Tjockisskatt

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-05 21:11:56

sugrövmanövern skrev:
Banzai skrev:Aha, där fick vi tuggummimärket också. Är Jenka också smaksatt med Sarsaparill?
Ja, det är det nog. Tror inte man framställer det på syntetisk väg. Sarsaparill används i parfymer också.

När jag gick på komvux-kemi tillverkade vi en ester som hade doften av Jenkatuggummi. Läraren sade att det var det som fanns i tuggummina, vilket kan vara sant eller ej då läraren var som en mytoman i att berätta fantastiska och otroliga saker hela tiden (sådant som att han hade stulit och slängt i en stor stav natrium i Slottskogens ankdamm, så att allt levande dog, och att hans dotter hade en shäfer som var så smart att den jobbade som tränad polishund fast den aldrig behövde tränas alls :D :D :D).
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Maldita » 2011-01-05 21:17:26

Bror Duktig, vad innehöll estern? Min mamma är kemist och kan kanske tillverka sådan, då kan jag göra rootbeer med min Sodastream-maskin! :D
Maldita
Inaktiv

Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Miche » 2011-01-05 21:35:47

Moggy skrev:
Maldita skrev:Sukralos är väl det som gör att Cola Light och Cola Zero numera är svinäckliga? Det där som smakar nästan beskt och allmänt vidrigt?

Jag gillar det sötningsmedel som finns i Pepsi Max, den går iallafall att dricka.

Nästan säker på att CC Zero har Aspartam och CC Light har sukralos.

Jag använde Wikipedia för att kolla, har inga förpackningar jag kan läsa på.
[WikiEng]Diet Coke[/WikiEng] har funnits i olika versioner, men det verkar vara Aspartam numera som gäller.
[WikiEng]Coke Zero[/WikiEng]

Moggy skrev:Pepsi Max och CC Zero är underbara drycker som jag skulle kunna dricka hur mycket som helst av.

Blä! Riktigt CC ska det vara, inte något jävla sötningsmedel!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-05 22:10:20

Maldita skrev:Bror Duktig, vad innehöll estern? Min mamma är kemist och kan kanske tillverka sådan, då kan jag göra rootbeer med min Sodastream-maskin! :D

Jag minns tyvärr inte alls. Kanske du kan googla på det.
Bror Duktig

Inläggav Moggy » 2011-01-05 22:42:49

Maldita skrev:Bror Duktig, vad innehöll estern? Min mamma är kemist och kan kanske tillverka sådan, då kan jag göra rootbeer med min Sodastream-maskin! :D

Är hon kemist så känner hon garanterat till det där. Såna där estrar är grundläggande gymnasiekemi och väldigt enkla att framställa.

Tror dock inte att estrar funkar som smakämnen...
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav sugrövmanövern » 2011-01-05 22:46:44

Moggy skrev:Tror dock inte att estrar funkar som smakämnen...
Det var det jag funderade över också, smakar det som det luktar? Jag skulle inte tacka nej till en tvål eller en parfym med Jenkadoft!
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-05 22:48:44

sugrövmanövern skrev:
Det var det jag funderade över också, smakar det som det luktar? Jag skulle inte tacka nej till en tvål eller en parfym med Jenkadoft!

Jag har ingen aning. Han pratade om att det var estrar som smaksatte saft, men som sagt vågar jag inte lita på det han sade utan att dubbelkolla.
Bror Duktig

Inläggav ufo » 2011-01-05 23:04:28

Både som smak och luktämnen.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav AAA » 2011-01-06 0:51:53

sugrövmanövern skrev:Jenka-tuggummi närmare bestämt. Sjukt god läsk som inte känns allt för sliskig.

Smaken kommer från växten Sarsaparill. Dess rot närmare bestämt.

Åhhh, Jenka är ju helgoda! Det fanns, eller finns, svarta med samma storlek som är helsmarriga de också! Saltlakritsgummi liksom.

Jag hittade inga Jamaican Root Beer iaf, ska kolla vidare (tror jag vet var det finns!)
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2011-01-06 1:03:28

Nästan allt som luktar gott har väl sitt ursprung i estrar?

