråga: om man är teknikintresserad, bygger egna datorer mm.
Hur bra är t.ex Galaxy om man har enbart problem med planera och schemalägga dagar/veckor/månader?
fråga 2: Desire HD vs Galaxy 9000.
Är galaxy utgående modell? Desire HD ska egentligen ha 16% större skärm har jag läst på internet, samt lite nyare(?)
Företaget 3 ger Galaxy med 24månaders bind tid fri surf plus. 199kr/månad.
mao man betalar totalt 4800kr(?!) för mobilen samt 2års internet om jag fattar rätt, är bra erbjudande med tanke på att bara mobilen kostar 4000kr på prisjakt?
Hur bra är t.ex Galaxy om man har enbart problem med planera och schemalägga dagar/veckor/månader?
fråga 2: Desire HD vs Galaxy 9000.
Är galaxy utgående modell? Desire HD ska egentligen ha 16% större skärm har jag läst på internet, samt lite nyare(?)
Företaget 3 ger Galaxy med 24månaders bind tid fri surf plus. 199kr/månad.
mao man betalar totalt 4800kr(?!) för mobilen samt 2års internet om jag fattar rätt, är bra erbjudande med tanke på att bara mobilen kostar 4000kr på prisjakt?
Har ingen erfarenhet av Samsung själv men verkar vara en allmän uppfattning att dom är plastiga och håller dålig kvalitet. Men å andra sidan är folk på mobilforum gnälliga och det är få modeller som anses bra.
Galaxy S är väl nyare och bättre än 9000?
Desire HD är bättre och dyrare. För stor för min smak.
Cebitmässan har ju varit i veckan och nya modeller har presenterats. LG Optimus Black och Optimus 2X ser ut att vara väldigt bra. Sony Ericsson X12 Arc är en annan ny modell. Men det tar väl ett par månader innan dessa finns i svenska butiker...
Galaxy S är väl nyare och bättre än 9000?
Desire HD är bättre och dyrare. För stor för min smak.
Cebitmässan har ju varit i veckan och nya modeller har presenterats. LG Optimus Black och Optimus 2X ser ut att vara väldigt bra. Sony Ericsson X12 Arc är en annan ny modell. Men det tar väl ett par månader innan dessa finns i svenska butiker...
rdos skrev:Den optimala mobilen har ENBART telefon. Inga spel, ingen kamera, ingen android, ingen internet, inga trassliga menyer och helst ingen GPS. Man slår ett nummer och trycker på en knapp med en telefonlur, och så kommer man dit man vill. Kan det vara så svårt att göra en sådan?
Denna kanske?
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:rdos skrev:Den optimala mobilen har ENBART telefon. Inga spel, ingen kamera, ingen android, ingen internet, inga trassliga menyer och helst ingen GPS. Man slår ett nummer och trycker på en knapp med en telefonlur, och så kommer man dit man vill. Kan det vara så svårt att göra en sådan?
Denna kanske?
Njäee. Den verkar ha SMS, vilket inte heller är nödvändigt. Plocka bort bokstäverna så blir den perfekt.
rdos skrev:Den optimala mobilen har ENBART telefon. Inga spel, ingen kamera, ingen android, ingen internet, inga trassliga menyer och helst ingen GPS. Man slår ett nummer och trycker på en knapp med en telefonlur, och så kommer man dit man vill. Kan det vara så svårt att göra en sådan?
Jag har en sån! Nokia 1112. Den är så oavancerad att den kostade 499:- ny och olåst, dock finns sms-funktion i den. Jag tvivlar på att man kan få en telefon som inte fixar sms idag.
prodge64 skrev:rdos skrev:Den optimala mobilen har ENBART telefon. Inga spel, ingen kamera, ingen android, ingen internet, inga trassliga menyer och helst ingen GPS. Man slår ett nummer och trycker på en knapp med en telefonlur, och så kommer man dit man vill. Kan det vara så svårt att göra en sådan?
Jag har en sån! Nokia 1112. Den är så oavancerad att den kostade 499:- ny och olåst, dock finns sms-funktion i den. Jag tvivlar på att man kan få en telefon som inte fixar sms idag.
Jag har en Nokia 3220. Jag tror att den kostade 799:- när jag köpte den för några år sedan. Den har en del onödiga funktioner (kamera, webb) men den är enkel att använda. Knapparna på min är så slitna att man inte ser siffrorna mer.
Jag hittar ingen info om 1112 nu, men jag har ett svagt minne av att ha läst att den är "anpassad för seniorer", eller något i den stilen. Alltså, en 2G telefon utan något som helst onödigt trams. Några spel finns visserligen också, men det har ju funnits ända sedan 5110:an och säkert ännu tidigare. Dock är menyerna lite sämre utformade än de som fanns på min gamla Nokia (som jag gjorde mig av med för att den var trasig, modell 32XX eller 33XX).
