19:00 Per Oscarsson
5 inlägg
• Sida 1 av 1
19:00 Per Oscarsson
Kanal 2 visar en intervju från 98 kl 19:00.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Arkimedes skrev:Typiskt.
Ja det är inte särskilt värdigt. Värdigt skulle det inte heller vara med en intervju av en massa mänskor som fökte pressa ur sig positiva saker om och en del "fina" minnen av Per Oscarsson.
Särskilt som det inte var han ensam som dog.
Värdigt skulle det däremot exempelvis vara att filma mänskor som lade blommor nånstans eller gjorde andra saker för att visa ärlig, helt oframpressad saknad.
Och att för all del prata om vår skådis i kulturprogram och dylikt ett tag nu men att sen låta det bli tyst.
Och istället visa dendär intervjun från -98 om ett år. Det skulle visa att folk på SVT verkligen (då fortfarande) minns honom, och skulle alltså vara värdigt.
Exempelvis.
jonsch skrev:Arkimedes skrev:Typiskt.
Ja det är inte särskilt värdigt. Värdigt skulle det inte heller vara med en intervju av en massa mänskor som fökte pressa ur sig positiva saker om och en del "fina" minnen av Per Oscarsson.
Ja precis. Men det är ju exakt så som vissa medier gör... usch, tycker jag! Och vissa människor ("ingen nämnd, ingen glömd") berättar säkert just "snälla" saker om någon som dött just enbart för att den människan dött, för "något annat passar sig inte". Men som jag hörde i en låt ("Liljor") en gång:
"Vill du inte ge mej blommor me'ns jag lever, kom inte hit med dom när jag har dött".
Det gick en serie om August Strindberg och när en i hans gäng, en misslyckad konstnär, hade tagit livet av sig, så satt överlevarna och läste tidningarna. Den här serien är ju fiktion men hur som haver innehåller den ett föredöme.
Nämligen var det inte riktigt alla tidningars resencenter som plötsligt fått upp ögonen för hur stor konst den avlidnes verk var. "Det finns ju andra röster också", sade gängets doktor, och läste: "'Anledningen till att hans verk så länge refuserats är att de helt enkelt är så usla...'".
Jag vet faktistk vilken minnesruna jag skulle ha velat ha i det urvalet. Därmed inget sagt, ingenting, om Per Oscarsson.
/ J
Nämligen var det inte riktigt alla tidningars resencenter som plötsligt fått upp ögonen för hur stor konst den avlidnes verk var. "Det finns ju andra röster också", sade gängets doktor, och läste: "'Anledningen till att hans verk så länge refuserats är att de helt enkelt är så usla...'".
Jag vet faktistk vilken minnesruna jag skulle ha velat ha i det urvalet. Därmed inget sagt, ingenting, om Per Oscarsson.
/ J