Kolla: Svenska Wikipedia Root Beer pekar på Jenka :-) Den engelska sidan är mer informativ och tar upp sassfras-roten: Engelska Wikipedia Root Beer

Jenka verkar de inte upptäckt än.
AAA

Inläggav AAA » 2011-01-06 1:05:26

sugrövmanövern skrev:Det var det jag funderade över också, smakar det som det luktar? Jag skulle inte tacka nej till en tvål eller en parfym med Jenkadoft!

Livsfarligt på stan, värsta magneten... Vissa av oss skulle hänga som svansar efter!
AAA

Inläggav Inger » 2011-01-07 4:51:07

Moggy skrev:

Är hon kemist så känner hon garanterat till det där. Såna där estrar är grundläggande gymnasiekemi och väldigt enkla att framställa.

Jupp, t o m jag lärde mig det trots att jag var ytterst ointresserad.

Men det är ju precis vad de gör. Vad tror du det är som smakar jordgubb i jordgubbsglass? Jordgubbar...? :roll:
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2011-01-08 3:24:28

Ja, de som låter sina katter bli så tjocka borde verkligen betala en extra skatt för det och fråntas vårdnaden om katten:

Bild

Så associerar jag. :lol:

Betr Stefan Hanna så verkar det inte så lämpligt att han ska ansvara för folkhälsovården i Uppsala. MP tycker inte det: http://www.unt.se/debatt/ar-stefan-hann ... 83709.aspx

Han har uttryckt lite märkliga åsikter förut på sin blogg:

Avprogrammering av våldsbenägna invandrare:
Hans förslag för att komma till rätta med våldsbenägenheten hos vissa invandrare är avprogrammering, detta eftersom ”personer som under lång tid levt med mycket våld ... behöver förstå att det inte är sättet att lösa konflikter på i vår del av världen.”
http://www.unt.se/uppsala/kla-bidragsfuskare-i-hyenadrakt-1182680.aspx

Lars Vilks borde inte omfattas av yttrandefriheten:
Sverige hade varit säkrare i dag ”om Vilks inte hade skyddats bakom tal om yttrandefrihet och konst utan fått en reprimand”, skriver han.

Ett effektivt sätt att stoppa bidragsfusk :?: :
Stefan Hanna har också synpunkter på hur samhället ska bestraffa de som fuskar med assistansersättningar. ”Jag tycker att alla som nu fälls för att ha stulit pengar på detta sätt ... när de släpps från sitt fängelsestraff avslutar sin skuldåterbetalning till samhället genom att stå utanför våra shoppingscenter med en hyenadräkt och en lapp där det står ’jag stal pengar från de svagaste i vårt samhälle’”, skriver han.

Is he for real, el vill han bara ha uppmärksamhet?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Parvlon » 2011-01-08 3:41:14

Alien skrev:Ja, de som låter sina katter bli så tjocka borde verkligen betala en extra skatt för det och fråntas vårdnaden om katten:

Bild

Den katten har nog inte fått springa efter många möss. Undrar vad de har matat den med, grädde?
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav prodge64 » 2011-01-08 6:03:15

Parvlon skrev:
Alien skrev:Ja, de som låter sina katter bli så tjocka borde verkligen betala en extra skatt för det och fråntas vårdnaden om katten:

Bild

Den katten har nog inte fått springa efter många möss. Undrar vad de har matat den med, grädde?

Jag har svårt att tro att en katt i den storleken har ett hjärta som orkar med och gissar (hoppas) på att bilden är photoshoppad. :?
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Inläggav Parvlon » 2011-01-08 16:41:41

Du har säkert rätt i att den är photoshoppad.

Denna ser dock äkta ut men det var nog några år sedan den var med i Guiness. Inbillar mig att lata katter mår väldigt dåligt.
Bildhttp://video.google.com/videoplay?docid=-1013028449198268721
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav sugrövmanövern » 2011-01-08 17:01:16

Jag anser att för att bli så där tjock som de på bilderna är måste katten vara sjuk.

Mest troligt är det sköldkörteln som spökar. Blir så jävla förbannad när man gör spektakel av dessa katter istället för att ge dem veterinärvård eller avliva dem.