Jag läste nyss att Sony Ericsson inte kommer att uppdatera sina Xperia X10- och X8-telefoner längre än till android 2.1. Rätt irriterande eftersom jag köpte en X8 för bara några veckor sen och hade tänkt använda den i några år. Jag har ju inte precis så mycket pengar att jag kan köpa telefon ofta.
Jag valde mellan Sony Ericsson Xperia X8 och Samsung Galaxy 5. Verkar som att jag valde fel då den sistnämnda redan har android 2.2...
Jag valde mellan Sony Ericsson Xperia X8 och Samsung Galaxy 5. Verkar som att jag valde fel då den sistnämnda redan har android 2.2...
Det är dålig stil av SE, Xzirie. När dom sagt att deras mål är att bli ledande på Android så hade dom gott kunna ge sina kunder uppdateringar till v2.3.
Det är full rimligt att inte fortsätta uppgradera hur långt som helst och jag förstår om v3.0 inte skulle komma till X10 och X8.
Jag är sugen på deras nya X12 Arc men tvekar då jag inte vet om dom kommer att bättra sig här.
Det är full rimligt att inte fortsätta uppgradera hur långt som helst och jag förstår om v3.0 inte skulle komma till X10 och X8.
Jag är sugen på deras nya X12 Arc men tvekar då jag inte vet om dom kommer att bättra sig här.
barracuber skrev:Hur man gör när man rootar en android beror på märket och modellen. Det finns gott om guider på nätet, det är inte så jättesvårt (det kan t.o.m. vara tilltalande för en aspie eftersom det kräver stor noggranhet ).
Då kan man ju säga att Sony Ericsson oavsiktligt har gjort sina mobiler aspergervänliga eftersom det kommer krävas en jävla massa mixtrande för att få dem att klara det som alla andra mobiler klarar av naturen!
För mig var de viktigaste detaljerna, att
1) den gick "bra" att surfa med (inkl Flash)
2) att den hade bra antecknings/idé -appar och
3) att det går snabbt att kolla pendeltågens tider.
Jag har en HTC Hero, med flera extra extrastarka batterier... Försök det med iPhone .
Min son har fått en ZTE Blade, också Android. Den kostade minst 3000:- mindre, men är bättre på allt utom kameran :-x . I alla fall om man mäter Mpixel, vilket inte alls säger allt.
Jag har en HTC Hero, med flera extra extrastarka batterier... Försök det med iPhone .
Min son har fått en ZTE Blade, också Android. Den kostade minst 3000:- mindre, men är bättre på allt utom kameran :-x . I alla fall om man mäter Mpixel, vilket inte alls säger allt.
lar66 skrev:För mig var de viktigaste detaljerna, att
hmm * avundsjuk * batterier är inte billiga..
Min Hero behöver ett nytt batteri. Det har faktiskt hållit i två år men nu märks det att tidens tand har talat...
lar66 skrev:Min son har fått en ZTE Blade, också Android. Den kostade minst 3000:- mindre, men är bättre på allt utom kameran :-x . I alla fall om man mäter Mpixel, vilket inte alls säger allt.
Jag slängde ut en fråga om Bladen i <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/post502817.html#502817">en annan snarlik tråd</a> eftersom jag hade läst bra om den och egentligen vill byta ut min älskade Hero..jag tänkte även på ena barnet som längtar efter en Android.
Bror Duktig gillar inte Blade utan förespråkar modeller från Samsung, LG mm. Några andra svar fick jag inte. Kamera är ganska oviktigt för mig så därför känns prisklassen 1500-2500 mer och mer intressant faktiskt, framför allt när man får Android 2.2 och högre på köpet...(Hero kommer aldrig att få mer än 2.1)
- barracuber
barracuber skrev:lar66 skrev:För mig var de viktigaste detaljerna, att
hmm * avundsjuk * batterier är inte billiga..
Min Hero behöver ett nytt batteri. Det har faktiskt hållit i två år men nu märks det att tidens tand har talat...lar66 skrev:Min son har fått en ZTE Blade, också Android. Den kostade minst 3000:- mindre, men är bättre på allt utom kameran :-x . I alla fall om man mäter Mpixel, vilket inte alls säger allt.
Jag slängde ut en fråga om Bladen i <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/post502817.html#502817">en annan snarlik tråd</a> eftersom jag hade läst bra om den och egentligen vill byta ut min älskade Hero..jag tänkte även på ena barnet som längtar efter en Android.
Bror Duktig gillar inte Blade utan förespråkar modeller från Samsung, LG mm. Några andra svar fick jag inte. Kamera är ganska oviktigt för mig så därför känns prisklassen 1500-2500 mer och mer intressant faktiskt, framför allt när man får Android 2.2 och högre på köpet...(Hero kommer aldrig att få mer än 2.1)
Extra batteri kostar ca 200:- hos Batterikungen, räcker under mycket längre tid än originalet. Men mobilen blir lite tjockare, nytt bakstycke. Plus för att man faktiskt får ett bättre grepp om den (beroende på aktuella användarhänder).
