Känner mig som ET
31 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Känner mig som ET
Utanför men det har jag alltid varit. Känslan jag har nu är att jag är så osäker. Behöver lära mig mer om asperger för att acceptera.
Just nu passar jag inte in någonstans, bara här men jag är ändå osäker på vad ni tycker om mig? Är jag snäll, jobbig, tjatig? Behöver få veta för jag är så osäker.
Vill ju gärna passa in här bland andra aspisar. Nu när jag har diagnos och sjukersättning.
Just nu passar jag inte in någonstans, bara här men jag är ändå osäker på vad ni tycker om mig? Är jag snäll, jobbig, tjatig? Behöver få veta för jag är så osäker.
Vill ju gärna passa in här bland andra aspisar. Nu när jag har diagnos och sjukersättning.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Re: Känner mig som ET
vallesmamma skrev:Just nu passar jag inte in någonstans, bara här men jag är ändå osäker på vad ni tycker om mig? Är jag snäll, jobbig, tjatig?
Hej vallesmamma !
Inte tjatig, inte jobbig. Bara snäll. Och såååå härlig!
Kram!
Av geocache
Det är ett elände att den frågan är nästan hopplös att få ett både användbart och ärligt svar på! Lyckligtvis eller vad jag ska skriva, så har jag inte hunnit skaffa någon tillräckligt god bild av dig för att ha något svar.
Fast å andra sidan, hur användbart kan ett ärligt svar vara? DEt finns ju ingen vetenskaplig definition på "sympatisk" eller "trevlig" eller "bra" person, alltså får man inte så noga veta vad man ska ändra på om man får det ärliga svaret att man är jobbig och vet lika litet inte vad man inte ska ändra på ifall man får svaret att man är "bra" som man är.
Det enda och något meningslösa råd jag kan ge är att omge sig med folk som är tålmodigt kritiska till sådant hos en som de inte riktigt gillar eller kan hantera men som framhärdar med att umgås med en trots allt. För i sådant umgänge utvecklar man småningom automatiskt ett sätt att vara som åtminstone det umgänget trivs med - piska och morot finns ju där mer eller mindre omedvetet hela tiden.
Ifall det umgänget har tillräckligt stora likheter med samhället omkring (och det har de flesta umgängen som består av minst en handfull personer) så upptäcker man då efter en tid att man blir mindre och mindre ifrågasatt när man rör sig bland folk - och kankse för all del också att man mindre och mindre reflekterar över det rimliga i hur folk och man själv beter sig.
Visare blir man inte av den processen (som jag nått ett bra stycke igenom) men det blir lättare att leva.
Hittar du inget sånt umgänge IRL, vallesmamma, så häng för all del här så länge! Och på andra forum. En del av min process har jag genomgått genom att hänga just här (vilket inte var vad Liebert försökte åstadkomma men världen är full av intressanta biverkningar av saker och ting).
/ J
Fast å andra sidan, hur användbart kan ett ärligt svar vara? DEt finns ju ingen vetenskaplig definition på "sympatisk" eller "trevlig" eller "bra" person, alltså får man inte så noga veta vad man ska ändra på om man får det ärliga svaret att man är jobbig och vet lika litet inte vad man inte ska ändra på ifall man får svaret att man är "bra" som man är.
Det enda och något meningslösa råd jag kan ge är att omge sig med folk som är tålmodigt kritiska till sådant hos en som de inte riktigt gillar eller kan hantera men som framhärdar med att umgås med en trots allt. För i sådant umgänge utvecklar man småningom automatiskt ett sätt att vara som åtminstone det umgänget trivs med - piska och morot finns ju där mer eller mindre omedvetet hela tiden.
Ifall det umgänget har tillräckligt stora likheter med samhället omkring (och det har de flesta umgängen som består av minst en handfull personer) så upptäcker man då efter en tid att man blir mindre och mindre ifrågasatt när man rör sig bland folk - och kankse för all del också att man mindre och mindre reflekterar över det rimliga i hur folk och man själv beter sig.
Visare blir man inte av den processen (som jag nått ett bra stycke igenom) men det blir lättare att leva.
Hittar du inget sånt umgänge IRL, vallesmamma, så häng för all del här så länge! Och på andra forum. En del av min process har jag genomgått genom att hänga just här (vilket inte var vad Liebert försökte åstadkomma men världen är full av intressanta biverkningar av saker och ting).
/ J
Jag tycker att du har varit ganska "neutral", eller vad jag ska säga. Jag vet inte så mycket om dig. Det vore kul att få veta mer om dig, dock! Verkligen. Det är bara det att jag har varken fått ett positivt eller ett negativt intryck av dig. Vet inte om du någonstans här på forumet har skrivit en längre presentation om dig själv och berättat vem du är, men om du har en länk till en sådan presentation så läser jag gärna.
Nu blev jag genast nyfiken på vad ni tycker om mig! Skriv gärna vad ni tycker om mig!