Har man en katt som äter normalt, men är tjock och tappar mycket päls kan man vara tämligen säker på att sköldkörteln kexat ur. Då behövs levaxin eller dylikt. Inte mediala gags.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Alien » 2011-01-11 3:18:54

Just idag läste jag i tidningen om bantning av feta katter. Särskilt innekatter riskerar att få för litet motion:
Överviktiga hundar kan tas på långpromenader, springturer, lek och i särskilda fall vattengympa. Men med katten blir det knivigare. Få katter kastar sig frivilligt ner i en bassäng och promenader i koppel brukar inte leda till några längre motionsrundor. Därför är noggrann kontroll av kosten extra viktig samt att låta bantningskuren få gå i långsam takt.
http://www.unt.se/husdjur/banta-katten-kraver-talamod-1189029.aspx

Man kan inte heller låta katten fasta; det kan leda till fettlever.

Läste om en med otroligt tjock tax, som gav taxen godis/mat när den skällde uppfordrande; hon var rädd för att störa grannarna. Så taxen styrde henne till nackdel för dess hälsa. Men även katter kan vara påstridiga:
– En matte berättade att katten brukade skrika och gapa om den inte fick så mycket mat den ville. Det kunde sluta med att katten anföll henne om den inte fick mat med detsamma.

Bild
(Foto ur artikeln)
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2011-01-11 3:31:39

Ur bloggen ifråga:

En vag kan vara att lata det vara och alla kollektivt far betala for enskilda tillkortakommanden. En anna vag kan vara att de som valjer att inte varda sig sjalva for betala hogre skatt an de som gor det. Ar inte det senare rimligt med tanke pa att de senare utsatter det gemensamma systemet for mycket storre pafrestningar an en som ater och dricker normalt och som tranar regelbundet (fragetecken). Om det kostar mer att leva osunt sager inte det kollektiva samhallet NEJ! Det kollektiva samhallet sager Gor som du vill men om du valjer en oklok linje sa far du betala extra sa att vi kan finansiera alla extra kostnader som du kommer att kosta samhallet, om du blir aldre. Fetman i kombination med en allt aldre befolkning gar inte att finansiera om framtidens svenskar vill ha dagens samhallsservice.
http://stefanhanna.blogspot.com/2010/12 ... oblem.html

I tidningen står om ett upprop från ca 20 centerpartister mot kommunalrådet Stefan Hanna:
Är man kommunalråd för Centerpartiet kan man inte ha en människosyn där man anser att vi består av närande och tärande. Att man ska betala mer i skatt om man är överviktig eller att pensionärer är en belastning.
http://www.unt.se/startsidan/hanna-ifragasatts-av-tunga-c-namn-1194328.aspx

Frågan är hur många politiker som tänker likadant men inte är så oförsiktiga att de bloggar om det. Det var möte igår kväll och Hanna sitter kvar.

Hanna har också blivit hotad och polisen utreder:
http://www.unt.se/uppsala/hot-mot-bloggande-centerradet-1193765.aspx

Hanna skrev 31 december: "Det svarta hålet är andelen vuxna som försörjs av andra i förhållande den totala populationen. I den andelen måste man räkna in pensionärer." Således både vanliga ålderspensionärer och förtidspensionärer antar jag.
Alien
Moderator

Inläggav Arkimedes » 2011-01-11 4:51:24

Lustigt. Första gången jag läste rubriken så läste jag fel. Jag trodde att det stod "Tjockis-katt". Sedan visade det sig att tråden verkligen kom att handla om feta katter. :lol:
Arkimedes

Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Miche » 2011-01-11 8:07:02

Alien skrev:Just idag läste jag i tidningen om bantning av feta katter. Särskilt innekatter riskerar att få för litet motion:

Det finns aktiveringsmöjligheter för katter, videofilmer man kan sätta på, elektriska kattleksaker mm för att få katterna att leka och därmed motionera.

Arkimedes skrev:Lustigt. Första gången jag läste rubriken så läste jag fel. Jag trodde att det stod "Tjockis-katt". Sedan visade det sig att tråden verkligen kom att handla om feta katter. :lol:

+1
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in