Ska jag "klaga" på en sak vad gäller ZTE Blade så känns den lite svagare byggd jmf m Hero. Knapparna är lite pilligt konstruerade/placerade. Jag skulle i alla fall hellre ha sparat 3000:- och haft en ZTE Blade.
Max Android 2.1 på HTC Hero vilket innebär ELÄNDET att program inte går att spara på kortet, utan bara på det (lilla) inbyggda minnet! Dessutom saknar jag den snabbare varianten av webbmotor som följer med Android 2.2 där Javascript förkompileras.
Jag är aldrig "religiös" när det gäller märke. Skulle förmodligen köpa en mobil av Disney om den var bäst rent tekniskt+användarmässigt... Dit räknar jag inte iPhone 3/4.
lar66 skrev:Extra batteri kostar ca 200:- hos Batterikungen, räcker under mycket längre tid än originalet. Men mobilen blir lite tjockare, nytt bakstycke. Plus för att man faktiskt får ett bättre grepp om den (beroende på aktuella användarhänder).
Hur fick du det nya bakstycket?
lar66 skrev:Max Android 2.1 på HTC Hero vilket innebär ELÄNDET att program inte går att spara på kortet, utan bara på det (lilla) inbyggda minnet! Dessutom saknar jag den snabbare varianten av webbmotor som följer med Android 2.2 där Javascript förkompileras.
Jag har rootat min. Satt en halv natt förra sommaren och gjorde det. Det blev bra mycket bättre. Skriver mer om fördelarna här: http://www.aspergerforum.se/post454618.html#454618
- barracuber
Det som är så bra med dagens "Smartphones" är att dom kan vara hur tekniska som helst det spelar egentligen ingen roll eftersom det är appsen som är det man använder sig av främst om vi följer den röda tråden här med funktionshinder.
för min AD/HD, har jag hittat en hel bunt med användbara apps främst en som heter MedHelper, en medicin app med massor av möjligheter att ställa in medicin/doser/antal/tider med larm/läkare/apotek mm alla olika kalendrar...
finns hur mycket som helst.
så frågan är inte vilken mobil som är lämplig om man tänker i banor för kognitivt hjälpmedel utan jag gick efter storlek och utformning, personligen var mina krav stor och lätt arbetad skärm (har en X10 med 4" just nu men vill gå upp till typ Desire HD och liknande med 4.3") och touchscreen. men känner många som absolut måste ha vanligt tangentbord och en liten skärm/telefon allt det är helt personligt.
så mitt förslag är gå och känn på lite olika ni vet ju själva vad ni trivs med för, mobilen i sig spelar inte så stor roll utan vilka program och apps finns det som jag kan ha nytta av. och dom flesta android telefoner idag klarar dom flesta som finns att hitta, bara vissa lite äldre (som min X10) som kanske bara har android 2.1 som då inte klarar vissa apps som kräver minst android 2.2--> men med tanke på hur mycket det finns så ser iafl, inte jag någon mening för mig att måsta byta upp mig till en telefon med 2.2 på. alla apps jag har för mina behov funkar på 2.1
för min AD/HD, har jag hittat en hel bunt med användbara apps främst en som heter MedHelper, en medicin app med massor av möjligheter att ställa in medicin/doser/antal/tider med larm/läkare/apotek mm alla olika kalendrar...
finns hur mycket som helst.
så frågan är inte vilken mobil som är lämplig om man tänker i banor för kognitivt hjälpmedel utan jag gick efter storlek och utformning, personligen var mina krav stor och lätt arbetad skärm (har en X10 med 4" just nu men vill gå upp till typ Desire HD och liknande med 4.3") och touchscreen. men känner många som absolut måste ha vanligt tangentbord och en liten skärm/telefon allt det är helt personligt.
så mitt förslag är gå och känn på lite olika ni vet ju själva vad ni trivs med för, mobilen i sig spelar inte så stor roll utan vilka program och apps finns det som jag kan ha nytta av. och dom flesta android telefoner idag klarar dom flesta som finns att hitta, bara vissa lite äldre (som min X10) som kanske bara har android 2.1 som då inte klarar vissa apps som kräver minst android 2.2--> men med tanke på hur mycket det finns så ser iafl, inte jag någon mening för mig att måsta byta upp mig till en telefon med 2.2 på. alla apps jag har för mina behov funkar på 2.1
barracuber skrev:lar66 skrev:Extra batteri kostar ca 200:- hos Batterikungen, räcker under mycket längre tid än originalet. Men mobilen blir lite tjockare, nytt bakstycke. Plus för att man faktiskt får ett bättre grepp om den (beroende på aktuella användarhänder).
Hur fick du det nya bakstycket?
Nu har jag mitt nya batteri och bakstycke. Den blev för tusan dubbelt så tjock men jag håller med om att man får ett bättre grepp!
Tog det starkaste batteriet, det blev bara några tior extra. Batteriet är klart mycket bättre än det gamla.
- barracuber