Nu blev jag genast nyfiken på vad ni tycker om mig! Skriv gärna vad ni tycker om mig!
vallesmamma skrev:Utanför men det har jag alltid varit. Känslan jag har nu är att jag är så osäker. Behöver lära mig mer om asperger för att acceptera.
Känner igen mig jag med, men just här passar nog alla in hoppas jag.
Min bild av dig är att du är snäll och omtänksam, samt att du kämpar för att få den dagliga tillvaron att fungera. Absolut inte jobbig eller tjatig.
Definitivt inte ensam om detta.Arkimedes skrev:Jag tror inte att du är ensam om att känna den osäkerheten. Således passar du in här. Bland annat jag känner osäkerheten också. (Vad tycker folk om mig egentligen?)
- Mellanvärld
- Anslöt: 2010-11-28
jonsch skrev:Arkimedes skrev:Tack!
Hur vågar du och andra lägga in hjärtan på det där viset, är ni inte rädda för vad folk ska tycka om er?
Funderade en stund på frågan innan jag förstod skämtet!
jonsch skrev: / J, instängd i den manliga könsrollen - och därmed på ett bakvänt sätt litet säkrare på att bli accepterad av folk
Trots att du är så nedrans självsäker ( ) så informerar jag dig om att jag verkligen gillar att läsa dina inlägg. Gillar ditt sätt att skriva och din humor!
geocache skrev:vallesmamma skrev:Just nu passar jag inte in någonstans, bara här men jag är ändå osäker på vad ni tycker om mig? Är jag snäll, jobbig, tjatig?
Hej vallesmamma !
Inte tjatig, inte jobbig. Bara snäll. Och såååå härlig!
Kram!
Av geocache
Du är alltid så snäll Tack!
- vallesmamma
jorand skrev:vallesmamma skrev:Utanför men det har jag alltid varit. Känslan jag har nu är att jag är så osäker. Behöver lära mig mer om asperger för att acceptera.
Min bild av dig är att du är snäll och omtänksam, samt att du kämpar för att få den dagliga tillvaron att fungera. Absolut inte jobbig eller tjatig.
Tack!
- vallesmamma
Sheyen skrev:Jag tycker att du har varit ganska "neutral", eller vad jag ska säga. Jag vet inte så mycket om dig. Det vore kul att få veta mer om dig, dock! Verkligen. Det är bara det att jag har varken fått ett positivt eller ett negativt intryck av dig. Vet inte om du någonstans här på forumet har skrivit en längre presentation om dig själv och berättat vem du är, men om du har en länk till en sådan presentation så läser jag gärna.
Jag har skrivit lite i min profil. Vet ej vad mer jag kan berätta. Jag är 36 år, har son och man, far till sonen. Vi bor i Luleå där jag fått diagnos och sjukersättning efter många oroliga månader. Jag är extremt stresskänslig. Jag har svårt att ta mig ut själv.
- vallesmamma
hood skrev:Jag har svårt att ta mig ut själv.
Vad vill du ut och göra då?
Gå en promenad, prova på att rida, gå på stan. Jag har varit hemma hos min kontaktperson och bakat lussekatter. Det var trevligt.
- vallesmamma
jorand skrev:vallesmamma skrev:Utanför men det har jag alltid varit. Känslan jag har nu är att jag är så osäker. Behöver lära mig mer om asperger för att acceptera.
Instämmer.
vallesmamma skrev:Utanför men det har jag alltid varit. Känslan jag har nu är att jag är så osäker. Behöver lära mig mer om asperger för att acceptera.
Vallesmamma, jag känner igen mig. Känner mig ofta utanför jag med. Hör inte hemma någonstans upplever jag det som.
Vad jag tycker om dig, jag vet inte riktigt. Jag har svårt att få grepp om folk överhuvudtaget. Du är definitivt inte elak eller tjatig. I övrigt kan jag inte säga så mycket då jag inte känner dig
(OT: Om jag tänker på hur jag har betett mig här på forumet det senaste året så skulle man kunna lägga mig under en massa tråkiga beskrivningar - såsom bråkig, tjatig, utbrottsbenägen, konfliktlysten, lättstött och ja, en hel del mer.)
Jag tycker du verkar vara lugn här på forumet och som jorand skriver: "du kämpar för att få den dagliga tillvaron att fungera. Absolut inte jobbig eller tjatig."
vallesmamma skrev:Just nu passar jag inte in någonstans, bara här men jag är ändå osäker på vad ni tycker om mig? Är jag snäll, jobbig, tjatig? Behöver få veta för jag är så osäker.
Jag kan bara hålla med i det som jorand redan skrivit:
jorand skrev:Min bild av dig är att du är snäll och omtänksam, samt att du kämpar för att få den dagliga tillvaron att fungera. Absolut inte jobbig eller tjatig.
Ps. Jag tycker om ET jag!
Det är så roligt att få höra att ni tycker bra om mig. Läs gärna min presentation som jag nu skrivit. Minns inte att jag skrivit någon förut.
- vallesmamma
Återgå till Att leva som Aspergare