Nån som har tips på bra In-Ear hörlurar?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Nån som har tips på bra In-Ear hörlurar?

Inläggav Moggy » 2010-12-30 21:21:50

Är sugen på att köpa nya bättre In-Ear hörlurar. Nu använder jag SE HPM-70 som följde med min mobil. Inte så att jag är missnöjd med dom, tycker det låter rätt bra i dom. Men jag antar att man kan få bättre än det som följer med.

Dom ska vara hållbara och ha bra ergonomi.

Ljudkvaliteten ska vara klart bra, markant bättre än standardprylar men jag är inte extremt kräsen här. Så några värstingar för flera tusen är inte aktuellt.

Någorlunda snygga är ett plus.

Tänkt prisintervall: 500-1200:-, men helst inte mer än 800:-.

Gärna att det ingår nån praktisk förvaringsbox som hindrar kabeltrassel, men inget krav.

Skulle det vara headset för mobil med svaraknapp så vore det trevligt men inget krav.

Verkar finnas några här som har koll på kvalitet så jag tar gärna emot nåt tips.
(Om du har hittat några på Mediamarkt för 159:- som låter "jättebra" så behöver du inte svara på det här.)

Har tittat på Klipsch Image S4 som verkar bra. Dock klagar en del på att kvaliteten på sladden är dålig och kan gå sönder.
http://www.dustinhome.se/pd_5010367725.aspx

Nya Klipsch Image S5i verkar sjyssta. Dock osäker på om headsettet funkar med andra mobiler än Iphone. Dessutom aningen för dyra för att det ska vara motiverat.
http://www.dustinhome.se/pd_5010470316.aspx
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav psykedelisktomte » 2011-01-04 21:09:50

http://www.hifiklubben.se/produkter/til ... svart_.htm

Såna här kanske? Har för mig att det var såna min lillasyster hade
och dom var det rätt så bra ljudbild i.
psykedelisktomte
Ny medlem

Anslöt: 2010-12-30

Inläggav Moggy » 2011-01-05 22:41:03

Mja. Aningen för dyra och sen anser jag att Denon är en tillverkare som har överpriser för sitt rykte och för att dom riktar sig till hifi-nördar och audiofiler.

Har tittat lite på JAYS, en liten svensk tillverkare som har fått bra recensioner och har väldigt bra priser. Rätt snygga dessutom.
Moggy

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-06 0:44:09

Hej!

Ursäkta om jag stör din tråd, Moggy. Men finns det inte In-Ear lurar som sväller i örat, och anpassar sig till storleken på örongången? Vanliga hörlurar som sticks in i örat ploppar i mitt fall ut direkt, så jag använder alltid hörlurar med bygel eller liknande.

JAYS verkar ju ha nåt system där man själv anpassar öronsnäckan med silikonhöljen och skumhöljen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Moggy » 2011-01-06 1:09:47

De flesta In-Ear kommer ju med ett antal silikonpluppar av olika storlek. Sväller är kanske inte rätt ord men dom är ju "svampiga" så att dom fyller ut hålet där man sätter in dom.

Krävs lite vana för att få dom att sitta helt rätt för bästa dämpning och ljud men inga större problem. Jag var tveksam till In-Ear innan jag börja använda dom men nu känns det klockrent. Både på träningen och när jag ligger i sängen och lyssnar på ljudbok innan jag ska sova.

En liten nackdel med In-Ear är att kabeln transporterar ljud rätt bra. Då menar jag inte signalen i kabeln och andra ljud. Man hör t.ex väldigt bra när kabeln skaver mot kläderna eller när man tar i kabeln. Kan nog vara så att dyrare modeller har bättre dämpning här.

Sen finns det ju företag som formgjuter hörlurar för just dina öron men då kostar du ju givetvis lite mer...
Moggy

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-06 1:20:30

Hej!

De billiga lurarna som finns att köpa överallt är platta och sticks in i örat, de sitter inte kvar en sekund ens. Köpte ett set med tre hörlurar en gång (bygellurar, lurar man hakar fast runt örat och In-Ear). Det följde inte med några extra silikonpluppar så de In-Ear-lurarna satt visserligen kvar med lite ansträngning men ploppade ur vid minsta lilla rörelse.

Men om man köper särskilda In-Ear-lurar där det följer med extra pluppar och de verkligen sitter fast i örat så är det smidigare. Bäst att köpa i butik så man kan fråga om det medföljer.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Moggy » 2011-01-06 15:33:12

http://www.dustinhome.se/pd_5010465325.aspx

JAYS a-JAYS one. Bra pris och det följer med 5 olika silikonpluppar
Moggy

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-06 17:51:31

Hej!

Tack.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-06 18:12:21

Hej!

Jag hittade faktiskt In-Ear hörlurar som utvidgar sig. Elgiganten hade en variant. På deras hemsida står det:
"Tack vare sin unika konstruktion med hörlurspluggar av ett specialmaterial, som utvidgar sig, sitter den bekvämt i örat och ger en enastående ljudupplevelse."
http://www.elgiganten.se/product/ljud-b ... s-the-plug

Jays låter bra. Men eftersom jag tidigare pratade om In-Ear lurar som utvidgar sig så tja, bägge hade rätt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav prodge64 » 2011-01-06 23:16:17

Jag hade ett par såna där, de satt inte alls bra i öronen. De är ju trots allt konformade. När dom till slut gick sönder så köpte jag ett par ifrån Creative istället för 400:- och jag är helnöjd med ljudet för det priset.
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Återgå till IT-forum

Logga in